Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Petitie gestart tegen verplichte reservering NS-trein - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Petitie gestart tegen verplichte reservering NS-trein

195 berichten
Bert van Sprang schreef:
do 08 jul, 2021 08:45
4. Je kunt natuurlijk ook nog ver genoeg van je fiets weg gaan zitten, knappe conducteur die dan de link tussen jou en je fiets weet te leggen.
Dan ook maar het beste geen fietskaartje/reservering op je ov-chipkaart laden, anders heeft-ie je alsnog zo in de smiezen :wink:

Enfin, de kogel is dus door de kerk. Ik zag dat we, for the time being, zowaar nog gepaaid worden met een lager tarief (EUR 5,60 i.p.v. 7,50). Verder moeten we maar in de praktijk zien hoe het uitpakt, maar veel reden tot optimisme zie ik ook niet.
Een kennis van mij schrjift op facebook: "Ik heb voor 2 personen een treinreis naar {het buitenland} inclusief fietsvervoer geboekt. Die reis zou moeten plaats vinden in augustus, maar is nu onzeker geworden doordat ik pas 2 weken voor vertrek mijn fietsplek bij de NS kan reserveren en die reservering bovendien geen garantie biedt dat de fiets ook daadwerkelijk mee kan. Waanzin!"

Voor mijzelf betekent het vooral de de mogelijkheid om de trein naar huis te pakken bij problemen bij om het even welke fietstocht dan ook ook binnen Nederland vervalt.
Omdat ik in meer dan de helft van de gevallen in België geraakt was ik het toch al gewend. Vandaar dat ik altijd een relatief forse fietstas met 'fietstochtjesurvivalspullen' bij me heb. Misschien iets voor in een ander draadje
Leon schreef:
do 08 jul, 2021 13:17
Een kennis van mij schrjift op facebook: "Ik heb voor 2 personen een treinreis naar {het buitenland} inclusief fietsvervoer geboekt. Die reis zou moeten plaats vinden in augustus, maar is nu onzeker geworden doordat ik pas 2 weken voor vertrek mijn fietsplek bij de NS kan reserveren en die reservering bovendien geen garantie biedt dat de fiets ook daadwerkelijk mee kan. Waanzin!"

Voor mijzelf betekent het vooral de de mogelijkheid om de trein naar huis te pakken bij problemen bij om het even welke fietstocht dan ook ook binnen Nederland vervalt.
Omdat ik in meer dan de helft van de gevallen in België geraakt was ik het toch al gewend. Vandaar dat ik altijd een relatief forse fietstas met 'fietstochtjesurvivalspullen' bij me heb. Misschien iets voor in een ander draadje
Volgens mij klopt dit niet helemaal.
Uit de voorwaarden voor het meenemen van een fiets in de trein:
"3. Je mag je fiets alleen meenemen in de trein in de daluren, d.w.z. op doordeweekse dagen tot 6:30
uur, tussen 9:00 en 16:00 uur en na 18:30 uur. Je fiets mag dus niet mee tijdens de spits, ook niet
wanneer de reis vóór de spits is begonnen, tenzij je de betreffende reis niet in de daluren hebt
kunnen afmaken door een vertraging van de betreffende trein. In het weekend, op feestdagen
(m.u.v. Koningsdag) en in de maanden juli en augustus mag je fiets de gehele dag geldig mee, dus
ook tijdens de spitsuren.
4. De beperking in artikel 3 geldt niet als je (i) een (aangepaste) fiets gebruikt als hulpmiddel vanwege
een beperking en je je fiets daarom gratis mag meenemen, en/of als je (ii) met een internationaal
vervoerbewijs reist voor de internationale trein waarin je je fiets gaat meenemen of hebt
meegenomen. Je mag je fiets in deze gevallen ook meenemen tijdens de spits.
"
Zie hier alle voorwaarden: https://www.ns.nl/binaries/_ht_16257418 ... -trein.pdf
Volgens mij klopt dit niet helemaal.
Uit de voorwaarden voor het meenemen van een fiets in de trein:
"3. Je mag je fiets alleen meenemen in de trein in de daluren, d.w.z. op doordeweekse dagen tot 6:30
uur, tussen 9:00 en 16:00 uur en na 18:30 uur. Je fiets mag dus niet mee tijdens de spits, ook niet
wanneer de reis vóór de spits is begonnen, tenzij je de betreffende reis niet in de daluren hebt
kunnen afmaken door een vertraging van de betreffende trein. In het weekend, op feestdagen
(m.u.v. Koningsdag) en in de maanden juli en augustus mag je fiets de gehele dag geldig mee, dus
ook tijdens de spitsuren.
4. De beperking in artikel 3 geldt niet als je (i) een (aangepaste) fiets gebruikt als hulpmiddel vanwege
een beperking en je je fiets daarom gratis mag meenemen, en/of als je (ii) met een internationaal
vervoerbewijs reist voor de internationale trein waarin je je fiets gaat meenemen of hebt
meegenomen. Je mag je fiets in deze gevallen ook meenemen tijdens de spits.
"
Inderdaad,
een fiets op een internationale trein moest je vroeger ook al expliciet reserveren (voor IC Brussel de maanden juli en augustus, dit jaar te reserveren vanaf 28 juni).
Deze reservering betekent een tweede papier naast het vervoerbewijs voor de fiets.
Dus de internationale treinrit staat helemaal los van deze nieuwe maatregel.

