Additionally, paste this code immediately after the opening tag: NS en fietsen - Forum Wereldfietser

NS en fietsen

NS wil reserveringsplicht fiets, reizigersorganisaties zijn tegen.

Zie verder:

https://www.trouw.nl/binnenland/ns-wil- ... ~b0b41c9f/
Ik ga even op zoek naar een vind-ik-niet-leuk-knop...
Jurr schreef:
do 27 mei, 2021 11:04
Ik ga even op zoek naar een vind-ik-niet-leuk-knop...
+1, alhoewel in Arnhem we laatst met Hemelvaart wel met 12(!) fietsen in de trein stonden. Ik dit soort piekweekenden voldoet de capaciteit sowieso niet.
En wie gaat dat handhaven?
Bert van Sprang schreef:En wie gaat dat handhaven?
Ik denk de conducteur.
En na een paar maanden klagen ze allemaal dat het zoveel werk is.
Om de conducteurs te ontlasten wordt van hogerhand besloten om het meenemen van de fiets in de trein te verbieden.

Probleem opgelost!
Bert van Sprang schreef:
do 27 mei, 2021 11:26
En wie gaat dat handhaven?
Als het een harde regel wordt dat je moet reserveren (en dus niet zoals nu: een verzoek om te registreren zonder verdere rechten), kan een conducteur je allicht gewoon de trein uitzetten (al dan niet met boete) als je met fiets reist en geen reserveringsbewijs kunt laten zien.

Een functionerend reserveringssysteem (desnoods alleen voor intercity's) kan misschien wel positief zijn in de zin van het tegengaan van teleurstellingen op het perron. Maar het nadeel dat het de spontane binnenlandse reis in de weg zit, lijkt mij toch ook zwaarder wegend. De vergelijking met een internationale/vakantie reis (waar reservering een stuk normaler is) gaat wat dat aangaat ook mank.
Wat mij betreft zou een onderscheid tussen intercity's en "stop"-treinen prima zijn. Als ik vooraf kan zien dat een trein vol zit, heb ik dat liever als wanneer ik geweigerd wordt/er geen plaats is wanneer ik in wil stappen. Moet de app wel aangeven waar ik in de trein in mag/kan stappen.
Peter Molog schreef:
do 27 mei, 2021 11:57
Om de conducteurs te ontlasten wordt van hogerhand besloten om het meenemen van de fiets in de trein te verbieden.
Probleem opgelost!
Voor de duidelijkheid: niets ten nadele van de conducteurs, maar wel voor de angst om de mensen zelf te laten beslissen en ook de angst voor de opstandige burger.

Voor elk jeuk een nieuwe regel.
Ik ben van mening dat ons land ten onder gaat aan regels, protocollen.
Niemand durft meer verantwoordelijkheid te nemen.
Iedereen verschuilt zich achter protocollen.
Protokullen!

Het is verhelderd om Collegetour met Marcel Levi nog eens terug te kijken.
Anpakken, vedan! (zoals hier in Twente gezegd wordt)
Ook wel van belang of je voor een reis (Amsterdam-Emmen) of voor een trein (Amsterdam-Zwolle, Zwolle-Emmen) moet reserveren. En wat ze doen met vertragingen en gemiste aansluitingen. Zoveel vragen.
verkeerde topic
In plaats van gaan klagen over de NS kan je ook gewoon gaan fietsen, daarvoor zijn we hier toch met zijn allen 8)
IMG_20210528_090831.jpg
In De Telegraaf van vandaag.
Het is natuurlijk vanaf het eerste moment duidelijk dat de NS een ontmoedigend beleid voert ten aanzien van het meenemen van fietsen.
Neem alleen al de manier waarop je een fietskaartje kunt krijgen.
Paar weken geleden besloot ik om het laatste stukje fietsen door Nederland in te ruilen voor een ritje met de NS. Ik had geen zin meer in nog een nachtje ijs op de tent.
Vrolijk naar station Hoogeveen gefietst, kaartautomaat opgezocht en wat bleek: kaartje voor fiets is alleen via de app of online te verkrijgen. Fijn geregeld, moet je eerst een app downloaden etc. etc. Je zult maar als buitenlandse fietstoerist in deze situatie verzeild raken.
NS even plat gezegd: jullie moeten je de ballen uit de broek schamen voor de manier waarop je met fietsers omgaat.
Poppink schreef:
do 27 mei, 2021 12:40
Iedereen verschuilt zich achter protocollen.
Protokullen!
Het is verhelderd om Collegetour met Marcel Levi nog eens terug te kijken.
Prachtig hoe hij uitlegt waarom hij vergaderingen in Nederland zo oeverloos vindt!
En ik wil graag volgende week in Zuid-Holland fietsen.... zal wel zien.
ger56 schreef:
vr 28 mei, 2021 10:06
Fijn geregeld, moet je eerst een app downloaden etc. etc. Je zult maar als buitenlandse fietstoerist in deze situatie verzeild raken.
Je kunt het ook in de browser doen in je telefoon, dus je hoeft geen app te downloaden.
Volgens mij doen ze dit ook voor je (bv als buitenlander) in een servicepunt, dus op wat groter station.

Boos worden is een achterhoede gevecht voeren. Ik ben dit ook al in een buitenland tegen gekomen. Dit houd je niet tegen, en is gemeengoed aan het worden.
Boos worden helpt niet. Klopt. Maar pvd ik ben zo'n bejaarde (77) die alleen maar een bel-mobiel heeft en dat graag zou wil houden. Net zoals ik graag het fietsen er in wil houden. Ze zeggen toch steeds dat we 'gezond' moeten leven? Nou dan!
Ik ben 70 en voel me nog geen bejaarde....
senior schreef:
vr 28 mei, 2021 23:35
Boos worden helpt niet. Klopt. Maar pvd ik ben zo'n bejaarde (77) die alleen maar een bel-mobiel heeft en dat graag zou wil houden. Net zoals ik graag het fietsen er in wil houden. Ze zeggen toch steeds dat we 'gezond' moeten leven? Nou dan!
De vooruitgang is niet te stoppen.
En vooruitgang is niet klantvriendelijkheid maar een GUI die ontworpen is door programmeurs die er van uit gaan dat hun ontwerp logisch is voor de gebruiker.
Je bent bij de oude Windows versies toch ook gewend geraakt om de computer uit te zetten door eerst op START te klikken?

Ik herinner me in het UMCG bij de bloedafname dat je een scherm voor je had waarop stond: Druk op de knop voor een volgnummer.
Er was natuurlijk geen knop te vinden.
Op het scherm was wel een blauw vlak.
Als de tekst was geweest: Raak het blauwe vlak aan om een volgnummer af te drukken.
Computerinterfaces ontwerpen is een vak apart.
Martin E. van Doornik schreef:
vr 28 mei, 2021 11:59
En ik wil graag volgende week in Zuid-Holland fietsen.... zal wel zien.
De NS wil het verplicht reserveren pas in juli laten ingaan.