Additionally, paste this code immediately after the opening tag: meer fietsplaatsen in Belgische treinen - Forum Wereldfietser

meer fietsplaatsen in Belgische treinen

Belgische treinen waren altijd berucht om het kleine hokje met slechts plaatsen voor twee fietsen. De treinbegeleider (conducteur) moet het kokje opmaken .Is een zeer steile instap en de fiets moet ook nog hangen.
Ik heb de laatste weken wat gereisd met de fiets in de trein in België. In de boemel van Maastricht naar Luik zijn fietsplaatsen gecreëerd door vaste stoelen te vervangen door klapstoelen. Dit geldt ook voor de Intercity van Luxemburg-stad naar Brussel. De plaatsen staan aangegeven op de trein. De conducteur is niet meer nodig om de trein te openen.
Een duidelijke verbetering bij onze Zuiderburen. Het kan dus vrij gemakkelijk. Wanneer volgt NS?
Die plaatsen met de klapstoeltjes is toch al vele jaren het geval hoor!
Nu reis ik normaal nooit met de fiets in de trein, maar het toeval wil dat ik morgenavond het halve land doorkruis met de trein én fiets. Tweemaal overstappen, reis van Mol naar de luxemburgse grens, hopelijk zijn die klapstoeltjes overal ;-)
48103218321_c17c04157c_c.jpeg
juni 2019 :)
Met zo'n trein kom je niet ver, alleen maar rondjes rijden :D .
Bert van Sprang schreef:
wo 29 sep, 2021 22:40
Met zo'n trein kom je niet ver, alleen maar rondjes rijden :D .
in een ander draadje zei ik toch al dat ik meer van de rondjes ben :lol:
LHTJoost schreef:
wo 29 sep, 2021 19:26
48103218321_c17c04157c_c.jpegjuni 2019 :)
Dit is de M6-dubbeldekker. Die had altijd al dit "Mehrzweckraum". Ook de Desiro, de Belgische sprinter, had bij oplevering al fietsplaatsen. Nieuw zijn de gecreëerde fietsplaatsen in de andere treinen.
mdw schreef:
wo 29 sep, 2021 11:54
Die plaatsen met de klapstoeltjes is toch al vele jaren het geval hoor!
Nu reis ik normaal nooit met de fiets in de trein, maar het toeval wil dat ik morgenavond het halve land doorkruis met de trein én fiets. Tweemaal overstappen, reis van Mol naar de luxemburgse grens, hopelijk zijn die klapstoeltjes overal ;-)
Was alleen in de M6-dubbeldekker en de Desiro. Nu ook in veel andere treinen.
Zoals dit bedoel ik, doe bestaan al jaren.
IMG_20210930_170425665_HDR.jpg
mdw schreef:
do 30 sep, 2021 17:22
Zoals dit bedoel ik, die bestaan al jaren.
De diesel van Hamont naar Antwerpen?
Bert S. heeft een beetje een punt. Er rijden nu meer types van treinstellen met fatsoenlijke fietsplaatsen. Sommige oude treinstellen zijn ervoor omgebouwd.
Kan ik ergens zien/terugvinden welke treinstellen het zijn van Brussel naar Turnhout?
derdekeer schreef:
do 30 sep, 2021 19:27
mdw schreef:
do 30 sep, 2021 17:22
Zoals dit bedoel ik, die bestaan al jaren.
De diesel van Hamont naar Antwerpen?
Bert S. heeft een beetje een punt. Er rijden nu meer types van treinstellen met fatsoenlijke fietsplaatsen. Sommige oude treinstellen zijn ervoor omgebouwd.
Sinds juni van dit jaar rijden er geen ronkende Spaanse diesels meer tussen Antwerpen-Centraal en Hamont, maar elektrische treinen.
bert sitters schreef:
vr 01 okt, 2021 19:54

Sinds juni van dit jaar rijden er geen ronkende Spaanse diesels meer tussen Antwerpen-Centraal en Hamont, maar elektrische treinen.
In het voorjaar twee keer het traject Lier - Lommel gedaan op die lijn, en toen was het nog een diesel.
Het waren geen slechte treinen, toch niet voor de reiziger. Het milieu is een andere kwestie.
En ze hadden fietsplaatsen!

Maar die fietsplaatsen blijven op sommige trajecten een probleem, ondanks de goede wil van de NMBS.
Er rijden nog te veel trein die alleen een hok voor 2 fietsen hebben. Meestal is de trein dan 100 meter lang en sta ik aan het verkeerde uiteinde van het perron.
Het personeel van de NMBS gaat gelukkig doorgaans heel begrijpend om met sukkels zoals ik. Op een rustige dag is al gebeurd dat ze een praatje met me komen slaan en uitleggen dat ze zelf ook verveeld zitten met de situatie.
En in de trein van Turnhout naar Brussel, weet iemand of daar meer dan twee fietsen in mee kunnen?
DaVinci schreef:
vr 01 okt, 2021 21:41
En in de trein van Turnhout naar Brussel, weet iemand of daar meer dan twee fietsen in mee kunnen?
Bellen naar het station van Turnhout en vragen - met vertrekuur - welke trein rijdt.
Op de lijn Turnhout- Brussel wordt heel oud rollend materiaal gebruikt, vaak zonder fietsplaatsen.
derdekeer schreef:
vr 01 okt, 2021 20:44
bert sitters schreef:
vr 01 okt, 2021 19:54

Sinds juni van dit jaar rijden er geen ronkende Spaanse diesels meer tussen Antwerpen-Centraal en Hamont, maar elektrische treinen.
In het voorjaar twee keer het traject Lier - Lommel gedaan op die lijn, en toen was het nog een diesel.
Het waren geen slechte treinen, toch niet voor de reiziger. Het milieu is een andere kwestie.
En ze hadden fietsplaatsen!

