Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nightjet naar Wenen en Innsbruck van start - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Nightjet naar Wenen en Innsbruck van start

Leon schreef:
do 27 mei, 2021 08:34
Dat één dagelijkse treinverbinding waarop je voorlopig nog lang niet op een fijne manier je fiets mee kunt nemen nieuws is, vind ik toch wel ergens een signaal voor. Je kunt er blij mee zijn, maar dan ben je wel erg snel tevreden.
De eerste stap is gezet en dat is al een grote sprong voorwaarts vergeleken met de verschraling van de afgelopen jaren.
Ik zag een artikel dat vanaf 2022 er ook weer een nachttrein naar Basel en Zurich komt. Er wordt alleen niets gezegd over fietsplaatsen. Maar ik hoop het wel. Basel - Geneve - Lyon is nog steeds best omslachtig, maar in elk geval een alternatief voor via Parijs als je naar het Zuiden van Frankrijk wil.. En ik heb goede herinneringen aan die nachttrein naar Zwitserland! Nooit echt goed geslapen in dat ding, maar wakker worden in de buurt van Basel en dan al een flink eind onderweg zijn, vind ik handig! En het wakker worden om drie uur s'nachts, even je fiets checken omdat je een half uur stil staat op een Duits station is deels irritant, deels onderdeel van het vakantie avontuur gevoel voor mij. Ik ben niet altijd logisch.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3989465 ... aar-zurich
bert sitters schreef:
di 25 mei, 2021 07:44
Helaas zijn er nu nog geen fietsplaatsen. De rijtuigen met fietsplaatsen komen waarschijnlijk pas in december.
Het wordt iets later volgens NS:

"In de rechtstreekste nachttrein van Amsterdam naar Wenen en München en Innsbruck kunt u tot april 2022 geen fiets meenemen.
De fiets kan wel worden meegenomen als bagage. De fiets moet u hiervoor demonteren en verpakken in een fietshoes of -koffer van maximaal 85x85 cm."

https://www.nsinternational.com/nl/voor ... n-de-trein

"Op de meeste Nightjet-treinen is geen fietsrijtuig, ook niet op de Nightjet vanuit Nederland. Naar verwachting zijn er per april 2022 wel fietsrijtuigen vanuit Nederland beschikbaar."
https://support.nsinternational.com/app ... _id/12357/
Is de NS sodeknetter geworden, maximaal 85 x 85 cm? Moet ik het frame soms doormidden zagen? :x
In ieder geval ligt er voor april 2022 vaak nog sneeuw in Oostenrijk, niet makkelijk fietsbaar.
.
Martin E. van Doornik schreef:
do 08 jul, 2021 09:27
Is de NS sodeknetter geworden, maximaal 85 x 85 cm? Moet ik het frame soms doormidden zagen? :x
In ieder geval ligt er voor april 2022 vaak nog sneeuw in Oostenrijk, niet makkelijk fietsbaar.
Als je het voorwiel en achterwiel los haalt en er een pakket van maakt, dan kan dat toch? Zo namen we in Spanje ook onze fietsen in de bus mee. Of zie ik iets over het hoofd?

/Edit:
Ja, ik zie over het hoofd 8) dat het frame tot en met de voorvork al 110cm is, en dat is dan nog exclusief achterdrager.
DriesO schreef:
wo 07 jul, 2021 16:09
...De fiets moet u hiervoor demonteren en verpakken in een fietshoes of -koffer van maximaal 85x85 cm."
https://www.nsinternational.com/nl/voor ... n-de-trein
En de derde dimensie? :roll:
Martin E. van Doornik schreef:
do 08 jul, 2021 09:27
Is de NS sodeknetter geworden, maximaal 85 x 85 cm? Moet ik het frame soms doormidden zagen?
Ik interpreteerde het eerst dat de derde dimensie (lengte) niet zo kritisch is, zolang het maar een fietshoes of -koffer is. Dan is het probleem vooral de hoogte van 85 cm, breedte 85 cm is geen probleem.

Maar de NS geeft andere info aan Engelstaligen !!!
En suggereert al dat in de praktijk enkel vouwfietsen kunnen, en voor Engelstaligen is een hoes verboden:
"A bicycle (folding or otherwise) can only be taken on board if it is packed in a bicycle case (not a cover) with a maximum size of 85x85 cm."
https://www.nsinternational.com/en/befo ... e-with-you

Voor de NMBS mogen enkel vouwfietsen op het zusje van de lijn uit Amsterdam:

Op de rechtstreekse Nightjet verbinding Brussel-Wenen is het vervoer van fietsen niet mogelijk.
Opvouwbare fietsen kunnen evenwel als handbagage worden meegenomen als de fiets kan worden ingeklapt en verpakt tot een formaat dat toelaat om op te bergen boven of onder de stoel of in de bagageruimte van de couchette- en slaapcompartimenten.
Het verwijderen van de pedalen en het draaien van de stuurstangen en het plaatsen van de fiets op de platformen of gangpaden van de treinen is om veiligheidsredenen verboden.

