Additionally, paste this code immediately after the opening tag: wanneer kunnen fietsen ongedemonteerd in de Thalys - Forum Wereldfietser

wanneer kunnen fietsen ongedemonteerd in de Thalys

Ik heb vandaag contact gehad met een woordvoeder van Thalys.
De treinstellen worden volledig gerenoveerd en er komen twee fietsplaatsen per treinstel. Hiervoor moet je reserveren. De fiets hoeft in dat geval niet te worden gedemonteerd en ook niet te worden verpakt.
Door Corona heeft de renovatie vertraging opgelopen. Inmiddels is het eerste vernieuwde treinstel uitvoerig op het spoor in het noorden van Frankrijk getest. De bedoeling is dat de eerste vernieuwde treinstellen komende zomer worden ingezet in de dienstregeling.
Het is nog niet bekend wanneer de reservering voor fietsen beschikbaar komt. Eerst moeten er voldoende gerenoveerde treinen met fietsplaatsen rijden om dit product aan te kunnen bieden.
Zodra er nieuws is, ontvang ik bericht.
Het zou 2022 worden, volgens dit interessant interview van vorige maand van de Fietserbond met de man van fiets-mee.nl:
Nightjet en Thalys: in 2022 kan de fiets mee
[...]
Maar ik geloof het pas wanneer ik het zie.
Datzelfde geldt voor de Thalys van Amsterdam naar Parijs. Dat er twee fietsen per treinstel meekunnen, werd al in 2018 aangekondigd. Volgende jaar moet dan het echt zo ver zijn. Twee fietsen mee, dat klinkt weinig. Maar hoe is het nu? Stel dat je naar Bordeaux wilt, een populaire fietsbestemming. Dan moet je om zeven uur ’s ochtends vertrekken vanuit Amsterdam, anders haal je het niet. In de praktijk komt dat neer op maximaal vier fietsers per dag, die via Antwerpen, Lille, Amiens en Parijs uiteindelijk in Bordeaux aan komen.
[...]
Maar als de Thalys eenmaal rijdt, kunnen er twee fietsers per uur naar Parijs. Met zo’n tien treinen – dat was het voor corona – kunnen er twintig fietsers per dag naar Bordeaux. Dat is een enorme verbetering.’
https://www.fietsersbond.nl/nieuws/boek ... r-op-gang/
Vaak wordt de Thalys op Brussel-Zuid gekoppeld achter een Thalys-treinstel dat daar al klaar staat. Dït betekent dat in dar geval er vanaf Brussel vier fietsplaatsen naar Parijs zijn.
Concreet vraag ik me af hoe je je fiets moet demonteren om binnen de opgelegde afmetingen te blijven (voorzolang de fiets nog moet gedemonteerd worden). Mijn kader alleen al is, tussen de wielassen, langer dan de maximale toegestane lengte. Hoe doe je dat dan?
nicolevelo schreef:
vr 16 jul, 2021 17:32
Concreet vraag ik me af hoe je je fiets moet demonteren om binnen de opgelegde afmetingen te blijven (voorzolang de fiets nog moet gedemonteerd worden). Mijn kader alleen al is, tussen de wielassen, langer dan de maximale toegestane lengte. Hoe doe je dat dan?
Helaas gaat dat dan niet lukken.
nicolevelo schreef:
vr 16 jul, 2021 17:32
Concreet vraag ik me af hoe je je fiets moet demonteren om binnen de opgelegde afmetingen te blijven (voorzolang de fiets nog moet gedemonteerd worden). Mijn kader alleen al is, tussen de wielassen, langer dan de maximale toegestane lengte. Hoe doe je dat dan?
Voorvork eruit?
Jurr schreef:
vr 16 jul, 2021 20:13
nicolevelo schreef:
vr 16 jul, 2021 17:32
Concreet vraag ik me af hoe je je fiets moet demonteren om binnen de opgelegde afmetingen te blijven (voorzolang de fiets nog moet gedemonteerd worden). Mijn kader alleen al is, tussen de wielassen, langer dan de maximale toegestane lengte. Hoe doe je dat dan?
Voorvork eruit?
Dat lijkt me te gek. Hoe doen anderen dat?
Die hebben een korter frame, of een deelbaar frame (bijvoorbeeld met S&S-koppelingen; zoals in dit draadje gedemonstreerd).
nicolevelo schreef:
vr 16 jul, 2021 17:32
Concreet vraag ik me af hoe je je fiets moet demonteren om binnen de opgelegde afmetingen te blijven (voorzolang de fiets nog moet gedemonteerd worden). Mijn kader alleen al is, tussen de wielassen, langer dan de maximale toegestane lengte. Hoe doe je dat dan?
Die is groter dan je zou denken. Met een beetje passen en meten komt mijn 66cm frame er ook wel in. Het is namenlijk 120 x 90cm wanneer deze in een hoes zit. Onder andere te koop bij Decathlon voor €60.

