Additionally, paste this code immediately after the opening tag: „Ik herken het Groninger Hoofdstation haast niet meer" - Forum Wereldfietser

„Ik herken het Groninger Hoofdstation haast niet meer"

DSCF3385.JPG
IMG_20200712_111550.jpg
IMG_20200712_111652.jpg
Ik ben vele duizenden malen op het station van Groningen geweest. Het mooiste station van Nederland. Waarvan er zelfs ook een schaalmodel bestaat op Madurodam. Het is gevoelsmatig eigenlijk wel mijn station!
Vanwege de corona ben ik daar vier maanden niet geweest. Ik wist niet wat ik vanmorgen daar heb aangetroffen: alsof ik in Rotterdam in de meidagen van 1940 ben terecht gekomen.... Zowat alle overkappingen verdwenen. De winkels op de perrons ook. De vriendelijke meneer van de krantenkiosk, die mij altijd toezwaaide. Soms samen koffiedrinken met de aardige toiletjuffrouw. Het spoorwegemplacement erachter is helemaal opgerold.
Ik wist wel van de verbouwingsplannen, maar het contrast is best curieus om je ogen van te knipperen.
De overkappingen zijn gedemonteerd om in Veghel gerestaureerd te worden en ze komen pas in 2022 terug. De natuurstenen sokkels langs de achtergevel verkeren in slechte staat, dat die de overkappingen niet meer konden dragen. Het donkerblauwe seinhuis van geklonken ijzer uit 1928 zou aanvankelijk ook verdwijnen, maar onder druk van spoorwegliefhebbers mag hij blijven staan. Dus je geduld wordt wel erg op proef gesteld. Bij slecht weer is het een onaangename plek geworden. De bovenste foto is van Kerst 2014.
Idem hier, ik reis normaal bijna elk weekend met de trein maar ivm Corona al een tijdje niet meer. Gister kwam ik met de trein terug op het hoofdstation, ik was al fietsend weggegaan. Is dit mijn station? Ben ik wel goed?

Hopelijk maken ze er uiteindelijk wat moois van, maar ik had nog best even "afscheid" willen nemen, achteraf gezien. :)
– Verplaatst naar Persoonlijke Fotoalbums en films –

Bijlagen

Er gaat veel veranderen aan het hoofdstation van Groningen.
Het is nu nog voor een belangrijk deel een dubbel-kopstation. Dit gaat veranderen, want alle sporen worden doorgetrokken, zodat de treinen van Arriva na een stop kunnen doorrijden.
Er komt een brede passage onder het station met toegangen naar de perrons.
Er komt ook een fietspad onder het station door.
Gaat nog wel een tijdje duren.
Zie: https://www.rtvnoord.nl/stationsplannen
bert sitters schreef:
ma 13 jul, 2020 10:07
Er gaat veel veranderen aan het hoofdstation van Groningen.
Het is nu nog voor een belangrijk deel een dubbel-kopstation. Dit gaat veranderen, want alle sporen worden doorgetrokken, zodat de treinen van Arriva na een stop kunnen doorrijden.
Er komt een brede passage onder het station met toegangen naar de perrons.
Er komt ook een fietspad onder het station door.
Gaat nog wel een tijdje duren.
Zie: https://www.rtvnoord.nl/stationsplannen
Ik wist al van de verbouwingsplannen, het stond immers op grote borden vermeld. Maar ik was voor het laatst in maart, nog compleet met overkapping en gisteren was dat ineens verdwenen. Daar schrok ik wel van. Want ik heb geen krant Dagblad v/h Noorden. Alleen de Ommelander Courant.
De komende 1½ maand ga ik per trein naar mijn molen toe (uitstappen Kropswolde), want de provinciale weg N361 is wegens werkzaamheden opgebroken. Geen zin om flink om te rijden....
Het wordt denk ik veel mooier, met ook minder overlast van de bussen. Het oude stationsgebouw komt ook weer centraler te staan denk ik.
Wim schreef:
wo 15 jul, 2020 10:20
Het wordt denk ik veel mooier, met ook minder overlast van de bussen. Het oude stationsgebouw komt ook weer centraler te staan denk ik.
Wat bussen betreft, vrees ik dat de overlast met aan en af rijdende bussen nog erger zal worden voor de bewoners aan de Parkweg https://www.google.nl/maps/@53.2085565, ... 312!8i6656 en Rapenhauptstraat
https://www.google.nl/maps/@53.2093546, ... 312!8i6656 , die beide achter het station liggen. De Rapenhauptstraat is wat smaller en heeft eenrichtingsverkeer. Die komt uit op de Hereweg, waar het verkeer vanuit het centrum door de bolling in het viaduct geen zicht heeft op het kruispunt. Het geluid van de bussen zal tegen de gevels van de woningen aanslaan, terwijl het huidige busstation tegenover het Groninger Museum nog redelijk vrij en open ligt. Zal mij benieuwen.
Poe poe, nou nou,
tis wat he ...
Franzi schreef:
wo 15 jul, 2020 12:34
Poe poe, nou nou,
tis wat he ...
Das ist kein Deutsch.😀
Do ist der Bahnhof! :wink:
Overlast van de waterstofbussen? Die zijn toch super stil?
https://www.dvhn.nl/groningen/Vijftig-n ... 48369.html
B218071E-D4C6-44AC-B7DC-DB909A883C6A.jpeg
Eric op de Fiets schreef:
wo 15 jul, 2020 14:13
Overlast van de waterstofbussen? Die zijn toch super stil?
https://www.dvhn.nl/groningen/Vijftig-n ... 48369.html
B218071E-D4C6-44AC-B7DC-DB909A883C6A.jpeg
Misschien dat hiermee het glas weer halfvol stroomt 😉