https://www.b-europe.com/NL/Veelgesteld ... rbereiding
Nog steeds ontbreekt dan de 3e dimensie... Als die 1cm is dan past zelfs een vouwfiets niet, hoogstens een plastic tas.
DriesO schreef:
wo 07 jul, 2021 16:09
Het wordt iets later volgens NS:
"Naar verwachting zijn er per april 2022 wel fietsrijtuigen vanuit Nederland beschikbaar."
Dit wordt ook gezegd in het interview van vorige maand van de Fietsersbond met de man van fiets-mee.nl:
Nightjet en Thalys: in 2022 kan de fiets mee
[...]
De Nightjet van ÖBB (Oostenrijkse spoormaatschappij, red.) rijdt al wel vanuit Amsterdam naar Innsbruck, maar er kunnen nog geen fietsen mee. Alle fietsrijtuigen worden nu door ÖBB ingezet voor de nachttreinen naar Hamburg. De ÖBB is nu bezig met het ombouwen van rijtuigen en volgend jaar april kunnen naar verwachting ook fietsen mee met de nachttrein vanuit Amsterdam. Maar ik geloof het pas wanneer ik het zie.
https://www.fietsersbond.nl/nieuws/boek ... r-op-gang/
Net voor de Nightjet staan wachten, ik werd er vrolijk van.
Update: op de website van de NS staat nu dat fietsen vanaf eind 2022 mee kunnen op deze nachttrein naar Oostenrijk:
Fietsvervoer op de Nightjet Amsterdam ⇔ Wenen / Innsbruck zal pas mogelijk zijn vanaf de start van de nieuwe dienstregeling in december 2022.
https://support.nsinternational.com/app ... _id/12357/
Helaas. Deze oude aankondiging gaat toch niet door:
DriesO schreef:
wo 20 jul, 2022 12:39
Update: op de website van de NS staat nu dat fietsen vanaf eind 2022 mee kunnen op deze nachttrein naar Oostenrijk:
Fietsvervoer op de Nightjet Amsterdam ⇔ Wenen / Innsbruck zal pas mogelijk zijn vanaf de start van de nieuwe dienstregeling in december 2022.
https://support.nsinternational.com/app ... _id/12357/
NS meldt nu expliciet dat een volledige fiets nog altijd niet mogelijk is naar Wenen / Innsbruck:
Op Nightjet Amsterdam ⇔ Wenen / Innsbruck is geen fietsrijtuig, het is momenteel niet bekend of dat er in de nabije toekomst gaat komen.
Op Nightjet Amsterdam ⇔ Basel SBB / Zürich Hbf zijn wel fietsrijtuigen, zie de alinea Nightjettreinen met fietsrijtuig hieronder.
https://support.nsinternational.com/app ... _id/12357/
In de rechtstreekste nachttrein van Amsterdam naar Wenen en München en Innsbruck kunt u geen fiets meenemen. De fiets kan wel worden meegenomen als bagage. De fiets moet u hiervoor demonteren en verpakken in een fietshoes of -koffer van maximaal 85x85 cm.
In de nachttrein naar Basel en Zürich kunt u wel een fiets meenemen.
https://www.nsinternational.com/nl/voor ... BB_-anchor
Max 85 x 85 cm?
Dat gaat je alleen lukken met een vouwfiets of een deelbaar frame. Of een kinderfietsje...
Volgens bahn.de dan weer wel, zowel de rechtstreekse als die met 2 keer overstappen. Je moet alleen niet na mei van dit jaar nog willen reizen. In de zomer wordt er blijkbaar niet gereden.
Volgens mij is het algemeen beleid bij bahn.de dat je een beperkt aantal maanden tevoren kunt boeken.
Op de website van Nightjet is te lezen dat er in de nachttreinen van Wenen/Innsbruck die van en naar naar Hamburg gaan, wel plek is voor fietsen (slechts 3 stuks), maar dus niet in die van en naar Amsterdam. Vanuit NL heeft alleen de nachttrein Amsterdam - Zürich v.v. plaats voor fietsen (13 stuks).
De info op bahn.de is blijkbaar nog gebaseerd op optimistische verwachtingen van enkele maanden terug.
Poppink schreef:
di 07 feb, 2023 17:49
Volgens mij is het algemeen beleid bij bahn.de dat je een beperkt aantal maanden tevoren kunt boeken.
Als je op Verkehrstage klikt zie je wanneer de trein wel en niet rijdt, in de zomer dus blijkbaar niet. Het maakt het er allemaal niet makkelijker op.
_Peter_ schreef:
di 07 feb, 2023 16:08
Volgens bahn.de dan weer wel, zowel de rechtstreekse als die met 2 keer overstappen.
Wat de rechtstreekse Nightjet betreft:
Ik zou de Duitse treinplanner niet als waarheid aannemen, want de fietsmogelijkheid die de treinplanner van de Oostenrijkse ÖBB (uitbater van Nightjet) toonde, is sinds kort opnieuw verdwenen.
Die fietsmogelijkheid kwam sinds de nieuwe dienstregeling (december) wel naar boven via de reisplanner van ÖBB (oebb.at of de app ÖBB Scotty), maar de boekingsapp van ÖBB liet niet toe om die fietsmogelijkheid ook effectief te boeken.
Nu is die fietsmogelijheid ook in de reisplanner van ÖBB weer verdwenen (bijvoorbeeld 28/2 Amsterdam-Wenen).