Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Petitie gestart tegen verplichte reservering NS-trein - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Petitie gestart tegen verplichte reservering NS-trein

195 berichten
Wat vervelend voor je Reinoud.

ReinoudN schreef:...de conducteur vertelde dat ze geen reizigers zonder fietsreservering de trein uit mogen zetten. ...
Als dat het interne beleid is, waarom zouden reizigers dan überhaupt nog voor hun fiets een plek reserveren? Er is immers geen incentive.

Als er een Nobelprijs voor Domste Regel in het Vervoer was, dan zou de NS een goede kans maken. De reserveringsregel is niet alleen gericht op een niet bestaand probleem, maar creëert juist nieuwe problemen (dat zijn de beste domme regels: bonuspunten!). En de regel is vervelend voor zowel klanten als conducteurs (regels waar geen van de betrokken partijen nog enig voordeel van heeft: bravo!). Best wel knap hoor. 👍
ReinoudN schreef:
za 24 jul, 2021 12:34
Net ben ik in Roosendaal geweigerd op de trein, ondanks reservering.

Misschien is het al in dit topic vermeld, maar de conducteur vertelde dat ze geen reizigers zonder fietsreservering de trein uit mogen zetten. Hij snapte mijn frustratie en raadde aan een klacht in te dienen. Hij zal het ook wel zat zijn dit brakke systeem.
Gisteren meldde de conducteur in de trein Utrecht-Rotterdam over de intercom dat reserveren voor de fiets noodzakelijk was en dat dit "actief gecontroleerd zou worden". Hij zei er niet bij wat de sanctie was voor niet gereserveerde fietsen; die lijkt er dus helemaal niet te zijn. Vervolgens kwam hij overigens helemaal niet langs. Wat een absurditeit dat je met een gereserveerde fiets blijkbaar kansloos bent tegenover freeriders die het er gewoon op wagen.
Misschien had de conducteur de opdracht gekregen om te handhaven en heeft hij/zij dit maar omgeroepen om vervolgens tot zijn/haar eigen opluchting een aantal taken tegen te komen met grotere prioriteit.
De conducteurs die ik tegenkwam zijn meestal een stuk redelijker dan de regeltjes.
ReinoudN schreef:
za 24 jul, 2021 12:34
Net ben ik in Roosendaal geweigerd op de trein, ondanks reservering.

Misschien is het al in dit topic vermeld, maar de conducteur vertelde dat ze geen reizigers zonder fietsreservering de trein uit mogen zetten. Hij snapte mijn frustratie en raadde aan een klacht in te dienen. Hij zal het ook wel zat zijn dit brakke systeem.
Formele klacht indienen bij NS.
ReinoudN schreef:
za 24 jul, 2021 12:34
Misschien is het al in dit topic vermeld, maar de conducteur vertelde dat ze geen reizigers zonder fietsreservering de trein uit mogen zetten.
Is dat echt zo, of had deze conducteur geen zin om de confrontatie aan te gaan? Het is veel makkelijker om tegen jou te zeggen "je mag er niet in" dan om de eigenaren van die andere fietsen op te sporen en ze ertoe te bewegen hun fiets weg te halen. Dat lukt nooit zonder vertraging, lijkt me.

Maar het is hoe dan ook inderdaad een stompzinnige regel, ja.

Louise
In het buitenland wordt vaak een sticker of touwtje rond je stuur gedaan door de conducteur als je de trein in komt. Waarom hier niet?
Louise schreef:
za 24 jul, 2021 20:24

Is dat echt zo, of had deze conducteur geen zin om de confrontatie aan te gaan? Het is veel makkelijker om tegen jou te zeggen "je mag er niet in" dan om de eigenaren van die andere fietsen op te sporen en ze ertoe te bewegen hun fiets weg te halen. Dat lukt nooit zonder vertraging, lijkt me.

Louise
Dat weet ik ook niet. Hij leek me wel ter wille en ik had de indruk dat hij de waarheid sprak.

@Bert. Via Facebook heb ik een klacht ingediend. "De terugkoppeling krijg je van ons. Wat mijn collega nu gedaan heeft is jouw klacht doorzetten naar de verantwoordelijke afdeling. Zij zullen zorgen dat jouw klacht meegenomen wordt in de evaluatie van deze pilot. "

Ze boden ook aan het geld van het fietskaartje terug te storten.
Misschien dat het aan mij ligt, maar het is deze zomer lekker rustig in de trein. Nog geen problemen gehad met te weinig plek voor fietsen.

