LHTJoost schreef: ↑vr 27 aug, 2021 20:08
keesswart schreef: ↑za 21 aug, 2021 16:57
Ik bedoel dat er nog meer treinzigers bijkomen met een frontale kwab die nog niet volgroeid is. ('
In de frontale kwab vinden processen plaats die verantwoordelijk zijn voor executief functioneren. Hieronder vallen bijvoorbeeld het herkennen van consequenties van bepaalde acties, het kiezen tussen twee verschillende acties, het onderdrukken van sociaal niet wenselijke reacties en het identificeren van verschillen en overeenkomsten tussen verschillende situaties', zie
hier.)
Mede hierdoor trekken veel jongeren zich blijkbaar niks aan van de regel dat fietsen op sommige plekken in de trein voorrang hebben. Als hun aandacht überhaupt al te trekken is, want vaak zijn ze volledig in trance en alleen bereikbaar via hun smartphone.
Wat een belachelijke generalisering. Alles valt of staat bij handhaving. Dat staat los van leeftijd.
Hier nog een gevalletje uit augustus, toen fietsen nog verplicht aangemeld moesten worden. Ik wilde toen van Leiden naar Coevorden en had mijn fiets keurig aangemeld voor de intercity van Leiden naar Zwolle. Die trein begint in Den Haag en heeft zijn eerste tussenstop in Leiden.
Wanneer de trein net gearriveerd is, ziet een conducteur mij aankomen met mijn fiets. “
Hier voorin staat het helemaal vol”, zegt ze. “
Ga maar naar het achterste treinstel.”
Terwijl ik met mijn fiets die kant op loop, passeer ik een tweetal wat sip kijkende vakantiefietsers.
Zodra ik het andere fietsenhok bereikt heb, snap ik de gemoedstoestand van die fietsers. Ook hier staat het helemaal vol met drie bepakte stadsfietsen. Ik besluit om mijn fiets maar in het pad naar de machinistencabine te zetten. Het is immers achter in de trein, dus de machinist kan hier nu niet zitten. Terwijl de trein vertrekt, zoek ik een stoel en gooi ik mijn tassen in het bagagerek. Ik merk dat een paar stoelen verder enkele jongeren mij goed in de gaten houden. Dat zijn vast de eigenaren van de stadsfietsen, die ze daar hoogstwaarschijnlijk zonder vooraanmelding hebben neergezet op de plek waarvoor ik mij had aangemeld (en waar misschien ook dat stel op het perron zich voor had aangemeld).
Het eerste uur komt er geen conducteur voorbij. Wel zie ik dat het jonge drietal bij elke tussenstop een waakzame blik in de richting van de fietsen werpt. Wanneer er eindelijk een conducteur verschijnt, vraagt deze aan hen waar ze heen willen.
“
Naar Leeuwarden”, is het antwoord.
“
Dan moeten jullie in Zwolle overstappen, want deze trein gaat naar Groningen.”
De conducteur heeft ook meteen door dat de drie fietsen bij hun horen.
“
In de trein mogen jullie geen bagage op de fietsen laten zitten. Die moet in het bagagerek.”
Ik hoor hem niet vragen of ze de fietsen wel aangemeld hebben. Dat maakt nu ook weinig meer uit, omdat ze straks in Zwolle toch allemaal over moeten stappen. Mij vraagt de conducteur helemaal niks.
In Zwolle stappen we allemaal uit. Ik ga met Blauwnet verder naar Coevorden en zij hebben vast nog een omslachtige tocht voor de boeg. Ik vermoed dat Terschelling hun eindbestemming is. Misschien zijn het
NJN'ers die een weekje op veldwerk gaan, maar het zouden ook best
Appelhofklantjes kunnen zijn.