Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets in trein in Alpen (Frankrijk en Italie) - Forum Wereldfietser

Fiets in trein in Alpen (Frankrijk en Italie)

Hoi,

Onder voorbehoud van corona* willen we eind augustus twee weken toeren in de Alpen. (Oorspronkelijk met de TGV, maar dat zien we nu echt niet zitten, laat staan vliegen; dan maar met de auto...) We willen daarbij 2x gebruik maken van de regionale treinen In Italië: van Susa naar Tende, en van Embrun naar Briancon. Klopt het dat het dan gewoon mogelijk is om de fietsen onverpakt mee te nemen: in Frankrijk met de TER gratis en buiten de spits, en in Italië met de regionale trein mits je een apart treinkaartje koopt en valideert?

Ik vraag misschien naar de bekende weg, maar misschien zie ik iets over het hoofd. Nu met corona luistert het allemaal iets nauwer.

Willem

*) 50% kans dat we dit kunnen gaan doen, en zo ja, dan nog een keer 50% kans dat we tussentijds iets moeten wijzigen als gevolg van striktere regels als (regionale) overheden de teugels gaan aantrekken. En ja, we weten dat we altijd nog naar het 'veiliger' Duitsland kunnen (bier en schnitzel!)

Van de websites:
https://www.trenitalia.com/it/offerte_e ... _bici.html
* Getting on a train without having to dismantle and then reassemble your bike can be a great advantage; in order to travel by train with your bike attached, it is necessary that your bike is in no case longer than two meters; that all trains involved in the trip allow the transport of bicycles, and that you have validated the ticket for the bike before boarding. The transport of the mounted bike is never allowed on medium and long distance trains or on Frecciarossa, Frecciargento, Frecciabianca, Intercity and Intercity Night trains.
* Some trains have a dedicated compartment for transporting bicycles. When travelling in sleeping cars and couchettes, the bike must always be stored in the luggage compartment of the reserved compartment. In other cases, the bike should be placed in the luggage space or, if it is fully occupied, it should be placed in the vestibule, or in the corridor by hooking it to a fixed point available in the carriage, such as the handrail.
* Once you have purchased the special ticket to transport your bike, remember to validate it before boarding. You will then be able to transport your bike on the different trains in your travel schedule, throughout the 24-hour validity of your bike ticket.
* Als er geen fietsruimte is: You can make one of the two wheels detachable, buy a bag ready to carry it with you, or make one. The market, in fact, offers a wide selection of bags specifically designed to transport the bike, in the dimensions already provided to take it by train (80 x 110 x 45 cm), whether this is a regional train, an IntercityNotte or Intercity or one of the three Arrows, Frecciarossa, Frecciargento or Frecciabianca.

https://www.trenitalia.com/en/services/ ... rbike.html
* On regional trains marked with the special symbol, and limited to available spaces, each passenger can take an assembled bicycle on board with them, by purchasing the bike surcharge, which is valid until 11:59 p.m. on the date indicated on the ticket or, alternatively, another second class single ticket.
* Train staff may not permit passengers to bring their bikes on board the train in the event that the transportation of your bike is deemed to be detrimental to the train service.

https://www.ter.sncf.com/sud-provence-a ... los-en-ter
From Monday to Friday from 7.00 to 9.00 am and from 4.30 to 6.30 pm, it is forbidden to take unfolded bikes on board the TER SUD for reasons of capacity and safety.
Vorig jaar ben ik met de trein van Pavia naar Milaan gegaan, met fiets. Op zich geen probleem.
Wat het probleem was in Pavia dat er alleen een kaartenautomaat was.
Op zich nog geen probleem, want ik kon aangeven in welke taal ik wilde communiceren. Ik koos voor Engels. Prachtig. Alleen het volgende scherm was gewoon in het Italiaans. Ik kon er geen touw aan vast knopen.
Een poging in het Frans strandde in hetzelfde probleem. Zorg dus in ieder geval dat je voldoende tijd hebt. En dat je eventueel iemand vind die, indien nodig, voor je vertaald.
Peter Molog schreef:
zo 16 aug, 2020 15:50
Vorig jaar ben ik met de trein van Pavia naar Milaan gegaan, met fiets. Op zich geen probleem.
Wat het probleem was in Pavia dat er alleen een kaartenautomaat was.
Op zich nog geen probleem, want ik kon aangeven in welke taal ik wilde communiceren. Ik koos voor Engels. Prachtig. Alleen het volgende scherm was gewoon in het Italiaans. Ik kon er geen touw aan vast knopen.
Een poging in het Frans strandde in hetzelfde probleem. Zorg dus in ieder geval dat je voldoende tijd hebt. En dat je eventueel iemand vind die, indien nodig, voor je vertaald.
Thanks.

Die menu's kunnen inderdaad heel lastig zijn. Gelukkig kan Google Translate live vertalen als je in de app de camera op de tekst richt. (Dit heeft ons ook geholpen in Bishkek, toen we op de Russische bierkaart iets uit wilden zoeken.) Ik heb de woordenlijst NL<>IT alvast gedownload. Maar we zorgen er sowieso voor dat we op tijd op het perron staan om de boel uit te vogelen, of vragen desnoods hulp.
In Italië kan de fiets mee in alle regionale treinen. Een fietskaartje kost € 3,50. Bij de balie of uit de automaat.
Voor de rest alleen in een paar internationale treinen naar Zwitserland, Oostenrijk en Duitsland. Reserveren verplicht.
Het is al een tijdje geleden, ik heb een fietstocht door Toscane gemaakt met een kort bezoek aan Rome per trein. Op 2 juni 2006 heb ik mijn gele Giant in een Italiaanse trein meegenomen. Van Siena naar Rome. Enkele reis € 12,34 en voor de fiets € 3,50. Zo spotgoedkoop, aangezien de afstand van Siena naar Roma 254 kilometer was. Wel overstappen in Chiusi Cianciano Terme.
De trein was met zijn bijna TGV-achtig uiterlijk erg modern (bovenste foto). Het was desondanks een dieselboemel, een zogenaamde ‘treno regionale’ en de lijn was enkelspoors tot Chiusi Cianciano Terme, zonder bovenleiding. Om 11.35 uur in Chiusi Cianciano Terme aangekomen, waar diverse spoorlijnen samenkwamen.
Pioggia! (stromende regen) en het was behoorlijk koud, zodat ik mijn dikke trui aan moest trekken. De thermometer wees 14 graden aan. En dat in Italië, begin juni! De aansluitende sneltrein naar Roma had echter geen fietsencompartiment, zodat ik op de volgende trein van 12.59 uur moet wachten!
Aankomst om 14.47 uur op Roma Stazione Termini. Daar had ik gelijk kaarten gekocht voor de terugreis naar Siena.
Het perron of spoor heet in het Italiaans binario.
Morgen de terugreis. Om 13.00 uur stond ik bij de trein op binario 1 in Termini. Daar ontmoette ik twee fietsers uit Dresden. Ik heb ze meegeholpen om hun zwaar bepakte fietsen in de trein te laden, in een ruimte vlak achter de machinist. De drempel was namelijk vrij hoog. De deur van de bestuurderscabine stond tijdens de hele treinreis open en je keek zo op het instrumentenpaneel met daarboven het uitzicht op het baanvak. Wat gepraat met de Oost-Duitsers.
Zij keken wel wat vreemd naar de badge van de DDR op mijn groene Karrimor-tas. Maar tja, die dateert uit 1985, dus toen nog uit de tijd van Erich Honecker. Aankomst in Chiusi Cianciano Terme om 15.01 uur, de overstap verliep ditmaal vlotter dan tijdens de heenreis van gisteren. Afscheid van de fietskameraden uit Dresden. De groene dieselboemel naar Siena vertrok al om 15.09 uur. Het ouwe vehikel had een veel te hoge deur voor mijn fiets, ongeveer 1,20 meter boven het perron! De oude trein maakte met zijn harde ‘kedoeng-kedoeng’ veel lawaai en de rolschuifdeur kroop door de treinschokken steeds omhoog, met het gevaar dat mijn fiets uit de erg kleine bagageruimte naar buiten zou tuimelen. Ik zat op een bank naast de deur van het bagagecompartiment, dat enkel een kombuisslot had, zonder kruk. Oppassen dus! Met een opgerolde krant tussen de deur kon hij wel dicht, maar niet in het slot vallen. Zo moest ik de buitendeur regelmatig naar beneden dicht trekken. Aankomst in Siena stipt om 16.25 uur. Mijn fiets met moeite haastig uitgeladen, omdat de trein een erg korte stop maakte. Hij ging verder naar Empoli.
Foto 156.jpg
Foto 158.jpg