Wel opvallend: afgelopen zaterdag zat ik de sprinter van Zwolle naar Groningen. Een vader en zoon stappen in met twee stadfietsen. Beiden hadden een kinluier om in plaats van een mond- en neusmasker. Vader zette zijn fiets midden in het gangpad neer. De conducteur liep langs zonder commentaar. (Jullie mogen zelf inschatten hoe groot de kans is dat deze twee een fietsreservering hadden, of zelfs een fietskaartje.)
(Waarom?)
Petitie getekend, reserveren zonder gegarandeerde fietsplaats is onzin!
Ander punt dat mij zeer hoog zit: kaartje voor fiets niet meer op station automaat verkrijgbaar maar alleen via Mobiel of PC. Nu heb ik alleen een PC thuis en moet dus van te voren zo'n kaartje kopen.
Dat is bepaald lastig als ik een meerdaagse tocht doe en nu nog niet weet wanneer ik NS ga instappen.
Die regel zag ik heel graag teruggedraaid.
Maar NS ontmoedigt fietsvervoer, dat is wel duidelijk. Helaas!
S.
No sweat:

De Fietskaart dal koop je van te voren, dus voorafgaand aan je reis, online op de website of in de NS-app van NS, in de kaartverkoopautomaat en aan de balie. Koop je de Fietskaart dal als e-ticket dan zijn de Voorwaarden E-ticket van toepassing. Koop je de Fietskaart dal in de kaartverkoopautomaat of aan de balie dan ontvang je een CT-kaartje uit de automaat. Een gekochte Fietskaart dal kan niet worden geannuleerd of geretourneerd.

(Bron)
Dat zou goed nieuws zijn. Maar op de NS site kan ik dit nergens terug vinden. Van welke "Bron" zijn jouw gegevens afkomstig?
Hier liet ik zien dat de papieren kaartjes weer terug zijn:

viewtopic.php?f=27&t=36163&start=60#p400189

Of bedoel je iets anders?
Net een reis van Vlissingen naar Amsterdam gemaakt. Keurig aangemeld, er was plaats in de trein en we hebben 0 controle gehad.
senior schreef:
ma 26 jul, 2021 17:27
Dat zou goed nieuws zijn. Maar op de NS site kan ik dit nergens terug vinden. Van welke "Bron" zijn jouw gegevens afkomstig?
Het staat wel op de NS-site in de opsomming van tickets die in de kaartautomaat verkrijgbaar zijn.
Wat kun je bij een NS-kaartautomaat verkrijgen?
(...)
- Eenmalige chipkaarten zonder toeslag: Railrunner, Dagkaart Hond en Fietskaart Dal
(...)
senior schreef:
ma 26 jul, 2021 17:27
Van welke "Bron" zijn jouw gegevens afkomstig?
Gewoon de NS site. Da's toch geen hogere wiskunde? Staat gewoon in het url veld, en is een linkje van deze pagina: https://www.ns.nl/reisinformatie/fiets-in-de-trein.html
door Jurr » ma 26 jul, 2021 17:38
Hier liet ik zien dat de papieren kaartjes weer terug zijn:

viewtopic.php?f=27&t=36163&start=60#p400189

Of bedoel je iets anders?

Nee, ik bedoelde inderdaad dit gewone kaartje uit de automaat. Dat klopt dus, alleen kan ik het ondanks alle goede bedoelingen en adviezen niet op de NS site vinden. Ligt aan mij. Hoe dan ook: pak van m'n hart. Dank!
a. maak je van tevoren, dus voor vertrek van de NS-trein, via de Treinwijzer, in de NS-app,
op NS.nl of telefonisch via NS-klantenservice of aan de balie. Dit kan vanaf 14 dagen van
te voren. Je ontvangt een bevestiging van je reservering op het door jou opgegeven emailadres.


Het is natuurlijk, als reserveren moet, mooi dat je ook dus telefonisch kunt reserveren, maar dan is het ook wel weer handig, indien je geen smart-phone hebt, dat je de bevestiging via een sms krijgt.. en niet via een e-mail.
(kan weg :-))
Ik geloof dat ik deze petitie ooit wel getekend heb, maar naar aanleiding van mijn ervaringen van vorige week (maandag: Utrecht-Maastricht en vrijdag Heerlen-Utrecht) kan ik melden: het valt allemaal reuze mee, dat reserveren.

Ook zonder een app te installeren of een account aan te maken kun je via de (mobiele)website van de NS je fiets aanmelden, het kost een halve minuut.