Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets in trein boeken via Treinreiswinkel gestopt - Forum Wereldfietser

Fiets in trein boeken via Treinreiswinkel gestopt

Zie https://www.treinreiswinkel.nl/reizen/treintickets
Toch stug een reis aangevraagd. Direct een automatische email ontvangen: "Hartelijk dank voor de aanvraag! We sturen binnen één werkdag een offerte.".
Dat is nu 10 dagen geleden...
Ik heb contact gehad met de Treinreiswinkel. Hun fysieke winkels zijn gesloten. Ze boeken inderdaad tot nader bericht geen fietsen.
De Fietsvakantiewinkel heeft zware tijden. Geen boekingen, maar alleen maar annuleren en heel veel vragen. Ze worden er knettergek van.
In de reisbranche is er nu een zekere opkrabbeling , maar bij internationale treinen is nog veel onzeker.
Nederland is het enige land dat géén fietsen toelaat in de trein. Ook niet in internationale treinen Een merkwaardige situatie volgens de Treinreiswinkel. De communicatie van NS is uiterst gebrekkig.
Deze houding van de NS, het risico van wijzigingen, uitval van treinen en nieuw grensbeleid heeft geleid tot hun moeilijke stap om op dit moment geen nieuwe fietsboekingen aan te nemen. De hoop is gevestigd op betere tijden.
En de minster, toch de feitelijke baas van NS, laat het allemaal gebeuren #angstcultuur
DeFiets schreef:
wo 17 jun, 2020 15:00
En de minster, toch de feitelijke baas van NS, laat het allemaal gebeuren #angstcultuur
Maak daar maar de staatssecretaris van; zoals gebruikelijk is het stiefkindje dat het spoor is ook in dit kabinet door de minister bij haar staatssecretaris ondergebracht.

Stientje van Veldhoven werd in 2011 en 2012 nog tot groenste kamerlid uitgeroepen en in 2014 tot duurzaamste kamerlid. Ik was dan ook vrij hoopvol gestemd toen ik hoorde dat dit staatssecretariaat haar toeviel, maar heb er toch nog niet echt veel indrukwekkends van vernomen.
Gatsie, nu wordt je fietswereld ineens veel kleiner....
Ik vind het geen onredelijke maatregel als je wilt bereiken dat de trein alleen wordt gebruikt voor essentiele reizen. Ik mis alleen de uitzondering voor mensen die hun fiets wél nodig hebben voor essentiële reizen (bv voor mantelzorgers die moeten zijn in gebieden waar geen bus komt). Dat de gemiddelde Nederlander een paar weken geen rondje kan fietsen aan de andere kant van Nederland, nou ja, er zijn ergere dingen. De NS is inmiddels al aan het kijken naar manieren om de fiets toch mee te kunnen nemen.
Dit gaat over internationale treinen. Zonder fiets wordt geen strobreed in de weg gelegd. In de Internationale trein naar Berlijn is ruimte genoeg voor de fiets. De fiets mag niet mee op het Nederlandse deel, maar onmiddellijk in Duitsland in dezelfde trein wel.
Nederland is het enige land met een fietsenverbod in de trein. Volgepakt in het vliegtuig mag wel.
Anders schreef:
ma 22 jun, 2020 15:53
Dat de gemiddelde Nederlander een paar weken geen rondje kan fietsen aan de andere kant van Nederland, nou ja, er zijn ergere dingen.
Dat er ergere dingen zijn, kun je van zo'n beetje alles zeggen, en is dus niet erg overtuigend.
Het gaat niet om een paar weken, maar om minimaal de periode half mei - begin september en mogelijk veel langer. Het gaat niet alleen om een rondje fietsen aan de andere kant van Nederland, het gaat ook om niet meer met de trein naar een fietsvakantiebestemming in het buitenland kunnen reizen. Juist op het moment dat de Europese grenzen weer opengaan en vakantiegangers her en der weer welkom zijn; en op het moment dat de eerste vakantievluchten weer gemaakt kunnen worden in vliegtuigen die zelfs vol met reizigers mogen zitten.
Overal worden beperkingen nu geleidelijk opgeheven en wordt uitgeprobeerd wat er weer mogelijk is. Het is een experiment hoever je kunt gaan zonder een nieuwe coronabesmettingsgolf op te wekken.
Terwijl iedere rugzak- of rolkoffertoerist ook in Nederland gewoon de trein kan nemen, blijft het 'njet' voor de treinreiziger met fiets onverbiddelijk. Alleen in Nederland trouwens; in België zijn de fietskaartjes voor de rest van dit jaar zelfs gratis geworden.

