Additionally, paste this code immediately after the opening tag: meer fietsplaatsen in Belgische treinen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

meer fietsplaatsen in Belgische treinen

Volledig off-topic (en eventueel een separaat topic waard in Kletspraat of Overig) maar goed: hier extra info over links en rechts rijdende treinen:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Left-_a ... fic#Trains
Handedness_of_rail_traffic_worldwide.png
bert sitters schreef:
do 01 sep, 2022 09:21
Ook de verbouwing van station Gent-Sint-Pieters is een gebed zonder end.
Hier een foto van het station Gent-Sint Pieters (25 juli 2022)

20220725_172313.jpg
PhilipBe schreef:
do 01 sep, 2022 10:06
Martin E. van Doornik schreef:
do 18 aug, 2022 11:00
Weten jullie trouwens dat Belgische treinen net als in de UK links rijden?
Denk dat dit zo is in alle landen....
Ook (alle? ) metros rijden links...
Links of rechts is niet zo relevant in dit draadje. Het gaat erom of er voldoende fietsen in de trein kunnen.
Martin E. van Doornik schreef:
wo 31 aug, 2022 23:51
Kunnen aluminium voorvelgen dat wel aan? Straks maakt die misschien een slag....
Op een velg die daar niet tegen kan, zou ik niet graag fietsen. Zo'n haak, waar het voorwiel vrij aan kan bungelen, lijkt me velgvriendelijker dan een klem of gleuf, waar het wiel ingestoken moet worden, zoals je in Duitse fietswagons vaak ziet.
Martin E. van Doornik schreef:
wo 31 aug, 2022 23:51
Zie mijn onderstaande foto, genomen op Lille-Flandres. Keesswart, is dat hetzelfde type trein? Het is van SNCF.
Ik denk het wel.
Martin E. van Doornik schreef:
wo 31 aug, 2022 23:51
Maar als enige fietser aan boord hoefde m'n fiets gewoon op de vloer staan.
Ik hang mijn fiets haast altijd op, ook als het rustig is. Dan komen er geen problemen met andere reizigers, als het een paar stations later drukker in de trein wordt. In de vakantietijd komen er onderweg meestal nog meer fietsen bij.
keesswart schreef:
do 01 sep, 2022 20:19
Ik hang mijn fiets haast altijd op, ook als het rustig is. Dan komen er geen problemen met andere reizigers, als het een paar stations later drukker in de trein wordt. In de vakantietijd komen er onderweg meestal nog meer fietsen bij.
M'n groene Karrimor zijtas (anno 1977) hangt met twee vrij kleine haken aan de bagagedrager. Achter de klep (deksel zo je wilt noemen) bevindt zich een handgreepje. Ter voorkoming van het losschieten van de haakjes doe ik er een spanband (rood-zwart) er doorheen, rondom de bagagedrager met daarop de plastic boodschappentas met regenkleding en gereedschap, zie gele pijltje op de onderstaande foto. Teveel gedoe om die los te peuteren en weer vastmaken voor een korte treinreis van 36 minuten.... Deed ik anders wel op lange treinreizen, tenzij de fiets op de vloer mag blijven staan.
Spanband.jpg
Stand van zaken in Belgische treinen,
In de Desiro, de Belgische Sprinter is een "Mehrzweckraum". Je kunt je fiets zelf inladen. Gemakkelijke instap. Deze treinen rijden ook Intercitydiensten, De Desiro rijdt ook tussen Luik en Luxemburg
De Varkensneuzen zijn gerenoveerd. In deze treinen is nu een "Mehrzweckraum". Je kunt zelf je fiets inladen. Je moet wel een trappetje op. Deze treinen rijden o.a. tussen Rosendaal en Antwerpen.
Aan de treinen van Brussel, Namen, Aarlen, Luxemburg en van Eupen, Luik, Leuven, Brussel, Gent, Brugge, Oostende is een rijtuig met acht fietsplaatsen. Je kunt zelf je fiets inladen. Je moet wel en trappetje op.
In de Dubbeldekkers M6 is een groot "Mehrzweckraum" met gemakkelijke instap. De treinbegeleider (conducteur) moet wel de deur openen.
Er stromen nu steeds meer nieuwe M7-dubbeldekkers in. Deze hebben per stel 20 fietsplaatsen. verdeeld over het voorste en achterste rijtuig met gemakkelijke instap. Deze treinen gaan de verouderde M4 en M5 treinen vervangen.
De MS96-treinen worden niet aangepast, want deze treinen zijn nog niet zo lang geleden gerenoveerd. Deze treinen houden het bij het kleine fietsenkot, dat de treinbegeleider moet openen. De MS96 rijdt o.a. tussen Antwerpen, Gent, Kortijk, Ieper, Poperinge, Tussen Kortrijk en Rijsel (F). Tussen Luik, Namen, Charleroi en Bergen).
De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS heeft een speciale fiets-app om je treinreis met de fiets voor te bereiden en geschikte treinen uit te zoeken. https://bikeontrain.belgiantrain.be/nl

In België krijgt nu de toegankelijkheid met fietsen naar de perrons aandacht. Veel Belgische stations hebben geen liften. Er wordt nu gestreefd om de trappen stations zonder liften zo snel mogelijk van fietsgootjes te voorzien. Dit werd vaak tegenhouden door organisaties van mensen met een visueel probleem.