Additionally, paste this code immediately after the opening tag: NS en fietsen - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

NS en fietsen

Wim schreef:
do 03 jun, 2021 10:03
Voor de NS zijn fietsen best lastig. Ze nemen vrij veel plek in en kunnen ook zorgen voor vertraging. Tegelijk horen fiets en trein erg bij elkaar. Ik vind het dus niet verstandig van de NS in te zetten op ontmoediging. Beter lijkt mij te kiezen voor flink duurdere fietskaartjes. Dat maakt fietsvervoer rendabeler en spoort reizigers aan een vouwfiets te gebruiken voor forensgebruik. Maak de ingangen naar fietsplekken beter toegankelijk en het probleem van vertragingen wordt ook kleiner.
En dit pure eilanddenken, ieder denkt allen aan zijn eigen budget, is dus de basis voor veel problemen in Nederland. Geïntegreerd denken levert over de hele linie meer voordelen opmaar vergt een geïntegreerd denken en geen kruideniersmentaliteit.
De bijdrage na jou, van Bert, is een voorbeeld hoe het wel moet.
Het wordt tijd dat de NS eens gaat leren van het buitenland en niet denkt dat ze de wijsheid in pacht heeft.
Wim schreef:
do 03 jun, 2021 10:03
Tegelijk horen fiets en trein erg bij elkaar.
Gezien de aantallen fietsendragers op Neerlands snelwegen, campings en parkeerplaatsen in bosrijke omgeving horen fiets en auto ook erg bij elkaar.

Subsidie op fietsendragers, grotere parkeerplaatsen in het bos en goedkoper autogebruik op zaterdag en zondag zouden daarom een stap in de goede richting zijn.
Ik denk dat we hier allemaal wel aanzienlijk meer vanuit de fiets denken dan in de algemene bevolking.

Naar mijn inschatting is het nogal optimistisch om te verwachten dat er een belangrijke toename van het OV gaat volgen als de fiets makkelijker mee in de trein kan. Dan ken je de gemiddelde automobilist/forens niet; die gaat liever überhaupt niet in het OV zitten, en zeker niet op de fiets door de regen naar het station, etc.
De vouwfiets is verder de handigste trein-fiets-forenzenkeuze.

Dit laat onverlet, dat een beschaafd land naar mijn mening een goed functionerend OV moet hebben waarbij uiteraard fietsvervoer laagdrempelig geregeld moet zijn, bij voorkeur met een aparte fietswagon zoals in Duitsland. (en niet zoals in België, dat je eerst op zoek moet naar een functionaris met een sleutel van het fietsenhok, en ook niet zoals nu in NL, dat je midden op het balkon tussen het gedrang moet staan met je onhandige stalen ros)
Het simpelweg verhogen van de prijs voor fietsvervoer zal het alleen onaantrekkelijker maken een fiets mee te nemen, en aangezien de NS in feite een staatsbedrijf is, is dat toch wel teleurstellend, voor een overheid met alle praatjes over "CO2" en "duurzaamheid".
Niet vergeten dat de NS het hele systeem van ov-fietsen heeft opgezet, dus ik zou niet zo snel zeggen dat de NS anti-fietsers is. Je kan met de trein ergens heen, en vanaf je eindstation op een hele makkelijke manier per fiets naar je eindbestemming. Voor de forenzen zijn extra fietsplekken in de trein dus zeker niet nodig.
Bert van Sprang schreef:
do 03 jun, 2021 10:33
...Dat een fiets veel plaats inneemt is evident en ik vind dan ook dat de extra kosten niet door NS opgehoest zouden hoeven worden.
Door wie dan wel?

