Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Petitie gestart tegen verplichte reservering NS-trein - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Petitie gestart tegen verplichte reservering NS-trein

195 berichten
Ik heb hem ook getekend. Niet omdat ik denk dat er iets mis is met een perfect functionerend reserveringssysteem, maar hier zitten teveel haken en ogen aan (die hierboven meest al benoemd zijn). Als de benoemde haken en ogen opgelost zijn, wilde ik er graag nog een extra dimensie aan toevoegen (die ik eerder al ergens op Facebook gedeeld heb):

Stel, je wilt met trein en fiets van Den Helder (of een ander station boven Alkmaar) naar Amsterdam (of verder). Tussen Den Helder en Alkmaar rijdt één trein per halfuur (wat overigens prima is) - vanaf Alkmaar worden het er aanmerkelijk meer.

In de huidige situatie heb je pech (het hele bataljon Texelterugkeerders staat net al met fiets en al in de trein) of geluk (er is nog plek). In dat laatste geval stap je in en kun je met de fiets op de trein blijven. Onderweg wordt de trein voller met mensen en wellicht ook fietsen; misschien is-ie op zeker moment echt vol. Dat is voor de reiziger-met-fiets vanaf Alkmaar echter niet direct een probleem; die heeft immers veel meer treinen tot zijn beschikking.

In de nieuwe situatie kan het voorkomen dat er nog plek is in de trein, maar dat je met je reservering toch achter het net vist, doordat iemand anders je al voor was met bijvoorbeeld een fietsreservering Alkmaar - Castricum. Dat was op dat stukje net de laatste fietsplaats, waardoor een langere fietsreservering die ook het traject Alkmaar - Castricum aandoet niet meer werkt. Tenzij het reserveringssysteem erin voorziet om de Alkmaar - Castricum-reiziger 'in het grotere belang' naar de sprinter of de andere intercity te verwijzen, bekruipt mij het gevoel dat we op deze manier collectief slechter af zijn.

In plaats van Den Helder mocht je in dit geval ook bijvoorbeeld Leeuwarden, Venlo of Vlissingen lezen (andere beginpunten van een lange intercitylijn die verderop versterkt wordt).
Er was ooit een staatssecretaris die het meenemen van fietsen in de trein goedkoper dan wel gratis wilde maken.
https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuw ... -de-trein/

Tja en mocht je dan toevallig met fiets instappen bij een deur met een groot fietslogo erop: Op de plek waar 2 fietsen kunnen staan zitten studenten met bier of opgestapelde koffers en rugzakken. Vervolgens een chagrijnige conducteur die moppert dat je fiets de doorloop belemmert. Het zou al helpen als het bordje: "voorrang voor fietsen" net zo groot is als het fietslogo op de deur. En . . dat alle conducteurs ook op de hoogte zijn van deze regel.
Miek schreef:
vr 11 jun, 2021 14:11
... zitten studenten met bier of opgestapelde koffers en rugzakken...
Ha ha, we gaan generaliseren. Als student vond ik treinreizigers die een fiets meenamen maar mafketels. :roll:
Zelf maakte ik als student al dankbaar gebruik van de toen nog in alle (hondekop)treinstellen aanwezige bagageruimtes. Die hadden aparte deuren met een hoge traploze instap en waren niet voorzien van klapstoelen. De meeste reizigers meden deze sobere ruimtes als de pest. Mijn Gazelle Tour de France had er wel eens gezelschap van een postzak, maar andere fietsen zag ik er zelden.

Afbeelding

In het nieuwe NS-materieel van na 1980 kwamen er krap bemeten fietsplekken voor in de plaats. Toen begon ook de rat race met bezitters van hutkoffers en klapstoelklevers. Toen ik in de jaren ‘90 mijn fiets af en toe meenam in Duitse IC-treinen, was ik aangenaam verrast door het goed georganiseerde reserveringssysteem van fietsplaatsen in speciale Mehrzweckräume in treinen en Wagenstandanzeiger op stations, die aangaven op welk deel van een perron je moest gaan staan om snel de ingang naar de gereserveerde plek te kunnen bereiken. Dit systeem werkt bij de oosterburen nog altijd. Zeker niet altijd feilloos, maar als de treinsamenstelling afwijkt van wat de Wagenstandanzeiger aangeeft, wordt dat meestal tijdig omgeroepen of op displays aangegeven.

Ik acht de NS echt niet in staat om binnen enkele weken een reserveringssysteem voor fietsplekken in te voeren dat ook maar enigszins functioneert – laat staan op een manier zoals in Duitsland/Oostenrijk/Zwitserland. Alleen al omdat er simpelweg veel te weinig officiële fietsplaatsen beschikbaar zijn.