Ik kwam laatst deze blog tegen van iemand die voor randonnees (langeafstand tochten) in Frankrijk de trein pakt en hij toont in een video hoe hij zijn fiets inpakt.



Zelf reis ik deze zomer met de trein van Rotterdam naar Marseille, zonder overstap <3, en ga waarschijnlijk deze aanpak volgen.

En volgens SNCF zelf:
Afbeelding
(bron SNCF)
jaccow schreef:
vr 16 jul, 2021 23:31
Die is groter dan je zou denken. Met een beetje passen en meten komt mijn 66cm frame er ook wel in. Het is namelijk 120 x 90cm wanneer deze in een hoes zit.[/url].

[...]
En volgens SNCF zelf:
Afbeelding
(bron SNCF)
Het is op de Thalys 135 cm, niet de onmogelijke 120 cm van op de TGV
Voor de duidelijkheid de huidige voorwaarden voor een gedemonteerde fiets op de Thalys:
Fiets meenemen aan boord
Omdat er beperkte bagageruimte aan boord is, wordt slechts een beperkt aantal fietsen geaccepteerd onder bepaalde vervoersvoorwaarden: de 2 fietswielen moeten worden gedemonteerd en opgeborgen in een soepele hoes van max. 135 x 85 x 30 cm, die de complete, gedemonteerde fiets bevat.

Een fiets die niet voldoet aan de gestelde voorwaarden zal door de Train Manager aan boord worden geweigerd. Personen die met een fiets reizen, dienen 30 minuten vóór vertrek aanwezig te zijn op het perron.

Vouwfietsen worden beschouwd als gewone bagage voor zover de afmetingen niet meer zijn dan 75 x 53 x 30 cm in gevouwen staat.
https://www.thalys.com/be/nl/infos-dien ... met-bagage
Let op het verschil tussen de Thalys en de TGV zonder fietsplaatsen.
In de Thalys mag het pakketje 135 cm lang zijn . In de TGV zonder fietsplaatsen is dat 120 cm.
bert sitters schreef:
zo 18 jul, 2021 09:22
Let op het verschil tussen de Thalys en de TGV zonder fietsplaatsen.
In de Thalys mag het pakketje 135 cm lang zijn . In de TGV zonder fietsplaatsen is dat 120 cm.
Ah, dat maakt een wezenlijk verschil. 135 cm zou nog lukken, maar als 120cm het maximum is moet ik mijn fiets in twee zagen.
Een racefiets verpakken in een hoes gaat prima, maar een vakantiefiets is idd. superlastig, vooral met spatborden en ook veel zwaarder, vooral als je een stalen frame hebt en ook nog je vier(vaak) superzware fietstassen.. En ook het zomaar in een uitdraaien van onderdelen of 'parts' is niet echt bevorderlijk of wenselijk vind ik.
Bij breedte 135 cm is er idd. nog wat mogelijk, bij 120 cm in mijn geval (ook) zeker niet.
DriesO schreef:
za 17 jul, 2021 13:33
Personen die met een fiets reizen, dienen 30 minuten vóór vertrek aanwezig te zijn op het perron.https://www.thalys.com/be/nl/infos-dien ... met-bagage
Ben benieuwd hoe ik geacht wordt daarvoor zorg te dragen op Gare Du Nord waar volgens al mijn ervaringen tot nu toe pas 10 minuten voor vertrek aangeven wordt op welk perron de trein vertrekt en pas dan de toegang tot dit perron geopend wordt.

