Additionally, paste this code immediately after the opening tag: „Ik herken het Groninger Hoofdstation haast niet meer" - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

„Ik herken het Groninger Hoofdstation haast niet meer"

Ik ben even de draad kwijt. Dit topic staat in de rubriek FIETS & TREIN. Wat is momenteel de fietsgerelateerde discussie?
Geen :)
willem.m schreef:
zo 06 jun, 2021 20:31
Ik ben even de draad kwijt. Dit topic staat in de rubriek FIETS & TREIN. Wat is momenteel de fietsgerelateerde discussie?
Toch wel van belang voor mensen die hun fietsen meenemen. Doordat de treinen vanwege de verbouwingen nu verder van elkaar komen te staan, is de overstaptijd vaak erg krap. Soms slechts vijf minuten. Dan moet je je kaartje op een NS-paaltje scannen en dan nog een keer bij een paaltje van Arriva, ongeduldig wachtend met een rij mensen voor je. Daarom rekening mee houden.
Deze foto, die eigenlijk uit twee foto's naast elkaar zijn samengesteld, heb ik gisteren genomen (28 oktober 2021).
Ravage Hoofdstation.jpg
Eric op de Fiets schreef:
wo 15 jul, 2020 14:13
Overlast van de waterstofbussen? Die zijn toch super stil?
Bij auto's met een verbrandingsmotor wordt (naargelang de ondergrond) vanaf een snelheid van 30-50 km/uur het geluid van de banden relevanter dan het motorgeluid. Bij hogere snelheden is het motorgeluid helemaal te verwaarlozen. (Dat is ook de reden dat elektrificatie van het wagenpark geen wezenlijke bijdrage zal leveren bij het verminderen van verkeerslawaaihinder.)

Bij bussen zullen die snelheden anders liggen en ik ken de situatie ter plaatse niet. Maar ik zou zeker niet zomaar veronderstellen dat minder motorgeluid met een waterstofmotor ook de hinder van busgeluiden doet wegvallen.
Aan de overkant van onze singel is een wat bredere weg waar de stadsbussen rijden. Sinds een tijdje zijn dat elektrische bussen, en daar kan ik om meerdere redenen erg blij van worden. Wij hebben extra geluidwerend dubbel glas maar toch kon je de best moderne diesel bussen van voorheen goed langs horen komen. Nu is er niets meer te horen.
Nog meer nieuws van het Groninger Hoofdstation:
https://dvhn.nl/groningen/Historisch-mo ... 19448.html
494CF3DC-A1EE-4C17-B990-0E4BFA884E14.jpeg
B2E88507-3734-46EA-80D5-5FC458BBAEBB.jpeg
Dagje Groningen.
in Madurodam zeker? 8)
Misschien is er ook nog tijd over voor een kwartiertje Den Bosch.

https://www.bd.nl/den-bosch-vught/nieuw ... ~a85993b7/
Revanho schreef:
vr 29 okt, 2021 18:19
Eric op de Fiets schreef:
wo 15 jul, 2020 14:13
Overlast van de waterstofbussen? Die zijn toch super stil?
Bij auto's met een verbrandingsmotor wordt (naargelang de ondergrond) vanaf een snelheid van 30-50 km/uur het geluid van de banden relevanter dan het motorgeluid. Bij hogere snelheden is het motorgeluid helemaal te verwaarlozen. (Dat is ook de reden dat elektrificatie van het wagenpark geen wezenlijke bijdrage zal leveren bij het verminderen van verkeerslawaaihinder.)

Bij bussen zullen die snelheden anders liggen en ik ken de situatie ter plaatse niet. Maar ik zou zeker niet zomaar veronderstellen dat minder motorgeluid met een waterstofmotor ook de hinder van busgeluiden doet wegvallen.
Overlast kent verschillende oorzaken.
Geluidshinder is daar een van.
Een ander niet nader genoemde nadeel is dat bandenslijtage met elektrisch rijden niet significant zal afnemen. Fijnstof en microscopisch kleine plastic deeltjes komen bij verkeerverplaatsingen in de lucht. Wie nabij drukke verkeerswegen woont heeft in levensverwachtingen een aantal jaren minder te leven. Al zullen ook andere oorzaken hierin meewegen (zullen mijn criticasters zeggen). Lekker offtopic overigens.

Hoofdstation Arnhem Centraal herken je ook niet meer terug voor wie nog de 'oude' omgeving kent.

Madurodam heeft het allemaal :wink:
Komt de prachtige stationsrestauratie weer terug?
Heb de indruk van niet. Toen ik nog vrijgezel was, heb ik hier na m'n werk vaak gegeten, hoefde ik thuis niet te koken. Het stationsgebouw is op zich al helemaal gerenoveerd, op een paar kleine fouten in de afwerkingen na.
De keuken is nu een AH-winkel geworden. Verder is het oude restaurant nu opgedeeld in winkeltjes. Aan de westkant is er wel een Burger King's, maar daar ben ik nooit geweest. Wel 's zomers soms een lekker softijs in een oubliehoorn, in de snackbar naast de ingangshal.
Martin E. van Doornik schreef:
zo 29 mei, 2022 11:56
Wel 's zomers soms een lekker softijs in een oubliehoorn, in de snackbar naast de ingangshal.
En Talamini dan?
Toen was Talamini er nog wel.
At je nooit op de Mensa bij V.E.R.A. of bij de Weeva?
Poppink schreef:
zo 29 mei, 2022 12:12
Martin E. van Doornik schreef:
zo 29 mei, 2022 11:56
Wel 's zomers soms een lekker softijs in een oubliehoorn, in de snackbar naast de ingangshal.
En Talamini dan?
Toen was Talamini er nog wel.
At je nooit op de Mensa bij V.E.R.A. of bij de Weeva?
Ja maar ik kwam vaker op doorreis op het station en niet de stad Groningen. Vrijwel naast de Weeva stond een Amsterdams Broodjeshuis, daar kwam ik wel eens. Ook al ter ziele.
Talamini ken ik wel, aan de Grote Markt. Maar dat plein is de laatste jaren door nieuwbouw nog verder verlelijkt en niet eens de kans gegrepen om de prachtige situatie van voor de oorlog te herstellen. Daar kom ik nooit meer! Hier in mijn Zweedse huis hangt een reproductie van het beroemde schilderij van Otto Eerelman. Zucht....
Groningenkeuring.jpg