Welwillende conducteurs knijpen een oogje dicht als er wat meer fietsen meegaan dan officieel mag en adviseren soms bewust om fietsen op rolstoelplekken neer te zetten, waar maar zelden rolstoelen staan. Overigens heb ik de indruk dat de meeste conducteurs tegenwoordig alleen nog even komen kijken of reizigers wel een mondkapje gebruiken. En als je pech hebt, tref je een dienstklopper die maar één ding wil: alle fietsen de treinen uit, om te beginnen in Nederland. (Tien jaar terug werd dit sentiment al eens fijntjes verwoord door de toenmalige directeur van NS-Hispeed: 'De Thalys is voor de zakelijke markt en daar passen die vieze fietsen niet bij'; zie dit topic).

Zo’n dienstklopper belette ons vorige week zondag op station Nijmegen onze fietsen mee te nemen in de trein met eindbestemming Den Helder. In deze dubbeldekker stonden tweemaal twee fietsen op plekken waar tweemaal drie fietsen mogen staan, maar volgens de conducteur konden onze fietsen er niet meer bij zonder dat dat gevaar op zou leveren in deze trein, waarin de meeste zitplaatsen overigens nog leeg waren.

Gelukkig was de volgende trein, met eindbestemming Schiphol, voor ons een prima alternatief. Deze trein was van precies hetzelfde type als de trein waar we niet in hadden gemogen. Op de plek waar we onze fietsen parkeerden, gaf een sticker aan dat hier maximaal 3 fietsen mochten staan.

Afbeelding

Afbeelding

In Arnhem kwamen er nog 2 fietsen bij, wat geen enkel probleem opleverde. Later kwam er nog een vijfde fiets, die in het portaal bij de deuren is blijven staan.

Afbeelding

Tegenwoordig kiezen we bij voorkeur stations die een beginpunt zijn voor de trein die we willen nemen. Op tussenstations vind je op dagen dat er veel gefietst wordt, vaak geen lege fietsplekken meer. Zo stond een zwager van mij enkele weken terug met 12 fietsen te wachten op station Apeldoorn. In de trein waar hij keurig een fietsplek geregistreerd had, bleek hij kansloos te zijn. Na een dik uur is het hem nog gelukt zijn fiets in een trein te wurmen waar de conducteurs zich alleen druk maakten om mondkapjes. Een week later had hij een fietsplek geregistreerd in een trein van Groningen naar Schiphol, die wegens werkzaamheden werd omgeleid via Amersfoort. In Amersfoort werd iedereen verzocht de trein te verlaten, omdat er voor het resterende deel van de reis geen conducteur beschikbaar was…

Af en toe moet ik nog wel eens denken aan die leuke Engelse conducteur, die - tegen alle regels in - ruimte voor mijn fiets maakte in een volle trein (zie hier, bij de theetuinfoto).

Nu ook de Belgische spoorwegen hebben besloten om deze zomer extra fietsruimte te creëren op drukke trajecten (zie dit draadje), stijgt de NS verder naar de top van starre semi-overheidsbedrijven (de staat bezit 100% van de aandelen) met minachting voor een flink deel van de klanten/gebruikers.

Dat er überhaupt nog fietsen in de trein mogen, hebben we voor een groot deel te danken aan de Fietsersbond en reizigersvereniging Rover. Lid worden van deze clubs is dan ook effectiever dan een beetje mopperen op dit forum ;-).
Hoe is dit in Duitsland geregeld.
Een langere fietsreis plan je meestal vooraf. Dus is vooraf plannen geen probleem.
In de Duitsland heb je de IC. Dit zijn echt langeafstandstreinen. Reserveren voor de fiets wordt dringend aangeraden. Tijdens zonnige weekenden en in het vakantieseizoen zijn alle fietsplaatsen echt vol. Alle fietsplaatsen zijn genummerd. Dit nummer staat op jouw reservering. Ook het nummer van het rijtuig, waarin jouw fietsplaats zich bevindt. Op het perron staat op een bord de samenstelling van de trein, zodat je altijd weet waar de deur voor de fietsen komt.
Met jouw fietsreservering heb je dus altijd een genummerde plaats. Dat zit niet in het plan van de NS
De ICE was jarenlang taboe voor de fiets, maar dankzij de inzet van de Duitse fietsersbond ADFC kunnen fietsen mee in de nieuwe ICE4, die steeds meer op de rails komen. Voor de ICE geldt hetzelfde als voor de gewone IC.
Daarnaast heb je in Duitsland regionale treinen. In deze treinen kun je niet reserveren, maar er is voldoende ruimte voor fietsen. Zelfs op drukke dagen.
Duitsland kent ook de Regio Express, ongeveer vergelijkbaar met onze Intercity. Ook in deze treinen kan niet worden gereserveerd voor de fiets, maar is er voldoende ruimte.
Er kleven veel te veel bezwaren aan reserveren voor fietsplek.
Die zouden tenslotte ook ingenomen kunnen worden door kinderwagens, of door fietsen van reizigers die vertraging hebben opgelopen of aansluiting gemist, of rijd een treintype voor met minder fietsplekken. En mensen met beperking hebben het recht om de hele dag reserveringsvrij hun hulpmiddelen mee te nemen in de trein, waarvoor ook fietsplekken zijn aangewezen.

