Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brief aan NS-directeur Roger van Boxtel over fietsverbod - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Brief aan NS-directeur Roger van Boxtel over fietsverbod

Ivo Miesen schreef:
wo 13 mei, 2020 21:47
bert sitters schreef:
wo 13 mei, 2020 21:28
Eden schreef:
wo 13 mei, 2020 20:14
Het staat al op de site van de Volkskrant https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b5afa6e6/
Staat ook op Intranet van Aririva, de concurrent die wél gewoon fietsen meeneemt.
Iets zegt me dat ze bij Arriva hun kans schoon zien bij de volgende concessie onderhandelingen.

Mooi dat het zo snel gelukt is Bert.
Jij hebt in Limburg het geluk dat je vaak een Arriva-alternatief hebt om gewoon je fiets mee te nemen in de trein.
bert sitters schreef:
wo 13 mei, 2020 22:42
Ivo Miesen schreef:
wo 13 mei, 2020 21:47
bert sitters schreef:
wo 13 mei, 2020 21:28


Staat ook op Intranet van Aririva, de concurrent die wél gewoon fietsen meeneemt.
Iets zegt me dat ze bij Arriva hun kans schoon zien bij de volgende concessie onderhandelingen.

Mooi dat het zo snel gelukt is Bert.
Jij hebt in Limburg het geluk dat je vaak een Arriva-alternatief hebt om gewoon je fiets mee te nemen in de trein.
Tot Nijmegen wel, maar vanaf Roermond richting EIndhoven niet, dat is weer NS.. Langs de oostgrens zou ik kunnen uitwijken op naar de DB. Maar grote delen zijn zo offlimits.
Ik vraag me af of niet alleen de ruimte in de trein meespeelt in de keuze voor het verbod, maar ook de extra tijd die het in- en uitstappen kost wanneer men anderhalve meter afstand houdt. Naarmate beperkingen versoepelen gaan er ook weer meer mensen reizen dus ik kan me voorstellen dat er geen ruimte over is om hier nog fietsen bij te hebben zonder dat dit vertraging veroorzaakt. Met de huidige aangepaste dienstregeling misschien niet zo’n probleem, maar wel wanneer de normale dienstregeling binnenkort weer wordt hervat.
R!k schreef:
wo 13 mei, 2020 23:16
Ik vraag me af of niet alleen de ruimte in de trein meespeelt in de keuze voor het verbod, maar ook de extra tijd die het in- en uitstappen kost wanneer men anderhalve meter afstand houdt. Naarmate beperkingen versoepelen gaan er ook weer meer mensen reizen dus ik kan me voorstellen dat er geen ruimte over is om hier nog fietsen bij te hebben zonder dat dit vertraging veroorzaakt. Met de huidige aangepaste dienstregeling misschien niet zo’n probleem, maar wel wanneer de normale dienstregeling binnenkort weer wordt hervat.
Meer treinen betekent meer ruimte. Volgens het onderzoek van de Hond zal het aantal passagiers ver onder het niveau van voor Corona blijven. Verder zijn er voorlopig geen colleges. Evenementen zijn afgeblazen. Juist deze evenementen trekken veel reizigers. Een knelpunt kan wel optreden in de treinen naar Zandvoort aan Zee op een zonnige zondag en dit is afgelopen zondag al gebeurd. Dit wordt echter niet veroorzaakt door reizigers met een fiets, maar door een meute aan strandgangers die wel gewoon een vervoerbewijs kunnen aanschaffen, terwijl de fietskaartjes zijn geblokkeerd in de automaten. Laat de NS eens goed kijken naar de praktijk bij concurrent Arriva die wél fietsen toelaat.
Het speelgoedlijntje van Arriva vergelijken met het een van de drukste treinnetwerken ter wereld, die van de NS, lijkt me niet steekhoudend.
bert sitters schreef:
do 14 mei, 2020 07:33
Een knelpunt kan wel optreden in de treinen naar Zandvoort aan Zee op een zonnige zondag en dit is afgelopen zondag al gebeurd. Dit wordt echter niet veroorzaakt door reizigers met een fiets, maar door een meute aan strandgangers die wel gewoon een vervoerbewijs kunnen aanschaffen, terwijl de fietskaartjes zijn geblokkeerd in de automaten.
Dat fietsen, die normaliter toch echt meer dan één zitplaats in beslag nemen, voor een vriendenprijs mee mogen buiten de spits komt omdat er dan ruimte in de treinen over is. Dan is het een extra service. Als die ruimte er niet is zou het niet onredelijk zijn om voor fietsen een tarief naar rato van ruimtegebruik te tellen. Dat is dan geen leuk tarief. Wegens corona kiest men echter eerder voor mensen dan voor fietsen. Ik snap dat wel.
De komende tijd moet blijken of de ruimte er ook blijft.

