Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Petitie gestart tegen verplichte reservering NS-trein - Forum Wereldfietser

Petitie gestart tegen verplichte reservering NS-trein

195 berichten
Diverse belangenorganisaties, zoals de Fietsersbond, Rover, NTFU zijn een petitie gestart tegen de verplichte treinreservering voor fietsen.

Je kan hier ondertekenen. Het is op petities.nl dus geen reclames of spam.

https://fietsmeeintrein.petities.nl/
Getekend!
Done!
Done!
...en gedeeld!
getekend
Inmiddels 1600 handtekeningen, maar dat mogen er best meer worden. Dus teken als je nog niet getekend hebt en deel de petitie op je blog, feesboek of op andere media.
ericplan schreef: op andere media.
Het is toch mediums? :D
Ik geloof dat ik een reserveringssysteem eigenlijk wel handig vind: dan weet je zeker dat er plek is. Het geeft ook goede informatie over de omvang van de vraag.
Peter Molog schreef:
di 08 jun, 2021 17:44
ericplan schreef: op andere media.
Het is toch mediums? :D
Mediums is voorbehouden voor esoterische zaken, paranormale begaafdheid, helderzienden enz.

Getekend en verspreid.
Wim schreef:
di 08 jun, 2021 18:15
Ik geloof dat ik een reserveringssysteem eigenlijk wel handig vind: dan weet je zeker dat er plek is. Het geeft ook goede informatie over de omvang van de vraag.
Dat zou zo zijn als de informatie adequaat is. Dus op het moment van reservering klopt de treinlengte met wat er een dag later beschikbaar is. Dat varieert nog al eens. Die zekerheid heb je dus niet.

Verder kan iemand met een reservering een plek bezet houden, terwijl hij niet op komt dagen vanwege fietspech. Dan blijft er een plek leeg, terwijl jij op het perron achter moet blijven.
Wim schreef:
di 08 jun, 2021 18:15
Ik geloof dat ik een reserveringssysteem eigenlijk wel handig vind: dan weet je zeker dat er plek is. Het geeft ook goede informatie over de omvang van de vraag.
Beste Wim,
Het is niet het reserveringssysteem zoals in internationale treinen, waar je een genummerde fietsplaats krijgt toebedeeld. Deze plaatsen bevinden zich in een genummerd rijtuig, dat je kunt vinden op het bord met de treinsamenstelling op het perron.
Bij NS zijn fietsplaatsen op diverse plekken in de trein. In een Intercity met 10 bakken kunnen deze achter 5 verschillende deuren zijn. 5 van de 20 deuren. Welke deur moet je kiezen om een vrije plaats te vinden? Staat niet op jouw reservering. Kan zijn dat je op goed geluk voor een bepaalde deur kiest. Eenmaal binnen blijkt daar net geen plaats te zijn.
Je gaat weer met je fiets naar buiten voor de volgende deur.met fietspictogram: eennpaar deuren verder. Ondertussen klinkt het fluitsignaal. Je mag dan niet meer instappen. Weg dus de trein met jouw reservering. Je kijkt op de app. De volgende trein heett geen ruimte meer voor fietsen. De trein daarop ook niet. Je bent dan blij gemaakt met een dooie mus.
NS moet gewoon zorgen voor voldoende ruimte voor fietsen. Kijk in Duitsland in de Regio Express. Vergelijkbaar met onze Intercity.
bert sitters schreef:
di 08 jun, 2021 19:49
Wim schreef:
di 08 jun, 2021 18:15
Ik geloof dat ik een reserveringssysteem eigenlijk wel handig vind: dan weet je zeker dat er plek is. Het geeft ook goede informatie over de omvang van de vraag.
Beste Wim,
Het is niet het reserveringssysteem zoals in internationale treinen, waar je een genummerde fietsplaats krijgt toebedeeld. Deze plaatsen bevinden zich in een genummerd rijtuig, dat je kunt vinden op het bord met de treinsamenstelling op het perron.
Bij NS zijn fietsplaatsen op diverse plekken in de trein. In een Intercity met 10 bakken kunnen deze achter 5 verschillende deuren zijn. 5 van de 20 deuren. Welke deur moet je kiezen om een vrije plaats te vinden? Staat niet op jouw reservering. Kan zijn dat je op goed geluk voor een bepaalde deur kiest. Eenmaal binnen blijkt daar net geen plaats te zijn.
Je gaat weer met je fiets naar buiten voor de volgende deur.met fietspictogram: eennpaar deuren verder. Ondertussen klinkt het fluitsignaal. Je mag dan niet meer instappen. Weg dus de trein met jouw reservering. Je kijkt op de app. De volgende trein heett geen ruimte meer voor fietsen. De trein daarop ook niet. Je bent dan blij gemaakt met een dooie mus.
NS moet gewoon zorgen voor voldoende ruimte voor fietsen. Kijk in Duitsland in de Regio Express. Vergelijkbaar met onze Intercity.
Voor verbetering vatbaar dus. Ik ben het met Wim eens.
Getekend en gedeeld
Inmiddels op 5300, ik ga ervan uit dat iedereen op dit forum allang ondertekend heeft, toch?
bert sitters schreef: NS moet gewoon zorgen voor voldoende ruimte voor fietsen. Kijk in Duitsland
Ben het zelden met Bert eens. :?
Het enige punt waar ik nu nog wil zeuren. Kijk eens naar Zwitserland.
Hallo,
Ik lees nu pas over deze petitie en heb gelijk getekend. Inmiddels staat de teller op 6151 handtekeningen.
Groet, Petra.
De reactie van Bert Sitters laat zien dat het vooral een mooi idee lijkt, zo’n gegarandeerde plaats.
Maar in plaats van rustig je gereserveerde plek innemen gaat het juist zorgen voor meer stress, want waar is jouw gereserveerde plek? Waar sta je het beste op het perron om je plek te vinden?

Bovendien gaan we er maar even vanuit dat alles gaat zoals gepland en dat je niet opeens vanwege panne of je gezondheid onverwacht naar huis moet.

NS denkt vooral het meenemen van fietsen in de trein te moeten ontmoedigen.
ericplan schreef:
do 10 jun, 2021 21:12
Bovendien gaan we er maar even vanuit dat alles gaat zoals gepland en dat je niet opeens vanwege panne of je gezondheid onverwacht naar huis moet.
Als je opeens dringend naar huis moet, kun je je fiets vast wel ergens stallen. Of misschien mag je fiets dan toch wel mee, als je verhaal larmoyant genoeg is.
Dit artikel van Rover legt mooi uit wat het bezwaar van reserveren is:
https://www.rover.nl/nieuws/42-toeganke ... t-haalbaar