Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsvakantie België nog mogelijk na 16 aug? ivm Corona - Forum Wereldfietser

Fietsvakantie België nog mogelijk na 16 aug? ivm Corona

Hallo,

Ik kan nog een aantal enkele reis maken met de trein in België.
Nu lees ik dat je vanaf 16 augustus, voordat je naar België gaat een formulier moet invullen: 1-48 uur van te voren.
Daarop staat weer dat je 14 dagen, éénmaal in België, in quarantaine moet en sowieso, alleen mag reizen als het echt noodzakelijk is. (ik lees nu nog eens en er staat 14 dgn quarantaine als je uit niet EU-zone België in komt)
Ik vraag me af of een fietsvakantie in België, langer dan 48 uur dus, nog wel mag of mogelijk is?

Ik wil in september met de trein van Turnhout naar Charlerois, dan rondje fietsen en via Luik terug naar Turnhout.
Vanaf Turnhout is het nog 60 km fietsen terug naar NL, naar huis.
Maar mag dit wel of moet ik dat evt. vermelden op zo'n formulier? Kan iemand me uit de brand helpen aub?

https://dofi.ibz.be/sites/dvzoe/NL/Docu ... orm_NL.pdf
Dit formulier moet ingevuld worden door:
o iedereen die met het vliegtuig of per boot naar België reist, en o alle andere personen die naar België reizen, behalve
▪ wanneer ze minder dan 48 uur in België blijven,
▪ wanneer ze naar België terugkeren na een verblijf in het buitenland van minder dan 48 uur.
Als je langer dan 48 uur in .be verblijft moet je dus dit formulier invullen.


Aan de hand van dit formulier stemt u ermee in om bij aankomst in België 14 dagen in quarantaine te blijven op het hieronder vermelde adres. Passagiers uit de ‘EU+’-zone zijn vrijgesteld, op voorwaarde dat ze niet inreizen vanuit een gebied met een hoog risico zoals gedefinieerd door de Belgische autoriteiten.
Even checken of het gebied vanuit waar je inreist wordt gedefinieerd als hoogrisicogebied dus.



En die informatie vind je hierrrr...
Aanzienlijke delen van NL worden door de Belgen als Oranje zone gezien.
Half NL is een oranje zone. Betekent dat hoog risico? Dan kan je je lol op bij inreizen in België.

[edit]aha hierboven ook net aangevuld ;)
Ik heb het formulier net even bekeken, ik ben nl van plan om via Belgie naar de Eifel te fietsen, je kan op het formulier niet vermelden dat je per fiets, of te voet, door Belgie gaat.
We zijn van plan om eind augustus die kant op te gaan, tegen die tijd kunnen de regels al weer gewijzigd zijn.
Het is moeilijk plannen in deze vervelende tijd, hopelijk blijven we gezond.

Ik ben benieuwd hoe andere fietsers met dit formulier omgaan?

Groet
Geerhard
Ik ga over 1,5 week ook een rondje fietsen, ik kijk gewoon op het laatste moment hoe de situatie is en als België te arelaxed is ga ik wel naar/via andere landen.
Ik vind het idd. ook allemaal vaag, over wat je in de praktijk nu precies kan verwachten, zeker als je met een trein gaat en via provincie Antwerpen en via Brussel. Dat gebied is op dit moment 'code oranje'.
Een fietsvakantie valt dan onder een niet noodzakelijke reis,

maar ook als ik besluit om 'gewoon' 5 dagen te fietsen in België, moet ik zo'n formulier invullen,
ik heb begrepen dat je een fiets kunt invullen als auto of wellicht motor en bij nummerbord '0000' in moet of kan vullen?

Dit kreeg ik in mijn mailbox https://www.nederlandwereldwijd.nl/land ... reisadvies
ik wilde ook door Belgie fietsen, de belgen volgen een totaal andere lijn als de rest van europa, wannneer je uit zh, nh, nb, utrecht, flevoland of zeeland komt, kom je voor de belgen uit een oranje gebied en maak je in hun ogen een niet noodzakelijke reis. ( zo lees ik het )
Daarnaast heb ik geen zin het risico te lopen dat Belgie het land weer op slot gooit, Dus ik ga Belgie vermijden en rij door naar Frankrijk om mijn fietstocht te beginnen.

Dat furmulier is ook niet over na gedacht.
JandeFietser schreef:
zo 16 aug, 2020 08:04
Dat furmulier is ook niet over na gedacht.
Intens slecht inderdaad ja.
@Fud0, dank voor het delen van je Email over het reisadvies van BUZ.
Ik denk dat ik maar weer eens achter de computer ga zitten en een andere route ga maken. Ik laat Belgie wel links liggen en ga me maar eens focussen op een route door Duitsland of Frankrijk.