/Edit 15:11: Correctie: het glas is half leeg.
Eric op de Fiets schreef:
wo 15 jul, 2020 14:13
Overlast van de waterstofbussen? Die zijn toch super stil?
https://www.dvhn.nl/groningen/Vijftig-n ... 48369.html
B218071E-D4C6-44AC-B7DC-DB909A883C6A.jpeg
Ik heb tot 2016 op een bedrijf gewerkt pal naast de Arriva- en QBuzz-busremise van Groningen, ik zag nog hoe vaak die bussen aan en af reden. Mijn werk is dat blauwe golfplatengebouw achter de bus op de foto. De Gamma lag aan de overkant.
Juist stille bussen en elektrische auto's zijn gevaarlijk, fietsers en voetgangers horen ze niet aankomen!
bert sitters schreef:
wo 15 jul, 2020 13:31
Franzi schreef:
wo 15 jul, 2020 12:34
Poe poe, nou nou,
tis wat he ...
Das ist kein Deutsch.😀
Poe Poe, Na ja Na ja
Solch eine Sache nicht?
Zou Frau Franzi de barre tocht naar het Groninger Hoofdstation al hebben volbracht?

:lol: Ach so gibt es auch ein Fraulein Franzi? Ob das Weibstuck vielleicht lust auf Herr Franzi hat?
Vielleicht soll Ich gleich abreizen nach Haubtstation Groningen um das Madel zu suchen! :P
Franzi schreef:
wo 15 jul, 2020 16:55
:lol: Ach so gibt es auch ein Fraulein Franzi? Ob das Weibstuck vielleicht lust auf Herr Franzi hat?
Vielleicht soll Ich gleich abreizen nach Haubtstation Groningen um das Madel zu suchen! :P
Hauptbahnhof, und nicht Haubtstation :x Hier zum Beispiel! 8) (Bremen – eigenen Foto 14. Juni 2012)
Afbeelding 007.jpg
Verstanden Herr von Doornik! :?

Afbeelding
Martin E. van Doornik schreef:
wo 15 jul, 2020 17:33
Franzi schreef:
wo 15 jul, 2020 16:55
:lol: Ach so gibt es auch ein Fraulein Franzi? Ob das Weibstuck vielleicht lust auf Herr Franzi hat?
Vielleicht soll Ich gleich abreizen nach Haubtstation Groningen um das Madel zu suchen! :P
Hauptbahnhof, und nicht Haubtstation :x Hier zum Beispiel! 8) (Bremen – eigenen Foto 14. Juni 2012)

Afbeelding 007.jpg
"eigenes Bild"
gios schreef:
wo 15 jul, 2020 18:06
Martin E. van Doornik schreef:
wo 15 jul, 2020 17:33
Franzi schreef:
wo 15 jul, 2020 16:55
:lol: Ach so gibt es auch ein Fraulein Franzi? Ob das Weibstuck vielleicht lust auf Herr Franzi hat?
Vielleicht soll Ich gleich abreizen nach Haubtstation Groningen um das Madel zu suchen! :P
Hauptbahnhof, und nicht Haubtstation :x Hier zum Beispiel! 8) (Bremen – eigenen Foto 14. Juni 2012)

Afbeelding 007.jpg
"eigenes Bild"
Oops.... tikfoutje van me :oops:
Ik had op de dependance van mijn school in Amsterdam Duitse lessen (zie foto – Kostverlorenkade bij de Overtoom). Ik had een strenge leraar Duits: meneer Klaassen. Hij leek erg op de oud-minister Ivo Opstelten, maar dan wat jonger. Al die naamvallen en werkwoorden in sterke vormen in onze hoofden stampen. Oude lesboeken uit 1921 nog met gotische letters. Eén kikje en je kreeg strafwerk.
Bij jullie moeten de leerlingen bij het nieuwe schooljaar de lesboeken zelf aanschaffen, maar op mijn school werden ze beschikbaar gesteld en bleven eigendom van de school. Op een dag viel een klasgenoot van me met z'n fiets in een Amsterdamse gracht. Natuurlijk moest hij voor de vervanging van de doorweekte boeken zelf betalen. Na afloop van de lessen weer terug inleveren voor de volgende lichting klassen. Misschien daarom die van 1921....
Maar toen ik 11 jaar was, kon ik al Duits van mijn vader leren. Tijdens een kampeervakantie in de Harz in 1962 kon ik bij het boodschappen doen de bestellingen in het Duits aan de toonbank opzeggen. En de winkelier had mij goed verstaan.
Ook geen probleem om in Duitse kerken mee te zingen.
DSCF3823.jpg