Joris Flemming schreef:
do 03 jun, 2021 12:02
...waarbij uiteraard fietsvervoer laagdrempelig geregeld moet zijn, bij voorkeur met een aparte fietswagon zoals in Duitsland. ...
Mee eens. Toen ik studeerde had je tussen Deventer en Enschede zo'n veewagon waar je veel mensen en zooi in kwijt kunt. Ik krijg de indruk dat de NS tegenwoordig veel geld investeert in luxe inrichting van alle wagons. Maar lang niet iedereen vindt comfort belangrijk.
Voor de forenzen zijn extra fietsplekken in de trein dus zeker niet nodig.
OV-fietsen zijn goed, echter je eigen fiets meenemen is beter: Tussen aankomen trein en wegrijden op OV-fiets zit toch zeker 15 minuten, wegrijden op je eigen fiets kan binnen 5 minuten en ik fiets liever 5/10 km op mijn eigen fiets al op een OV-fiets.
Door wie dan wel?
Het wordt tijd dat de NS eens gaat leren van het buitenland en niet denkt dat ze de wijsheid in pacht heeft.
Het organiseren van het personenvervoer en het verminderen van de autokilometers is niet iets wat de NS alleen kan organiseren. Ik ga er vanuit dat de overheid nu subsidie aan NS verleent voor het vervoeren van personen en niet voor het vervoeren van fietsen. De overheid zou dus aanvullende eisen kunnen stellen aan het vervoer van fietsen en zou hier dan ook aanvullende subsidie voor kunnen verstrekken.
Bert van Sprang schreef:
do 03 jun, 2021 10:33
Betere mogelijkheid tot fietsvervoer in de trein leidt volgens mij tot minder autogebruik. Toen ik een cursus deed in Darmstadt ben ik iedere dag met de fiets naar het station gefietst om mij en mijn fiets vervolgens in een volle fietswagon van een regionale trein te proppen om vervolgens in Darmstadt naar de cursuslocatie te fietsen. Volgens mij een optimale vorm van forensenverkeer en de fiets mocht gratis mee. Dat een fiets veel plaats inneemt is evident en ik vind dan ook dat de extra kosten niet door NS opgehoest zouden hoeven worden.
De ruimte die fietsen innemen in de trein valt best mee. Met een doelmatige indeling is veel mogelijk. Zie de Zwitserse Intercity's. In ieder rijtuig hangen bijna onopgemerkt 2 haken. Zo'n 20 fietsplekken per trein. Behalve het volume is er ook het gewicht. Een racefiets weegt 8 kilo, een vakantiefiets 18 kilo en een e-bik 23 kilo.
ThomasG schreef:
do 03 jun, 2021 12:18
Niet vergeten dat de NS het hele systeem van ov-fietsen heeft opgezet, dus ik zou niet zo snel zeggen dat de NS anti-fietsers is. Je kan met de trein ergens heen, en vanaf je eindstation op een hele makkelijke manier per fiets naar je eindbestemming. Voor de forenzen zijn extra fietsplekken in de trein dus zeker niet nodig.
O.V.-fietsen zijn stadsfietsen voor kortere ritjes. Ik zou er niet mee de Limburgse heuvels opgaan. Verder moet je deze fietsen altijd bij het zelfde uitgiftepunt inleveren.
bert sitters schreef:
do 03 jun, 2021 13:13
O.V.-fietsen zijn stadsfietsen voor kortere ritjes. Ik zou er niet mee de Limburgse heuvels opgaan. Verder moet je deze fietsen altijd bij het zelfde uitgiftepunt inleveren.
Was meer als reactie op eerdere berichten, dat meer fietsplaatsen nodig zijn voor forenzen. Daar was ik het dus niet helemaal mee eens. Een ritje in Zuid Limburg is uiteraard een heel ander verhaal.
Zo ik ben weer terug van een rondje fietsen. Begrijp me goed, ik ben een groot voorstander van het terugdringen van autogebruik en een fan van fiets en trein. Maar om dat doel te bereiken kun je heel effectief het prijsmechanisme inzetten. Ik ben dus een voorstander van rekeningrijden, met een stevige prijs die afhangt van de emissies van de auto.
Bij fietsen in de trein kun je het prijsmechanisme ook prima laten werken. Als fietsenvervoer niet rendabel is moet je het rendabel maken. Met een hogere prijs wordt het voor NS aantrekkelijker te zorgen voor goede voorzieningen en stimuleer je mensen om ook te kijken naar alternatieven zoals de OV fiets of een vouwfiets. En ja de fietstourist met een beladen vakantiefiets betaalt dan wat meer. Maar is het erg meer te betalen voor betere voorzieningen? Het alternatief is toch dat gewone treinreizigers het fietsvervoer subsidieren met onvermijdelijk ook onvoldoende plek voor je fiets in de trein?
Peter Molog schreef:
za 29 mei, 2021 15:54
Martin E. van Doornik schreef: Onder mijn nummerplaat staat de naam Garage Kampstra Eenrum, voldoende voer voor een auto-inbraak in Rotterdam....
Ja dat klopt!
Rotterdammers staan klaar in rotten van 10 om in te breken in auto's uit Eenrum.

Als je nu schrijft dat je geen zin hebt om die afstand met de auto te rijden, kan ik dat begrijpen. Maar dit is niet alleen kakelverse onzin. Ik vind het ook tamelijk grof en beledigend.

