Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Petitie gestart tegen verplichte reservering NS-trein - Pagina 9 - Forum Wereldfietser

Petitie gestart tegen verplichte reservering NS-trein

195 berichten
...ets met het gras van de buren :|
In Duitsland staan op veel treinen de fietsdeuren veel duidelijker aangegeven dan in Nederland met een groot fietspictogram, Vind je dat je hinder hebt van fietsen, dan moet je niet via die deuren instappen. Er zijn andere deuren zat.
NS vervoert koffers gelukkig nog gratis, maar bij veel luchtvaartmaatschappijen betaal je per koffer een toeslag. Dit geldt ook voor grotere koffers in de Franse Ouigo-treinen
Ik keek net eens even op de site van de NS, https://www.ns.nl/reisinformatie/fiets-in-de-trein.html en als ik het goed begrijp is het experiment met verplicht reserveren stilletjes beëindigd op 15 september. Nu staat er alleen weer 'aanmelden' en dat dat 'nodig' is - lekker vaag. Iemand sinds 15 september al met de fiets in de trein gereisd die weet hoe het zit?

Het verbaast me dat er niet meer over te vinden is c.q. geen aandacht voor is geweest. Experiment mislukt?

Louise
Louise schreef:
wo 29 sep, 2021 15:05
Iemand sinds 15 september al met de fiets in de trein gereisd die weet hoe het zit?
Hoe zit wat? Het is gewoon als voorheen: je kunt je aanmelden, maar hoeft niet en er is geen nadeel als je dat niet doet. Zo staat het er ook.

Het experiment is niet mislukt, noch stilletjes beëindigd, want zo was het gepland. Of het navolging gaat krijgen, wordt ongetwijfeld op dit moment geëvalueerd.
Flix schreef:
wo 29 sep, 2021 15:52
... als voorheen: je kunt je aanmelden, maar hoeft niet ...

gepland
Ik hoefde niet ver te zoeken: je geeft zelf al een link waar al in de ondertitel het woord verplicht staat.
Er was twee maanden lang een verplichte reservering die geen reservering was maar een aanmelding. Tegen die twee maanden verplichte reservering/aanmelding was een petitie.
Speciaal dan voor Leon, die het ook al rocket science vindt:

• ergens tijdens de corona heeft de NS dat aanmelden verzonnen; dat werd je gevraagd te doen, maar is niet verplicht.
• toen heeft de NS bedacht de zomermaanden van 2021 reserveren, als experiment, verplicht te stellen. Dit vanaf 10 juli tot en met 15 september.
• vanaf 16 september, nu dus, is het weer als voorheen, dus als voor de periode waar het verplicht was (maar niet als 'vroeger').
Nu wordt dus wederom een aanmelding gevraagd, maar het is niet verplicht.

Goed om te weten:
• Het aanmelden van een fietsplek is niet verplicht: aanmelden is vrijwillig. Je hebt met je aanmelding dezelfde rechten als reizigers zonder aanmelding.

En helaas staat de prijs, die gedurende de verplichte periode naar €5,60 was verlaagd, ook weer op €7,50.
Louise schreef:
wo 29 sep, 2021 15:05
Iemand sinds 15 september al met de fiets in de trein gereisd die weet hoe het zit?
Ja hoor, vorige week vrijdag van Enschede naar Dordrecht. Ik had me wel aangemeld, maar wist dat het niet verplicht was. Ook had ik een kaartje à E 7,50 gekocht, dat was wel verplicht. Het enige bijzondere tijdens het eerste deel van de reis was dat ik zowaar controle kreeg, dat was zeker een jaar geleden.

Bij het aanmelden stond overigens aangegeven dat er nog 999 plaatsen beschikbaar waren, dat leek me schromelijk overdreven.
Flix schreef:
wo 29 sep, 2021 17:46
Goed om te weten:
• Het aanmelden van een fietsplek is niet verplicht: aanmelden is vrijwillig. Je hebt met je aanmelding dezelfde rechten als reizigers zonder aanmelding.
Ah, dank, dat had ik niet gezien, en dat is niet toevallig: daarvoor moet je naar beneden scrollen, dat zien dus alleen de geduldigere lezers. Als je snel kijkt, zie je dat het 'nodig' is. Ik heb het vermoeden dat ze expres niet heel duidelijk zijn in de communicatie dat de plicht eraf is. Maar gelukkig is dat dus wel zo.