Wel kan het een probleem zijn als hij een binnenlandse NS-trein moet nemen om zijn gereserveerde trein te bereiken...
Dat betekent dan een buffer inbouwen in de planning (net zoals je voorheen al moest doen)....

PS. Ik heb de petitie getekend.
Voor die specifieke situatie kon de nieuwe modus juist wel eens een verbetering zijn.

Zeg dat de FB-kennis van Leon inderdaad, voorafgaand aan zijn internationale trein-/busreis aangewezen is op een binnenlandse reis op zo'n populaire verbinding (bijvoorbeeld Eindhoven - Maastricht net voor / aan het begin van een mooi weekend). De gelegenheid om die trein nu twee weken van tevoren te reserveren kon wel eens betere kansen geven dan op de aloude bonnefooi naar Eindhoven Centraal gaan en zien dat de fietsbalkons van de ene na de andere trein naar het zuiden vanaf pakweg Utrecht al vol zitten.

Een extra buffer in je ongereserveerde trein voorafgaand aan je gereserveerde trein kon en kan sowieso nooit kwaad. Er kan immers nog veel meer onvoorzien misgaan dan het niet beschikbaar zijn van een fietsplek.
Maurice schreef: en/of als je met een internationaal
vervoerbewijs reist voor de internationale trein waarin je je fiets gaat meenemen of hebt
meegenomen. Je mag je fiets in deze gevallen ook meenemen tijdens de spits."
Een tekstje uit een offerte van Fiets-mee.nl:
->Er geldt een reserveringsplicht op NS treinen van 10 juli t/m 15 september. Deze
reserveringen zijn enkel via de NS App of website te maken en kan ik niet verzorgen.
gevalletje van de regels aanpassen zonder ze aan te passen. :evil: :twisted: :roll:
Ik wil best meewerken, maar als ik verplicht een plek moet reserveren, dan moeten de medewerkers van de NS er in ieder geval voor zorgen dat er niet oneigenlijk gebruik wordt gemaakt van de fietsplekken (geen koffers, geen vouwfietsen, geen fietsen waar nog alle tassen aanhangen etc). Zaterdag ga ik het uitproberen: Maastricht-Groningen. Maar drie verschillende treinen (en een stukje fietsen tussen 't Harde en Meppel wegens werk aan het spoor).
slugbait schreef:
do 08 jul, 2021 21:37
...geen fietsen waar nog alle tassen aan hangen...
Inderdaad kan dat bij drukte heel irritant zijn.
Een ervaring.
Mijn zoon wilde met fiets met de trein van Meppel naar Groningen, afgelopen maandag.
Pas bij het kopen van het kaartje op het station zag dat hij moest reserveren, hij had wat nieuws gemist.
Bij de trein meldde de conducteur dat er volgens "het systeem" geen plek was. Dit was de laatste trein voor de avondspits, mijn zoon zou dan moeten wachten tot na de spits. Er was geen fiets in de trein te zien, en mijn zoon kreeg van de conducteur toestemming om toch plaats te nemen met zijn fiets onder de voorwaarde dat indien onderweg op een tussenliggend station de fietsen van de reservering wilden instappen hij dan moest uitstappen.
De fietsen van de reservering zijn niet verschenen en mijn zoon kon zijn treinreis naar Groningen volledig afleggen. Dit mede dankzij een coulante conducteur.
JanH schreef:
di 13 jul, 2021 19:13
Een ervaring.
Mijn zoon wilde met fiets met de trein van Meppel naar Groningen, afgelopen maandag.
Pas bij het kopen van het kaartje op het station zag dat hij moest reserveren, hij had wat nieuws gemist.
Bij de trein meldde de conducteur dat er volgens "het systeem" geen plek was. Dit was de laatste trein voor de avondspits, mijn zoon zou dan moeten wachten tot na de spits. Er was geen fiets in de trein te zien, en mijn zoon kreeg van de conducteur toestemming om toch plaats te nemen met zijn fiets onder de voorwaarde dat indien onderweg op een tussenliggend station de fietsen van de reservering wilden instappen hij dan moest uitstappen.
De fietsen van de reservering zijn niet verschenen en mijn zoon kon zijn treinreis naar Groningen volledig afleggen. Dit mede dankzij een coulante conducteur.
Hulde aan de conducteur!

