Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe een 'fietsticket' voor trein in DL kopen? - Forum Wereldfietser

Hoe een 'fietsticket' voor trein in DL kopen?

Wij zoeken ons een ongeluk...
we willen graag met de trein (2 personen) incl fiets naar omgeving Winterberg.
We hebben gekeken op bahn.de .. bij services staat dat het wel mogelijk is maar dat je een apart 'fietsticket' moet kopen, maar er staat nergens hoe je deze kunt kopen? Wie heeft hier ervaring mee?
Van waar wil je vertrekken? Nl of DE
NL.. was inderdaad wel handig om te weten
In Arnhem, Zevenaar en Venlo staan Duitse ticketautomaten, waar je kort voor vertrek kaartjes voor regionale treinen vanuit die plaatsen richting Düsseldorf kunt kopen. Hier moeten ook Duitse fietskaartjes te krijgen zijn.

In de regionale trein van Hengelo naar Bad Bentheim/Osnabrück/Bielefeld staan ticketautomaten in de trein.

In de ICE-treinen richting Keulen mogen geen fietsen mee. Voor de Intercity richting Hannover/Berlijn: zie hier.

Als jullie niet heel snel willen vertrekken, dan kun je de complete treinreis ook hier boeken (zie dit draadje).
keesswart schreef:
di 15 sep, 2020 21:09
In Arnhem, Zevenaar en Venlo staan Duitse ticketautomaten, waar je kort voor vertrek kaartjes voor regionale treinen vanuit die plaatsen richting Düsseldorf kunt kopen. Hier moeten ook Duitse fietskaartjes te krijgen zijn.
Tip: voor fietskaartjes uit de Duitse automaat kun je het best in het zoekveld het woord "Fahrrad" intikken, dan kom je gelijk in het goede scherm voor dagkaartjes voor fietsen. Bij de aanschaf van een Länderticket Rheinland-Pfalz vorige week kreeg ik niet de keuze om ook twee fietskaarten bij te bestellen (of ik heb iets fout gedaan natuurlijk).
Ik vergat nog Enschede, waarvandaan regionale treinen naar Münster of Dortmund rijden. En Heerlen, waar je een trein naar Aken kunt nemen. Ook in Enschede en Heerlen zijn Duitse ticketautomaten.
Op de site bahn.de geef je aan vertrek en eindstation en vertrektijd aan.
Dan klik je op "suchen".
Je krijgt nu verschillende vertrektijden.
Onderaan klik je op "Anfragen ändern".
Dan zie je alweer onderaan "Fahrradmitnahme", dit aanvinken.
En dan krijg je de verbindingen waar je een fiets mag meenemen.
Klik de verbinding van jouw keuze, en klikt verder.
Maar dan krijg je hoogstwaarschijnlijk "Buchung der Fahrradkarte nicht möglich", omdat je geen fietsplaats kunt reserveren in regionale treinen.
Bijvoorbeeld: ik kan geen fietskaartje reserveren van Venlo naar Hamm, dit is een rechtstreekse verbinding met een regionale trein. Maar ik kan wel een zitplaats en fietskaartje reserveren voor de Intercity van Hamm naar Dresden.
Hoe het volgens mij wel moet lukken: Bij NS kaartje + fietskaartje kopen naar Arnhem. Op bahn.de een Schöner Tag of Schöne Reise Ticket kopen en in Arnhem een fietskaartje uit de Duitse automaat.
Succes!
En voor diegene die de site "Bahn.de" in het Nederlands willen lezen, kan dat gewoon door in de bovenste regel van de site bij <deutsch> voor <Nederlands> te kiezen.
8) 8)

Pieter
InekeT schreef:
di 15 sep, 2020 20:50
we willen graag met de trein (2 personen) incl fiets naar omgeving Winterberg.
Een dagkaart fiets voor regionale treinen in heel Duitsland (Fahrradtageskarte Nahverkeer) is online te boeken voor 6 euro (zie hier).
Naar Winterberg, dat in Noordrijn-Westfalen ligt, kun je volstaan met een Fahradtagesticket NRW (zie hier) van 5 euro als je vanuit Enschede, Arnhem/Zevenaar, Venlo of Heerlen reist. Vanuit die plaatsen rijden de treinen nl. direct naar Noordrijn-Westfalen. Vanuit Hengelo gaan de treinen eerst een stukje door Nedersaksen, waar je dus het iets duurdere fietskaartje voor heel Duitsland moet kopen als je naar Winterberg wilt.
Als je eerst ook nog een stuk met de trein door Nederland naar een van de grensstations reist, dan komt er uiteraard nog een Fietskaart Dal van de NS bij, die sinds kort alleen nog online verkrijgbaar is (zie hier).
InekeT schreef:
di 15 sep, 2020 20:50
Wij zoeken ons een ongeluk...
we willen graag met de trein (2 personen) incl fiets naar omgeving Winterberg.
We hebben gekeken op bahn.de .. bij services staat dat het wel mogelijk is maar dat je een apart 'fietsticket' moet kopen, maar er staat nergens hoe je deze kunt kopen? Wie heeft hier ervaring mee?
Waar woon je? In een paar grotere station is een internationale servicebalie waar je fietskaartjes naar Duitsland kunt kopen.
Zie hier de lijst: https://www.nsinternational.com/nl/tick ... ce-winkels
Kost € 12, - Voordeel is dat je daar maar één kaartje hoeft te kopen en niet eerst een Nederlands fietskaartje moet aanschaffen en vervolgens een Duits fietskaartje aan de grens. Geen gepiel met automaten.
bert sitters schreef:
wo 16 sep, 2020 07:36
Waar woon je? In een paar grotere station is een internationale servicebalie waar je fietskaartjes naar Duitsland kunt kopen.
Zie hier de lijst: https://www.nsinternational.com/nl/tick ... ce-winkels
Kost € 12, - Voordeel is dat je daar maar één kaartje hoeft te kopen en niet eerst een Nederlands fietskaartje moet aanschaffen en vervolgens een Duits fietskaartje aan de grens. Geen gepiel met automaten.
Met het risico dat je lang in de rij moet staan en bovenop het fietskaartje ook nog eens 7,50 euro extra aan 'servicekosten' moet betalen, als je de verkeerde lokettist aantreft (zie hier). Soms moet je dan ook nog je fiets buiten laten staan, omdat de servicebalie zich in een 'winkel' bevindt. (Dat laatste heb ik meegemaakt in station Haarlem, toen ook gewone fietskaartjes nog aan het loket gekocht moesten worden. En onlangs werd ik in het Duitse Brandenburg door een schoonmaker nog resoluut met mijn fiets weggestuurd uit de hal waar het Reisezentrum zich bevindt. Dat er ook een verbod is op het onbeheerd achterlaten van bagage, interesseerde hem geen moer.)
Zie ook dit draadje over de 'stationsgestapo' in Hoog Catharijne.
Vanaf het eerste Duitse station gaat het gewoon online. Bij het invoeren van je gewenste reis 'erweiterete Verkehrsmittelwahl' aanklikken en dan fiets aanvinken Daarna kun je gewoon je kaartje gelijk mee kopen online.
Ga je via Aken dan is het helemaal makkelijk, het Arriva kaartje is gewoon geldig op die trein, je kunt gewoon vooraf via de Deutsche Bahn boeken vanaf Herzogenrath en je betaalt bij Arriva tot Herzogenrath (met NL fietskaartje).
Nog een bijkomende vraag...
Weet er iemand hoe je online een fietsticket + fietsreservering koopt voor een bepaald traject in Duitsland, maar zonder dat je een 'persoonsticket' aankoopt?
De treintickets zijn met een Interrailkaart, dus zonder los treinticket.
Dat de website van de Deutsche Bahn hopeloos overbevolkt is kan iedereen wel zien. Maar als je een ticket koopt, kun je onderaan het scherm voor het ticket aangeven of je een fiets meeneemt en daar dan ook een reservering voor maken. Dat is een van die dingen die niet veranderd zijn.
Als je een ticket koopt ja. Maar de vraag is van iemand die al een ticket heeft (interrail).
Reserveren kan je volgens mij alleen telefonisch
https://www.bahn.de/service/individuell ... ernverkehr
Nienke VDR schreef:
di 24 aug, 2021 19:11
Weet er iemand hoe je online een fietsticket + fietsreservering koopt voor een bepaald traject in Duitsland, maar zonder dat je een 'persoonsticket' aankoopt?
Dat gaat niet.
Ik was vandaag in Duitsland om een kaartje te kopen voor m'n fiets en mij.
Ik heb het geprobeerd met een mensenkaartje plus een fietskaartje voor een traject los van elkaar.
Mooi niet.

Daarnaast is grensoverschrijdend reserveren met fiets is inmiddels ook onmogelijk.
Een kaartje Arnhem - Basel SBB lukt niet, een kaartje Emmerich - Basel Bad lukt wel.
De samenwerking bij boekingen van DB met de SNCF is verleden tijd.
Lukt ook niet meer.

Ik vermoed dat Flixbus of vergelijkbaar of de fiets in een tas de overblijvende opties zijn.

O ja, telefonisch kan maar je telefoon loopt leeg, tenzij je een Duitse SIM kaart hebt.
Opsturen van de kaartjes duurt ruim een week.
Het blijkt idd. onmogelijk.
Ondertussen is mijn zoon van 17 terug thuis (bijna, nog even een tussenstop bij opa en oma in Zeeland) na een lange rit van Kopenhagen naar Middelburg.
Minstens 8 treinen, in het holst van de nacht vertrokken, omdat dat de enige trein was waar een fiets meekon...(levert natuurlijk nu wel sappige verhalen op :-)) en tegengehouden worden aan een IC trein omdat je wél een interrail hebt én een fietskaartje, maar geen reservering voor de fiets. Een half uur telefonisch in wacht gezet worden bij de DBahn (de Duitse buren op de camping waren zo lief om te bellen)....noppes.
Voor een buggy met bakken bier op de trein heb je dan weer niks nodig.
Gelukkig lukte het op een gewone regionale trein wel zonder problemen.
(maar er zijn misschien niet veel 17-jarigen die alleen van Keulen naar Kopenhagen fietsen...en dat maakt mij als ouder supertrots en vergeten we nu even de starheid van de Duitsers)