Een plek moeten reserveren staat hun recht op vrij reizen in de weg.
En dan heb je nog het recht om anoniem te kunnen reizen zonder je naam/email adres bekend te hoeven maken.

Internationale reizigers die geen reservering kunnen maken is in strijd met Europese regels. En dan heb je nog de verschillende vervoersbedrijven waar je een fietsticket kan aanschaffen. Dat zou tot hoogoplopende discussie kunnen leiden.

Laat NS stoppen met weren, maar creëer meer fietsplekken.

En verplicht reserveren lost het probleem van een tekort aan fietsplaatsen niet op.
Hoewel ik een enthousiast gebruiker ben van ‘fiets in de trein’, begrijp ik de NS best wel met hun, laten we het maar noemen, ontmoedigingsbeleid.

Het NL trein- en spoornet is een van de dichtst gebruikte ter wereld. Ik sta regelmatig in A’dam Zuid op ‘t perron, en dan is het bewonderenswaardig te zien dat er om de paar minuten een of andere intercity stopt, meestal precies op tijd. In veel andere landen speelt zich zoiets in uren af, wat hier in minuten gebeurt.

Fietsen passen daar gewoon moeilijk tussen; zowel in de trein, tijdens in en uit stappen, maar ook op de perrons/trappen/liften. Want wees eerlijk, het zijn natuurlijk ondingen. Een extra wagon enkel voor fietsen lost deze logistieke uitdaging niet zomaar op. Bovendien wil je het fiets meenemen zeker niet bevorderen, want bij een hogere ‘fietsdruk’, gaat het zeker fout.

Lastig allemaal. Een goede oplossing zou ik ook niet weten.
Vergeleken met veel grote landen is Nederland eigenlijk een grote agglomeratie. Je moet de druk op het spoorwegnet dus niet vergelijken met landelijke gebieden in grote landen maar met grote agglomeraties, ik noem maar iets, het Roergebied. En dan zie je dat het wel kan.
En heb je ooit wel eens in Brussel Noord op het perron gestaan en gezien hoeveel IC's daar stoppen?
Flix schreef:
za 12 jun, 2021 21:18
Hoewel ik een enthousiast gebruiker ben van ‘fiets in de trein’, begrijp ik de NS best wel met hun, laten we het maar noemen, ontmoedigingsbeleid.

Het NL trein- en spoornet is een van de dichtst gebruikte ter wereld. Ik sta regelmatig in A’dam Zuid op ‘t perron, en dan is het bewonderenswaardig te zien dat er om de paar minuten een of andere intercity stopt, meestal precies op tijd. In veel andere landen speelt zich zoiets in uren af, wat hier in minuten gebeurt.

Fietsen passen daar gewoon moeilijk tussen; zowel in de trein, tijdens in en uit stappen, maar ook op de perrons/trappen/liften. Want wees eerlijk, het zijn natuurlijk ondingen. Een extra wagon enkel voor fietsen lost deze logistieke uitdaging niet zomaar op. Bovendien wil je het fiets meenemen zeker niet bevorderen, want bij een hogere ‘fietsdruk’, gaat het zeker fout.

Lastig allemaal. Een goede oplossing zou ik ook niet weten.
Nu is Amsterdam Zuid een extreem voorbeeld. Een forensenstation met een gigantische drukte in de spits, maar dan mogen er geen fietsen in de trein. In het weekeinde, als de meeste fietsen vervoerd worden, zie je daar stukken minder reizigers. De meeste winkels op en rond dat station zijn gesloten.
Het hoofdstation van Keulen trok tot Corona dagelijks 300.000 reizigers. Dit station heeft echter aanzienlijk minder perronsporen dan Utrecht Centraal met 194.000 reizigers het drukste station van Nederland.
Fietsen meenemen hoeft niet fout te gaan, als het in Nederland goed wordt geregeld, zoals in Duitsland.
Rerserveren voor de fiets in de trein gaat door.
Dit heeft NS vandaag naar buiten gebracht.
De proef gaat in op 10 juli en eindigt 15 september.
Consumentenorganisaties als de Fietsersbond zijn niets in het plan.
De petitie tegen het plan gaat door.
Ja, helaas.... :evil:

