Additionally, paste this code immediately after the opening tag: NS en fietsen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

NS en fietsen

Dan ben ik de hele maand juli verhinderd.
Martin E. van Doornik schreef:
za 29 mei, 2021 09:54
Dan ben ik de hele maand juli verhinderd.
Het is vloeken in de anti-autolobbykerk, maar jij hebt toch een auto waar je desnoods gebruik van kunt maken?
Ja, maar ik wil graag langs de rivier de Rotte fietsen vanwege de talrijke molens. Te beginnen vanaf Rotterdam Centraal en terug vanuit Alphen a/d Rijn. Bovendien heb ik al een jaar niet in de trein gezeten. Ik wil ook wat. Per auto erheen is vermoeiender; in de trein kan je lekker achterover ontspannen. In Drenthe of Friesland kan nog wel, maar niet vijf provincies verderop.
Onder mijn nummerplaat staat de naam Garage Kampstra Eenrum, voldoende voer voor een auto-inbraak in Rotterdam....
Martin E. van Doornik schreef: Onder mijn nummerplaat staat de naam Garage Kampstra Eenrum, voldoende voer voor een auto-inbraak in Rotterdam....
Ja dat klopt!
Rotterdammers staan klaar in rotten van 10 om in te breken in auto's uit Eenrum.

Als je nu schrijft dat je geen zin hebt om die afstand met de auto te rijden, kan ik dat begrijpen. Maar dit is niet alleen kakelverse onzin. Ik vind het ook tamelijk grof en beledigend.
Bovendien staat de auto op naam van m'n vrouw en ik wil haar nog lief blijven doen....
Martin E. van Doornik schreef: Bovendien staat de auto op naam van m'n vrouw
Een beetje vent heeft een eigen auto :evil:
Maar het blijft een niet te accepteren opmerking over Rottedammers.
Martin E. van Doornik schreef: Onder mijn nummerplaat staat de naam Garage AutoVriend , voldoende voer voor een auto-inbraak in Westernieland
Klinkt dat lekker?
Volgens mij heeft dit niets meer te maken met het bericht van de T :D :lol: S
Ik zie uitsluitend reacties die niet zo blij zijn met verplicht reserveren, wat ik uiteraard ook prima kan begrijpen. Het neemt toch een stukje vrijheid weg, om te kunnen fietsen en waar je wilt maar op te trein te kunnen stappen met je fiets.

Aan de andere kant zie ik toch ook wel een voordeel. Als ik mijn fiets in de trein mee wil nemen is dat altijd van/naar Utrecht, en ik heb regelmatig gehad dat het maximale aantal fietsen bereikt werd. Groot voordeel van een verplichte reservering zou zijn dat je wel zeker bent dat je fiets op een bepaald tijdstip mee kan!
Het vereist een stukje meer planning en een verlies van vrijheid, maar ik zie zeker niet alleen maar nadelen!
Het zou een voordeel kunnen zijn, maar het huidige systeem is naar mijn ervaring uiterst onbetrouwbaar.en geeft vaak aan dat er geen ruimte is, terwijl dat er in de praktijk wel blijkt te zijn.
Peter Molog schreef:
za 29 mei, 2021 18:30
Martin E. van Doornik schreef: Bovendien staat de auto op naam van m'n vrouw
Een beetje vent heeft een eigen auto :evil:
Klinkt dat lekker?
[/quote]
Het was uit nog de tijd dat m'n vrouw de auto gebruikte voor haar werk in het bejaardenhuis in Uithuizen. De auto had ze van haar moeder cadeau gekregen. Ik ging altijd met fiets en trein naar m'n werk in stad Groningen maar ook in Hoogezand. Vind ik veel leuker.
Nu enkele auto's later, het bleef op haar naam staan. Ik ben niet zo'n kerel die zich als autoliefhebber gedraagt en op TV naar Max Verstappen kijkt. Ik kijk nog liever naar m'n mooie fietsen, vol herinneringen, dan naar de auto. Vanwege corona doe alleen ik de boodschappen en andere noodzakelijke dingen.
blokdoorn schreef:
zo 30 mei, 2021 09:33
Het zou een voordeel kunnen zijn, maar het huidige systeem is naar mijn ervaring uiterst onbetrouwbaar.en geeft vaak aan dat er geen ruimte is, terwijl dat er in de praktijk wel blijkt te zijn.
Dat komt dan weer omdat reserveringen niet worden gecanceld, en vervolgens neemt men vrolijk
een andere trein......gewoon zo vroeg mogelijk gaan, laat mogelijk terug, meeste kans op een plek
bedoel: om 14:00 uur moet je al toch gewoon lekker op je fietsje zitten. :wink:
Dat zou kunnen, het is ook nog niet heel gebruikersvriendelijk, maar volgens mij is het ook zo dat b.v. in de koplopers er ruimte is voor 3 terwijl het systeem 2 aangeeft. Nog los daarvan: NS maakt weinig ruimte voor fietsers en hiermee verdwijnt de sjoemelruimte.....
Koplopers - ICMm is idd een ramp.....maar in het midden zit een klein deurtje en een groot deurtje
Neem bij een koploper het grote deurtje en daar past nog wel een fiets extra.(mag het eigenlijk niet zeggen)
Als noodgeval, als de koprijtuig vol staat met roestige blauwebandfietsen (kuch)....zo is er bij de VIRMm ook plek zat (Kuch-Kuch). En dan moet je ook nog een HC treffen die van fietsen houdt :wink: ......
Vroegah! reed er op de intercity Zvt (zandvoort)- Mt (Maastricht) een omgebouwde fietsrijtuig mee...maar ja dat
was nog in de tijd dat rangeerders werkzaam waren....alles wegbezuinigd om het efficiënt te houden. :evil:
Het wordt geloof ik tijd om stipt op 1 juli m'n project Tern klaar te hebben, een high end vouwfiets met racestuur en voldoende versnellingen. Dan kan ik de nieuwe plannen gewoon omzeilen.
002.Giant in Duitse trein.jpg
Gefotografeerd in een Duitse trein (maar op station Hilversum). Plek voor 29 fietsen en daar kan Utrecht een puntje aan zuigen.
Precies! Bovendien vaak gemakkelijke, vlakke, instap, niet dat klimwerk zoals in de NS IC's, Sprinters zijn beter, en die van Arriva, en bovendien in veel Bundesländer gewoon gratis fiets meenemen.
Een reserveringssysteem is helemaal geen oplossing natuurlijk, het is een extra drempel creëren en daarmee een deel van de fietsers weren. Op deze manier jaag je mensen de auto met fietsendrager in.