Of het verstandig is om nu een reis in een volle trein/bus of vliegtuig te maken, vind ik overigens geen slechte vraag, maar dat is een andere discussie, die losstaat van het meenemen van een fiets.

Overigens krijg ik sterk de indruk dat - ook op dit forum - de voorstanders van het fietsmeeneemverbod van de NS allemaal mensen zijn die toch al nooit een fiets meenamen in de trein of over een alternatief beschikken (auto met trekhaak plus fietsendrager). Ze hebben dus simpelweg geen last van deze maatregel en vinden dat anderen maar wat zeuren. Een beetje vergelijkbaar met mensen die niet geloven dat er racisme/homohaat etc. in Nederland bestaat, omdat ze er zelf dankzij hun huiskleur/achtergrond/geaardheid inderdaad geen last van hebben.
keesswart schreef:
ma 22 jun, 2020 17:31
Anders schreef:
ma 22 jun, 2020 15:53
Dat de gemiddelde Nederlander een paar weken geen rondje kan fietsen aan de andere kant van Nederland, nou ja, er zijn ergere dingen.
(…)
Overigens krijg ik sterk de indruk dat - ook op dit forum - de voorstanders van het fietsmeeneemverbod van de NS allemaal mensen zijn die toch al nooit een fiets meenamen in de trein of over een alternatief beschikken (auto met trekhaak plus fietsendrager). Ze hebben dus simpelweg geen last van deze maatregel en vinden dat anderen maar wat zeuren

Een beetje vergelijkbaar met mensen die niet geloven dat er racisme/homohaat etc. in Nederland bestaat, omdat ze er zelf dankzij hun huiskleur/achtergrond/geaardheid inderdaad geen last van hebben.
Pfff charmante uitspraken weer Kees. Waarom zet je groepen mensen nu weer zo hautain beoordelend weg ? Jammer weer!
Ooit bij stilgestaan dat er zijn nog steeds mensen met - en zonder auto zijn, die bewust de trein niet pakken voor plezier tochtjes, en niet op vakantie gaan? Vanwege gezondheid voor een ander of henzelf? Die even niet met de trein en fiets niet beschouwen als erg in deze tijd waarin mensen nu eenmaal een stapje terug moeten zetten omwille van een pandemie. En bij die mensen met of zonder auto zullen vast ook mensen zitten die tegen racisme of homohaat zijn. :wink:
Er zijn goede redenen om treinreizen nu te beperken, maar wat mij (zonder rijbewijs en auto) toch wel heel erg dwars zit, is dat mij, zeer trouwe goedbetalende klant van de ns, eigenlijk alle reismogelijkheden ontnomen zijn, terwijl de veel te goedkope milieuvervuilende pleziervliegreisjes al lang weer mogelijk zijn. Dat is een ongekende vrijheidsbeperking, waarvoor begrip dat dit tijdelijk nodig is, maar dan wel op rechtvaardige wijze.

