Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets op de trein : Rome - België -welke treinen wel/niet? - Forum Wereldfietser

Fiets op de trein : Rome - België -welke treinen wel/niet?

Hallo,

Wij plannen (of goed, in hoeverre je kan plannen in deze covidtijden) in de zomer om naar Rome te fietsen .Kwestie om toch eens te kijken of alle wegen naar Rome leiden :)

We kwamen eerder al terug van Venetië met de trein, maar zijn even kwijt wat al dan niet mag..

Wij reserveren liever geen treinen, zijn liever ietsje langer onderweg met regionale treinen (die tevens meestal ook wel wat goedkoper zijn).
heeft iemand al ervaringen met fietsen meenemen op deze manier naar België?
Op welke soort treinen mogen we in de verschillende landen wel/niet opstappen? (Italië , Oostenrijk?)
Duitsland met zijn prachtige DB kennen we goed: we nemen daar enkel regionale treinen en geraken toch vlot vooruit.

Dankje voor het delen van ervaringen!
lise
Kijk op de treinplanner van de DB. Zo krijg je Nederlands https://reiseauskunft.bahn.de/bin/query ... ountry=NLD
Je kunt "fiets meenemen" aanvinken en je krijgt een reisadvies. Treinen in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Italië staan daar goed op. België niet. Kies daarom van "ROMA" naar "Aachen Hbf" Vanaf Aken gaan L-treinen met fietsplaatsen naar België. Let op: Rome en Milaan hebben meerdere stations. Ik moest in Milaan fietsen van Garibaldi naar Centrale. Geen probleem, want er zijn fietspaden. Milaan wordt steeds meer een fietsstad.
Je moet wel vijf tot zeven keer overstappen en bent meerdere dagen onderweg. Je moet dus onderweg overnachten.
Waar woon je in België? De route van Paul Benjaminse naar Rome gaat door het oosten van België.
Dag Bert,

Dankje voor je reactie!
Wij wonen in Leuven.
We fietsten al tot Bazel, en willen nu toch graag de hele route verder af fietsen.

Ik ken de site van DB (za-lig!) , maar bij een poging om deze route te zoeken, krijg ik steeds te zien dat ik 'geen kaartje online kon kopen'. Ik krijg volgende redenen :
de door u gekozen reis:

- behelst uitsluitend treinen waar fietsen meegenomen mogen worden,
- behelst een trajectdeel via het doorgaand treinverkeer,
- behelst geen nachttrein,
- behelst uitsluitend trajecten binnen Duitsland,
- begint op zijn vroegst één dag na de boekingsdag.


Om die reden stelde ik hier de vraag.
Deed jij het zelf al? hoelang was je onderweg en wat was je route? reserveerde je een trein of niet? (als het kan, doen wij dat liever niet. Als we uiteindelijk toch niet tot in Rome geraken hoeft het ook niet :) )
Venetië - Leuven deden we met 1 overnachting onderweg, 11 treinen en rond de 35 uur.
Beste Lise,
Je moet niet te lang vooruit kijken naar een verbinding. Kijk in mei: bijvoorbeeld. https://reiseauskunft.bahn.de/bin/query ... 1620018680
Ik heb in Italië gereisd met regionale treinen. Fiets kan me in deze treinen. Fietskaartje kost 3,50. Reserveren voor deze treinen kan niet. Je moet wel vaak overstappen. Ik ben gereisd via Milaan en van Milaan met een regionale trein naar Lugano. In de omgeving van Lugano gekampeerd. Van Lugano met een Intercity naar Bazel. Reserveren verplicht. en van Bazel met een Intercity naar Keulen.
In Nederland kun je treinkaartjes met fiets mee boeken bij: https://www.fiets-mee.nl/
Je betaalt dan wel bemiddelingskosten.
En nog iets, in Italië moest onze fiets hangen aan een haak door het voorwiel. Dus alle bagage eraf en ophangen. Ruimte voor de fiets is zeer beperkt. Voor fietsvakantiereizigers niet de meest handige manier, maar de conducteur was onverbiddelijk.
ericplan schreef:
ma 03 mei, 2021 08:13
En nog iets, in Italië moest onze fiets hangen aan een haak door het voorwiel. Dus alle bagage eraf en ophangen. Ruimte voor de fiets is zeer beperkt. Voor fietsvakantiereizigers niet de meest handige manier, maar de conducteur was onverbiddelijk.
Belgen zijn dat wel gewend. Ook in België moet vaak de bagage van de fiets af en de fiets aan de haak, De treinbegeleider (conducteur) moet het hok openen. Vaak maar ruimte voor 2 fietsen. In de Desiro en M6-Dubbeldekker is wat meer ruimte.
bert sitters schreef:
ma 03 mei, 2021 08:24
ericplan schreef:
ma 03 mei, 2021 08:13
En nog iets, in Italië moest onze fiets hangen aan een haak door het voorwiel. Dus alle bagage eraf en ophangen. Ruimte voor de fiets is zeer beperkt. Voor fietsvakantiereizigers niet de meest handige manier, maar de conducteur was onverbiddelijk.
Belgen zijn dat wel gewend. Ook in België moet vaak de bagage van de fiets af en de fiets aan de haak, De treinbegeleider (conducteur) moet het hok openen. Vaak maar ruimte voor 2 fietsen. In de Desiro en M6-Dubbeldekker is wat meer ruimte.
Ik weet het, we zijn verwend als Nederlanders. Zelfs een hoop treinen waar je zonder tillen met de fiets naar binnen rijdt. En vaak een duidelijk fietssymbool aan de buitenkant.
Lise schreef:
zo 02 mei, 2021 20:41