Voor de geïnteresseerden meer informatie hier: https://www.locov.nl/publicaties/2000871.aspx
mrboot schreef:
wo 07 jul, 2021 13:22
Ja, helaas.... :evil:

Voor de geïnteresseerden meer informatie hier: https://www.locov.nl/publicaties/2000871.aspx
Er zullen nu vast fietsers komen die een paar treinen na elkaar reserveren want garantie op vervoer voor die ene trein krijg je niet (rolstoelen en hulpfietsfietsers hebben voorrang zonder reservering). Of kun je niet meerdere treinen na elkaar reserveren?
peter de rijk schreef:
wo 07 jul, 2021 13:38

Er zullen nu vast fietsers komen die een paar treinen na elkaar reserveren want garantie op vervoer voor die ene trein krijg je niet (rolstoelen en hulpfietsfietsers hebben voorrang zonder reservering). Of kun je niet meerdere treinen na elkaar reserveren?
Helaas kunnen treinen ook uitvallen en/of ingekort worden. Een reservering is geen garantie voor een plek.
Bovendien moeten fietsplekken zoals eerder vermeld worden gedeeld met hulpmiddelen, waar geen reserveringsplicht voor geldt. Je hebt dus kans op het perron achter te blijven en kan opnieuw proberen te reserveren.

En wie controleert een reservering.
Vaak zie je geen conducteur in de trein die een rondje maakt.
En controleert de conducteur enkel of je een geldig vervoerbewijs voor jezelf en fiets hebt.
De reservering is een poging van NS om in beeld te krijgen of hun ontmoedigingsbeleid succes heeft?

Dit leidt alleen maar tot veel gedoe en frustratie bij instappen.

Ervaringen melden
"Fietsersbond, Rover, Wielersportbond NTFU, Fietsplatform, Ieder(in), LSVb en KBO-PCOB betreuren het besluit van NS en verwachten de nodige problemen voor reizigers met een fiets in de trein. Om een zo compleet beeld te krijgen, roepen zij reizigers op om ervaringen met het reserveringssysteem te melden. Dat kan bij NS of via het speciale e-mailadres fietsintrein@fietsersbond.nl. De proef loopt tot en met 15 september en wordt dan geëvalueerd. De petitie kan ook nog getekend worden".
We hebben straks dus een verplichte reservering die geen reservering is. Zoiets kan alleen een monopolist verzinnen.
NS komt morgen 8-7 naar buiten met de reservering die zaterdag 10-7 ingaat.
Begrijp ik het nu goed:
Je plant een (fiets) reis, en daar zit een stuk treinreis bij. Daar moet je voor reserveren, maar bij die reservering wordt in het systeem niet gekeken:
- hoeveel fietsplaatsen er in de betreffende trein zijn;
- hoeveel anderen in diezelfde trein een fietsreservering hebben gemaakt.
En als je dan niet meekunt, kan je ook de volgende trein niet mee, omdat je daar geen reservering voor hebt gemaakt...
Welke idioot bedenkt zoiets?
+1
Nou dan kan ik net zo goed mijn weekendvrij abonnement opzeggen t/m 15 september.
Zou iemand van de dwazen die tegen alle argumenten in deze beslissing er door pushen ooit een fiets meegenomen hebben in de trein of überhaupt ooit op een fiets gezeten hebben?
HFvdS schreef:
do 08 jul, 2021 08:01

Zou iemand van de dwazen die tegen alle argumenten in deze beslissing er door pushen ooit een fiets meegenomen hebben in de trein [...]
Vast alleen een vouwfiets...

HFvdS schreef:
do 08 jul, 2021 08:01

[...] of überhaupt ooit op een fiets gezeten hebben?
...of een OV-fiets.
1. Natuurlijk wordt er wel gekeken naar de relatie tussen het aantal reserveringen en het aantal plekken in de trein, anders zou het reserveringssysteem nooit vol aangeven.
2. Je reserveert gewoon plek in een trein die jouw kant op gaat en je stapt gewoon in de volgende of een eerdere trein, net wat uitkomt.
3. Een nadeel is id dat iedereen maar wat gaat reserveren en bij het reserveren dus alles vol is.
4. Je kunt natuurlijk ook nog ver genoeg van je fiets weg gaan zitten, knappe conducteur die dan de link tussen jou en je fiets weet te leggen.