Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Plan voor nieuw net nachttreinen Midden Europa - Forum Wereldfietser

Plan voor nieuw net nachttreinen Midden Europa

Uit betrouwbare bron: dit moet een nieuw nachttreinennet in Europa worden. Aanjager is de Duitse Minister van Transport Andreas Scheuer. Hij heeft een aantal spoorwegmaatschappijen op een lijn gekregen. In veel ouder materieel is nu geen plaats voor fietsen, maar er komen nieuwe nachttreinen.

Afbeelding
Terug van Barcelona, via Zurich.

[b]“This is a good day for the climate, our customers and the coming together of Europe on rails.” Those were the words of Deutsche Bahn CEO Richard Lutz this Tuesday in an online press conference with the European transport ministers and three other railway directors Andreas Matthä (ÖBB), Jean-Pierre Farandou (SNCF) and Vincent Ducrot (SBB). They made clear that night trains will be an important part of future Trans-European travel.[/b]

The four major European railways have signed a Memorandum of Understanding to set the framework for a future collaboration for night train services. “This is the first joint statement of these undertakings for the launch of the Trans-Europ Express 2.0”, said German Federal Transport Minister Andreas Scheuer in his opening statements. “Our goal is to better connect our cities and metropoles, and for this the European Commission will also support the European Year of rail 2021”.
Scheuer also announced that next Sunday on December 13th the newly electrified route between Munich and Zurich will open to service, which are also being prepared to connect to the TEE 2.0 network. The first concrete results of the expansion of the cooperation between the four railways are four new Nightjet lines that will connect a total of 13 European metropolises over the next few years:
December 2021: Vienna – Munich – Paris and Zurich – Cologne – Amsterdam
December 2022: Zurch – Rome
December 2023: Vienna / Berlin – Brussels / Paris
December 2024: Zurich – Barcelona

Climate-friendly mobility
“Get on the train in Munich or Berlin in the evening and arrive relaxed in Paris or Brussels in the morning”, said Andreas Scheuer. “With our Trans-Europ-Express 2.0 and attractive night train offers, we will be even more climate-friendly and environmentally friendly in Europe. That is a very specific result of our rail summit and our EU Council Presidency.”

“This cooperation enables us to implement our expansion plans quickly”, says Vincent Ducrot, CEO of SBB. “In night traffic, we will expand the offer from Switzerland from six to ten lines to 25 destinations by 2024. That is a very important contribution to promoting climate-friendly mobility.”

“For the SNCF, this cooperation is a good opportunity to complement the national night train service with an international offer, said Board Chairman Jean-Pierre Farandou. “The interest and enthusiasm of the passengers and the authorities are great, because these trains are essential for connecting our regions.”

Trans-Europ Express 2.0
The Trans Europ Express (TEE) 2.0 is an updated international rail network presented in September 2020 by the German Transport Minister Andreas Scheuer. The TEE 2.0 should connect European cities across the continent with a combination of high-speed trains and night trains without requiring additional investment in infrastructure.
The aim of the TEE 2.0 is to connect existing networks of high-frequency long-distance trains to form an optimized system. In this way, international travel times by train should be shortened. Furthermore, the plan drawn up by the German Ministry of Transport states that destinations with inadequate train connections must be mapped.
In the short term, the plan provides for connections between:
Paris – Brussels – Cologne –Berlin – Warsaw
Amsterdam – Cologne – Basel – Milan – Rome
Berlin – Frankfurt – Lyon – Montpellier – Barcelona
Amsterdam – Brussels – Paris – Lyon – Barcelona
Dit is fantastisch nieuws. Ik ben een fan van nachttreinen (en nachtboten). Voor ons als fietsers is er nu wel de vraag of er dan ook fietsen mee kunnen.
Ah, blij om dit te lezen! Dit is inderdaad erg goed nieuws.

Deze vond ik ook nog:
image-1.png
Dat zou heel gaaf zijn. Instappen in Amsterdam (Rotterdam zou nog beter zijn :D ) en de volgende ochtend uitstappen in Zurich. Gaan we in de gaten houden.
Maar zou dit dan ook gaan betekenen dat als je door wilt reizen naar Barcelona, je een dag in Zurich gaat doorbrengen?

