Additionally, paste this code immediately after the opening tag: meer fietsplaatsen in Belgische treinen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

meer fietsplaatsen in Belgische treinen

Dus weer on topic:

Klopt Bert wat je zegt over Brussel.

Sowieso als het je lukt altijd naar een eindpunt of beginpunt van een trein reizen voor relaxeter overstappen...
In geval van de verbinding Luxemburg - Brussel-Nederland is het idd veel beter om door te reizen tot Brussel zuid. (tenzij je teveel vertaging hebt daarvoor, dan op station Noord de officiele overstap volgen)

Ik weet niet of het toeval was, maar wij kwamen netjes aan tegenover de trein naar Amsterdam op hetzelfde perron (je ziet het in de spiegeling op de foto...) Ik had nog plekken kunnen reserveren op de trein naar Amsterdam van een uur later, dus we hadden ruim lunchtijd op Brussel Zuid. De fietsreservering werd strikt gecontroleerd. Daar was ik blij om, want je betaald 16 euro per fiets....... Wij wonen op Walcheren, maar hebben via rotterdam centraal gereisd om de boemel antwerpen roosendaal te ontlopen. Qua reistijd maakt dat ook niet zo veel uit..

Overigens fijn dat je in Rotterdam centraal op de perrons zuiltjes hebt om te kunnen inchecken als je vanuit het buitenland komt. Ik wist dat niet en ben eerst met iemand door een poortje naar buiten geglipt, om vervolgens terug in te checken .


grt Hans
Een beetje off topic:

Je bent blij met een trein van Jemelle naar huis, maar de doortocht door brussel is eigenlijk wel een draak van een ding.... Tussen Jemelle en Ottignes is er niet zoveel aan de hand, maar de riedel brussel luxemburg, brussel schumann, brussel noord, brussel centraal, brussel zuid, brussel centraal, brussel noord en eigenlijk ook brussel airport is een slakkengang...De trein rijdt nooit meer dan , nou gemiddeld 50 km/u. of minder en je maakt een bizarre omweg.rond door de stad.. .... Logisch gezien zou je de lijn vanuit Luxemburg toch rechtstreeks vanuit het zuiden op brussel Zuid aantakken?.. Maar goed dat zal wel z'n historie hebben..

Ook de beneluxtrein via de HSL is volgens mij door de stops op brussel airport, antwerpen berchem, noorderkempen, en breda trager of dan de vroegere verbinding via Roosendaal. Het voelt zeken niet als opschieten....Zou mooi zijn als de nieuwe ICNG trein klaar is er een tussenversie tussen Thalys en deze HSL boemel gaat rijden....:-).

Weet iemand het verschil met de oude reistijden nog?

grt Hans
bert sitters schreef:
za 02 okt, 2021 11:56
De treinbegeleider is heel herkenbaar door de pet of de muts.
Sinds november van het vorig jaar hebben de treinbegeleiders (In Nederland conducteur) nieuwe uniformen. Geen grijs meer, maar blauw.
Zo ziet een NMBS-treinbegeleider eruit, gefotografeerd op het station van Kortrijk, 25 juli j.l.
Ik vind zijn schoenen niet bepaald representatief....
Weten jullie trouwens dat Belgische treinen net als in de UK links rijden?
20220725_165533-balkje.jpg
Het zou netjes zijn als je deze conducteur onherkenbaar in beeld brengt.
:oops: Zo beter?
Ook in de gerenoveerde treinen van het type "Varkenskop" in België zijn veel meer fietsplaatsen gecreëerd. In plaats van wachten op de treinbegeleider (conducteur), die het kleine hokje moest openen kun je nu zelf je fiets inladen.
Wat de Belgen kunnen , zou NS ook kunnen doen. Afgelopen weekeinde was het bar en boos met fietsen in veel Nederlandse trein. Tal van wachtenden op de perrons met fietsen. NS verkoopt fietskaartjes, maar levert niet.
Schaarste: het is even wennen (en dus goed plannen).
bert sitters schreef:
di 30 aug, 2022 10:59
Wat de Belgen kunnen , zou NS ook kunnen doen.
Laatst heb ik weer een paar keer mijn fiets in Belgische treinen meegenomen. Vergeleken met en aantal jaren terug zijn er nu in heel wat treinen aanzienlijk meer plekken voor fietsen. En een fietskaartje kost 4 euro per enkele reis, ongeacht de afstand. Ook hier kan het druk zijn met fietsen, zoals hieronder in de trein van Essen naar Charleroi.

