Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Treinreiswinkel - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Treinreiswinkel

Een boekingssysteem voor heel Europa zou ideaal zijn
Met de website van de Deutsche Bahn kom ik altijd een heel eind. Alleen de fiets vinden ze lastig.
Bert van Sprang schreef:
di 15 feb, 2022 17:50
Een boekingssysteem voor heel Europa zou ideaal zijn
Met de website van de Deutsche Bahn kom ik altijd een heel eind. Alleen de fiets vinden ze lastig.
Voor Duitse bestemmingen wel. Oostenrijk en Zwitserland gaan ook wel, maar bij Franse bestemmingen krijg ik het bericht:
"Es gibt Auslandtarif"
bert sitters schreef:
di 15 feb, 2022 18:41
Voor Duitse bestemmingen wel. Oostenrijk en Zwitserland gaan ook wel, maar bij Franse bestemmingen krijg ik het bericht:
"Es gibt Auslandtarif"
Afgelopen zomer mopperde een kaartjesverkoper van de DB dat de eens zo soepele samenwerking met de SNCF afgegoten jaar ineens slecht is geworden.
Leon schreef:
di 15 feb, 2022 17:19
peter de rijk schreef:
di 15 feb, 2022 15:00
Afhankelijk van je sluwheid kun je voor een tripje naar de Zwitserse Bergen een paar tientjes dan wel vele honderden euro's betalen, voor precies dezelfde trein.
Van dat soort prijssystemen hou ik dus echt helemaal niet. Ik ben meer iemand van loon naar werken, de vervuiler betaalt, gelijke monniken gelijke kappen en egalité en zo.
Als iedereen hetzelfde zou betalen voor hetzelfde reisproduct, zou de trein veel leger zijn tegen veel hogere prijzen voor iedereen, en de totaalopbrengst lager. Is een keuze. Als je het niet gelooft of snapt: yield management is de zoekterm (geldt bv. ook voor vliegtickets).
Ik heb nu de wikipediapagina erover gelezen en ben gesterkt in mijn mening: ik voel me er onprettig bij en vind dat het bij treinen en vliegtuigen vaak te ver wordt doorgedreven. Sowieso vind ik de prijsdifferentiatie bij treinreizen te ver gaan leiden tot een tweedeling: mensen die overconsumeren en mensen voor wie het te duur is. Alleen is het bij treinreizen geen pure rijk/arm tweedeling.
peter de rijk schreef:
di 15 feb, 2022 22:17

Als iedereen hetzelfde zou betalen voor hetzelfde reisproduct, zou de trein veel leger zijn tegen veel hogere prijzen voor iedereen, en de totaalopbrengst lager. Is een keuze.
Dus de TGV van Brussel naar Parijs zou veel leger zijn? Dat zou ik toch nog even moeten zien.

"Yield management" lijkt me in sommige omstandigheden een soort belasting, geheven door een private tollenaar, op mensen die het zich niet kunnen permitteren om drie maanden vooraf om 00.01 u. 's nachts op het internet te zitten om een supergoedkoop ticket te bestellen.

Als je over yield management leest, krijg je trouwens de indruk dat je het vooral prettig is voor quasi-monopolies met hoge entry costs voor nieuwe concurrenten. En dat lijkt me wel het geval voor spoorwegen. Het punt is alleen dat het quasi-monopolie tussen Parijs en Brussel rechtstreeks of onrechtstreek te danken is aan overheidsingrijpen. Is het de taak van een overheid om private tollenaars aan een winstgevende broodwinning te helpen?
Helaas weer een stap terug voor fietsen op de trein:

EDIT: VERWIJDERD OMDAT HET BETREFFENDE BERICHT OP DE SITE FIETS-MEE OOK VERWIJDERD IS
DriesO schreef:
di 04 okt, 2022 18:18
Helaas weer een stap terug voor fietsen op de trein:
Reizen naar/binnen Frankrijk kan ik niet meer verzorgen vanwege de slechte boekingsmogelijkheden van de Franse spoorwegen. Aanvragen naar/door Frankrijk worden niet in behandeling genomen.
https://www.fiets-mee.nl/provence/
Waar staat dat? Ik zie onder de link en elders op de site gewoon nog jubelverhalen over de boekingsmogelijkheden die kant op.
Casartelli schreef:
wo 05 okt, 2022 12:40
DriesO schreef:
di 04 okt, 2022 18:18
Helaas weer een stap terug voor fietsen op de trein:
Reizen naar/binnen Frankrijk kan ik niet meer verzorgen vanwege de slechte boekingsmogelijkheden van de Franse spoorwegen. Aanvragen naar/door Frankrijk worden niet in behandeling genomen.
https://www.fiets-mee.nl/provence/
Waar staat dat? Ik zie onder de link en elders op de site gewoon nog jubelverhalen over de boekingsmogelijkheden die kant op.
Neem contact op info@fiets-mee.nl
Dat was mijn vraag niet...
Casartelli schreef:
wo 05 okt, 2022 12:40
Waar staat dat? Ik zie onder de link en elders op de site gewoon nog jubelverhalen over de boekingsmogelijkheden die kant op.
Ah, nu is het weg. Het stond nochtans gisteren met rode letters bovenaan die pagina's, en dat sinds een paar weken (8 september?)
Dit forum wordt blijkbaar gelezen -)
Maar dus toch geen slecht nieuws.