Voor mij persoonlijk zou het het fijnste zijn als er een algemene regel komt dat ik - maar san ook in België - tot max 50 km van mijn woonplaats zou mogen vertoeven, om interregionale besmetting te voorkomen. Dan is een fiets in een trein helemaal niet nodig.
Flix schreef:
do 14 mei, 2020 10:15
Het speelgoedlijntje van Arriva vergelijken met het een van de drukste treinnetwerken ter wereld, die van de NS, lijkt me niet steekhoudend.
Arriva exploiteert driekwart van het spoorwegnet in Groningen en Friesland.
In Limburg doet de NS alleen maar de Intercity-diensten tussen de Randstad en Venlo en de Intercity-diensten tussen de Randstad en Maastricht/Heerlen. Alle overige treindiensten worden uitgevoerd door Arriva, die zelfs de grens over gaat naar Aken.De Maaslijn tussen Roermond en Nijmegen is onder normale omstandigheden een drukke lijn.
Ook de Merwede-Lingelijn heeft best veel reizigers.
Daarnaast exploiteert Arriva tal van andere treindiensten in Gelderland,. Je kunt de inzet van Arriva zeker afdoen met slechts één speelgoedlijntje.
fokke-sukke-fietsen.gif
Beter even wachten met NS, tot de mondkapjes af mogen.
In geen enkele trein, dus ook niet in die van Arriva, mogen (voorlopig) fietsen worden meegenomen. Zie blz 15 onderaan in het protocol Verantwoord blijven reizen in het Openbaar Vervoer: https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... ar-vervoer
Volgens de web-site van Arriva kun je, vanaf 12 mei, nog wel regionale fietskaartjes kopen.
BertKremer schreef:
do 14 mei, 2020 20:14
Volgens de web-site van Arriva kun je, vanaf 12 mei, nog wel regionale fietskaartjes kopen.
Vanaf 1 juni geldt fase 2 van het protocol, en in fase 2 is het meenemen van een fiets in het openbaar vervoer niet toegestaan.

Nu lees ik op blz 8, bij 2.1 dat dit ook voor veerponten geldt. Mag ik dan mijn fiets niet meer meenemen op de veerpont hier over de Maas? Waar nu een auto, tractor, brommer en motor langs me staan?
DaVinci schreef:
do 14 mei, 2020 21:35
BertKremer schreef:
do 14 mei, 2020 20:14
Volgens de web-site van Arriva kun je, vanaf 12 mei, nog wel regionale fietskaartjes kopen.
Vanaf 1 juni geldt fase 2 van het protocol, en in fase 2 is het meenemen van een fiets in het openbaar vervoer niet toegestaan.

Nu lees ik op blz 8, bij 2.1 dat dit ook voor veerponten geldt. Mag ik dan mijn fiets niet meer meenemen op de veerpont hier over de Maas? Waar nu een auto, tractor, brommer en motor langs me staan?
De klantenservice van Arriva vertelde mij in een online chat het tegendeel.
Dan kennen ze de -tijdelijk- regels blijkbaar niet voldoende.
Flix schreef:
do 14 mei, 2020 23:18
Dan kennen ze de -tijdelijk- regels blijkbaar niet voldoende.
Het is de opsteller van het document die de regels niet kent. Conform een beslissing van het Europees Parlement moet er de mogelijkheid zijn om fietsen mee te nemen. En internationaal recht staat boven nationaal recht.
Flix schreef:
do 14 mei, 2020 22:11
Heeft dat niet met dit soort situaties te maken?
https://www.1limburg.nl/ergernis-over-s ... xt=default
en
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/319 ... oronavirus
Er zijn mensen die hier in Kessel wonen en zij werken in Reuver en zij gaan al jaren met de fiets op de veerpont de Maas over.
Hiervoor hebben ze een jaarabonnement. Dit is een kilometer of 5 enkele reis.
Die moeten dus over Venlo omfietsen, meer dan 20 kilometer enkele reis.
DaVinci schreef:
vr 15 mei, 2020 07:20
Er zijn mensen die hier in Kessel wonen en zij werken in Reuver en zij gaan al jaren met de fiets op de veerpont de Maas over.
Hiervoor hebben ze een jaarabonnement. Dit is een kilometer of 5 enkele reis.
Die moeten dus over Venlo omfietsen, meer dan 20 kilometer enkele reis.
De abonnementshouders zouden nog wel over mogen steken volgens het artikel. Het gaat om de recreanten die geweigerd worden (al dan niet alleen in het weekend).
Klopt. Ik zie het ook aan kleine pontjes in het groene hart: ze varen op het moment alleen op doordeweekse dagen, en niet in de weekenden.
.
.
.
Ivo Miesen schreef:
vr 15 mei, 2020 06:16
Conform een beslissing van het Europees Parlement moet er de mogelijkheid zijn om fietsen mee te nemen. En internationaal recht staat boven nationaal recht.
Dit is niet eens meer kort door de bocht te noemen...
Ivo Miesen schreef:
vr 15 mei, 2020 06:16
Flix schreef:
do 14 mei, 2020 23:18
Dan kennen ze de -tijdelijk- regels blijkbaar niet voldoende.
Het is de opsteller van het document die de regels niet kent. Conform een beslissing van het Europees Parlement moet er de mogelijkheid zijn om fietsen mee te nemen. En internationaal recht staat boven nationaal recht.
Het EP heeft inderdaad bepaald dat fietsen in treinen meegenomen moeten kunnen worden, maar rechtskracht heeft dat besluit nog niet. Het wachten is nu op een concreet voorstel van de Europese Raad, waarna de lidstaten dit in regelgeving moeten uitwerken. Implementatie duurt zeker nog enkele jaren. Voor de links naar de bronnen zie mijn bericht van november 2019.
Bij je stelling dat internationaal recht boven nationaal recht staat zijn overigens ook wel wat mitsen en maren te plaatsen.
Het Internationaal recht of het Europees recht, houd men wel rekening mee dat Nederlanders tegendraads kunnen zijn.
fokke en sukke - afstand.jpg