Jan
Ja, gelukkig hebben de meeste conducteurs een goed gevoel wanneer regels strikt moeten worden nageleefd en wanneer niet. Wel jammer, dat de conducteur niet weet dat de spitsbeperkingen niet gelden in juli en augustus.

Mijn tochtje van afgelopen zaterdag verliep ook heel soepel, alleen er zit een bug in de app: als er door werkzaamheden andere treinen dan gebruikelijk rijden (zoals een IC Meppel - Groningen), dan is het niet mogelijk om daar een fietsplek voor te reserveren.
Misschien is het al eerder geschreven maar toch. Wanneer je een reis met NS maakt met een overstap, dien je ook 2 (of nog meer) fietsreserveringen te maken. In de App staat het niet duidelijk en de gekozen reis met overstap geeft het ook niet aan. Het is bijv. mogelijk dat je niet direct overstapt maar je oud-tante gaat bezoeken o.i.d.
Affijn.
slugbait schreef:
do 08 jul, 2021 21:37
Ik wil best meewerken, maar als ik verplicht een plek moet reserveren, dan moeten de medewerkers van de NS er in ieder geval voor zorgen dat er niet oneigenlijk gebruik wordt gemaakt van de fietsplekken (geen koffers, geen vouwfietsen, geen fietsen waar nog alle tassen aanhangen etc). Zaterdag ga ik het uitproberen: Maastricht-Groningen. Maar drie verschillende treinen (en een stukje fietsen tussen 't Harde en Meppel wegens werk aan het spoor).
Geen klapstoeltjesklevers die perse op de fietsplekken willen blijven zitten, terwijl er genoeg echte stoelen leeg zijn in de trein.
slugbait schreef:
di 13 jul, 2021 20:35
Wel jammer, dat de conducteur niet weet dat de spitsbeperkingen niet gelden in juli en augustus.
Dat wist ik ook niet! :D Maar wel goed om te weten.