Louise
Louise schreef:
wo 29 sep, 2021 15:05
Iemand sinds 15 september al met de fiets in de trein gereisd die weet hoe het zit?
Ja, vorige week zondag met de sprinter van Santpoort Noord naar Amsterdam Centraal. Kaartjes online gekocht (de automaat geeft ze niet meer) en verder niet aangemeld. Sinds in deze generatie sprinters alsnog toiletten ingebouwd zijn, is het aantal fietsplaatsen flink teruggelopen. Officieel waren er maar 2 plekken, maar met al 2 fietsen aanwezig, stonden we er uiteindelijk met 4. Heeft verder geen problemen gegeven.
Casartelli schreef:
ma 04 okt, 2021 10:43
Kaartjes online gekocht (de automaat geeft ze niet meer)
Heb je het wel geprobeerd? Toen ik onlangs met de fiets in de trein naar huis reisde was het geen probleem om het kaartje uit de automaat te halen.
Voorwaarden Fiets mee in de trein
Geldig vanaf 16 september 2021

11. De Fietskaart dal koop je van te voren, dus voorafgaand
aan je reis, online op de website of in de NS-app van NS,
bij de kaartverkoopautomaat of aan de balie. Koop je de
Fietskaart dal online als e-ticket dan zijn de Voorwaarden
E-ticket van toepassing. Koop je de Fietskaart dal in de
kaartverkoopautomaat
of aan de balie dan ontvang je een
CT-kaartje

(bron)
Ik heb geprobeerd hem op de ov-chipkaart te laden, op de manier die jarenlang gewerkt heeft ("Laden overige producten"). Ik haal nu uit de door Flix geciteerde voorwaarden dat ik kennelijk helemaal niet met de chipkaart in de weer gemoeten had.

Dat gezegd zijnd: tenzij je geen smartphone hebt of niet aan mobiel bankieren doet, ben je toch wel flexibeler als je je ticket op de telefoon aanschaft.
Casartelli schreef:
ma 04 okt, 2021 16:32
Ik heb geprobeerd hem op de ov-chipkaart te laden, op de manier die jarenlang gewerkt heeft ("Laden overige producten").
Een ouderwets papieren kaartje is ook gewoon weer mogelijk:

viewtopic.php?f=27&t=36163&start=60#p400189
Flix schreef:
ma 04 okt, 2021 11:50
Koop je de Fietskaart dal in de
kaartverkoopautomaat
of aan de balie dan ontvang je een
CT-kaartje

(bron)
Ik wist niet wat een CT-kaartje is, maar OV-Magazine meldt over een ander ticket: “De kaart lijkt op een eenmalige chipkaart (een CT-kaartje)”. Papieren kaartje dus.