Pieter
kwootje schreef:
vr 11 dec, 2020 13:02
Maar zou dit dan ook gaan betekenen dat als je door wilt reizen naar Barcelona, je een dag in Zurich gaat doorbrengen?

Pieter
Ik kan me van Zürich herinneren dat we (studenten) in de jaren 90 tijdens onze Interrailvakantie er de allerduurste maaltijd hebben gegeten: bij McDonalds nota bene. Daarna waren onze Zwitserse Franken op. Niet echt een fijne stad om een dag door te brengen, naar mijn mening.
Na het afschaffen van de traditionele loketten is het grote probleem van internationale treinen geworden om aan de juiste kaartjes te komen, omdat je je voor een incidentele reis moet inlezen in de materie. Die materie verandert elk jaar. Het inlezen kost vaak aanzienlijk meer tijd dan het reizen zelf en - en dit is het ergste - je weet nooit of je nu echt alles weet wat je moet weten. Veel mensen beginnen daar dus niet aan.
Is er zicht op dat dat verbetert en zo blijft?
kwootje schreef:
vr 11 dec, 2020 13:02
Maar zou dit dan ook gaan betekenen dat als je door wilt reizen naar Barcelona, je een dag in Zurich gaat doorbrengen?

Pieter
Ik denk inderdaad dat je dan een dag moet doorbrengen en dan 's avonds de volgende trein pakt. Als je ruim de tijd hebt niet zo'n issue, als je sowieso krap in de tijd zit zijn er wellicht betere bestemmingen dan Barcelona.

Die dag doorbrengen lijkt mij overigens geen probleem, ervan uitgaande dat je een fiets bij je hebt. Ik zou lekker een rondje om de Zürichsee gaan fietsen.
Is er zicht op dat dat verbetert en zo blijft?
Met Deutsche Bahn als initiatiefnemer heb ik er alle vertrouwen in. Hun boekingssysteem vind ik altijd erg duidelijk, ze zijn ook goed telefonische te bereiken en ze hebben op eerder groter station in Duitsland erg veel loketten.
willem.m schreef:
vr 11 dec, 2020 13:12
kwootje schreef:
vr 11 dec, 2020 13:02
Maar zou dit dan ook gaan betekenen dat als je door wilt reizen naar Barcelona, je een dag in Zurich gaat doorbrengen?

Pieter
Ik kan me van Zürich herinneren dat we (studenten) in de jaren 90 tijdens onze Interrailvakantie er de allerduurste maaltijd hebben gegeten: bij McDonalds nota bene. Daarna waren onze Zwitserse Franken op. Niet echt een fijne stad om een dag door te brengen, naar mijn mening.
Martin van Doornik heeft ongetwijfeld informatie over de Jeugdherberg van Zurich.
Bert van Sprang schreef:
vr 11 dec, 2020 14:12
Is er zicht op dat dat verbetert en zo blijft?
Met Deutsche Bahn als initiatiefnemer heb ik er alle vertrouwen in. Hun boekingssysteem vind ik altijd erg duidelijk.
Mwa, juist vandaag is daar weer een indringende vraag over: viewtopic.php?f=27&t=35550#start
Ik kan dit alleen maar toejuichen, nog los van het wel/niet mee kunnen nemen van de fiets.

Alleen als het nog steeds alleen maar kinderbedjes zijn dan ga je mij er niet in vinden :oops:
Een fietswagon in de nieuwe nachttrein naar wenen en innsbruck zou dan een goede start zijn.

Zie alleen een mogelijkheid in het treindeel naar Hamburg, maar Brussel en Amsterdam niet...

grt Hans
bert sitters schreef:
vr 11 dec, 2020 22:53
Martin van Doornik heeft ongetwijfeld informatie over de Jeugdherberg van Zurich.
Ik heb twee keer in de Jugendherberge van Zürich overnacht, aan de Mutschellenstraße 114, ten zuiden van het centrum, op korte loopafstand van de Zürichersee. Maar dat was in 1974 en 1978. Zie foto. Veel te lang geleden en de Zwitserse JH's zijn tegenwoordig erg duur. Minimaal € 80,-- per nacht!!!
Mijn laatste bezoek aan Zwitserland was in september 2000 in de JH van Klosters. Helaas dat nooit meer. Zo verjaagt Zwitserland de bezoekers....
JH Zürich.jpg
Martin E. van Doornik schreef:
ma 11 jan, 2021 22:48
bert sitters schreef:
vr 11 dec, 2020 22:53
Martin van Doornik heeft ongetwijfeld informatie over de Jeugdherberg van Zurich.
Ik heb twee keer in de Jugendherberge van Zürich overnacht, aan de Mutschellenstraße 114, ten zuiden van het centrum, op korte loopafstand van de Zürichersee. Maar dat was in 1974 en 1978. Zie foto. Veel te lang geleden en de Zwitserse JH's zijn tegenwoordig erg duur. Minimaal € 80,-- per nacht!!!
Mijn laatste bezoek aan Zwitserland was in september 2000 in de JH van Klosters. Helaas dat nooit meer. Zo verjaagt Zwitserland de bezoekers....

JH Zürich.jpg
Camping Au Petit Port in Huningue, vanuit Bazel net over de grens in Frankrijk, is stukken goedkoper. Uit eten gaan kost in Frankrijk ook een stuk minder dan in Zwitserland. Bazel ligt ook tegen Duisland aan. In Duitsland zijn de porties ruimer, de glazen groter, maar de prijzen lager. Wellicht een idee om de overstap in Bazel te doen.
Vergat ik te vertellen dat op de foto van de JH. van Zürich mijn fiets zichtbaar is achter het derde betonblok van rechts (klikken om te vergroten). :wink:
kwootje schreef:
vr 11 dec, 2020 13:02
Maar zou dit dan ook gaan betekenen dat als je door wilt reizen naar Barcelona, je een dag in Zurich gaat doorbrengen?

Pieter
Niet noodzakelijk.
Een stilstand overdag zal niet de bedoeling zijn van dit plan.
De bedoelde route naar Barcelona zal ook niet via Zurich gaan, maar via Parijs-Lyon:
"De TEE 2.0 moet Europese steden over het hele continent gaan verbinden met een combinatie van hogesnelheidstreinen en nachttreinen zonder dat daarvoor extra investeringen in de infrastructuur nodig zijn.
[...]
Het doel van de TEE 2.0 onder meer om bestaande netwerken van hoogfrequente langeafstandstreinen met elkaar te verbinden tot een geoptimaliseerd systeem. Op die manier moeten internationale reistijden per trein worden verkort.
[...]
Op de korte termijn voorziet het plan verbindingen tussen:
Parijs – Brussel – Keulen –Berlijn – Warschau
Amsterdam – Keulen – Basel – Milaan – Rome
Berlijn – Frankfurt – Lyon – Montpellier – Barcelona
Amsterdam – Brussel – Parijs – Lyon – Barcelona"
https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2020/ ... ?gdpr=deny

"Geoptimalizeerd" betekent volgens mij dat nachttrein en dagtrein mooi op elkaar aansluiten, maar in de eerste plaats bedoeld voor de gewone reiziger zonder fiets.

*Amsterdam-Barcelona
Hogesnelheidstreinen overdag tot in Lyon, daar aansluiting op de nachttrein (Zurich-) Lyon - Barcelona waarvan sprake is vanaf eind 2024.
We zullen nog moeten zien wat er in 2024 mogelijk zal zijn ivm. fietsvervoer. Tegen dan de twee fietsplaatsen op de Thalys, en verder op de TGV naar Lyon?
Je kunt natuurlijk toch die twee nachttreinen combineren, en overdag Zurich bezoeken.
Een overnachting in Zurich is niet nodig als de nachttreinen elkaar mooi opvolgen.

*Amsterdam-Rome
Nachttrein Amsterdam-Zurich (vanaf eind 2021) zodat je bij aankomst uitgeslapen overdag verder kunt reizen naar Rome (met de huidige dienstregeling twee treinritten van samen 7 uur, nu niet mogelijk met fiets).