Maar die fietsplaatsen blijven op sommige trajecten een probleem, ondanks de goede wil van de NMBS.
Er rijden nog te veel trein die alleen een hok voor 2 fietsen hebben. Meestal is de trein dan 100 meter lang en sta ik aan het verkeerde uiteinde van het perron.
Het personeel van de NMBS gaat gelukkig doorgaans heel begrijpend om met sukkels zoals ik. Op een rustige dag is al gebeurd dat ze een praatje met me komen slaan en uitleggen dat ze zelf ook verveeld zitten met de situatie.
Je moet in dat geval de treinbegeleider (In Nederland conducteur) weten te vinden om de deuren van het fietsenhok te openen.
De treinbegeleider is heel herkenbaar door de pet of de muts.
Sinds november van het vorig jaar hebben de treinbegeleidersnieuwe uniformen. Geen grijs meer, maar blauw.
Treinen staan in België over het algemeen langer stil op het station. Voor vertrek moet de treinbegeleider eerst een sleutel op het perron omdraaien. Geef duidelijk aan de begeleider aan waar je uitstapt, zodat de deur weer tijdig geopend wordt.
bert sitters schreef:
za 02 okt, 2021 11:56

Voor vertrek moet de treinbegeleider eerst een sleutel op het perron omdraaien. Geef duidelijk aan de begeleider aan waar je uitstapt, zodat de deur weer tijdig geopend wordt.
Klopt, zo doe je het volgens het boekje.
Maar over het algemeen vind ik de treinbegeleiders van de NMBS nogal coulant, ik zou zelfs zeggen: menselijk :D .

100 meter naar de andere kant van de trein lopen met een fiets aan de hand tussen de reizigers op het perron, de fietsen in het hok tillen etc. duurt best wel lang. Ze accepteren dan vaak dat je de fiets op een platform tussen twee wagons zet. Zolang je je maar verontschuldigt, de doorgang niet verspert, de boel niet smerig maakt, erop let dat de mensen netjes kunnen op- en afstappen etc.

Het hangt natuurlijk van de omstandigheden af. Het is geen goed idee op een propvolle forensentrein.

Tip - maar zeg tegen niemand dat je hem van mij hebt - de platforms van de eersteklasse-rijtuigen zijn soms wat ruimer en meestal veel rustiger.

Overigens geldt wat ik net schreef voor lange treinen met één hok. Een korte trein, een trein met rijtuigen uitgerust voor fietsen - dan doe je het volgens het boekje.
Hier een tweetal plaatjes van de trein, zoals wij die vandaag vanuit Jemelle naar Bruxxelles Midi voorgeschoteld kregen:

Inderdaad een oudere wagon waarvan aan de twee kopse kanten 2 x 2 x 4 = 16 stoelen zijn verwijderd. met een betje goede wil kunnen er dus ook 16 fietsen in...... Dat is heel wat beter dan de 2 x 2 fietsen in de oude IC...

In de zomerdienstregeling rijdt deze trein tussen Brussel en Libramont. ( vanaf daar met de bus naar luxemburg !!). In september gaat het weer tot luxemburg, maar dan weet ik dus niet of ze deze wagon blijven rijden.....

grt Hans

Afbeelding

Afbeelding
Ik zat in juli in de trein van Luxemburg stad naar Brussel-Zuid. Mijn fiets kon in dit rijtuig. Het voorste rijtuig vanaf het station Luxemburg. Helaas zijn er nu werkzaamheden er rijden er bussen tussen Marbehan en Rochefort-Jemelle. Vanaf 28 augustus rijden de treinen weer normaal van Luxemburg stad naar Brussel-Zuid. De trein stopt eerder op Brussel-Noord en Brussel-Centraal. Voor de internationale intercity naar Rotterdam kun je het beste overstappen op Brussel-Zuid. Deze trein stop ook op Brussel-Centraal en Brussel-Noord. Brussel-Zuid is het beginpunt. Brussel-Zuid is het beginstation en de trein staat ruimschoots voor vertrek klaar. Je heb dan alle tijd om het fietsenhok te zoeken vooraan of juist achteraan de trein.
Verder heeft Brussel- Zuid per perron twee liften: aan beide uiteinde van de perrons. Op Brussel-Centraal mag je niet in- of uitstappen met de fiets. Op Brussel-Noord is slechts een lift per per perron. Als deze defect is, heb je geen alternatief. verder heb je daar veel minder tijd en heb je kans dat er al geen plaats meer is in het fietsenhok.
Ik merk ook dat er meer plek is dan vroeger.

Wij zijn nog nooit met de fiets op de trein geweest.
Helaas is onze ervaring wel dat er letterlijk altijd iets is met de belgische treinen. Bijna altijd vertrageging. En dan bedoel ik niet meer 5 minuten.

Perrons zijn ook ergs slecht aangelegd. Dus soms moet je je fiets 1 meter de de lucht in tillen.

Er moet echt nog veel gebeuren om wat fatsoenlijk met de trein te kunnen reizen in België


Maar in ieder geval wel fijn dat (soms) plek is voor een fiets.