Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Petitie gestart tegen verplichte reservering NS-trein - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Petitie gestart tegen verplichte reservering NS-trein

195 berichten
Ik blijf dit allemaal een stom gedoe vinden, bureaucratisch in het voorschriftenzieke Nederland.
Zal mij benieuwen of het afdoende als ik met de uitgeprinte ticket van FietsMee naar Halle (21 aug.) voor de neus van de pennetjeslikker-contucteur zal wapperen....
Martin E. van Doornik schreef:
za 31 jul, 2021 23:03
...voor de neus van de pennetjeslikker-contucteur zal wapperen....
Flauwe opmerking, Martin. De conducteur bedenkt de regels niet.
Het grootste probleem blijf ik vinden dat de reservering geen reservering is. Zonder mag je (formeel) niet mee, en met alleen als er plek is…
Martin E. van Doornik schreef:
za 31 jul, 2021 23:03
Zal mij benieuwen of het afdoende als ik met de uitgeprinte ticket van FietsMee naar Halle (21 aug.) voor de neus van de pennetjeslikker-contucteur zal wapperen....
Alleen een ticket is niet voldoende, het maakt niet uit of dat van FietsMee is of dat je het online of uit de ticketautomaat haalt. Je moet ook echt reserveren. Hoe dat kan is al diverse malen ter sprake gekomen in dit draadje.

De afgelopen week heb ik onverwachts 2 keer een stuk met de trein gereisd (met fiets). De eerste keer kon ik een kwartier voordat de trein kwam nog een fietsplaats reserveren. De tweede keer moest ik een uur wachten op een trein die nog fietsplaatsen beschikbaar had. In beide gevallen waren de gereserveerde plaatsen inderdaad beschikbaar en kon ik dus mee. Beide keren overigens helemaal geen controle gehad.

Het blijft een vreemd systeem, maar we zullen het er (voorlopig) mee moeten doen en de conducteur kan er inderdaad ook niks aan doen. De meeste conducteurs zijn vrij schappelijk. Ben je het er allemaal niet mee eens dan mag dat uiteraard, je hoeft tenslotte niet de fiets mee te nemen in de trein....
Polling schreef:
zo 01 aug, 2021 11:30
Het grootste probleem blijf ik vinden dat de reservering geen reservering is. Zonder mag je (formeel) niet mee, en met alleen als er plek is…
Daar ben ik het zeker mee eens!
Ik ben nu weer thuis na een lang verblijf in Zweden. Ik probeer op m'n computer een fietsplek bij de NS te reserveren. Maar dat kan alleen tot 14 dagen voor vertrek, dus morgen nog es proberen. Ben er wel zenuwachtig van.
Wou ik vanmorgen, de zon scheen nog, nog effe trainen op m'n fiets. Maar toen ik net de schuttingspoort open deed, barstte er een wolkbreuk los....
Zijn er ook al mensen die met een fierskaartje uit de automaat zonder fietsreservering de trein uit gezet zijn met fiets en al?
Martin E. van Doornik schreef:
vr 06 aug, 2021 11:51
Ik ben nu weer thuis na een lang verblijf in Zweden. Ik probeer op m'n computer een fietsplek bij de NS te reserveren. Maar dat kan alleen tot 14 dagen voor vertrek, dus morgen nog es proberen. Ben er wel zenuwachtig van.
Wou ik vanmorgen, de zon scheen nog, nog effe trainen op m'n fiets. Maar toen ik net de schuttingspoort open deed, barstte er een wolkbreuk los....
@Martin: Hoe is 't ook alweer? De mens lijdt het meest van het lijden dat hij vreest.

