Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets (en hond) mee in trein Frankrijk - Forum Wereldfietser

Fiets (en hond) mee in trein Frankrijk

Hi,
In augustus gaan we heerlijk 4 weken fietsen in Frankrijk. We starten met de vélo Francette en daarna staat alles open.
Verleden jaar hebben we in Bretagne een stuk met de trein gereisd en dat beviel goed. Vandaar dat we erover denken om verder naar het zuiden te fietsen.
Wat ik ook doe, ik krijg het maar niet voor elkaar om een terugreis per trein te vinden waarbij ik ook de fietsen mee kan nemen.

Alternatief is dat we er toch een rondje van maken of tickets boeken via fiets-mee.nl of de fiets naar huis laten transporteren en zelf met de tgv naar Parijs en daarna met de TER naar Caen reizen.

Ik ben vooral benieuwd met hoeveel tijd we rekening moeten houden met terugkomen vanaf Bordeaux, Biarritz of bv Toulouse.
Of misschien is het handiger om een ander startpunt te kieze waardoor de terugreis makkelijker/sneller verloopt.

Mss. Iemand hier een tip hoe ik dit uit kan vogelen?
Nb. Volgens mij loopt het vast op het stuk van Parijs naar Caen
Gr
Christel
Ik ben vorig jaar met de trein van Le Havre via Rouen (nacht aldaar) naar Lille gereden met de trein, niet via Parijs.
Met de fiets eenvoudig mee. Van Lille in drie dagen via Poperinge en Brugge naar Vlissingen gereden en daar de trein naar huis genomen.
Er was maar één trein (op een zondag) van Rouen naar Lille, maar het kan wel.

Succes, fijne planning en fijne trip gewenst.
aandegracht schreef:
do 17 jun, 2021 08:47
Ik ben vorig jaar met de trein van Le Havre via Rouen (nacht aldaar) naar Lille gereden met de trein, niet via Parijs.
Met de fiets eenvoudig mee. Van Lille in drie dagen via Poperinge en Brugge naar Vlissingen gereden en daar de trein naar huis genomen.
Er was maar één trein (op een zondag) van Rouen naar Lille, maar het kan wel.

Succes, fijne planning en fijne trip gewenst.
Rijsel - Rouen is inderdaad lastig. Ik heb het een aantal jaren geleden gedaan, maar toen waren er werkzaamheden aan het spoor. Er gingen bussen van tussen Amines en Rouen. Heb toen in Amiens op de camping gestaan. Er ging de volgende dag wel een trein gaan, maar met ongunstige aansluiting in Rouen naar Caen. Kwam pas zeer laat in Caen aan.
Ook ik ben 6 jaar terug via Lille, Amiens en Rouen naar Caen gereisd en had meer geluk dan Bert (zie dit topic). 's Ochtends vertrok ik uit Leiden en dezelfde dag arriveerde ik in Caen, nog voordat het donker werd. Volgens de Franse treinreisplanner kan dit nog steeds, als je de reis in stukjes hakt (bijv. Lille-Rouen en Rouen-Caen) en de optie 'fiets toevoegen' niet activeert. Uit de reismogelijkheden die je dan krijgt, kun je de opties kiezen die alleen uit TER-treinen bestaan. (In bussen en de meeste snelle treinen mag je fiets niet mee). In TER-treinen zijn altijd enkele fietsplekken (vaak haken aan het plafond waar je voorwiel in kan hangen), die echter niet te reserveren zijn.
Destijds waren er in Amiens en Rouen geen liften en het zou me verbazen als ze er inmiddels wel waren.
Later ben ik nog een paar keer op deze manier van Caen naar Lille gereisd en heb ik onderweg overnacht op de camping van Amiens.
Doordeweeks rijdt er om 6:53, 10:53 en 17:53 een directe TER-trein van Lille-Flandres in 3 uur naar Rouen.
Als ik het goed lees dan wil TS met fiets en hond per trein vanaf Bordeaux, Biarritz of Toulouse naar Caen reizen.
Wat ervaringen van jaren geleden op andere trajecten hiermee te maken hebben snap ik even niet.
Ah, ik zie het nu ook. Een mooi staaltje van consequent voortborduren op verkeerd begrepen info :oops: .

Nieuwe poging voor Parijs-Caen: een blik in de Franse treinplanner (de optie 'fiets meenemen' uitzetten) leert dat er elk uur een trein vertrekt van Paris St-Lazaire naar Caen, met een zogenaamde 'train nomad'. Met een muisklik op zo'n verbinding zie je de vermelding dat deze treinen ook plek voor fietsen hebben. Volgens Wikipedia is deze 'train nomad' een nieuwe naam voor regionale treinen die sinds 2020 onder beheer van het gewest Normandië vallen. Dat deze treinen niet zichtbaar worden met de optie 'fiets meenemen', is vermoedelijk een bug in de Franse treinreisplanner. In dit soort gevallen check ik ook altijd even de Duitse treinreisplanner (bahn.de), die - ook voor Frankrijk - vaak beter werkt dan de Franse.
een paar jaar geleden ben ik met de trein van rotterdam naar bordeaux gegaan.
Van Rotterdam naar Brussel, van Brussel naar Lille en dan de tgv naar bordeaux.
Die laatste moet je wel reserveren, er konden 4 fietsen mee.
Ik heb het treinreiswinkel laten uitzoeken en daar geboekt.
Rouen Rive Droite is gemoderniseerd en heeft liften waar de fiets prima in past, zo ontdekten wij in 2018 op ons deel 1 van Fietsen rond het Kanaal deel 2. Alles is nu gereed om dit jaar het resterende stuk van Etretat tot De Panne te doen.
Dank voor alle comments wv een aantal niet specifiek op mijn topic, maar toch leerzaam 😁.
Wat ik uit een andere topic heb gehaald, is dat je het best de route per regio kunt bekijken.
Voor nu heb ik dus TER spoorkaartjes van alee regio’s waar we evt reizen gedownload en mbv die kaartjes zullen we vast een TER route terug naar onze auto weten te vinden. Het is in ieder geval makkelijk om te kijken wat een logische vertrekplaats is voor de route, meet een plaats die al soort van ‘hub’ kan dienen.
Misschien heb je iets aan dit kaartje: https://nl.francevelotourisme.com/advie ... se-treinen , kaartje kun je vergroten.
Je kunt klikken op de verschillende verbindingen en dan zie je wat er aan fietsvervoer mogelijk is en of je moet reserveren.
Het traject La Rochelle - La Roche-sur-Yon (lijn Bordeaux-Nantes) wordt momenteel helemaal vernieuwd en is als het goed is per 1 augustus weer in gebruik, zie https://www.sncf-reseau.com/fr/entrepri ... n-rochelle
Wij zijn in 2017 van La Rochelle naar Caen gereisd via Nantes en Le Mans, waarbij Nantes-Le Mans per TGV was. Kaartjes kochten wij twee dagen voor reisdatum op het station in Niort.
Die ben ik bij het zoeken naar iets anders bij toeval tegengekomen:
https://nl.francevelotourisme.com/advie ... se-treinen