Maar het mooiste was nog wel mijn laatste keer met de Thalys in 2019. Luistert en huivert:
De trein uit Nederland en België komt met dik 15 minuten vertraging binnen.
Er wordt gemeld dat het treinstel naar Brussel kapot is. Er wordt omgeroepen dat alle reizigers naar Brussel kunnen kiezen tussen een vrij plaatsje zoeken op het treinstel naar Amsterdam (dat helemaal volgeboekt is) of wachten op de volgende (die ook helemaal volgeboekt is)
Met een rugzak op mijn rug, racefiets in hoes aan draagriem om mijn schouder, overige bagage in tas gedragen in linkerhand ren ik over het perron zoveel mogelijk mensen voorbij naar mijn gereserveerde plek in wagon 18 van de 9, dus voldoende tijd om de goegemeente in te halen.
Ik weet mijn gereserveerde plaats te bereiken voor die door een Brusselaar geclaimd is en mijn fiets in het bagagerek boven mijn zitplaats te leggen zodat de bagage der Brusselaars hem niet meer kan pletten. De eerste slag is gewonnen!
De trein vertrekt met dubbel zoveel vertraging als waarmee hij aankwam. Gangpaden staan vol met reizigers.
Uurtje later. Ik hoor iets over het dak van de trein vliegen. De trein begint te remmen en staat 17 km later stil (ja dat is de remweg bij 300 km per uur).
Na enige tijd wordt het duidelijk dat een hert de stroomafnemer geraakt heeft. Er zal een nieuwe trein komen om ons op te halen.
Na dik twee uur wordt besloten in een sukkelgangetje met slechts één werkend motorrijtuig op halve kracht door te boemelen naar Brussel.
In Brussel moet ik weer met de fiets op mijn nek gaan rondrennen om op een andere Thalys over te stappen.
Met 3 uur en 20 minuten vertraging kom ik in Rotterdam aan. Om nog een beetje nachtrust mee te kunnen pakken neem ik een taxi naar huis.
Taxirit krijg ik niet vergoed. Thalys deelt tussen Brussel en Rotterdam gratis maaltijden uit en geeft mij als compensatie een gratis reis die ik binnen één jaar moet verzilveren. Negen maanden later gaan we in lockdown wegens een pandemie.

Dit alles na een reis terug vanuit Sant Celoni in Catalonië waar ik ook al twee keer extra over moest stappen tussen Girona en Lyon. Ik hou twee maanden rugklachten over aan het lopen met de fiets op mijn nek van:
Hotel naar station Sant Celoni
Station Girona naar TGV station Girona
Station Figueres Vilafant zelfde perron (ongepland)
Station Perpignan zelfde perron (ongepland)
Station Lyon Part Dieu trap af en op naar ander perron
Station Paris Gare de Lyon naar station Paris Lyon Banlieue
Paris Gare Du Nord RER naar Gare Du Nord Grande Lignes (rennen ongepland)
Station Bruxelles Midi zelfde perron (ongepland)
Station Rotterdam CS naar taxi standplaats

