Additionally, paste this code immediately after the opening tag: regels vervoer fiets in doos - Forum Wereldfietser

regels vervoer fiets in doos

In de richtlijnen van NS lees ik het volgende: "Je handbagage mag niet meer dan (hoogte, breedte of diepte) 85 centimeter zijn." Dit betekent volgens mij dat ik mijn fiets in een fietsdoos gewoon als handbagage mag meenemen daar de breedte duidelijk minder als 85 cm is, er staat nl niet "hoogte, breedte en diepte". Of zie ik iets over het hoofd?
De nadelen van het belabberde taalonderwijs beginnen nu ook in de echte wereld door te dringen met zulke belabberde formuleringen.
Maar als je doorklikt naar de pdf-versie lees ik:
"NS kan u de toegang tot de trein weigeren of u verplichten
de trein te verlaten als NS van oordeel is dat uw Handbagage,
of het gebruik daarvan, hinder veroorzaakt of zal
veroorzaken. NS mag dit in ieder geval doen als de hoogte,
breedte of diepte van uw Handbagage meer dan 85 centimeter
bedraagt."
Kortom: ze kunnen je sowieso op elk moment de trein uitzetten als ze vinden dat je bagage vervelend is.
Of deze pdf-versie de 'echte' versie is weet ik uiteraard ook niet. Misschien zijn er nog wel echtere en echterdere versies.
Ik denk dat de keuze om voor de hoogte, breedte dan wel de diepte te gaan niet aan jou is maar aan de conducteur.
dan wel
Dat vind ik prima, de doos kan gewoon rechtop als het moet.
De grootste maat mag niet meer dan 85 cm zijn
Dat is echter niet wat ik in de NS-voorwaarden lees.
Klopt dat het niet zo in de voorwaarden staat. Maar jouw interpretatie (taalkundig juist) zou betekenen dat ik een doos van 300 x 300 x 85 cm als handbagage zou mogen vervoeren (of nog veel groter)… dat lijkt me niet de bedoeling.
Het lijkt me logisch dat ze bedoelen dat geen van de zijdes langer mag zijn dan 85 cm.
Bert wil een proefproces uitlokken? :wink: