Additionally, paste this code immediately after the opening tag: geen fietsen meer in de treinen van NS - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

geen fietsen meer in de treinen van NS

340 berichten
CorneK schreef:
do 07 mei, 2020 14:55

Bert, ben bang dat die 40% al ruimschoots gevuld gaat worden met werkenden, scholieren/studenten en andere mensen die met OV moeten/willen. Ik verwacht dat voor het OV in zijn algemeenheid geldt dat je dat de komende tijd beter kan mijden als het kan. Dus gewoon een rondje fietsen.
De maatregel past wel goed in het anti-fiets beleid dat NS al jaren voert, ondanks de uitdrukkelijke wensen van de 2e kamer.
@ "CorneK"
Niet bang zijn.
Ik verwacht buiten de spits geen 40% van reizigers in de opsomming die jij aangeeft met uitzondering van "willen". Ik heb op mijn eerdere posting al onderbouwd waarom niet.
In de spits zal een ander verhaal zijn, maar dan mag je sowieso in normale omstandigheden al geen fiets meenemen. Spreiding van werktijden is niet gelukt, dus zal buiten de spitsen niet veel woon-werkverkeer zijn. Webinars gaan veel reizen vervangen. Is echt een trend die zich ook tijdens versoepelingen gaat voortzetten. Scheelt ontzettend veel reistijd. Conferentiecentra krijgen een geduchte concurrent, tenzij zich op deze markt gaan storten.
Studenten hoeven voorlopig niet naar college, maar zij kunnen wel reizen met hun kaart. Wat zijn hun reisdoelen? .
Vakken vullen is een vitaal beroep, maar er zitten praktisch geen vakkenvullers in de trein. Waarom zou iemand met de trein naar een Albert Heijn of Jumbo op 50 km afstand reizen om vakken te vullen, als deze supermarkten ook dichtbij huis zijn om te werken. Ik zie dat ze nog steeds op zoek zijn naar nieuw personeel.

Je heb het het over "........ andere mensen die met OV moeten/willen." Bij "moeten" denk ik aan een noodzakelijke groep, maar wat is "willen"? Lijkt mij erg vrijblijvend.

De praktijk zal zijn dat buiten de spitsen een groot deel van de reizigers zal vallen onder jouw categorie "willen".

Met het fietsverbod wordt alleen maar een zeer klein deeltje van jouw categorie "willen" uitgesloten.

Opmerkelijk is dat Arriva deze maatregel niet in hun treinen hanteert.

Ik zou het beleid van NS niet als anti-fiets willen betitelen, maar onder normale omstandigheden doet NS doet wel te weinig voor reizigers die en fiets mee willen nemen. Te weinig fietsplaatsen (zeker in de de koplopers), te onherkenbaar dat dit de fietsplaatsen in de trein en op de trein te onduidelijk aangegeven dat dit de deuren voor fietsen zijn.
Ik zou stellen dat de NS doet te weinig om van fiets en trein en dreamteam te maken in alle toenemende behoefte aan mobiliteits.
Goede voorbeelden zie ik in Luxemburg en in de S-Tog (regionale treinen) in en rond Kopenhagen https://nl.pinterest.com/pin/198299189814553047/
bert sitters schreef:
zo 10 mei, 2020 09:16
Spreiding van werktijden is niet gelukt, dus zal buiten de spitsen niet veel woon-werkverkeer zijn. Webinar gaat veel reizen vervangen.
Net zoals deze crisis er voor heeft gezorgd dat thuiswerken een stuk normaler is geworden zo zal denk ik ook de spreiding van reizen normaler worden, het voortgezet onderwijs heeft al aangegeven er mee te willen werken.

Zelf reisde ik voor de crisis 4/5 dagen in de week op en naar van Rotterdam naar Utrecht en ik zou me zo maar kunnen voorstellen dat dat 1 of 2 dagen in de week wordt waarbij de reistijd variabel wordt, de rest van de tijd kan je thuiswerken.

Z'n reserveringssite (op de browsers van je Mobiel te bedienen maar geen App) lijkt mij een goed idee zolang we niet de 1,5 met samenleving hebben gedag gezegd. Het volgt een beetje de kappers waar je ook nog alleen met een afspraak terecht kan.

Over de fiets in de trein heb ik geen duidelijke mening, als het wel toegelaten zou worden ook met een reserveringssite wat mijn betreft.