Punt 3 van de nieuwe voorwaarden van 10 juli 2021

3. Je mag je fiets alleen meenemen in de trein in de daluren, d.w.z. op doordeweekse dagen tot 6:30
uur, tussen 9:00 en 16:00 uur en na 18:30 uur. Je fiets mag dus niet mee tijdens de spits, ook niet
wanneer de reis vóór de spits is begonnen, tenzij je de betreffende reis niet in de daluren hebt
kunnen afmaken door een vertraging van de betreffende trein. In het weekend, op feestdagen
(m.u.v. Koningsdag) en in de maanden juli en augustus mag je fiets de gehele dag geldig mee, dus
ook tijdens de spitsuren.
8. Voor alle fietsen geldt, met uitzondering van ingeklapte vouwfietsen en de fietsen genoemd in
artikel 4 (fietsen als hulpmiddel en fietsen van internationale reizigers tijdens de spits), dat je in
de periode van 10 juli 2021 tot en met 15 september 2021 voor iedere binnenlandse treinreis met
NS van tevoren een reservering moet maken voor je fiets.
9. NS behoudt zich het recht voor om de beschikbare fietsplekken in een trein uit het
reserveringssysteem te halen dan wel te blokkeren, zodat deze plekken niet gereserveerd kunnen
worden, als het naar de inschatting van NS bovengemiddeld druk zal zijn in de betreffende trein
als gevolg van een evenement.
bert sitters schreef:
wo 14 jul, 2021 06:20
slugbait schreef:
do 08 jul, 2021 21:37
Ik wil best meewerken, maar als ik verplicht een plek moet reserveren, dan moeten de medewerkers van de NS er in ieder geval voor zorgen dat er niet oneigenlijk gebruik wordt gemaakt van de fietsplekken (geen koffers, geen vouwfietsen, geen fietsen waar nog alle tassen aanhangen etc). Zaterdag ga ik het uitproberen: Maastricht-Groningen. Maar drie verschillende treinen (en een stukje fietsen tussen 't Harde en Meppel wegens werk aan het spoor).
Geen klapstoeltjesklevers die perse op de fietsplekken willen blijven zitten, terwijl er genoeg echte stoelen leeg zijn in de trein.
Dat heb ik nou nog nooit meegemaakt. Even vriendelijk wijzen op de sticker met "Fietsen Priority" is en hup, weg zijn ze. Lastiger zijn inderdaad de fietsers die vier Ortliebtassen op hun Koga of Batavus laten zitten en het zich anderhalve coupé verderop gemakkelijk hebben gemaakt. Of de vouwfietsers die te beroerd zijn om hun fiets op te vouwen en die op een fietsplaats neerplempen.
peter de rijk schreef:
wo 14 jul, 2021 10:16
bert sitters schreef:
wo 14 jul, 2021 06:20
slugbait schreef:
do 08 jul, 2021 21:37
Ik wil best meewerken, maar als ik verplicht een plek moet reserveren, dan moeten de medewerkers van de NS er in ieder geval voor zorgen dat er niet oneigenlijk gebruik wordt gemaakt van de fietsplekken (geen koffers, geen vouwfietsen, geen fietsen waar nog alle tassen aanhangen etc). Zaterdag ga ik het uitproberen: Maastricht-Groningen. Maar drie verschillende treinen (en een stukje fietsen tussen 't Harde en Meppel wegens werk aan het spoor).
Geen klapstoeltjesklevers die perse op de fietsplekken willen blijven zitten, terwijl er genoeg echte stoelen leeg zijn in de trein.
Dat heb ik nou nog nooit meegemaakt. Even vriendelijk wijzen op de sticker met "Fietsen Priority" is en hup, weg zijn ze. Lastiger zijn inderdaad de fietsers die vier Ortliebtassen op hun Koga of Batavus laten zitten en het zich anderhalve coupé verderop gemakkelijk hebben gemaakt. Of de vouwfietsers die te beroerd zijn om hun fiets op te vouwen en die op een fietsplaats neerplempen.
Vaak genoeg ellende met klapstoeltjesklevers.
De reservering gaat uit van twee fietsen per fietsplaats. Daar kunnen gemakkelijk twee volgepakte fietsen staan
Ik ga op 21 augustus a.s. van Baflo (vertrek 6.22 u) naar Halle (B.), dé stad van Witse, hoop op zegen! Ik heb geen NS-app in m'n smartphone, wel uitgeprinte tickets.
Veel succes Martin! Ik neem aan dat je een internationaal fietsticket hebt met - hopelijk - een officiële reservering voor de intercity naar Brussel. Wat dat inhoudt, heeft DriesO hier (helemaal onderaan) uitgelegd. Misschien heb je dat al gelezen.
Daarnaast kunnen conducteurs sinds 10 juli eisen dat je naast je fietsticket nog een fietsreservering hebt voor de NS-trein tussen Groningen en het station waar je over kunt stappen op de intercity naar Brussel (in jouw geval waarschijnlijk Rotterdam). Die reservering kun je echter pas 2 weken van tevoren maken. Dat hoeft niet per se met een app, maar kan ook via https://treinwijzer.ns.nl/p/loginSelection. Daar moet je dan wel eerst een account aanmaken, als je die nog niet hebt. Of aan het loket op het hoofdstation in Groningen, als daar nog een loket is.
Er zijn ook conducteurs die fietsen met een reservering toch niet toelaten in hun trein, als de fietsplekken daar al volstaan met fietsen zonder reservering (zie deze tweet en dit forum. Wat dat betreft, is het handig dat je al vroeg vertrekt en dat Groningen een beginstation is.
Leuker kunnen ze het bij de NS niet maken, en makkelijker al helemaal niet.
keesswart schreef:
vr 16 jul, 2021 00:16
Veel succes Martin! Ik neem aan dat je een internationaal fietsticket hebt met - hopelijk - een officiële reservering voor de intercity naar Brussel. Wat dat inhoudt, heeft DriesO hier (helemaal onderaan) uitgelegd. Misschien heb je dat al gelezen.
Daarnaast kunnen conducteurs sinds 10 juli eisen dat je naast je fietsticket nog een fietsreservering hebt voor de NS-trein tussen Groningen en het station waar je over kunt stappen op de intercity naar Brussel (in jouw geval waarschijnlijk Rotterdam). Die reservering kun je echter pas 2 weken van tevoren maken. Dat hoeft niet per se met een app, maar kan ook via https://treinwijzer.ns.nl/p/loginSelection. Daar moet je dan wel eerst een account aanmaken, als je die nog niet hebt. Of aan het loket op het hoofdstation in Groningen, als daar nog een loket is.
Er zijn ook conducteurs die fietsen met een reservering toch niet toelaten in hun trein, als de fietsplekken daar al volstaan met fietsen zonder reservering (zie deze tweet en dit forum. Wat dat betreft, is het handig dat je al vroeg vertrekt en dat Groningen een beginstation is.
Leuker kunnen ze het bij de NS niet maken, en makkelijker al helemaal niet.
Dank je voor je tips. Het Groninger Hoofdstation heeft geen loketten meer, alleen een balie van Arriva. Zelfs het GWK is onlangs verdwenen. Baflo is mijn beginstation, om 6.22 uur. Dan ben ik al om half een in Halle. Dan op fiets naar Geraardsbergen voor de jeugdherberg. Ik heb de uitgeprinte tickets van Fiets-Mee hier voor me liggen. Maar nu Nederland erg rood gaat kleuren, vraag ik me af wat de Belgische en Franse grenzen gaan doen.... Terugreis vanuit Lille, vier dagen later. De wereld is helemaal dol geworden.