Nergens is de kans dat een auto wordt vernield zo groot als in Rotterdam
Elke dag worden in Rotterdam vijf auto’s opzettelijk vernield. De Maasstad is een van de gemeenten in Nederland waar het aantal meldingen het afgelopen jaar steeg, in tegenstelling tot de landelijke trend. Rotterdam voert zelfs de ranglijst aan. Wat gaat de gemeente daaraan doen, wil de VVD weten.
Bron: https://www.ad.nl/rotterdam/nergens-is- ... a4d5667bd/

Overigens is het in het centrum helemaal niet meer fijn fietsen, bepaalde bevolkingsgroepen op scooter bepalen het straat beeld en ze duwen je gewoon opzij. Vandaag weer ervaren.
Tuig is het :)
Gaag on topic blijven. Het onderwerp is NS en fietsen.
en daar gaat het volgens mij ook om, neem je trein of auto om naar je beginpunt te komen.
Het was commentaar op een eerder bericht.
Wou ik i.p.v. zaterdag (rotweer) morgen al naar Rotterdam voor een fietstocht langs de molenrijke Rotte naar Alphen a/d Rijn, maar aangezien het een werkdag is, geen fietsen mee vóór 9.00 (vanaf Groningen) en na 16.00 uur, dan heb ik nog maar 1½ uur tijd over om te fietsen en dat is voor 44 km veel te krap. En dan nog spoorwerkzaamheden in Amersfoort. Ik zoek nog naar een andere bestemming. Zucht....
@martin: blijf anders thuis en lees een boek 😉

9789077881934-250.jpg
willem.m schreef:
do 03 jun, 2021 19:54
@martin: blijf anders thuis en lees een boek 😉


9789077881934-250.jpg
Dit gaat m'n andere oor uit....
Kan je niet ergens bij vrienden of een b&b overnachten? Dan kan je in alle rust zaterdag terug treinen. Als ik daar in de buurt woonde, zou je gerust kunnen komen logeren.
Martin E. van Doornik schreef:
do 03 jun, 2021 19:48
Wou ik i.p.v. zaterdag (rotweer) morgen al naar Rotterdam voor een fietstocht langs de molenrijke Rotte naar Alphen a/d Rijn, maar aangezien het een werkdag is, geen fietsen mee vóór 9.00 (vanaf Groningen) en na 16.00 uur, dan heb ik nog maar 1½ uur tijd over om te fietsen en dat is voor 44 km veel te krap. En dan nog spoorwerkzaamheden in Amersfoort. Ik zoek nog naar een andere bestemming. Zucht....
Dan heb je toch mooi (minimaal) 4 uur? Lekker lang licht nu.

'Je reist buiten de spits. In de spits, tussen 6.30 - 9.00 uur en 16.00 - 18.30 uur, mag je jouw fiets dus niet meenemen in de trein in verband met de beperkte ruimte. ... In het weekend, op feestdagen en in juli en augustus mag je fiets de hele dag mee in de trein, ook tijdens spitsuren.'(bron: NS)
Yamadori schreef:
do 03 jun, 2021 20:55
Martin E. van Doornik schreef:
do 03 jun, 2021 19:48
Wou ik i.p.v. zaterdag (rotweer) morgen al naar Rotterdam voor een fietstocht langs de molenrijke Rotte naar Alphen a/d Rijn, maar aangezien het een werkdag is, geen fietsen mee vóór 9.00 (vanaf Groningen) en na 16.00 uur, dan heb ik nog maar 1½ uur tijd over om te fietsen en dat is voor 44 km veel te krap. En dan nog spoorwerkzaamheden in Amersfoort. Ik zoek nog naar een andere bestemming. Zucht....
Dan heb je toch mooi (minimaal) 4 uur? Lekker lang licht nu.

'Je reist buiten de spits. In de spits, tussen 6.30 - 9.00 uur en 16.00 - 18.30 uur, mag je jouw fiets dus niet meenemen in de trein in verband met de beperkte ruimte. ... In het weekend, op feestdagen en in juli en augustus mag je fiets de hele dag mee in de trein, ook tijdens spitsuren.'(bron: NS)
Zoals ik al eerder zei, ben ik na dit weekend verhinderd tot begin augustus. Kan dus niet fietsen.
willem.m schreef:
do 03 jun, 2021 20:06
Kan je niet ergens bij vrienden of een b&b overnachten? Dan kan je in alle rust zaterdag terug treinen. Als ik daar in de buurt woonde, zou je gerust kunnen komen logeren.
Ik ken eigenlijk niemand in het Groene Hart. En ik overnacht in jeugdherbergen, een B&B is me al veel te duur. Het gaat om een dagtochtje. Ik heb inmiddels voor Hoogeveen gekozen.