Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verpakte fiets mee in de TGV vanaf Brussel-Zuid - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Verpakte fiets mee in de TGV vanaf Brussel-Zuid

nicolevelo schreef:
za 27 jun, 2020 11:58
Ivo Miesen schreef:
za 27 jun, 2020 11:55
Daarom mijn advies voor Basel, stap over je eerdere voorbehouden heen en splits de aankoop in 2.
Via de NMBS voor het stuk tot Aken. Daarna en binnenlands ticket Aken-Basel via bahn.de. Dan kun je ook zonder probleem online je fietskaartjes kopen. Je bent wellicht een paar uurtjes langer onderweg maar bespaart het inpakken van je fiets en nu een hele hoop wachten op chatrobots en overwerkte klantendiensten.
Hoe bedoel je dat ik dan 'online' mijn fietskaartjes kan kopen? Mijn ervaring met de DB is dat het niet mogelijk is online fietskaartjes te kopen en dat het telefonisch bestellen van tickets tot problemen leidt. (ik heb hierover een verhaal gepost van mijn tocht in 2017)
Internationale fietskaartjes kun je inderdaad niet online kopen, nationale wel. Aken is in Duitsland en er is een Duits station in Basel.
Het standaard binnenlandse NMBS fietskaartje kun je ook kopen voor het traject Antwerpen-Aken.
Vandaar dus, je aankoop splitsen in 2 delen, dan lukt het allemaal online.
OK, bedankt Ivo.
In elk geval blijft het 6 deeltrajecten (dus 5 overstappen), net als via de TER treinen in Frankrijk.
nicolevelo schreef:
za 27 jun, 2020 12:35
OK, bedankt Ivo.
In elk geval blijft het 6 deeltrajecten (dus 5 overstappen), net als via de TER treinen in Frankrijk.
Overstappen zo te zien in Brussel (of Luik), Welkenraedt (of Verviers), Aken, Keulen en Mannheim. Dus idd 6 deeltrajecten. Waarbij ik iig voor Brussel, Aken en Keulen uit eigen ervaring kan zeggen dat die stations geschikt zijn voor overstappen met een vakantiefiets.
nicolevelo schreef:
za 27 jun, 2020 12:35
OK, bedankt Ivo.
In elk geval blijft het 6 deeltrajecten (dus 5 overstappen), net als via de TER treinen in Frankrijk.
Tip: ga met het vliegtuig.
DeFiets schreef:
wo 01 jul, 2020 18:58
nicolevelo schreef:
za 27 jun, 2020 12:35
OK, bedankt Ivo.
In elk geval blijft het 6 deeltrajecten (dus 5 overstappen), net als via de TER treinen in Frankrijk.
Tip: ga met het vliegtuig.
Nee hoor. De trein zal het zijn.
Eventueel verdeel ik het traject over twee dagen en maak er een mini citytrip van.
nicolevelo schreef:
wo 01 jul, 2020 20:44
DeFiets schreef:
wo 01 jul, 2020 18:58
nicolevelo schreef:
za 27 jun, 2020 12:35
OK, bedankt Ivo.
In elk geval blijft het 6 deeltrajecten (dus 5 overstappen), net als via de TER treinen in Frankrijk.
Tip: ga met het vliegtuig.
Nee hoor. De trein zal het zijn.
Eventueel verdeel ik het traject over twee dagen en maak er een mini citytrip van.
Vorig jaar hebben we een rechtstreekse trein van Zûrich naar Keulen genomen, via Basel. Er waren fietsplaatsen, ticket gekocht in het station van Leuven; reserveren voor de fiets kon daar ook.
Dat zou voor jou toch al een overstap minder betekenen: Brussel-Zuid, Welkenraedt, Aken, Keulen. In Brussel-Zuid en Keulen zijn er liften, Aken weet ik niet meer. Welkenraedt is een ellende, maar je overleeft het wel.

EDIT: de rechtstreeks trein Köln - Basel vertrekt om 10.53 u. in Keulen en komt om 15.35 u. in Basel aan. "Fahrradmitnahme begrenzt möglich."
derdekeer schreef:
wo 01 jul, 2020 21:47
Welkenraedt is een ellende, maar je overleeft het wel.
Welckenraedt is inderdaad een ellende: oude boemel met ultra smalle vouwdeuren en een steile trap naar het 1 meter lager gelegen perron waarop je zonder fiets al moeite mee hebt. Overstaptijd slechts enkele minuten en als je die mist, twee uur wachten op de volgende trein. Andere optie is van Welkenraedt naar Aachen fietsen. Of langs Frankrijk treinen. Maar vanuit Leuven is Welckenraedt inderdaad de logische optie.
nicolevelo schreef:
wo 01 jul, 2020 21:58
derdekeer schreef:
wo 01 jul, 2020 21:47
Welkenraedt is een ellende, maar je overleeft het wel.
Welckenraedt is inderdaad een ellende: oude boemel met ultra smalle vouwdeuren en een steile trap naar het 1 meter lager gelegen perron waarop je zonder fiets al moeite mee hebt. Overstaptijd slechts enkele minuten en als je die mist, twee uur wachten op de volgende trein. Andere optie is van Welkenraedt naar Aachen fietsen. Of langs Frankrijk treinen. Maar vanuit Leuven is Welckenraedt inderdaad de betere optie.
Ik heb even gezocht op een weekdag en kom uit op een mogelijkheid, die evenwel een bijzonder vroeg vertrekuur in Antwerpen vraagt.

Ik geef iedere keer de vertrekuren.

Antwerpen-Berchem: 04.59 u.
Brussel-Zuid: 06.28 u.
Welkenraedt: 08.41 u.
Aken: 09.18 u.
Keulen: 10.53 u.

Er is iedere keer voldoende overstaptijd, maar check nog eens. Let wel op: bahn.de geeft geen resultaten voor grensoverschrijdend verkeer met Fahrradmitname. Dat vakje dus niet aanvinken, de fiets mag op de trein. De conducteur heeft ons in ieder geval toch niet buiten gegooid.

Wij kwamen vorig jaar terug van Bellegarde in Frankrijk (via Genève en Zürich) en moesten ook pokkevroeg vertrekken, maar uiteindelijk was het wel prettig om in één dag klaar te zijn. Trouwens, volgens mijn moeder is vroeg opstaan gezond.
nicolevelo schreef:
wo 01 jul, 2020 20:44
DeFiets schreef:
wo 01 jul, 2020 18:58
nicolevelo schreef:
za 27 jun, 2020 12:35
OK, bedankt Ivo.
In elk geval blijft het 6 deeltrajecten (dus 5 overstappen), net als via de TER treinen in Frankrijk.
Tip: ga met het vliegtuig.
Nee hoor. De trein zal het zijn.
Eventueel verdeel ik het traject over twee dagen en maak er een mini citytrip van.
In dat geval zou het interesant zijn om van Antwerpen tot bijvoorbeeld Bilzen of Genk de trein te pakken, naar Aken te fietsen en daar te overnachten. De volgende dag verder. Dan mis je het rottigste stuk met de trein maar heb je wel een mooi stuk op de fiets.
Ivo Miesen schreef:
wo 01 jul, 2020 23:05
In dat geval zou het interesant zijn om van Antwerpen tot bijvoorbeeld Bilzen of Genk de trein te pakken, naar Aken te fietsen en daar te overnachten. De volgende dag verder.
Goed idee dit.