Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Petitie gestart tegen verplichte reservering NS-trein - Pagina 10 - Forum Wereldfietser

Petitie gestart tegen verplichte reservering NS-trein

195 berichten
Ik tel zeven assumpties in het verhaal van Kees.
willem.m schreef:
di 02 nov, 2021 20:50
Ik tel zeven assumpties in het verhaal van Kees.
Assumpties?
Ik veronderstel dat je veronderstellingen bedoelt?
Ik zie het slechts als gedachtenspinsels, waar verder niks mee gebeurt als het anekdotisch uiten ervan. Maar ook dat zijn alweer drie veronderstellingen, die je niet meer mag uiten, want dat is niet correct; waarmee het totaal alweer op zes komt... Leon zwijg!

(Edit: typo)
Leon schreef:
di 02 nov, 2021 21:23
Ik zie het slechts als gedachtenspinsels, waar verder niks mee gebeurt als het anekdotisch uiten ervan. Maar ook dat zijn alweer drie veronderstellingen, die je niet meer mag uiten, want dat is niet correct; waarmee het totaal alweer op zes komt... Leon zwijg!
Dat laatste zou jammer zijn.
Hartelijk dank voor deze diepgaande analyses van mijn relaas. :wink:
Mijn ervaring met het fietskaartje en reserveren was dit weekend heel slecht.

Als eerste kan je niet tegelijk een normaal kaartje en een fietskaartje kopen, dus ik moest twee transacties doen. En daarna moest ik de fietsplek reserveren, wat ook niet soepel gaat, want je kan blijkbaar niet een fietsplek reserveren als je de betreffende rit opzoekt en op de knop 'reserveren' klikt. Als je dat doet 'reserveer' je alleen 'een plek in de trein, zodat de NS kan meten hoe druk het is'. Een fietsplek reserveren kan niet via de NS app, alleen via de website, maar alleen als je weet waar op de website. Dus niet via de planner, maar eerst naar 'een fietskaartje kopen' en daarna naar 'een fietsplek reserveren'. Die link krijg je wel aangeboden als je een fietskaartje koopt, maar zit goed verborgen als je het achteraf wil doen (dus als je van te voren niet weet welke trein je neemt).
Als er een storing op het spoor is, zoals dit weekend tussen 's Hertogenbosch en Utrecht, weet je van te voren niet in welke trein je terecht komt en heb je tot 15 minuten na vertrek de tijd om alsnog je fiets aan te melden. Mij is het niet gelukt, want toen ik vanuit de app naar de website werd verwezen moest ik opnieuw inloggen en ik wist natuurlijk niet mijn wachtwoord uit mijn hoofd. Wachtwoord vergeten, e-mail controleren, nieuw wachtwoord verzinnen met rare tekens en hoofdletters, geen bereik, want we zitten in niemandsland... ugh, ik was behoorlijk geïrriteerd toen de conducteur langs kwam. Deze was gelukkig heel meelevend, want het was wel duidelijk dat ik mijn best had gedaan, maar het hele proces van fietskaartje bestellen tot daadwerkelijk een fietsplek reserveren is vreselijk, het voelt echt alsof de NS actief probeert om fietsen in de trein te ontmoedigen.
Dus mijn tips voor de NS:
- laat me tegelijk een fietskaartje bij mijn normale kaartje kopen;
- toon de optie voor een fiets bij het 'reserveren' van een normale plek;
- laat alles werken via de app, of via de website, geen combinatie van de twee, of laat in ieder geval de browser inloggen met de juiste identiteit als je al ingelogd bent in de app.
1.Het experiment van reserveren van een fietsplek is afgesloten;
2. Het wordt gevraagd om je (fiets) aan te melden. Dat is niet verplicht.
Daarmee kan je dus met een gewoon kaartje en een fietskaartje onbezwaard elke trein nemen, waar ruimte is bij de fietsplaatsen.
Polling schreef:
di 14 dec, 2021 07:20
1.Het experiment van reserveren van een fietsplek is afgesloten;
2. Het wordt gevraagd om je (fiets) aan te melden. Dat is niet verplicht.
3. Er was geen experiment met het reserveren van een fietsplek, het was verplicht aanmelden. Waarbij er dus geen garantie was dat je fiets ook echt mee mocht, wat het woord 'reserveren' impliceert.

