Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe zo'n papiervodje nu van waarde kan zijn - Forum Wereldfietser

Hoe zo'n papiervodje nu van waarde kan zijn

Jullie kennen dat wel, als je een lange treinreis maakt, kan het wel eens gebeuren dat je naar de WC in de trein moet. Na afloop ga je je handen wassen. Aan of in de wand bevindt zich zo'n ding waaruit je de papieren wegwerp-handdoekjes pakt. Ik heb vroeger drie keer in een Oost-Duitse trein gereisd, fiets mee. Van die papieren handdoekjes heb ik drie extra exemplaren uitgetrokken en meegenomen. De naam Deutsche Reichsbahn alléén al, de maatschappij van de DDR, welke in 1993 door de Deutsche Bundesbahn is overgenomen. Je beseft nu pas hoe zelfs zo'n simpel vodje papier van historische waarde kan zijn....

DR-droogdoek slagschaduw.jpg
Pas maar op dat de Stasi niet alsnog achter je aan komt vanwege diefstal. :wink: :lol:
Ik vind het niet zo interessant. Het is nog net geen pleepapier. Niet alles uit het verleden is van waarde. Sommige dingen mogen van mij echt weg. Ik ga graag naar de gemeentelijke afvalcontainers en voel me altijd opgelucht als ik er de poort uit ga.
Het gaat erom dat ik mijn fietstochten in de pas gevallen DDR uitgebreid heb beschreven, bijna 200 dia's en nog wat documenten gescand voor een nieuw te maken Albelli-boek. En de foto van dat papieren handdoekje wordt daarin opgenomen. Het zeer imposante Hauptbahnhof van Leipzig.... Dat was me toch een heel avontuur! Ik ben een treinenliefhebber en in dat land heb ik nogal wat stoomlocs voorbij zien rijden.
Het is mooi handdoekje. Het is niet heel uniek en/of heeft niet veel waarde in geld, maar wel voor jouw herinnering. Dus het is een mooi handdoekje.


https://www.ebay.de/sch/i.html?_nkw=deu ... sbahn+hand
Te oordelen naar de afbeelding is de foto genomen ná gebruik? :D .
Vroeg in het voorjaar van 1990 ben ik vanuit Wolfenbüttel Oost-Duitsland ingefietst.
Een stuk langs Bundesstrasse 6 gefietst. Quedlinburg ontdekt.
Indrukwekkend allemaal.
Mijn Brooks vet ik sindsdien in met ledervet dat ik toen gescoord heb.
DSC_3515.JPG
De doos is van bakeliet.
Speeder300 schreef:
wo 17 mar, 2021 12:54
Te oordelen naar de afbeelding is de foto genomen ná gebruik? :D .
Nee hoor, het is na 30 jaar al wat verkleurd. Ze zitten in een kartonnen archiefmap.
Poppink schreef:
wo 17 mar, 2021 13:20
Vroeg in het voorjaar van 1990 ben ik vanuit Wolfenbüttel Oost-Duitsland ingefietst.
Een stuk langs Bundesstrasse 6 gefietst. Quedlinburg ontdekt.
Indrukwekkend allemaal.
Mijn Brooks vet ik sindsdien in met ledervet dat ik toen gescoord heb.
Die afkortingen VEB en EVP komen me nog altijd bekend voor:
VEB = Volkseigener Betrieb was een aanduiding die in de voormalige DDR werd gebruikt voor een bedrijf dat feitelijk in staatshanden was.
EVP = Einzelhandelsverkaufspreis was in de DDR de term voor, door de staat vastgestelde, vaste prijzen van kleinhandelsgoederen waarop de etikettering van Mark van toepassing was.
Mooie souvenir, Martin. Ik herken geheel de historische en sentimentele waarde die je hieraan toedicht. En let wel, Deutsche Reichsbahn was natuurlijk niet alleen de spoorwegen van de DDR, maar ook van het Duitse Rijk van het einde van WO1, gedurende de nazi-periode, tot de deling van Duitsland na WO2.
Huib2 schreef:
wo 17 mar, 2021 13:33
Mooie souvenir, Martin. Ik herken geheel de historische en sentimentele waarde die je hieraan toedicht. En let wel, Deutsche Reichsbahn was natuurlijk niet alleen de spoorwegen van de DDR, maar ook van het Duitse Rijk van het einde van WO1, gedurende de nazi-periode, tot de deling van Duitsland na WO2.
Klopt, ik heb me al in de historie van de DR verdiept. Er waren verschillende logo's voorhanden. Kijk maar op Bing naar Logo Deutsche Reichsbahn. Ik heb de treinticket van de DR nog. De trein van Meißen was volgens een bord op de Bahnsteig (de Oost-Duitse variant van Gleis) een Schnellzug, maar werd getrokken door een heel langzame diesel-rangeerlocomotief van het type V60. Het werd al zo laat bij aankomst in Leipzig, dat ik daar moest overnachten. Gelukkig nog plek op de Jugendherberge. Dan heb ik ook nog wat door Leipzig en de volgende dag ook door Magdeburg rondgefietst. 8)
DR-ticket.jpg