Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets in trein boeken via Treinreiswinkel gestopt - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fiets in trein boeken via Treinreiswinkel gestopt

Grandonneur schreef:
di 23 jun, 2020 08:50
Wat een ongemakkelijk vergelijk. Moet er in het tweede voorbeeld dan ook 'allemaal' tussen ergens, of is het daar ineens: 'het is denkbaar dat die mensen er zijn'?

Als je dan toch wilt vergelijken: recent is de maximum snelheid op snelwegen lager geworden. Dat is best een ingrijpende maatregel voor mensen die veel onderweg zijn, ondernemers met veel mensen onderweg, werkenden met een krappe agenda. Hoeveel van de mensen zonder auto en/of rijbewijs zullen zich uitspreken tegen deze beperkingen denk je?
Als je liever een andere vergelijking ziet, zoek dan wel een goede. De vergelijking met de verlaging van de maximumsnelheid op snelwegen is dat zeker niet. Die haastige ondernemers die je noemt, komen evengoed nog op hun bestemming, maar moeten door de nieuwe snelheidsbeperking hooguit tien minuten eerder vertrekken om op tijd te komen. (Bovendien lopen ze nu een dikke kans te vroeg aan te komen omdat er minder files zijn.)

De fietsmaatregel van de NS maakt het niet-bezitters van een auto nu onmogelijk om hun fiets snel mee te nemen naar een plek waar ze die nodig hebben. Als ik nu niet toevallig een fiets met S&S-koppelingen zou hebben (die heb ik niet voor niets gekocht; al jaren zie ik dat reizigers met fietsen door de NS - en ook de SNCF - als tweederangs reizigers beschouwd worden), zou ik deze zomer helemaal niet in staat zijn om veldwerk te verrichten voor mijn fietsgidsen (zoals ik hier, hier en hier heb beschreven). Niet vanwege noodzakelijke corona-maatregelen, maar vanwege de starre houding bij de NS, die Josse de Voogd onderaan dit artikel signaleert.

Overigens heb ik dit jaar voordat het fietsmeeneemverbod inging, nog niet met een fiets in een trein gezeten. Ik kijk de kat voorlopig nog even uit de boom met treinreizen - met of zonder fiets, want ook ik vraag me af hoe snel het virus weer zijn kop op zal steken.
Ondertussen constateer ik wel dat de NS als enige spoorwegmaatschappij in Europa de coronacrisis heeft gebruikt om het fietsvervoer af te schaffen en geen haast maakt om die regel terug te draaien. Het is zelfs maar de vraag of een gehersenspoelde NS-conducteur mijn in tweeën gedeelde fiets als vouwfiets zou accepteren.

bert sitters schreef:
wo 17 jun, 2020 13:54
De Fietsvakantiewinkel heeft zware tijden. Geen boekingen, maar alleen maar annuleren en heel veel vragen. Ze worden er knettergek van.
Als trouwe klant van de Treinreiswinkel ben ik wel benieuwd wat Helmut Brall, oprichter en eigenaar van deze winkel, van het door de NS gevoerde beleid vindt. Misschien een goed idee voor een interview in het Wereldfietser tijdschrift, al zal hij op dit moment wel andere dingen aan zijn hoofd hebben.
naar de letter maar niet naar de geest uitgevoerd
Ik dacht dat dit een Nederlands verschijnsel was. Vorige week met het openbaar vervoer (boot en trein) terug van Terschelling naar Den Bosch, in totaal ruim 5 uur. Eerst met mondkapje op het dek van de veerboot en daarna in een nagenoeg lege trein. De mondkapjesplicht werd inderdaad ruim geïnterpreteerd, wat ik niet altijd prettig vond. Afgelopen weekend naar Zuid-Limburg gefietst (door België, wauw!) om zaterdag een rondje door het Land van Hervé te fietsen. Zondag weer terug. Dat ging prima, echter vind ik het jammer dat het alternatief (de trein) ontbrak. Altijd fijn te weten dat je thuis kunt komen ook als het tegenzit.
joukon schreef:
di 23 jun, 2020 10:03
Schone lucht gaat ons allemaal aan.
Precies. en dus worden er maatregelen genomen waarbij dat belang zwaarder wordt gewogen dan andere belangen. Volkomen terecht, dat is wat overheden behoren te doen.

