Additionally, paste this code immediately after the opening tag: NS en fietsen - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

NS en fietsen

Zojuist een online treinticket én een online fietskaart gekocht. Van Baflo naar Hoogeveen. Het heeft me zowat anderhalf uur gekost om dit voor mekaar te krijgen. Een nieuw account aanmaken bij Mijn NS. Ik gebruik nooit apps in mijn smartphone, daar heb ik m'n grote computer voor. En ook nog de trein + fiets reserveren. Ik betaalde allemaal met iDeal en tenslotte ontving ik per mail een PDF met bevestiging van je aanmelding voor een treinreis met fiets.
Maar de PDF was niet printbaar (stomme Utrecht), na meerdere pogingen met Ctrl+P bleef m'n printer zwijgen. Dan maar een printscreen van gemaakt, de pagina op de randen uitgesneden en wel uitgeprint. Hoop op zegen! Hoe moet dat nou met buitenlanders, die met de fiets in Nederland zijn?

Ik mis de goeie ouwe tijd met stationsloketten en een draaischijf onderaan het raam van het loket, daarachter een vriendelijke juffrouw, nog wel. Een klein, kartonnen treinkaartje met een gaatje in een knak-perforatie doormidden. Allemaal zo vlug klaar. Ik herinner me een bepaalde prijs wel: een retour van Bussum naar Amsterdam CS voor 1,55 gulden in 1965. Van Hilversum naar Eindhoven retour voor 10 gulden in 1975.
Martin E. van Doornik schreef:
do 03 jun, 2021 22:46
Ik heb inmiddels voor Hoogeveen gekozen.
Alteveer - Alteveer? (Hoogeveen - Norg)
Stuifzand - Zandberg? (Hoogeveen - Jipsingboermussel)
Zuidwolde - Zuidwolde? (Hoogeveen - Groningen)

En ja, de goeie ouwe tijd, ieder heeft zijn of haar eigen goeie ouwe tijd.
Mensen die ontheemd zijn krijgen vaak een verlangen naar iets waarvan ze dromen en dat ligt dan in het verleden.
Martin E. van Doornik schreef:
do 03 jun, 2021 23:00
Zojuist een online treinticket én een online fietskaart gekocht. Van Baflo naar Hoogeveen. Het heeft me zowat anderhalf uur gekost om dit voor mekaar te krijgen. Een nieuw account aanmaken bij Mijn NS. Ik gebruik nooit apps in mijn smartphone, daar heb ik m'n grote computer voor. En ook nog de trein + fiets reserveren. Ik betaalde allemaal met iDeal en tenslotte ontving ik per mail een PDF met bevestiging van je aanmelding voor een treinreis met fiets.
Maar de PDF was niet printbaar (stomme Utrecht), na meerdere pogingen met Ctrl+P bleef m'n printer zwijgen. Dan maar een printscreen van gemaakt, de pagina op de randen uitgesneden en wel uitgeprint. Hoop op zegen! Hoe moet dat nou met buitenlanders, die met de fiets in Nederland zijn?

Ik mis de goeie ouwe tijd met stationsloketten en een draaischijf onderaan het raam van het loket, daarachter een vriendelijke juffrouw, nog wel. Een klein, kartonnen treinkaartje met een gaatje in een knak-perforatie doormidden. Allemaal zo vlug klaar. Ik herinner me een bepaalde prijs wel: een retour van Bussum naar Amsterdam CS voor 1,55 gulden in 1965. Van Hilversum naar Eindhoven retour voor 10 gulden in 1975.
Zo vriendelijk ging dat niet altijd. De loketbeambte zat achter glas en je moest spreken via een spreek-luister-verbinding. De beambte bediende het knopje.
Ter vergelijking: Een biertje in een gewone kroeg was in 1965 50 cent, dus ongeveer 22 Eurocent. Tegenwoordig al snel 3 Euro.
Martin E. van Doornik schreef:
do 03 jun, 2021 23:00
Een nieuw account aanmaken bij Mijn NS.
Waarom? Is nergens voor nodig.
Net nog even voor de zekerheid geprobeerd: via NS.nl>Producten>Alle kaartjes & toeslagen>Fietskaart dal.
Kost 3 minuten werk.
Uitprinten is niet nodig, want je hoeft je fiets toch niet in te checken op een station, alleen jezelf.

Het typen van jouw stukje heeft je al meer tijd gekost, dan die ticket kopen.
Laat staan net als vroeger achter het loket: als je pech had was er net zo'n idioot voor je zijn reis naar Rome aan het regelen...
Het gaat om het uitprinten van de fiets- en treinticket! Anders ben ik een zwartrijder.... Goedkope kaartjes van actievandedag of Kruidvat zijn uitverkocht.
Ik zit momenteel in de Sprinter naar Hoogeveen.
IMG_20210604_095033.jpg
Beste Martin, ik ga ervan uit dat je een OV-chipkaart hebt, want daarmee gaan de poortjes open bij de stations...
Bij de gele 'kaartjes automaat' bij het station kan je 'produkten' opladen op die OV kaart. Produkten zijn o.a. of je 1e of 2e klas wil reizen, of de volgende dag, maar ook of je een 'fiets' mee neemt. Als je 'ja' zegt, bij 'fiets mee', wordt de fiets op je OV kaart bij geladen, als je de kaart voor een venstertje houdt....klaar ben je, niets printen, 3 minuten 'werk' op het station....
Zonder OV-kaart...., zou ik er 1 aanschaffen....ben je elke reis binnen 3 minuten met fiets en al in de trein! :) (mits er plek is...)
H. gr. , geniet van je tocht!
Rickie
Dat kan vooralsnog niet meer Rickie, sinds corona.
Een fietskaartje moet je via de website of app kopen.
Maar een (eventueel anonieme) OV-chipkaart hebben lijkt me ook een no-brainer.
Ik heb de OV-chipkaart maar een paar keer gebruikt en toen deed ie het niet meer. Dat was in 2013 geloof ik. In de kliko ermee. :x

IMG_20210604_124558.jpg
Fietstocht van vandaag.
@ Martin
Kennelijk wil je het jezelf niet makkellijk maken, moet je ook niet mekkeren :roll:
Martin E. van Doornik schreef:
vr 04 jun, 2021 15:03
...de OV-chipkaart maar een paar keer gebruikt en toen deed ie het niet meer.
Je moet 'm natuurlijk wel bij tijd en wijle opladen... :lol:
Het lag helemaal niet aan het opladen van m'n OV-chipkaart, hij deed het echt helemaal niet meer, gewoon dood. De scanner van de conducteur reageerde er niet eens op. En ik moest bij het eerstvolgende station uitstappen.
Martin E. van Doornik schreef:
do 03 jun, 2021 23:00

Ik mis de goeie ouwe tijd met stationsloketten en een draaischijf onderaan het raam van het loket, daarachter een vriendelijke juffrouw, nog wel. Een klein, kartonnen treinkaartje met een gaatje in een knak-perforatie doormidden. Allemaal zo vlug klaar. Ik herinner me een bepaalde prijs wel: een retour van Bussum naar Amsterdam CS voor 1,55 gulden in 1965. Van Hilversum naar Eindhoven retour voor 10 gulden in 1975.
Je bent niet alleen: https://www.youtube.com/watch?v=P6DHre1c9fE
Die reclame herinner ik me nog wel, maar ik versta er niks van....