Ik ken de site van DB (za-lig!) , maar bij een poging om deze route te zoeken, krijg ik steeds te zien dat ik 'geen kaartje online kon kopen'.
In 2019 hadden we een gelijkaardig probleem bij het terugkomen van Bellegarde (Frankrijk).
We zijn toen, heel ouderwets, naar het station van Leuven gefietst.
Daar hebben ze even moeten zoeken naar iemand die er verstand van had.
Maar uiteindelijk hebben we daar vooraf alle essentiële tickets kunnen kopen (onze tickets, de reservaties voor de fietsplaatsen in de trein etc.)
bert sitters schreef:
zo 02 mei, 2021 08:33
Kijk op de treinplanner van de DB. Zo krijg je Nederlands https://reiseauskunft.bahn.de/bin/query ... ountry=NLD
Je kunt "fiets meenemen" aanvinken en je krijgt een reisadvies. Treinen in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Italië staan daar goed op. België niet. Kies daarom van "ROMA" naar "Aachen Hbf" Vanaf Aken gaan L-treinen met fietsplaatsen naar België. Let op: Rome en Milaan hebben meerdere stations. Ik moest in Milaan fietsen van Garibaldi naar Centrale. Geen probleem, want er zijn fietspaden. Milaan wordt steeds meer een fietsstad.
Je moet wel vijf tot zeven keer overstappen en bent meerdere dagen onderweg. Je moet dus onderweg overnachten.
Waar woon je in België? De route van Paul Benjaminse naar Rome gaat door het oosten van België.
5 keer over stappen...
En een post later 11 treinen.
Dan is de terugrit toch echt wel een drama.
Is het dan niet makkelijker je fiets op een één of andere manier te verzenden? Er was toch een bedrijf dat vanuit Rome en Santiago fietsen terugbrengt per vrachtwagen?
Dan kan je zelf vliegen of met een sneltrein terug komen.
Blackbelt schreef:
ma 03 mei, 2021 10:28


5 keer over stappen...
En een post later 11 treinen.
Dan is de terugrit toch echt wel een drama.
Is het dan niet makkelijker je fiets op een één of andere manier te verzenden? Er was toch een bedrijf dat vanuit Rome en Santiago fietsen terugbrengt per vrachtwagen?
Dan kan je zelf vliegen of met een sneltrein terug komen.
Dat bedrijf dat fietsen kan ophalen uit Italië is Soetens: https://fiets-vervoer.nl/

De reisplanner geeft een wat vertekend beeld, want helaas gaan er op dit moment geen Intercity's en Eurocity's van Milaan naar Zwitserland. Wellicht van de zomer weer wel.
Vorig jaar ging er een Eurocity van Milaan naar Frankfurt en kon je met een Thalys van Frankfurt naar Luik. Helaas niet met een fiets.
ericplan schreef:
ma 03 mei, 2021 08:13
En nog iets, in Italië moest onze fiets hangen aan een haak door het voorwiel. Dus alle bagage eraf en ophangen. Ruimte voor de fiets is zeer beperkt. Voor fietsvakantiereizigers niet de meest handige manier, maar de conducteur was onverbiddelijk.
Ik heb in vier Italiaanse treinen mijn fiets meegenomen. Maar geen haak gezien. Ligt eraan wat voor type treinwagon? In het ene geval zat er een ding op de vloer om je voorwiel in te parkeren en in het andere geval in een oude wagon in een kleine ruimte op de houten vloer. De drempel lag wel erg hoog met een schuifdeur die je omhoog rolt.
De bijgaande foto's zijn van de trein van Siena naar Chiusi Chianciano Terme.
imm013_N13.jpg
Mijn Giant in Italiaanse trein.jpg
We willen van Brussel-Zuid naar Innsbruck met de trein en dan verder fietsen richting Rome. Na consultatie zie ik ICE-treinen. Geen probleem om in Innsbruck te geraken. Ik kan echter geen fietsen online reserveren.
Hoe moet dit? En moeten de fietsen steeds gedemonteerd en verpakt worden?
Dank voor info
fietserke48 schreef:
do 12 mei, 2022 19:00
)
We willen van Brussel-Zuid naar Innsbruck met de trein en dan verder fietsen richting Rome. Na consultatie zie ik ICE-treinen. Geen probleem om in Innsbruck te geraken. Ik kan echter geen fietsen online reserveren.
Hoe moet dit? En moeten de fietsen steeds gedemonteerd en verpakt worden?
Dank voor info
Online, grensoverschrijdend verkeer en fietsplaatsen reserveren gaan niet goed samen.
Toen we in 2019 een grensoverschrijdende trein namen (Zürich - Keulen) bleek het online reserveren van fietsplaatsen onmogelijk te zijn. In een (Belgisch) treinstation is het wel gelukt.

Online konden we zelfs niet uitmaken of de fiets meekon op het traject Zürich - Keulen. De website van DB kon ons niet helpen. Bij grensoverschrijdende trajecten ging het iedere keer fout (in 2019). Maar we zagen wel dat het op de gewenste trein kon tussen twee Zwitserse bestemmingen, en in Duitsland tussen twee Duitse bestemmingen. Dus hebben we maar een gokje gewaagd en zijn we naar het station gefietst.
probeer het via www.fiets-mee.nl
wellicht kunnen ze ook Belgen helpen.