ErikB81, dapper dat je een poging gewaagd hebt om te voldoen aan het verzoek van NS om je fiets aan te melden. En informatief dat je het proces hier beschrijft voor mensen die overwegen hetzelfde te doen. Heb je je ervaring ook aan NS laten weten? Mijn eigen tips aan NS zouden overigens zijn: creëer meer ruimte voor fietsen, doe niet alsof je een plaats kun reserveren als het geen reserveren is, en zorg dat je geen studie van het materieel hoeft te hebben gemaakt om bijtijds bij de juiste deuren in te stappen. Maar dat terzijde. ;)

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
di 14 dec, 2021 10:20
Mijn eigen tips aan NS zouden overigens zijn: [...] zorg dat je geen studie van het materieel hoeft te hebben gemaakt om bijtijds bij de juiste deuren in te stappen.
Eén van de klachten van NS over fietsen in de trein is dat het in- en uitstappen extra tijd kost. Ze zouden daar zelf bij kunnen helpen, door aan te geven waar de fietscompartimenten zijn als de trein stopt. Het is van tevoren bekend welk treintype eraan komt, en volgens mij ook waar de trein tot stilstand komt. Dan zouden ze best iets kunnen maken met elektronische pijlen, in de perrontegels, of met borden. Zo zou je ook de eerste en tweede klasse kunnen aangeven. Met wat moderne "ingebouwde microelectronica" kunnen ze zelfs al aangeven waar de minst drukke coupés zullen zijn.

Maar ik vrees dat we daarvoor (ook) bij ProRail moeten zijn, dus dan wordt het weer ingewikkeld.
eindgebruiker schreef:
di 14 dec, 2021 12:32
...Dan zouden ze best iets kunnen maken met elektronische pijlen, in de perrontegels, of met borden.
Wel eens op een druk NS station gestaan?
Met elke paar minuten een intercity in en uit?
Je bedoelt dat het er dan zo uit komt te zien? :
Afbeelding
De NS app geeft al aan welk type trein en hoeveel bakken. Zou mooi zijn als ze daar een indicatie zouden geven bij welke deur(en) je met je fiets moet zijn.

Het is eigenlijk alleen bij de ICM ("doorloper") treinen een dingetje omdat daar het fietsgedeelte aan een einde zit (en je weet niet welk einde); als je enige fietstreinervaring hebt dan heb je daar natuurlijk een strategie voor 8)
eindgebruiker schreef:
di 14 dec, 2021 12:32
Met wat moderne "ingebouwde microelectronica" kunnen ze zelfs al aangeven waar de minst drukke coupés zullen zijn.
Off topic: (Pas op, geluid is hard)
On topic: onlangs zag ik dat de perronborden er heel anders uitzagen dan voorheen. Er is een plaatje van een trein op aangegeven, waarop je kunt zien hoe lang de trein is. En: de trein zelf bevat vakjes. Daar komt ongetwijfeld binnenkort een fietssymbooltje in te staan, geheel en al om ons behulpzaam te zijn! Kennelijk de uitvoering van deze aankondiging:
https://nieuws.ns.nl/nieuw-it-systeem-m ... erbeteren/
Dan zijn de instapstrategieën, die op dit forum ook al uitvoerig besproken zijn, verleden tijd. ;)

Groetjes,

Carl
eindgebruiker schreef:
di 14 dec, 2021 12:32
Carl schreef:
di 14 dec, 2021 10:20
Mijn eigen tips aan NS zouden overigens zijn: [...] zorg dat je geen studie van het materieel hoeft te hebben gemaakt om bijtijds bij de juiste deuren in te stappen.
Eén van de klachten van NS over fietsen in de trein is dat het in- en uitstappen extra tijd kost. Ze zouden daar zelf bij kunnen helpen, door aan te geven waar de fietscompartimenten zijn als de trein stopt. Het is van tevoren bekend welk treintype eraan komt, en volgens mij ook waar de trein tot stilstand komt. Dan zouden ze best iets kunnen maken met elektronische pijlen, in de perrontegels, of met borden. Zo zou je ook de eerste en tweede klasse kunnen aangeven. Met wat moderne "ingebouwde microelectronica" kunnen ze zelfs al aangeven waar de minst drukke coupés zullen zijn.

Maar ik vrees dat we daarvoor (ook) bij ProRail moeten zijn, dus dan wordt het weer ingewikkeld.
Een aantal jaren geleden was er op een perron van station 's-Hertogenbosch een proef van NS waarbij over de hele lengte van een spoor een ''lichtbak'' was waarop te zien was waar de 1e en 2e klasse compartimenten zich bevonden en.....ook waar de de fietsplekken zouden zijn. Dat werkte perfect.
Helaas ben ik het daarna nooit meer tegengekomen.... :(

Jan
Polling schreef:
di 14 dec, 2021 07:20
1.Het experiment van reserveren van een fietsplek is afgesloten;
2. Het wordt gevraagd om je (fiets) aan te melden. Dat is niet verplicht.
Ah, dat was mij niet duidelijk.
Dus nog een tip voor de NS:
- haal de zin 'vergeet niet je fietsreis aan te melden' weg.