Mocht iemand nog een mooie route van ca 3 weken, deels verhard en onverharde wegen, gebruik makend van campings; op de plank hebben liggen? Dan mag je die gerust naar mij sturen.

Groet
Geerhard
De infectiegraad loopt overal op en dat zal vast doorgaan. België is nu dus al problematisch en hetzelfde geldt voor delen van Frankrijk. Ik heb mijn reis naar Parijs van eind augustus begin september dus afgezegd.
Eerlijk gezegd zijn er denk ik twee adviezen te geven:
1 Doe het als het kan nu ipv over een paar weken.
2 Ga naar Duitsland, behalve naar vooral Noord Rijnland Westfalen.
En hou je planning flexibel zodat je desnoods onderweg snel je kunt aanpassen aan de zich veranderende situatie.
Ik heb pas weer verlof in de 2e helft van september, ik was begonnen met 5 plannen voor routes, daarvan zijn er nog maar 2 mogelijk. Ik denk dat ik het weer op Duitsland ga houden (en dan vooral geen shirtje of zo meeneem dat me snel herkenbaar maakt als een niet Duitse fietser).
Vaude tassen en Jack Wolfskin shirtje, dann siehst du aus wie ein Deutscher :lol:
Wellicht ter overweging. Het is wel geen België, maar is een mooi rondje door de vaak onbekende rand van Nederland.
Ik schreef er al eerder over, maar heb zelf intussen de route langs de grens reeds gereden. Om het rondje vol te maken reed ik ook de route langs de 0-meter NAP-lijn (LF9).
In verband met de drukte langs de kust heb ik die bewust gemeden.
En voor dat je het weet sta je toch in het buitenland. :oops:

Afbeelding
Ik heb me ook ingelezen zover als dat lukt. Ik wilde de mogelijkheid delen om langs de grens te fietsen. In zo'n geval ben je nooit meer dan 48 uur in België en zou er geen probleem moeten zijn. Je zou de route van Benjamins via de Vehnnban kunnen nemen en zo door naar Luxemburg. Je komt dan ook af en toe in Duitsland. Maar als je een beetje doorfietst kun je ook over de Ardenne en ben je ook binnen 48 uur in Luxemburg. Later zou je dan via Duitsland terug kunnen of de andere varianten van deze route. Wij doen het nu in ieder geval zo. De camping in Deidenberg (de kleine) gaf aan dat er bij hun geen problemen rond dat formulier zijn, was grijs gebied zij hij.

Succes met alle afwegingen.
luxemburg is rood voor belgie daar moet je dus echt niet heen.

dit zegt duistland over luxemburg, vermijden dat land

https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/N ... e_neu.html
De campingeigenaar van gisteren vertelde dat Belgen enkel voor een dagje bleven omdat ze niet langer dan 48 uur mochten blijven. Hetzelfde verhaal dus.
JandeFietser schreef:
zo 16 aug, 2020 17:20
luxemburg is rood voor belgie daar moet je dus echt niet heen.
...
Waar staat dat?

Volgens deze website is het een 'oranje land': https://diplomatie.belgium.be/nl/Dienst ... /luxemburg
blijkbaar heb ik de wijziging naar oranje gemist https://www.limburger.nl/cnt/dmf2020080 ... d-19-kaart
JandeFietser schreef:
zo 16 aug, 2020 18:15
blijkbaar heb ik de wijziging naar oranje gemist https://www.limburger.nl/cnt/dmf2020080 ... d-19-kaart
'Kwaliteitskrant' De Limburger papegaait voor de advertentie-inkomsten zonder relevante context te geven. Hier iets meer info: https://today.rtl.lu/news/luxembourg/a/1549217.html. Weliswaar alweer een maand oud, maar het gaat om de redenering. Simpel gesteld: in het rijke Luxemburg wordt veel getest. Toen wij begin augustus in Luxemburg waren, zagen we (n=1) zowel op de camping als in de horeca een prima opvolging van maatregelen. Dat staat natuurlijk los van de kleurcode die andere landen hanteren. Die is momenteel dus niet rood.

Ik denk dat het -vanwege de verschillende interpretaties en politieke afwegingen- de komende paar maanden een grote kleurenchaos wordt, met als consequentie dat landen hun grenzen weer gaan sluiten. Sla het pleepapier maar vast in! 😉
Wellicht ook hoe het statistiek onderwijs gegeven wordt.
Ik heb in ieder geval tijdens het blok statistiek dat ik volgde goed geleerd dat je ook achter de cijfers moet kijken, hoe ze tot stand zijn gekomen.
Luxemburg test een dikke 15x zoveel personen (per 100.000 inwoners) dan andere landen. Inderdaad logisch dat je dan meer vindt. En dit is beter ook want iemand die weet dat hij/zij Corona heeft zal zich anders gedragen dan iemand die het wel onder de leden heeft maar het niet weet.