Groetjes,

Carl
Zaterdag 2 oktober ben ik dan eindelijk oppad geweest. Thuis op mobiel een fietskaartje 7,50 aangeschaft, kreeg QRcode (voor zekerheid nog uitgeprint). Het was fantastisch! Hoop echt dat de service blijft.
Ik had verder niet aangemeld, maar op goed geluk gegaan.
Hele gezellige gesprekjes met medefietsers. En zowaar geen vertragingen enz en alle overstappen gehaald.
Ook de trein van Ede Wageningen naar Wolfheze van Connexion had fietsplaatsen.
2x met de max 3 bezetting op de heenweg, avond terug overal alleen.
Petitie-update: https://www.rover.nl/nieuws/36-overig/1 ... oblemen-op
Het grootste probleem bleek dat de reservering voor de reiziger geen garantie bood op een daadwerkelijke plek: wanneer er toch teveel fietsen in de trein staan, reizigers plekken bezetten met hulpmiddelen of een trein met een minder dan gepland aantal fietsplekken komt voorrijden, kan het zijn dat de reiziger toch niet mee kan. “De reiziger is verplicht te reserveren, maar NS is uiteindelijk niet verplicht de plaats ook aan te bieden”, concludeert Esther van Garderen, directeur van de Fietsersbond. “Hiermee blijkt de fietsreservering dus niets waard en is de pilot wat ons betreft mislukt.”
LHTJoost schreef:
vr 27 aug, 2021 20:08
keesswart schreef:
za 21 aug, 2021 16:57
Ik bedoel dat er nog meer treinzigers bijkomen met een frontale kwab die nog niet volgroeid is. ('In de frontale kwab vinden processen plaats die verantwoordelijk zijn voor executief functioneren. Hieronder vallen bijvoorbeeld het herkennen van consequenties van bepaalde acties, het kiezen tussen twee verschillende acties, het onderdrukken van sociaal niet wenselijke reacties en het identificeren van verschillen en overeenkomsten tussen verschillende situaties', zie hier.)
Mede hierdoor trekken veel jongeren zich blijkbaar niks aan van de regel dat fietsen op sommige plekken in de trein voorrang hebben. Als hun aandacht überhaupt al te trekken is, want vaak zijn ze volledig in trance en alleen bereikbaar via hun smartphone.
Wat een belachelijke generalisering. Alles valt of staat bij handhaving. Dat staat los van leeftijd.
Hier nog een gevalletje uit augustus, toen fietsen nog verplicht aangemeld moesten worden. Ik wilde toen van Leiden naar Coevorden en had mijn fiets keurig aangemeld voor de intercity van Leiden naar Zwolle. Die trein begint in Den Haag en heeft zijn eerste tussenstop in Leiden.
Wanneer de trein net gearriveerd is, ziet een conducteur mij aankomen met mijn fiets. “Hier voorin staat het helemaal vol”, zegt ze. “Ga maar naar het achterste treinstel.”
Terwijl ik met mijn fiets die kant op loop, passeer ik een tweetal wat sip kijkende vakantiefietsers.
Zodra ik het andere fietsenhok bereikt heb, snap ik de gemoedstoestand van die fietsers. Ook hier staat het helemaal vol met drie bepakte stadsfietsen. Ik besluit om mijn fiets maar in het pad naar de machinistencabine te zetten. Het is immers achter in de trein, dus de machinist kan hier nu niet zitten. Terwijl de trein vertrekt, zoek ik een stoel en gooi ik mijn tassen in het bagagerek. Ik merk dat een paar stoelen verder enkele jongeren mij goed in de gaten houden. Dat zijn vast de eigenaren van de stadsfietsen, die ze daar hoogstwaarschijnlijk zonder vooraanmelding hebben neergezet op de plek waarvoor ik mij had aangemeld (en waar misschien ook dat stel op het perron zich voor had aangemeld).
Het eerste uur komt er geen conducteur voorbij. Wel zie ik dat het jonge drietal bij elke tussenstop een waakzame blik in de richting van de fietsen werpt. Wanneer er eindelijk een conducteur verschijnt, vraagt deze aan hen waar ze heen willen.
Naar Leeuwarden”, is het antwoord.
Dan moeten jullie in Zwolle overstappen, want deze trein gaat naar Groningen.”
De conducteur heeft ook meteen door dat de drie fietsen bij hun horen.
In de trein mogen jullie geen bagage op de fietsen laten zitten. Die moet in het bagagerek.”
Ik hoor hem niet vragen of ze de fietsen wel aangemeld hebben. Dat maakt nu ook weinig meer uit, omdat ze straks in Zwolle toch allemaal over moeten stappen. Mij vraagt de conducteur helemaal niks.
In Zwolle stappen we allemaal uit. Ik ga met Blauwnet verder naar Coevorden en zij hebben vast nog een omslachtige tocht voor de boeg. Ik vermoed dat Terschelling hun eindbestemming is. Misschien zijn het NJN'ers die een weekje op veldwerk gaan, maar het zouden ook best Appelhofklantjes kunnen zijn.

Afbeelding
Kees,

ik ben ook wel eens cynisch, maar je zou deze beweringen zonder enige onderbouwing toch echt beter kunnen laten. (Wat is er op tegen als ze inderdaad naar Appelhof gaan?) Ik ben erg blij dat we niet allemaal hetzelfde leuk vinden, dan zou Martin het erg druk krijgen/
Ik begrijp dergelijke generaliserende, cynische en bevooroordeelde reacties wel. Allemaal het gevolg van de idiotie van NS, die aanmelding verplicht, daar geen gegarandeerde plek voor je fiets tegenover stelt en ook niet handhaaft als er niet aangemelde fietsen staan waardoor jij niet mee kan.