Wat de frustratie bij mij vergroot is dat we ondertussen we met een veel milieu en klimaatprobleem zitten dat vele malen groter en ernstiger is dan corona. Aan dit probleem wordt al decennia weinig gedaan, en het eerste dat weer start is de meest milieuvervuilende vorm van vakantievieren terwijl het milieuvriendelijkste alternatief met fiets en trein nog niet mag. Dat zit erg dwars (ook als het tijdelijk en redelijk is). Als je dat als 'zeuren' wegzet, mag je op een vakantiefietsforum flinke reacties verwachten, met een inderdaad misplaatste analogie. Denk dat de autobezitters zich veel luidruchtiger laten horen als een flink aantal wegen vanwege te hoge luchtvervuiling afgesloten zouden worden.
keesswart schreef:
ma 22 jun, 2020 17:31
...
Overigens krijg ik sterk de indruk dat - ook op dit forum - de voorstanders van het fietsmeeneemverbod van de NS allemaal mensen zijn die toch al nooit een fiets meenamen in de trein of over een alternatief beschikken (auto met trekhaak plus fietsendrager). Ze hebben dus simpelweg geen last van deze maatregel en vinden dat anderen maar wat zeuren.
...
"Allemaal", "nooit"... Waar baseer je deze bewering op? Heb je geturfd?
willem.m schreef:
ma 22 jun, 2020 19:27
keesswart schreef:
ma 22 jun, 2020 17:31
...
Overigens krijg ik sterk de indruk dat - ook op dit forum - de voorstanders van het fietsmeeneemverbod van de NS allemaal mensen zijn die toch al nooit een fiets meenamen in de trein of over een alternatief beschikken (auto met trekhaak plus fietsendrager). Ze hebben dus simpelweg geen last van deze maatregel en vinden dat anderen maar wat zeuren.
...
"Allemaal", "nooit"... Waar baseer je deze bewering op? Heb je geturfd?
Kees stelt "Overigens krijg ik sterk de indruk dat."
Daarmee is het geen bewering, maar een indruk.
bert sitters schreef:
ma 22 jun, 2020 19:42
willem.m schreef:
ma 22 jun, 2020 19:27
keesswart schreef:
ma 22 jun, 2020 17:31
...
Overigens krijg ik sterk de indruk dat - ook op dit forum - de voorstanders van het fietsmeeneemverbod van de NS allemaal mensen zijn die toch al nooit een fiets meenamen in de trein of over een alternatief beschikken (auto met trekhaak plus fietsendrager). Ze hebben dus simpelweg geen last van deze maatregel en vinden dat anderen maar wat zeuren.
...
"Allemaal", "nooit"... Waar baseer je deze bewering op? Heb je geturfd?
Kees stelt "Overigens krijg ik sterk de indruk dat."
Daarmee is het geen bewering, maar een indruk.
Nee hoor, hij beweert iets door de suggestie te wekken dat iets zo is. Dat mag. En ik vraag hem zijn bewering te staven. Dat mag ook.

Maar als het volgens jouw semantische regels anders heurt, hierbij nogmaals een verzoek, aan Kees:

"Allemaal", "nooit"... Waar baseer je deze indruk op? Heb je geturfd?
Gezien de reactie's in de diverse topics over fiets en trein heb ik deze indruk ook al lang.
Ik heb gisteren voor de eerste keer sinds de Corona-uitbraak de trein genomen om samen met mijn fiets terug te keren uit Oostende, België dus. Ik zie geen enkele reden om fietsen op de trein te verbieden want er zijn veel minder passagiers dan gewoonlijk. De verplichting om mondmaskers te dragen wordt naar aloude Belgische gewoonte naar de letter maar niet naar de geest uitgevoerd, iedereen heeft wel een mondmasker ergens rond zijn nek zwerven...
keesswart schreef:
ma 22 jun, 2020 17:31

Overigens krijg ik sterk de indruk dat - ook op dit forum - de voorstanders van het fietsmeeneemverbod van de NS allemaal mensen zijn die toch al nooit een fiets meenamen in de trein of over een alternatief beschikken (auto met trekhaak plus fietsendrager). Ze hebben dus simpelweg geen last van deze maatregel en vinden dat anderen maar wat zeuren

Een beetje vergelijkbaar met mensen die niet geloven dat er racisme/homohaat etc. in Nederland bestaat, omdat ze er zelf dankzij hun huiskleur/achtergrond/geaardheid inderdaad geen last van hebben.
Wat een ongemakkelijk vergelijk. Moet er in het tweede voorbeeld dan ook 'allemaal' tussen ergens, of is het daar ineens: 'het is denkbaar dat die mensen er zijn'?