Ik zou me niet te druk maken. Tot nu toe vier keer met de fiets in de trein geweest. Het reserveren is niet zo zeer het punt. Er was steeds, zij het twee keer met passen en meten en een meewerkende conducteur, plek.
Wel zijn de nadelen:
1. Je kunt er geen rechten aan ontlenen.
2. Je weet niet waar in de trein de fietsplekken zijn. Dat is vooral bij een Koploper een punt. is de plek voor of achter in het treinstel? Ga dus zo ongeveer in het midden van het perron staan.
3. Op welke fietsplek is er nog ruimte?
4. In een Koploper zijn er per treinstel officieel twee fietsplekken. In de praktijk kunnen er drie staan. Daar houdt het aanmeldingssysteem geen rekening mee..
5. Niet elke fietser blijkt zich aan te melden! Wie zet de niet aangemelde fietsen uit de trein als er te weinig plek is voor de wel aangemelde fietsen?
6. Soms telt een trein minder treinstellen en dus fietsplekken dan vooraf ingepland.

In bijvoorbeeld Duitsland en Zwitserland zijn de wagons genummerd en is te zien waar op het spoor je wagon ongeveer stopt. Bovendien zijn de fietsplekken dan voorzien van een nummer. Beide nummers, van wagon en fietsplek, staan op je reserveringsbewijs.

Kortom, nog veel klantvriendelijk werk aan de winkel voor de NS.

Jan
Jurr schreef:
vr 06 aug, 2021 13:03
Zijn er ook al mensen die met een fierskaartje uit de automaat zonder fietsreservering de trein uit gezet zijn met fiets en al?
Fietskaartjes zijn al niet meer bij de automaten verkrijgbaar (om de drempel te verhogen). Bij het online kopen van een fietskaartje word je wel verwezen naar de pagina om een plek te reserveren.
R!k schreef:
vr 06 aug, 2021 14:46
Jurr schreef:
vr 06 aug, 2021 13:03
Zijn er ook al mensen die met een fierskaartje uit de automaat zonder fietsreservering de trein uit gezet zijn met fiets en al?
Fietskaartjes zijn al niet meer bij de automaten verkrijgbaar (om de drempel te verhogen). Bij het online kopen van een fietskaartje word je wel verwezen naar de pagina om een plek te reserveren.
Fietskaarten zitten inmiddels weer in de automaat.
Rik, is vorige pagina al geadresseerd. Lees maar ff terug.
Nu zojuist bevestiging gemaakt voor mijn fiets per trein (21 aug. naar Rotterdam) op mijn computer, gelukt! Maar het ontvangen e-mailbericht kon niet uitgeprint worden, dan maar een printscreen van gemaakt en het lukte wel! Het wordt alsmaar gevaarlijk spannend vol onzekerheden....
Een vriend in Zweden heeft vorige week Strava-app in m'n smartphone geïnstalleerd, ben benieuwd naar de resultaten. Vandaag wat oefenen, de zon schijnt nog.
lees net het volgende op de groep fietsenvakantie met kinderen;
1 fietsplek voor max 3 fietsen in de hele trein. Verplicht gereserveerd door ons maar natuurlijk bezet. Dan maar ergens anders op balkon. Plus nog 3 fietsers die ze er ook gewoon in gooien. De conducteur ziet er ook geen heil meer in en laat het maar gebeuren.
Leuk zo’n proef “gebakken fietslucht reserveren”als je niet een echte genummerde plek reserveert. Laat ze gewoon meer plek maken. In ieder geval, we zitten erin..
Radar organiseert een enquete over de obstakels voor het meenemen van een fiets in de trein. Multiple choice, de eerste optie is het verplicht reserveren. Misschien helpt het als we die invullen: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... -de-trein/

Louise
Tja, wat is nou de beste oplossing?
Ik kom juist met de trein terug uit duitsland en ik vind het daar goed geregeld:

Regionale treinen: Veel beschikbare plekken per trein, gelijkvloerse instap, geen reservering. Het zijn compartimenten met twee rijen stoelen aan de zijkant, met een grote open middenruimte. In de praktijk wordt het een soort multifunctionele open ruimte met fietsen , bagage, kinderwagens en rolstoelgebruikers. Iedereen zoekt en vind zijn plek en schik t in en helpt elkaar.
Je hebt wel een dagkaart nodig a 6 euro.

