De ECF (de EUropese koepel van fietsersbonden) heeft een ranglijst opgesteld:om de lastige toegang voor fietsen aan te klagen:
Alleen de intercity naar Berlijn van NS International en Deutsche Bahn werd ingedeeld in de hoogste categorie (44 van de 50 punten). Die score heeft de treindienst onder meer te danken aan het aantal fietsplekken in de treinstellen en de mogelijkheid bij beide vervoerders om fietsen te huren.

NS zelf staat met 30 punten op de zevende plek. Als enige vervoerder kreeg het dankzij de OV-fiets alle mogelijke punten toegekend in de categorie fietsverhuur. “De excellentie van NS op dit gebied kan echt niet goed genoeg worden geprezen en is een voorbeeld voor vele andere vervoerders”, aldus ECF, dat daar wel gelijk aan toevoegt dat het in Nederland verbeterpunten ziet op andere gebieden. Bijvoorbeeld meer fietsplekken in de trein en gemakkelijker boeken.

Bij het beoordelen van NS is uitgegaan van de situatie dat er geen reserveringsplicht geldt om de fiets mee te nemen in de trein.

De top tien uit het onderzoek van ECF:

Intercity Berlijn (NS en Deutsche Bahn) – 82 procent
Zwitserland (SBB) – 76 procent
België (NMBS) – 76 procent
Hongarije (MÁV-START) – 68 procent
Duitsland (Deutsche Bahn) – 66 procent
Ierland (Irish Rail) – 66 procent
Nederland (NS) – 60 procent
Tsjechië (ČD) – 58 procent
Luxemburg (CFL) – 58 procent
Kroatië (HŽ) – 58 procent
https://www.ovpro.nl/trein/2021/08/02/n ... e-treinen/