Als je dan toch wilt vergelijken: recent is de maximum snelheid op snelwegen lager geworden. Dat is best een ingrijpende maatregel voor mensen die veel onderweg zijn, ondernemers met veel mensen onderweg, werkenden met een krappe agenda. Hoeveel van de mensen zonder auto en/of rijbewijs zullen zich uitspreken tegen deze beperkingen denk je?
keesswart schreef:
ma 22 jun, 2020 17:31
Of het verstandig is om nu een reis in een volle trein/bus of vliegtuig te maken, vind ik overigens geen slechte vraag, maar dat is een andere discussie, die losstaat van het meenemen van een fiets.
En dan ook nog eens een fiets meenemen.


keesswart schreef:
ma 22 jun, 2020 17:31
Overigens krijg ik sterk de indruk dat - ook op dit forum - de voorstanders van het fietsmeeneemverbod van de NS allemaal mensen zijn die toch al nooit een fiets meenamen in de trein of over een alternatief beschikken (auto met trekhaak plus fietsendrager). Ze hebben dus simpelweg geen last van deze maatregel en vinden dat anderen maar wat zeuren. Een beetje vergelijkbaar met mensen die niet geloven dat er racisme/homohaat etc. in Nederland bestaat, omdat ze er zelf dankzij hun huiskleur/achtergrond/geaardheid inderdaad geen last van hebben.
Als je het over “- ook op dit forum - de voorstanders van het fietsmeeneemverbod van de NS” hebt en al deze personen in het hokje plaatst van de categorie mensen die allemaal toch al nooit een fiets meenamen in de trein of over een alternatief beschikken (auto met trekhaak plus fietsendrager), dan ben je erg generaliserend bezig.

En op zich is dat niet zo heel erg, maar om dan in één adem het vergelijk te trekken met mensen die niet geloven dat er racisme/homohaat etc. in Nederland bestaat, omdat ze er zelf dankzij hun huiskleur/achtergrond/geaardheid inderdaad geen last van hebben, vind ik echt over de streep. Dit kun je echt niet maken. Denk toch eens na voordat je wat roeptoetert.

Tot nu toe heb ik mij niet in deze discussie gemoeid, maar als ik de discussies terug lees over het niet meer mee kunnen nemen van de fiets in de trein en de reacties van de mensen lees, die door jou als tegenstanders worden betiteld, let ik vooral op de datum waarop die reacties zijn geplaatst. Dat is met name begin mei, waar de wereld er nog minder hoopvol uitzag dan nu, als het gaat om Covid-19 en de reacties dan ook in die context horen.

Ik bespeur helaas nog wel eens vaker vingerwijzende berichten van je (en dan meestal achteraf) en dat is jammer, want volgens mij doe je daarmee niet alleen een ander, maar vooral jezelf tekort.
Overigens krijg ik sterk de indruk, om in het spoor van Kees Swart te spreken, dat het wel meevalt met het gebod om de fiets thuis te moeten laten als je met de trein wilt gaan. Het alternatief is OV fiets. Althans als je in Nederland wilt blijven. Voorheen zag je die OV fiets bijna overal opduiken. Dat is momenteel wel even anders. Thuiswerken lijkt die fiets verdrongen te hebben. Dit is een indruk die niet geturfd is :wink:
Helaas staat niet op elk NS station een OV fiets tot je beschikking. Dit kan iedereen voor zich zelf controleren.

Het is wel gesjouw met je bagage als je gebruik wilt maken van OV fiets, trein en je kampeerspulletjes nodig hebt voor een overnachting elders. Iemand die zijn koffer(s) mee wil nemen naar Schiphol, voor een niet essentiële reis, wordt daarentegen geen strobreed in de weg gelegd.