De 40% die is naar mijn idee een maximum, het zou goed zijn als het voorlopig ruim onder de 25% blijft.
Ik geloof niet zo in mondkapjes, de ventilatie in treinen is beperkt en heel veel raampjes kunnen niet meer open.
daulagari schreef:
zo 10 mei, 2020 09:53



Over de fiets in de trein heb ik geen duidelijke mening, als het wel toegelaten zou worden ook met een reserveringssite wat mijn betreft.

Ik ben voorstander van een reservering voor de fiets in de intercity en de intercitydirect. Net als bijvoorbeeld in Duitsland, Denemarken en Oostenrijk. Ieder rijtuig moet wel een nummer krijgen en ook op de fietsplaatsen is een nummer. Deze nummers staan op je reservering. Op je Iphone kun je zien waar jouw rijtuig zich bevindt, zodat je weet waar je op het perron kunt instappen. Als je hebt gereserveerd is deze fietsplaats voor jou.
bert sitters schreef:
zo 10 mei, 2020 10:57
daulagari schreef:
zo 10 mei, 2020 09:53



Over de fiets in de trein heb ik geen duidelijke mening, als het wel toegelaten zou worden ook met een reserveringssite wat mijn betreft.

Ik ben voorstander van een reservering voor de fiets in de intercity en de intercitydirect. Net als bijvoorbeeld in Duitsland, Denemarken en Oostenrijk. Ieder rijtuig moet wel een nummer krijgen en ook op de fietsplaatsen is een nummer. Deze nummers staan op je reservering. Op je Iphone kun je zien waar jouw rijtuig zich bevindt, zodat je weet waar je op het perron kunt instappen. Als je hebt gereserveerd is deze fietsplaats voor jou.
Denk je dat een Nederlandse klapstoelklever maling heeft aan zo'n reservering?
Ivo Miesen schreef:
zo 10 mei, 2020 11:15
Denk je dat een Nederlandse klapstoelklever maling heeft aan zo'n reservering?
Scheelt dat we stewardessen over hebben, die kunnen daar mooi op anticiperen. Van piloten maken we spoorwegpolitie, en kijk eens hoe de NS er dan voorstaat.

O enne bij het wegvallen van alle vliegtuigen is er direct de mogelijkheid voor een waardige hogesnelheidsnetwerk. Zoals dat 30 jaar gelden al bedacht is. Niet eerst wachten tot dat de EU daar na 100 jaar vergaderen goedkeuring aan geeft. Nee andersom, de treinen vast laten rijden en van daar uit die lijnen aanleggen.

Maar goed ik ambieer dan ook geen baan als CEO van KLM of Schiphol. Menig minister denkt daar anders over #itisallaboutmoney
Ivo Miesen schreef:
zo 10 mei, 2020 11:15
bert sitters schreef:
zo 10 mei, 2020 10:57
daulagari schreef:
zo 10 mei, 2020 09:53



Over de fiets in de trein heb ik geen duidelijke mening, als het wel toegelaten zou worden ook met een reserveringssite wat mijn betreft.

Ik ben voorstander van een reservering voor de fiets in de intercity en de intercitydirect. Net als bijvoorbeeld in Duitsland, Denemarken en Oostenrijk. Ieder rijtuig moet wel een nummer krijgen en ook op de fietsplaatsen is een nummer. Deze nummers staan op je reservering. Op je Iphone kun je zien waar jouw rijtuig zich bevindt, zodat je weet waar je op het perron kunt instappen. Als je hebt gereserveerd is deze fietsplaats voor jou.
Denk je dat een Nederlandse klapstoelklever maling heeft aan zo'n reservering?
Gewoon die klapstoeltjes weghalen.
Overigens kun je ook wat doen aan meer duidelijkheid.
Op de deur duidelijker aangeven dat door deze deur de fietsen geladen worden. Zie Luxemburg en de S-Tog (agglo-treinen in Groot-Kopenhagen.
Het pictogrammetje boven de fietsplaatsen met de tekst voorrang voor fietsen is niet erg duidelijk zichtbaar . Vervangen door een duidelijke aanwijzing die veel meer in het oog valt . "Deze fietsplaatsen zijn bestemd voor fietsen waarvoor is gereserveerd". Op de vloer een lijn met er achter een duidelijk fietspictogram.
bert sitters schreef:
zo 10 mei, 2020 12:54
Ivo Miesen schreef:
zo 10 mei, 2020 11:15
bert sitters schreef:
zo 10 mei, 2020 10:57


