Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Acht fietsplaatsen verplicht in Franse treinen - Forum Wereldfietser

Acht fietsplaatsen verplicht in Franse treinen

Met ingang van maart zijn in Frankrijk acht fietsplaatsen verplicht in nieuwe en gerenoveerde Franse treinen.
Dit staat in een Frans decreet dat de richtlijnen van de EU volgt, aldus de Franse Krant Le Figaro.

https://www.lefigaro.fr/conso/un-minimu ... xjqSH-YQWc

In de Loire komen nieuwe TER- treinen met een gelijkvloerse instap vanaf het perron met negen fietsplaatsen per treinstel. In de regel rijden daar drie gekoppelde treinstellen, zodat er in totaal 27 fietsplekken zijn, verdeeld over divers delen van de trein. De fietsen moeten opgehangen worden aan haken.
Het is de bedoeling dat dit regionale materieel ook in andere Franse regio's wordt ingezet.

Fietsvervoer is in Frankrijk gratis in de TER en een aantal Intercités
bert sitters schreef:
vr 22 jan, 2021 10:52
Met ingang van maart zijn in Frankrijk acht fietsplaatsen verplicht in nieuwe en gerenoveerde Franse treinen.
Dit staat in een Frans decreet dat de richtlijnen van de EU volgt, aldus de Franse Krant Le Figaro.

https://www.lefigaro.fr/conso/un-minimu ... xjqSH-YQWc

In de Loire komen nieuwe TER- treinen met een gelijkvloerse instap vanaf het perron met negen fietsplaatsen per treinstel. In de regel rijden daar drie gekoppelde treinstellen, zodat er in totaal 27 fietsplekken zijn, verdeeld over divers delen van de trein. De fietsen moeten opgehangen worden aan haken.
Het is de bedoeling dat deze dit regionale materieel ook in andere Franse regio's wordt ingezet.
De reacties op dat artikel in Le Figaro zijn het lezen waard ... :shock:
Ik krijg inderdaad niet de indruk dat de reaguurders van Le Figaro fietsliefhebbers zijn, laat staan dat ze aan een fietsvakantie zouden beginnen.
Enkele jaren terug wijdde NRC-Handelsblad al een artikel aan dit soort sentimenten in Frankrijk (zie hier). Citaat: "Ruimte maken voor de fiets is in conservatief Parijs niet een pragmatische oplossing om de doorstroom te verbeteren of de luchtvervuiling aan te pakken, maar een zuiver ideologische maatregel. Kranten, zelfs de genuanceerde Le Monde, schrijven dat de socialistische burgemeester Anne Hidalgo een „oorlog tegen de auto” voert."
[...]
"De ‘koningin van de bobo’, zoals ze in de recente bestseller Notre-drame de Paris heet, zou voorstander zijn van „bestraffende ecologie”. Bij een voorpublicatie drukte de conservatieve krant Le Figaro een kaart af waarop niet alleen de extra files in Parijs waren ingetekend, maar ook de nieuwe centra voor migranten – een ergernis waar volgens de auteurs ook Hidalgo voor verantwoordelijk is."
Nu zie je soortgelijke reacties bij de aankondiging van plannen voor iets meer fietsplekken in Franse treinen. Op korte termijn zullen die plannen weinig zoden aan de dijk zetten, want treinen die nu al zijn besteld, hoeven niet aan de nieuwe norm te voldoen. Renoveren van bestaand materieel duurt meestal vele jaren, dus ook dat zal niet voor een snelle vermeerdering van fietsplaatsen zorgen.
In bestaande treinen is vaak al ruimte voor 6 fietsen, dus 8 fietsplekken is dan geen revolutionaire toename.
keesswart schreef:
vr 22 jan, 2021 15:33
Ik krijg inderdaad niet de indruk dat de reaguurders van Le Figaro fietsliefhebbers zijn, laat staan dat ze aan een fietsvakantie zouden beginnen.
Enkele jaren terug wijdde NRC-Handelsblad al een artikel aan dit soort sentimenten in Frankrijk (zie hier). Citaat: "Ruimte maken voor de fiets is in conservatief Parijs niet een pragmatische oplossing om de doorstroom te verbeteren of de luchtvervuiling aan te pakken, maar een zuiver ideologische maatregel. Kranten, zelfs de genuanceerde Le Monde, schrijven dat de socialistische burgemeester Anne Hidalgo een „oorlog tegen de auto” voert."
[...]
"De ‘koningin van de bobo’, zoals ze in de recente bestseller Notre-drame de Paris heet, zou voorstander zijn van „bestraffende ecologie”. Bij een voorpublicatie drukte de conservatieve krant Le Figaro een kaart af waarop niet alleen de extra files in Parijs waren ingetekend, maar ook de nieuwe centra voor migranten – een ergernis waar volgens de auteurs ook Hidalgo voor verantwoordelijk is."
Nu zie je soortgelijke reacties bij de aankondiging van plannen voor iets meer fietsplekken in Franse treinen. Op korte termijn zullen die plannen weinig zoden aan de dijk zetten, want treinen die nu al zijn besteld, hoeven niet aan de nieuwe norm te voldoen. Renoveren van bestaand materieel duurt meestal vele jaren, dus ook dat zal niet voor een snelle vermeerdering van fietsplaatsen zorgen.
In bestaande treinen is vaak al ruimte voor 6 fietsen, dus 8 fietsplekken is dan geen revolutionaire toename.
In Frankrijk valt nog veel te winnen. Hoopvol is de uitslag van de burgemeestersverkiezingen afgelopen jaar, waarbij een aantal grotere steden een groene burgemeester koos. https://www.lesechos.fr/elections/munic ... es-1219571
In een groot aantal TGV's zijn slecht twee fietsplaatsen en in de dubbeldekkers geen enkele. Een aantal is dringend aan renovatie toe. Renovatie duurt eerder een flink aantal maanden, dan een aantal jaren.
In "reaguur"-kolommen kom je niet het mooiste tegen wat de mensheid te bieden heeft...
Ik neem met de fiets zo min mogelijk de trein, ik voel me nooit helemaal welkom, niet in NL en niet in F.
bert sitters schreef:
vr 22 jan, 2021 16:56
In een groot aantal TGV's zijn slecht twee fietsplaatsen en in de dubbeldekkers geen enkele.
Laten we hopen dat die dan snel aan de beurt komen en vervolgens op trajecten gaan rijden waar veel fietsers gebruik van maken. Helaas is de SNCF de laatste jaren niet erg overtuigend geweest in het waarmaken van mooie plannen. Dus eerst zien, dan geloven...

bert sitters schreef:
vr 22 jan, 2021 16:56
Een aantal is dringend aan renovatie toe. Renovatie duurt eerder een flink aantal maanden, dan een aantal jaren.
De renovatie van de Thalysvloot duurt toch al enkele jaren. Binnenkort gaat hopelijk de eerste gerenoveerde Thalystrein dienst doen (zie hier). Hopelijk komt er dan ook een beter functionerend reserveringssysteem voor de schaarse fietsplekken in de Thalys dan de SCNF had in de tijd dat het überhaupt nog mogelijk was om zelf je fietsplek in een TGV te reserveren.
3x8=24
Foutje dus.
Joris Flemming schreef: ik voel me nooit helemaal welkom, niet in NL en niet in F
Ik ging jaren geleden, dat wel, zo'n 100 km met de trein in Frankrijk. Uiteindelijk wilde ik de laatste 30 km toch fietsen.
Sprak de conducteur toen ik uitstapte: Maar dit gaat toch veel sneller.
Hoe zo niet welkom.
keesswart schreef:
vr 22 jan, 2021 18:11
bert sitters schreef:
vr 22 jan, 2021 16:56
In een groot aantal TGV's zijn slecht twee fietsplaatsen en in de dubbeldekkers geen enkele.
Laten we hopen dat die dan snel aan de beurt komen en vervolgens op trajecten gaan rijden waar veel fietsers gebruik van maken. Helaas is de SNCF de laatste jaren niet erg overtuigend geweest in het waarmaken van mooie plannen. Dus eerst zien, dan geloven...

bert sitters schreef:
vr 22 jan, 2021 16:56
Een aantal is dringend aan renovatie toe. Renovatie duurt eerder een flink aantal maanden, dan een aantal jaren.
De renovatie van de Thalysvloot duurt toch al enkele jaren. Binnenkort gaat hopelijk de eerste gerenoveerde Thalystrein dienst doen (zie hier). Hopelijk komt er dan ook een beter functionerend reserveringssysteem voor de schaarse fietsplekken in de Thalys dan de SCNF had in de tijd dat het überhaupt nog mogelijk was om zelf je fietsplek in een TGV te reserveren.
De renovatie van de Thalys is gewoon veel te laat begonnen. Het proces gaat lang duren, omdat de treinen op hun beurt de renovatie ingaan en de rest gewoon moet blijven rijden. Pas als er voldoende treinen met fietsruimte op de rails zijn, kan het product fietsplaatsen worden aangeboden. SNCF heeft weliswaar 60% van de Thalys-aandelen, maar het is toch een afzonderlijk bedrijf met een hoofdkantoor in Brussel.
Er is inmiddels een verklaring van Franse fietsersorganisaties die geijverd hebben voor meer fietsplaatsen in Franse treinen.
Hierbij een vrij vertaalde samenvatting
.
De Franse Wet Mobiliteitsoriëntatie die op 19 januari is aangenomen bepaalt ruimte voor minimaal acht fietsen per trein. Dat is meer dan de vier fietsen van de Europese Raad. De Raad van de 27 regeringsleiders heeft het aantal van acht fietsen van het Europees Parlement gehalveerd. Frankrijk blijft dus bij acht.
De wet geldt voor nieuwe treinen en gerenoveerde treinen die na 15 maart worden aangekondigd.
De SNCF heeft echter aangekondigd dat de 100 treinstellen van de nieuwe dubbeldeks TGV-M in ieder geval zes fietsplaatsen krijgen. Er wordt gestudeerd om dit uit te breiden naar acht. De nieuwe serie TGV’s moet in dienst komen voor de Olympische Spelen van 2024 in Parijs.

Franse fietsersorganisaties zijn blij met de overwinning van hun jaren lange inzet, maar houden vinger aan de pols.
Goed bezig die Franse fietsorganisaties. Er gaat vaak toch ongemerkt veel tijd in dit soort lobbywerk zitten en ik ben blij dat er organisaties zijn die dit doen.
Het blijft nieuws in Frankrijk. De fiets mee in de TGV!
https://www.lequipe.fr/Velo-mag/Tendanc ... ztxHqEYofw