Afgelopen zaterdagochtend vertrok ik vanaf Den Haag richting Apeldoorn. Er was een stremming voorbij Utrecht waardoor we met veel anderen via Hilversum omreisden naar Amersfoort. In zo’n geval blijkt hoe dramatisch weinig plek er is voor fietsen in de trein. Mensen die meerdere treinen moeten laten schieten waaronder een familie met drie kinderen.

Op de terugweg vanuit Apeldoorn rond een uur of negen ‘s avonds, moesten we weer een trein overslaan omdat de intercity naar Den Haag slechts drie fietsplaatsen heeft. Mijn fietsmaat, zeer milieubewust en dus ook geen auto, was al aan het bedenken om de volgende keer een deelauto te regelen.
Dat vind ik dus echt een gemiste kans. In een tijd waarin er allerlei duurzame oplossingen gevonden moeten worden zegt de NS doodleuk dat het onmogelijk is om meer fietsplaatsen te regelen.
Ivo Miesen schreef:
zo 30 mei, 2021 11:28
Het wordt geloof ik tijd om stipt op 1 juli m'n project Tern klaar te hebben, een high end vouwfiets met racestuur en voldoende versnellingen. Dan kan ik de nieuwe plannen gewoon omzeilen.
Je had Marten S&S couplers in je randonneur moeten laten zetten 8) (misschien kan dat alsnog? zal het frame wel opnieuw gespoten moeten worden denk ik)
Ja, dat gaat een grote chaos worden. Net in de trein van Groningen naar Utrecht was er plek voor één fiets (de mijne gelukkig) omdat iemand in Assen er een handkarretje met bagage naast zette. De conducteur heeft vervolgens twee fietsers toegang tot de trein ontzegd (Zwolle en Amersfoort, resp.) onder het motto "geen plek". Beiden waren al behoorlijk geïrriteerd hierdoor, stel je eens voor hoe ze zouden reageren als ze een specifieke plek hadden gereserveerd.

(Overigens is de grote drukte mbt fietsen in de zomermaanden wel een probleem dat zou moeten worden aangepakt.)
Hoe is het trouwens gesteld met de toegang tot de perrons in NL?

Ik nam dit weekend mijn fiets mee op de trein. Instappen en uitstappen was makkelijk, perron op dezelfde hoogte als de instap.

Maar mijn fiets 3 trappen omhoog zeulen zonder gootje er naast was een behoorlijke klus.