Afbeelding

Aan de infrastructuur valt nog veel te verbeteren. Aan de verbouwingen op de stations Gent Sint-Pieters en Charleroi-Sud lijkt nooit een eind te komen, in het liftloze Kortrijk ligt zelfs nog geen fatsoenlijke fietsgoot op de trappen, veel perrons liggen tientallen centimeters lager dan de laagste trede van de best wel steile trapjes die veel treinen nog hebben, etc.etc.
De grondhouding van de NMBS en de behulpzaamheid van treinbegeleiders t.o.v. reizigers met fietsen vind ik wel aanzienlijk positiever dan bij de NS. Zo mocht ik tussen Kortrijk en Antwerpen, waar nog geen extra fietsplaatsen buiten het krappe fietsenkot zijn, met mijn bagage dicht bij het fietsenkot in de eerste klas gaan zitten. En dat was niet voor het eerst op dit traject.

Bovendien zijn we dankzij de toenmalige baas bij de NMBS, Marc Descheemaker, verlost van de Fyra (zie dit artikel) ;-).
Wat betreft de foto: de ruimte zou een stuk beter benut kunnen worden als de fietstassen in de bagagerekken worden gelegd. Dan passen er opeens veel meer fietsen in één treinstel.
Mopper. Mopper.
dunlop schreef:
wo 31 aug, 2022 19:04
Mopper. Mopper.
Waarom schrijf je dit als ik een suggestie doe voor hoe je meer fietsen mee kunt nemen? Leg eens uit, want ik begrijp je niet. Of ben je zelf aan het mopperen? Sterkte in dat geval.
willem.m schreef:
wo 31 aug, 2022 18:53
Wat betreft de foto: de ruimte zou een stuk beter benut kunnen worden als de fietstassen in de bagagerekken worden gelegd. Dan passen er opeens veel meer fietsen in één treinstel.
Zeker. Die bagagerekken moeten dan wel wat minder dicht tegen het plafond hangen, want nu passen er geen volle achtertassen in. Ook zouden er nog aanzienlijk meer fietsen in deze trein passen als de fietsers niet op de klapstoeltjes tegenover hun fiets zouden gaan zitten, maar in een andere treincoupé. Dan kunnen er aan twee kanten fietsen staan.

Je kunt veel fietsen op een klein oppervlak kwijt als ze aan haken hangen, wat je in veel Franse treinen ziet. Deze fietsplekken zijn in de meeste regionale treinen (TER) in Frankrijk nog gratis en niet reserveerbaar.
Ik kon hier zelfs de achtertassen aan mijn hangende fiets laten zitten, terwijl de haken links en rechts van mijn fiets ook benut werden.

Afbeelding
Oja, nu ik beter kijk zie ik pas hoe smal de bagagerekken zijn. Die rekken zouden ze beter vlak(ker) met een opstaand randje kunnen maken; dan past er veel meer in zonder dat de tassen eruit vallen.
Kunnen aluminium voorvelgen dat wel aan? Straks maakt die misschien een slag....
Zie mijn onderstaande foto, genomen op Lille-Flandres. Keesswart, is dat hetzelfde type trein? Het is van SNCF. Zie tweede foto op viewtopic.php?f=27&t=37786#start
De stoelbekleding, haken en de rode balk komen wel overeen. Maar als enige fietser aan boord hoefde m'n fiets gewoon op de vloer staan.

DSC03369.jpg
keesswart schreef:
wo 31 aug, 2022 14:28
bert sitters schreef:
di 30 aug, 2022 10:59
Wat de Belgen kunnen , zou NS ook kunnen doen.
Laatst heb ik weer een paar keer mijn fiets in Belgische treinen meegenomen. Vergeleken met en aantal jaren terug zijn er nu in heel wat treinen aanzienlijk meer plekken voor fietsen. En een fietskaartje kost 4 euro per enkele reis, ongeacht de afstand. Ook hier kan het druk zijn met fietsen, zoals hieronder in de trein van Essen naar Charleroi.