Je moet wat over hebben voor een fantastisch hemelvaartsfietsweekend van Latour-de-Carol naar Sant Celoni...
DriesO schreef:
vr 16 jul, 2021 14:08
Het zou 2022 worden, volgens dit interessant interview van vorige maand van de Fietserbond met de man van fiets-mee.nl
[...]
Start vanaf december 2022 is vandaag bevestigd ter gelegenheid van de voorstelling van het eerste vernieuwde rijtuig, zie de nieuwe draad:
viewtopic.php?f=27&t=36669&sid=2c4c77a1 ... 388fb340c8
Weet iemand of er nog iets gerealiseerd gaat worden van de beloofde fietsplekken in het Thalysmaterieel, nu Thalys is gefuseerd met Eurostar?
keesswart schreef:
do 15 feb, 2024 07:08
Weet iemand of er nog iets gerealiseerd gaat worden van de beloofde fietsplekken in het Thalysmaterieel, nu Thalys is gefuseerd met Eurostar?
Beste Kees,
Ik sprak onlangs de "Consumer Press Relations Coordinator" van Eurostar. De renovatie van de treinen is nog steeds aan de gang. Er kan slechts een treinstel tegelijkertijd onderhanden genomen worden. Het schijnt niet erg snel te gaan. Daar tussen door moeten alle stellen ook nog voorzien worden van een Eurostar-outlook. Eurostar kan fietsen mee op treinen naar Parijs pas aanbieden als er voldoende gerenoveerde treinen op de rails zijn.
Komende zomer komt wel de TGV M in dienst bij de Franse Spoorwegmaatschappij SNCF. In deze treinen zijn acht fietsplaatsen per stel van achtrijtuigen. Ze rijden in Frankrijk ook vaak gekoppeld. Dat betekent flink wat fietsen. Daar komt nog bij dat in de zomermaanden extra fietsplaatsen kunnen worden gecreëerd . Het is nog niet bekend op de TGV Mook gaat rijden tussen Parijs en Rijsel, Dat zou ook aantrekkelijk zijn. In Antwerpen met de IC naar Rijsel en daar overstappen op de TGV naar Parijs. Zou kon dat voorheen ook, totdat dubbeldekker werden ingezet (Duplo's) zonder fietsplaatsen.

Geef jij nog lezingen op de Wereldfietsdagen van de Wereldfietser op 13 en 14 april?
Ik nam deze maand een Eurostar-trein tussen Parijs en Brussel, zonder fiets weliswaar, maar zag op de trein wel al een duidelijk aangegeven fietslogo en iets wat leek op fietsplekken. Maar in de boekingsmodule inderdaad nog steeds geen spoor.
averij schreef:
ma 19 feb, 2024 14:06
Ik nam deze maand een Eurostar-trein tussen Parijs en Brussel, zonder fiets weliswaar, maar zag op de trein wel al een duidelijk aangegeven fietslogo en iets wat leek op fietsplekken. Maar in de boekingsmodule inderdaad nog steeds geen spoor.
Een aantal treinstellen is inmiddels omgebouwd, maar volgende woordvoerder van Eurostar zijn dat er nog onvoldoende om fietskaartjes te kunnen aanbieden. Er moet dan echt de garantie zijn, dat er op een tijdstip ook echt een trein vertrekt met fietsplaatsen. Dat wisselt nu nog wel eens. Verder moet de fiets ook weer terug. Zo lang er nog geen voldoende treinen zijn met fietsplaatsen, zal je ze ook niet vinden in de boekingsmodule.
Elders had ik in oktober 2022 gepost waar je de status van de renovatie kon volgen:
DriesO schreef:
vr 07 okt, 2022 13:58
DriesO schreef:
wo 05 okt, 2022 16:35
Op de Franse Wikipedia is er een insider die de status bijhoudt welke Thalys-stellen de Ruby-renovatie gekregen hebben, Klap daarvoor de balk open "État du matériel":
https://fr.wikipedia.org/wiki/TGV_PBKA
Laatste status (19/09/2022 toegevoegd): twee [edit] treinstellen omgebouwd, wat evenveel is een jaar geleden ten tijde van dat persmoment. Dus ligt die renovatie al een jaar stil?
Die renovatie ligt niet helemaal stil: dat tweede Ruby-treinstel 4302 is pas de werkplaats uitgereden, nadat het in de SNCF-werkplaats gedurende een jaar gerenoveerd is.
Dat weten we dankzij het documentatiewerk van treinfoto-fanatiekelingen:
https://www.cheminots.net/topic/23776-t ... /#comments

Aan dit tempo duurt het nog lang voor de 7 à 8 benodigde Ruby-treinstellen er zijn om te kunnen starten met fietskaartjes...
Volgens de bijgehouden status op wikipedia zijn er nu 7 (van de 17 PBKA-treinstellen) gerenoveerd. Het fusiebedrijf heet nu Eurostar, maar het is nog steeds hetzelfde type (PBKA) treinstellen op de verbinding naar Parijs.