Blijft de situatie dat er sprake is van beperkingen, en of het verwijtbaar zou zijn dat de mensen die het niet betreft zich niet scharen achter de mensen die het wel betreft.
keesswart schreef:
di 23 jun, 2020 10:26
Die haastige ondernemers die je noemt,
die noem ik niet.
keesswart schreef:
di 23 jun, 2020 10:26
De fietsmaatregel van de NS maakt het niet-bezitters van een auto nu onmogelijk om hun fiets snel mee te nemen naar een plek waar ze die nodig hebben. Als ik nu niet toevallig een fiets met S&S-koppelingen zou hebben (die heb ik niet voor niets gekocht; al jaren zie ik dat reizigers met fietsen door de NS - en ook de SNCF - als tweederangs reizigers beschouwd worden), zou ik deze zomer helemaal niet in staat zijn om veldwerk te verrichten voor mijn fietsgidsen (zoals ik hier, hier en hier heb beschreven). Niet vanwege noodzakelijke corona-maatregelen, maar vanwege de starre houding bij de NS, die Josse de Voogd onderaan dit artikel signaleert.
Maar zelfs op de fiets ben je vanuit de Randstad toch binnen een of twee dagen aan de NL grens, vanwaar er volop treinen rijden waarin fietsen zijn toegestaan? Van een zzp'er mag je wel een beetje creativiteit en flexibiliteit verwachten, zeker in deze tijden. Dat eindeloze gefoeter op de NS brengt geen centjes binnen.
peter de rijk schreef:
di 23 jun, 2020 12:09
Maar zelfs op de fiets ben je vanuit de Randstad toch binnen een of twee dagen aan de NL grens, vanwaar er volop treinen rijden waarin fietsen zijn toegestaan?
Dat is nu juist het bizarre. Dat alleen de NS het in zijn oneindige wijsheid nodig vond om fietsers de zwartepiet (die van het kaartspel, voordat we daar weer een discussie over gaan krijgen) van de coronacrisis toe te spelen.

peter de rijk schreef:
di 23 jun, 2020 12:09
Van een zzp'er mag je wel een beetje creativiteit en flexibiliteit verwachten, zeker in deze tijden. Dat eindeloze gefoeter op de NS brengt geen centjes binnen.
Ik vermoed dat ik niet erg voldoe aan jouw beeld van een zzp'er. Zoals je vast wel meer van mij niet zult begrijpen. Als ik geld had willen verdienen, had ik geen fietsgidsen moeten gaan schrijven.

Het is me in ieder geval wel weer duidelijk geworden dat alleen de Fietsersbond en reizigersvereniging Rover iets kunnen betekenen voor de autoloze vakantiefietser. De Wereldfietser is vooral een gezelligheidsvereniging zonder toekomstvisie.

Intussen is dit topic weer aardig ontspoord, dus herhaal ik mijn eerder gedane suggestie nog eens.

keesswart schreef:
di 23 jun, 2020 10:26
Als trouwe klant van de Treinreiswinkel ben ik wel benieuwd wat Helmut Brall, oprichter en eigenaar van deze winkel, van het door de NS gevoerde beleid vindt. Misschien een goed idee voor een interview in het Wereldfietser tijdschrift, al zal hij op dit moment wel andere dingen aan zijn hoofd hebben.
Grandonneur schreef:
di 23 jun, 2020 10:55

Blijft de situatie dat er sprake is van beperkingen, en of het verwijtbaar zou zijn dat de mensen die het niet betreft zich niet scharen achter de mensen die het wel betreft.
screenshot.663.jpg
keesswart schreef:
di 23 jun, 2020 13:53

Het is me in ieder geval wel weer duidelijk geworden dat alleen de Fietsersbond en reizigersvereniging Rover iets kunnen betekenen voor de autoloze vakantiefietser. De Wereldfietser is vooral een gezelligheidsvereniging zonder toekomstvisie.
Het is mij in ieder wel duidelijk geworden dat je als autoloze vakantiefietser niet weet wat tegengas is, dit niet gewend bent en daarom meteen maar gaat generaliseren en gaat roeptoeteren.

keesswart schreef:
di 23 jun, 2020 13:53
Intussen is dit topic weer aardig ontspoord, dus herhaal ik mijn eerder gedane suggestie nog eens.

keesswart schreef:
di 23 jun, 2020 10:26
Als trouwe klant van de Treinreiswinkel ben ik wel benieuwd wat Helmut Brall, oprichter en eigenaar van deze winkel, van het door de NS gevoerde beleid vindt. Misschien een goed idee voor een interview in het Wereldfietser tijdschrift, al zal hij op dit moment wel andere dingen aan zijn hoofd hebben.
En is het voor jou te hopen dat De Wereldfietser niet alleen een gezelligheidsvereniging is/blijft, maar door dit interview geprikkeld wordt om een toekomstvisie te gaan vastleggen, toch? Kan het bestuur jou voor nog meer van dit soort goede ideeën benaderen? Beter nog: misschien kun je zelf Helmut Brall wel gaan interviewen en je verslag als kopij inleveren bij de redactie.
Als je mee wilt helpen aan de kar te trekken, dan moet je dat vooraan die kar doen en niet achteraan, daar hebben de mensen vooraan namelijk vooral last van.