Afbeelding

Aan de infrastructuur valt nog veel te verbeteren. Aan de verbouwingen op de stations Gent Sint-Pieters en Charleroi-Sud lijkt nooit een eind te komen, in het liftloze Kortrijk ligt zelfs nog geen fatsoenlijke fietsgoot op de trappen, veel perrons liggen tientallen centimeters lager dan de laagste trede van de best wel steile trapjes die veel treinen nog hebben, etc.etc.
De grondhouding van de NMBS en de behulpzaamheid van treinbegeleiders t.o.v. reizigers met fietsen vind ik wel aanzienlijk positiever dan bij de NS. Zo mocht ik tussen Kortrijk en Antwerpen, waar nog geen extra fietsplaatsen buiten het krappe fietsenkot zijn, met mijn bagage dicht bij het fietsenkot in de eerste klas gaan zitten. En dat was niet voor het eerst op dit traject.

Bovendien zijn we dankzij de toenmalige baas bij de NMBS, Marc Descheemaker, verlost van de Fyra (zie dit artikel) ;-).
Mij is verteld dat het ontbreken van liften op diverse grote Belgische stations vooral komt door de grootheidsdrang van Belgische burgemeesters. Simpel een paar liften aanbrengen is vaak niet aan de orde, omdat de burgervader een prestigeproject wil doordrukken met een geheel nieuw, futuristisch station, gekoppeld aan een totale herinrichting van de stationsomgeving.
Station Kortrijk is inderdaad een ramp, Er is een plan voor de gehele stationsomgeving met daarbij een nieuw station. De werkzaamheden zijn begonnen, maar wel met de bouw van een grote parkeergarage. De opening van het nieuwe station zelf staat gepland in 2030. Titelvoerend burgemeester van Kortrijk is de liberaal Vincent Van Quickenborne is ook Minister van Justitie is in de federale regering van België.
De planning wordt in België meestal bij lang na niet gehaald. Het prestigeproject van de oud-burgemeester van Bergen en ex-premier van België Di Ruppo is nog steeds een bouwput. Het nieuwe station van Calatrava in Bergen was gepland voor 1915, toen Bergen culturele hoofdstad van Europa was. Voordeel is wel dat de perrons in de tijdelijke situatie toegankelijk zijn door middel van hellingbanen.
willem.m schreef:
wo 31 aug, 2022 18:53
Wat betreft de foto: de ruimte zou een stuk beter benut kunnen worden als de fietstassen in de bagagerekken worden gelegd. Dan passen er opeens veel meer fietsen in één treinstel.
Helaas ontbreken die bagagerekken in Nederlandse treinen bij de fietsplaatsen
bert sitters schreef:
do 01 sep, 2022 07:33
8<
De planning wordt in België meestal bij lang na niet gehaald. Het prestigeproject van de oud-burgemeester van Bergen en ex-premier van België Di Ruppo is nog steeds een bouwput. Het nieuwe station van Calatrava in Bergen was gepland voor 1915
8<
Dat is wel een record-vertraging dan…
Polling schreef:
do 01 sep, 2022 09:06
bert sitters schreef:
do 01 sep, 2022 07:33
8<
De planning wordt in België meestal bij lang na niet gehaald. Het prestigeproject van de oud-burgemeester van Bergen en ex-premier van België Di Ruppo is nog steeds een bouwput. Het nieuwe station van Calatrava in Bergen was gepland voor 1915
8<
Dat is wel een record-vertraging dan…
Ook de verbouwing van station Gent-Sint-Pieters is een gebed zonder end.
bert sitters schreef:
do 01 sep, 2022 09:21
Polling schreef:
do 01 sep, 2022 09:06
bert sitters schreef:
do 01 sep, 2022 07:33
8<
De planning wordt in België meestal bij lang na niet gehaald. Het prestigeproject van de oud-burgemeester van Bergen en ex-premier van België Di Ruppo is nog steeds een bouwput. Het nieuwe station van Calatrava in Bergen was gepland voor 1915
8<
Dat is wel een record-vertraging dan…
Ook de verbouwing van station Gent-Sint-Pieters is een gebed zonder end.
Ik geloof je meteen. Maar van 1915 naar 2022 is wel heel erg lang…
Martin E. van Doornik schreef:
do 18 aug, 2022 11:00
Weten jullie trouwens dat Belgische treinen net als in de UK links rijden?
Denk dat dit zo is in alle landen....
Ook (alle? ) metros rijden links...