Additionally, paste this code immediately after the opening tag: NS en fietsen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

NS en fietsen

Blackbelt schreef:
di 01 jun, 2021 13:31
Hoe is het trouwens gesteld met de toegang tot de perrons in NL?

Ik nam dit weekend mijn fiets mee op de trein. Instappen en uitstappen was makkelijk, perron op dezelfde hoogte als de instap.

Maar mijn fiets 3 trappen omhoog zeulen zonder gootje er naast was een behoorlijke klus.
Was dat in België? In België hebben veel stations geen liften. Ook grotere.
Mechelen en Gent-Sint-Pietes zijn nu in renovatie, maar dit gaat nog vele jaren duren.
Zelfs als er een gootje aanwezig zou zijn, kan het soms gebeuren dat die te dichtbij de muur of hekwerk zou liggen, dan kan de trapper er niet langs. Dan toch maar omhoog zeulen (persoonlijk heb ik daar geen bezwaar tegen). Goed voor je spierballen. :lol:
bert sitters schreef:
di 01 jun, 2021 13:49
Blackbelt schreef:
di 01 jun, 2021 13:31
Hoe is het trouwens gesteld met de toegang tot de perrons in NL?

Ik nam dit weekend mijn fiets mee op de trein. Instappen en uitstappen was makkelijk, perron op dezelfde hoogte als de instap.

Maar mijn fiets 3 trappen omhoog zeulen zonder gootje er naast was een behoorlijke klus.
Was dat in België? In België hebben veel stations geen liften. Ook grotere.
Mechelen en Gent-Sint-Pietes zijn nu in renovatie, maar dit gaat nog vele jaren duren.
Het was in België inderdaad.
Opgestapt in een heel klein station, met alleen betonnen trappen en gewoon buiten.
Afgestapt in Antwerpen Centraal, daar is het makkelijk, ik heb de fiets gewoon op de roltrap mee genomen.
Gaat m'n fietstocht a.s. zaterdag langs de Rotte nou niet door wegens te slecht weer. Dan maar in augustus proberen....
Martin E. van Doornik schreef:
wo 02 jun, 2021 09:34
Gaat m'n fietstocht a.s. zaterdag langs de Rotte nou niet door wegens te slecht weer. Dan maar in augustus proberen....
Omdat het volgens het weerbericht misschien gaat regenen?
Omdat het volgens het weerbericht misschien even gaat regenen?
Dat dacht ik ook al.
Martin heeft wel gelijk hoor. Het is hier bizar. Dat is ook lastig voor te stellen als het 20km verderop wellicht heel aardig voorjaarsweer kan zijn. Je hoort ons er niet over want we zijn murw. Tip; kom hier niet. Met name niet in het weekend. Het is erg.
Grandonneur schreef: Tip; kom hier niet. Met name niet in het weekend. Het is erg.
Hier ook niet. Hier is het nog erger.☹
In Haarlem heeft de NS de gemoderniseerde dubbeldekker gepresenteerd: https://nos.nl/video/2383295-loveseats- ... dekkers-ns

De universele toiletten zijn groot genoeg voor een fiets, en op het babyverschoonplankje kan je een Bevermaaltijd koken. Wat wil je als wereldfietser nog meer?
Ik lees dat er USB-poorten in zitten. Ik vraag me af hoe lang voordat de minder sociaal uitgevallen Nederlanders daar korte metten mee maken.
Er zijn nu al treinen met opladers/USB-poorten. Doen het altijd.
ik zag dat er ook love seats in zitten.
Heb de presentatie ook gezien, maar niet alle beelden. Geen enkel woord over fietsplaatsen. Als ik aan een trein denk, denk ik automatisch aan fietsplaatsen.
Dat viel mij ook op, maar ik zag op de achterste deur nog wel een symbool voor fietsen.
Martin E. van Doornik schreef:
wo 02 jun, 2021 22:18
... Als ik aan een trein denk, denk ik automatisch aan fietsplaatsen.
Ik niet. Ik denk bij treinen aan het vervoer van mensen. Waarbij sommige mensen grote objecten mee zeulen, zoals kinderwagens, koffers of fietsen.
Het gaat erom dat ik nooit per trein op reis ga zonder mijn fiets mee. Standaard.
Dan loont het denk ik om te investeren in een vouwbare fiets. Scheelt je op z'n minst een boel ergernis :)
Voor de NS zijn fietsen best lastig. Ze nemen vrij veel plek in en kunnen ook zorgen voor vertraging. Tegelijk horen fiets en trein erg bij elkaar. Ik vind het dus niet verstandig van de NS in te zetten op ontmoediging. Beter lijkt mij te kiezen voor flink duurdere fietskaartjes. Dat maakt fietsvervoer rendabeler en spoort reizigers aan een vouwfiets te gebruiken voor forensgebruik. Maak de ingangen naar fietsplekken beter toegankelijk en het probleem van vertragingen wordt ook kleiner.
Betere mogelijkheid tot fietsvervoer in de trein leidt volgens mij tot minder autogebruik. Toen ik een cursus deed in Darmstadt ben ik iedere dag met de fiets naar het station gefietst om mij en mijn fiets vervolgens in een volle fietswagon van een regionale trein te proppen om vervolgens in Darmstadt naar de cursuslocatie te fietsen. Volgens mij een optimale vorm van forensenverkeer en de fiets mocht gratis mee. Dat een fiets veel plaats inneemt is evident en ik vind dan ook dat de extra kosten niet door NS opgehoest zouden hoeven worden.
Vanaf Venlo naar Duitsland rijdt de Eurobahn met in ieder 5-delig treinstel 30 fietsplaatsen.