"een gezelligheidsvereniging zonder toekomstvisie"..... daar zal het bestuur en alle vrijwilligers blij mee zijn met zo'n opmerking.
Niets gemerkt van het nieuwe jasje van de website, het verenigingsblad, het logo? Hebben de mensen die deze kar getrokken hebben dat allemaal voor de gezelligheid gedaan, zonder toekomstvisie?
En daar is onze zeer gewaardeerde, hartelijke en altijd opbouwende Edwin* ook weer ;-)

Edwin* schreef:
di 23 jun, 2020 15:21
"een gezelligheidsvereniging zonder toekomstvisie"..... daar zal het bestuur en alle vrijwilligers blij mee zijn met zo'n opmerking.
Niets gemerkt van het nieuwe jasje van de website, het verenigingsblad, het logo? Hebben de mensen die deze kar getrokken hebben dat allemaal voor de gezelligheid gedaan, zonder toekomstvisie?
Veel van hen ken ik persoonlijk. Met een stuk of vijf heb ik de afgelopen weken nog stukjes gefietst. Een paar van hen hebben heel veel tijd in dit forum gestoken. (Een van hen is afgelopen winter in een topic over de Wereldfietsbeurs nog over een bijdrage van jou gestruikeld.)
Ook hebben we laatst met een paar bovengemiddeld actieve verenigingsleden een alternatieve Pinkstertocht gemaakt. Dat was erg gezellig. Op dit forum kom ik ze echter niet vaak meer tegen. Ze hebben wel wat beters te doen.

Ik denk dat 'gezelligheid' voor veel van deze vrijwilligers een belangrijke drijfveer is. Dat geldt ook voor mij, als ik lezingen gaf of als informant urenlang op een beurs moest staan, waar ik van tevoren niet altijd zin in had.
De vereniging is echter ook een rijdende kruiwagen vol springende kikkers. Wil je daar wat mee gedaan krijgen, dan moet je van goede huize komen. Aangezien ik begrijp hoe deze vereniging werkt, besef ik ook dat ik zelf niet veel meer bij kan dragen dan af en toe iets in een forumdraadje zetten. En dan duurt het meestal niet lang voordat de eerste trollen, die zich soms voordoen als zeer welwillende en begaafde genieën, er hun plasje op doen.
bert sitters schreef:
wo 17 jun, 2020 13:54
Ik heb contact gehad met de Treinreiswinkel. Hun fysieke winkels zijn gesloten. Ze boeken inderdaad tot nader bericht geen fietsen.
De Fietsvakantiewinkel heeft zware tijden. Geen boekingen, maar alleen maar annuleren en heel veel vragen. Ze worden er knettergek van.
In de reisbranche is er nu een zekere opkrabbeling , maar bij internationale treinen is nog veel onzeker.
Nederland is het enige land dat géén fietsen toelaat in de trein. Ook niet in internationale treinen Een merkwaardige situatie volgens de Treinreiswinkel. De communicatie van NS is uiterst gebrekkig.
Deze houding van de NS, het risico van wijzigingen, uitval van treinen en nieuw grensbeleid heeft geleid tot hun moeilijke stap om op dit moment geen nieuwe fietsboekingen aan te nemen. De hoop is gevestigd op betere tijden.
Even weer hier op terug komend als zeer welwillend en begaafd genie (*): ik heb te doen met de mensen van de treinreiswinkel.

Terwijl er mensen zijn die hier lopen te kissebissen, elkaar de vliegen af vangen, zichzelf ophemelen over wat zij allemaal wel niet doen en hoe belangrijk zij allemaal wel niet zijn, lopen te pochen over hun geschreven fietsreisboekjes en lezinkjes en hier moraalriddertje komen spelen, omdat zij kennelijk vinden dat ze echt wel iets voorstellen in deze fietswereld en daardoor erg arrogant en onsympathiek overkomen, vragen de mensen van de Treinreiswinkel zich in alle stilte af of hun baan en inkomen er straks nog wel is. Nu thuis zittend, waarbij vakantie ineens een andere betekenis heeft.

Het is te hopen dat de Treinreiswinkel het de komende tijd kan redden en overleven, om vervolgens de reizigers weer als vanouds een passende oplossing te bieden voor hun treinreis.

(*) of is het nu als trol?
Vanochtend op nu.nl een overzichtje van de treinen in Europa deze zomer.
NB dit nog niets over trein en fiets. https://www.nu.nl/economie/6060415/met- ... l-wat.html