Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in regionale TER-trein van RIjsel naar Parijs - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietsen in regionale TER-trein van RIjsel naar Parijs

Martin E. van Doornik schreef:
di 04 mei, 2021 11:38
Er is een jeugdherberg in Rijsel (Lille) op ongeveer 400 meter ten zuiden van Gare Lille Flandres: https://www.hihostels.com/hostels/auber ... ane-hessel
Kampeerders kunnen hier toch wel een uitzondering maken? Zo uit je bed zonder te tent af te breken en oprollen makkelijk naar het station fietsen.
https://www.google.nl/maps/place/235+Bo ... d3.0810313
(zie de rode druppel onder en het station linksboven)
Ha die Martin,
Hoe is jouw ervaring in deze jeugdherberg van Rijsel? Jij was vaak niet positief over jeugdherbergen in Frankrijk.
Ben er nog nooit geweest, maar wel op mijn verlanglijst staat een fietstocht van Halle (de stad van Witse, dus foto's maken) naar Lille via Geraardsbergen, Tournai, Templeuve en Villeneuve. Maar de corona gooit roet in het eten, afwachten dus. Deze AJ. is een nieuw gebouw en het zal wel goed gaan. Er zijn zowel goede als slechte AJ's in Frankrijk. Bijvoorbeeld Montlivault, die stond in de uiterwaarden van de Loire. Daar aangekomen bleken de matrassen doorweekt en groen uitgeslagen te zijn. Het meubilair door elkaar. Volgens informatie van de FUAJ was hij in die tijd gewoon open.... Brief op poten geschreven naar het hoofdkantoor en ik heb een tegoedbon gekregen, moet ik nog zoeken waar die nou ligt. Het was al in 2002 gebeurd.
Martin E. van Doornik schreef:
di 04 mei, 2021 15:35
Ben er nog nooit geweest, maar wel op mijn verlanglijst staat een fietstocht van Halle (de stad van Witse, dus foto's maken) naar Lille via Geraardsbergen, Tournai, Templeuve en Villeneuve. Maar de corona gooit roet in het eten, afwachten dus. Deze AJ. is een nieuw gebouw en het zal wel goed gaan. Er zijn zowel goede als slechte AJ's in Frankrijk. Bijvoorbeeld Montlivault, die stond in de uiterwaarden van de Loire. Daar aangekomen bleken de matrassen doorweekt en groen uitgeslagen te zijn. Het meubilair door elkaar. Volgens informatie van de FUAJ was hij in die tijd gewoon open.... Brief op poten geschreven naar het hoofdkantoor en ik heb een tegoedbon gekregen, moet ik nog zoeken waar die nou ligt. Het was al in 2002 gebeurd.
In Doornik krijg je natuurlijk een ere-ontvangst!
Ik ben in 1978 met de auto in Doornik geweest, maar het was een koude, bewolkte dag. Gekampeerd in St. Sauveur. Nooit per fiets geweest.
bert sitters schreef:
di 04 mei, 2021 15:09
Martin E. van Doornik schreef:
di 04 mei, 2021 11:38
Er is een jeugdherberg in Rijsel (Lille) op ongeveer 400 meter ten zuiden van Gare Lille Flandres: https://www.hihostels.com/hostels/auber ... ane-hessel
Kampeerders kunnen hier toch wel een uitzondering maken? Zo uit je bed zonder te tent af te breken en oprollen makkelijk naar het station fietsen.
https://www.google.nl/maps/place/235+Bo ... d3.0810313
(zie de rode druppel onder en het station linksboven)
Ha die Martin,
Hoe is jouw ervaring in deze jeugdherberg van Rijsel? Jij was vaak niet positief over jeugdherbergen in Frankrijk.
Ik ben vaak in deze jeugdherberg geweest, vooral voor of na een BRM in de regio. Van binnen een behoorlijk moderne jeugdherberg. Een ruim bemeten materiaalhok in de hal bood altijd genoeg plaats voor mjin fiets. In de buurt van de Jeugdherberg staat niks ouds meer, ook de binnenkant van de jeugdherberg ademt niks ouds.
Niet bijzonder maar ook zeker niet slecht. De laatste jaren was ik er minder doordat ik minder BRM's in deze regio reed.
derdekeer schreef:
do 11 mar, 2021 12:37
In de week kun je van Lille naar Parijs met een overstap in Amiens.
Vertrek 10.53 u., aankomst 13.30 u.
Een klein halfuur langer dan deze rechtstreekse trein.
TER, dus normaal gezien mag de fiets mee.
Ook in het weekend (ik checkte 11 juli) zijn er andere mogelijkheden dan de rechtstreekse trein, maar dan doe je er wel erg lang over.
Beter niet in het weekend vertrekken of terugkeren als je over Parijs moet ...
Dit geeft hoop maar op welke site vond je dit? Op de SNCF site word ik van Lille via Boulogne naar Parijs gestuurd.
Openaf schreef:
vr 07 mei, 2021 16:11
Dit geeft hoop maar op welke site vond je dit? Op de SNCF site word ik van Lille via Boulogne naar Parijs gestuurd.
Als je in Frankrijk met regionale TER-treinen wilt reizen, moet je de website van de betreffende TER-regio gebruiken. Erg onhandig, vooral als je door diverse TER-regio's wilt reizen, maar zo is het nu eenmaal geregeld. Voor Liile -Parijs is dat TER Hauts-de-France.
Ik merk weinig verschil. De geplande datum is in juli. Dan gaat het traject via Boulogne. In juni inderdaad via Amiens. Misschien vakantieregeling of werken?
Openaf schreef:
vr 07 mei, 2021 20:42
Ik merk weinig verschil. De geplande datum is in juli. Dan gaat het traject via Boulogne. In juni inderdaad via Amiens. Misschien vakantieregeling of werken?
Misschien is er iets veranderd bij de SNCF? Ik ben vrij zeker dat ik toen in juli gezocht heb, maar misschien bedriegt mijn geheugen me.

EDIT: het is wel vreemd. Net gezocht op 16/07. Ze sturen je nu over Boulogne. Je moet daar overstappen en een trein naar ... hou je vast ... Paris Nord nemen, om dan uit te stappen in Lille. Er gaat blijkbaar een TER zonder overstap van Lille naar Paris Nord op 16/07, maar omgekeerd niet.

EDIT 2: en het wordt nog gekker. Wanneer je dan die TER-zonder-overstap van Lille naar Paris Nord zoekt, vind je hem niet. Je wordt weer over Boulogne gestuurd.
Mijn ervaring eind augustus 2019 was: heel ingewikkeld -eigenlijk niet goed een redelijk plan op te trekken-via allerlei treinensites. En heel simpel toen ik eenmaal besloten had s'ochtends (een dinsdag; weekend, maandag en vrijdag liever niet)) met de eerst mogelijke trein vanuit A'dam plus fiets te vertrekken naar Antwerpen en vandaar verder met regionale treinen naar Parijs waar ik een nachttrein naar het zuiden ging halen. Perronwachters of hoe dezulken heten weten het meest over het treinverkeer daar en het best hoe je simpel op het juiste perron komt. Ik had wel schema's mee, maar daar werd regelmatig -in het voordeel van mijn tijd- van afgeweken door de deskundigen ter plekke. Ik reis alleen, dat is zeker een voordeel voor de hulpvaardige stationsmensen in België en Frankrijk En je moet tegen een beetje onzekerheid kunnen.