Nederland heeft wel meer vreemde 'dwalingen' als het gaat om covid maatregelen zoals de ophokplicht van ouderen in verzorg- en verpleeghuizen. Terwijl jij en ik allang weer mogen vliegen, zijn er nog hele volksstammen die behandeld worden alsof het een stel kleine kinderen zijn die niet goed voor zichzelf zouden kunnen zorgen. En dat allemaal ook nog eens zonder voldoende beschermende middelen 'zorg' krijgen. De prijs die hiervoor 'betaald' wordt is hoog.
Waar is het elan van 'solidariteit' en 'we doen het samen' gebleven.

Ondertussen gaan mijn gedachten uit naar iedereen die een dierbare heeft verloren in de afgelopen maanden.

Ik gun van harte eenieder zijn gezondheid.
Ik wens de medewerkers van de treinreiswinkel veel sterkte toe voor behoud van hun werk.

Laat ons even stilstaan, misschien wel elke dag voor allen die nog niet de vrijheid verkregen hebben te mogen gaan en staan waar zij graag zouden willen.Nou ja, overal, uitegzonderd met fiets in de Nederlandse treinen :!:
Dat valt onder ministeriële verantwoordelijkheid en die gaat bijna op zomerreces.
f-s-ministerie-trein.gif
Franzi schreef:
ma 22 jun, 2020 18:54
Pfff charmante uitspraken weer Kees. Waarom zet je groepen mensen nu weer zo hautain beoordelend weg ? Jammer weer!
Ooit bij stilgestaan dat er zijn nog steeds mensen met - en zonder auto zijn, die bewust de trein niet pakken voor plezier tochtjes, en niet op vakantie gaan? Vanwege gezondheid voor een ander of henzelf? Die even niet met de trein en fiets niet beschouwen als erg in deze tijd waarin mensen nu eenmaal een stapje terug moeten zetten omwille van een pandemie. En bij die mensen met of zonder auto zullen vast ook mensen zitten die tegen racisme of homohaat zijn. :wink:
Nog vergeten toe te voegen :

Beste Kees heb je welleens naar de definities van discriminatie en haat gekeken?
"het negatief bejegenen van iets of iemand op grond van algemene kenmerken, als geslacht, geloof, leeftijd, ras, e.d.."

Doe jij niet keer op keer hetzelfde door groepen mensen die in jouw ogen ander gedrag vertonen dan jij, negatief weg te zetten?
Mensen zitten niet zo zwart wit in elkaar als jij het hier soms doet voorstellen. Ik hoop snel weer een mooi verslag van je te lezen!
Grandonneur schreef:
di 23 jun, 2020 08:50

Als je dan toch wilt vergelijken: recent is de maximum snelheid op snelwegen lager geworden. Dat is best een ingrijpende maatregel voor mensen die veel onderweg zijn, ondernemers met veel mensen onderweg, werkenden met een krappe agenda. Hoeveel van de mensen zonder auto en/of rijbewijs zullen zich uitspreken tegen deze beperkingen denk je?
Het was net zo ingrijpend toen die maximum snelheid verhoogd werd naar 130 km/uur. Dat lijkt alweer vergeten en weggemoffeld te worden. Fijnstofuitstoot genegeerd. Daar was eerst een rechtszaak tegen de Nederlandse Staat voor nodig om recht te zetten.
Europese regelgeving werden omzeild met Haagse bluf.
Daar was best wel de nodige weerstand en verzet tegen. En vooral de circa 1 miljoen mensen met longklachten zijn degenen die nu ten volle profiteren van de schonere lucht, sinds uitbraak van de corona crisis. Dat lijkt alweer snel uit ons collectieve geheugen verdrongen te worden.

Schone lucht gaat ons allemaal aan.
f-s-milieu.gif
f-s-milieu.gif (15.3 KiB) 4944 keer bekeken