Lange afstandverkeer: Verplichte reservering, maar dan ook met genummerde fietsplekken. Voor de langere afstanden perfect systeem dat zekerheid en een schriftelijk bewijs geeft over jouw gereserveerde fietsplek. Alleen de toegang laat te wensen over.

Het punt is eigelijk dat Nederland op de "Duitse" (of bv Franse) schaal eigelijk één grote regio is. Dus heb je een spanningsveld.

Mijn wens als je het regiomodel doorvoert:
Maak grotere ruimtes in alle treinen naar Duits voorbeeld en laat uiteindelijk de conducteur beslissen over de maximale capaciteit. Dat laatste is eigenlijk nu nog steeds de dagelijkse praktijk in Nederland, ondanks de verplichte reservering..
De grote multifunctionele ruimte hoeft, in de spits geen capaciteitsverlies op te leveren, mits je ook met je rug naar het raam kan zitten.. Je ziet dit in iets kleiner formaat al toegepast in alle regiodiensten in NL.

De tegenhanger is wel reserveren voor Intercitytreinen, eigenlijk net zoals nu met de NS app al gebeurt, maar dan gekoppeld aan een daadwerkelijk fietsplaatsnummer in de trein, dat je toegewezen krijgt en dat je ook wijst naar de juiste fietsruimte in het treinstel.. Volgens mij moet dit digitaal niet eens zo moeilijk zijn om aan te vullen op de huidige app functie. Voor de reservering moet je ook betalen. Dat is fair, en voorkomt dat iedereen vrijblijvend meerdere reserveringen maakt en niet afmeldt...

En ja, dan kun je dus met twee personen in verschillende wagons terecht komen, maar dat lijkt me dan logisch.

Nadelen? Bij vertraagde aansluitingen loopt het in de soep, maar dat risico loop je in Duitsland ook....

In ieder geval niet de huidige, naar mijn idee typisch nederlandse "halve oplossing".

grt en fiets ze

Hans
Lange afstandverkeer: Verplichte reservering, maar dan ook met genummerde fietsplekken. Voor de langere afstanden perfect systeem dat zekerheid en een schriftelijk bewijs geeft over jouw gereserveerde fietsplek. Alleen de toegang laat te wensen over.
Dit gaat echter gruwelijk verkeerd op het moment dat er een trein uitvalt. Je moet dan in de rij gaan staan om een nieuwe reservering te maken. Ondertussen vertrekken er diverse treinen waar je in had kunnen zitten.

Mijn voorstel zou zijn om de "stoptreinen" te voorzien van een fietscompartiment, gratis en ook in de spits. In de intercity lijkt me dat niet haalbaar.
Zit nu in de trein van Groningen naar Rotterdam, een Koploper. Bij het instappen niemand van de NS te zien. Daarna door naar Brussel-Midi en Halle.
Vanaf Haren staan er al vier fietsen op "mijn" balkon, dat zal wat voor gedrang zorgen bij de volgende stations....
IMG_20210821_065759.jpg
Over een paar weken loopt "het experiment" af. Daarna komt ongetwijfeld een evaluatie.

Stuur zoveel mogelijk reacties over je ervaringen naar NS.
Helaas, ik voel me ziek en breek nu de droomreis af. Ben nu op station Amersfoort. Ik ga terug naar huis. Ook een Koploper, met fiets meteen ingestapt, conducteur zag mij wel maar deed niets.
Vanmorgen kreeg ik bericht van NS dat mijn fietsreservering van deze ochtend geannuleerd is. Mogelijk wegens plotseling minder materieel. Grrrr
Na de oorspronkelijke vertrektijd krijg ik bericht dat ik mijn reis toch met fiets kan maken. Dubbel Grrrr.
Gelukkig mocht ik feedback geven en heb dat in zo net mogelijke bewoording gedaan. Inclusief idee voor fietsvervoer in de toekomst.

En vergeet niet dat tijdens de formule 1 races op Zandvoort NS een bijzonder fietsbeleid hanteert!
Affijn!