Ik ben voorstander van een reservering voor de fiets in de intercity en de intercitydirect. Net als bijvoorbeeld in Duitsland, Denemarken en Oostenrijk. Ieder rijtuig moet wel een nummer krijgen en ook op de fietsplaatsen is een nummer. Deze nummers staan op je reservering. Op je Iphone kun je zien waar jouw rijtuig zich bevindt, zodat je weet waar je op het perron kunt instappen. Als je hebt gereserveerd is deze fietsplaats voor jou.
Denk je dat een Nederlandse klapstoelklever maling heeft aan zo'n reservering?
Gewoon die klapstoeltjes weghalen.
Overigens kun je ook wat doen aan meer duidelijkheid.
Op de deur duidelijker aangeven dat door deze deur de fietsen geladen worden. Zie Luxemburg en de S-Tog (agglo-treinen in Groot-Kopenhagen.
Het pictogrammetje boven de fietsplaatsen met de tekst voorrang voor fietsen is niet erg duidelijk zichtbaar . Vervangen door een duidelijke aanwijzing die veel meer in het oog valt . "Deze fietsplaatsen zijn bestemd voor fietsen waarvoor is gereserveerd". Op de vloer een lijn met er achter een duidelijk fietspictogram.
Dat zou al een forse vooruitgang zijn. Daarnaast nog een stel fatsoenlijke genummerde haken en er passen minstends 4 fietsen waar je nu tot 2-3 beperkt bent.
Toch maar voor het gemak deze week een fietsdrager aangeschaft, wat een gemak en wat is Nederland momenteel schitterend!
Het fluitekruid en koolzaad staat manshoog, prachtig veel jonge ganzen en zwanen, niet of nauwelijks vliegtuigen, het wonderschone verse groen aan de meeste bomen en een temperatuur om héél veel kilometers te doen verslinden!
Zonde om dan afhankelijk te moeten zijn van een openbaar vervoerder.
bonkers schreef:
zo 10 mei, 2020 18:13
Toch maar voor het gemak deze week een fietsdrager aangeschaft, wat een gemak en wat is Nederland momenteel schitterend!
Het fluitekruid en koolzaad staat manshoog, prachtig veel jonge ganzen en zwanen, niet of nauwelijks vliegtuigen, het wonderschone verse groen aan de meeste bomen en een temperatuur om héél veel kilometers te doen verslinden!
Zonde om dan afhankelijk te moeten zijn van een openbaar vervoerder.
Dan moet je wel over een automobiel beschikken om die fietsendrager aan op te hangen. En als veel mensen op dit idee komen, kan het best druk worden op sommige wegen.
bert sitters schreef:
zo 10 mei, 2020 21:40
En als veel mensen op dit idee komen, kan het best druk worden op sommige wegen.
Kan. Maar als een deel van die mensen beseft dat het toch wel heel handig is, zullen die niet meer snel naar het OV terugkeren om met de fiets op stap te gaan.

Wordt het daar wel ook weer rustiger, wat als de boel weer is genormaliseerd (als dat ooit gebeurt) weer handig kan zijn ;)
Wij vliegen niet (meer) dus proberen alles over land/water te doen. Afgezien van de meest actuele maatregelen van i.d.g. de NS zijn we de afgelopen jaren zo gedesillusioneerd geraakt van de vaak onbegrijpelijke logistieke wetgeving op het met name nederlandse spoor, de capaciteit in de treinen, het verdwijnen van nachttreinen etc. dat we ons vaker dan lief genoodzaakt zagen om gebruik te maken van de auto om elders te geraken.
Rest me nog te melden dat we, voor zover mogelijk,de woon/werk afstand dagelijks beide afleggen per fiets.
Lang geleden in de intercitydienst op treinnummers 800/900 Zandvoort/Haarlem-Heerlen/Maastricht;
toen de treindienst nog met getrokken treinen uitgevoerd werd (lok en losse rijtuigen) reden er omgebouwde
plan E's als fietsenrijtuig mee....gezien deze treindiensten tegenwoordig met saaie treinstellen wordt uitgevoerd
(vereenvoudiging van het treinproces) moest de fiets verhuizen naar het balkon,
is de OV fiets in het leven geroepen om het fietsverkeer met de trein te beperken en op locatie het fietsgebruik te bevorderen.

terug naar die tijd (hoeven we ook niet te reserveren) of allemaal aan de OV-Santos :D
javb2812 schreef:
do 07 mei, 2020 14:59
Geldt dat niet voor alles in het leven? Straat oversteken, je kind laten klimmen in het klimrek, een bergwandelpad lopen enz. enz. Als de overheid nul vertrouwen zou hebben in de eigen inschatting van mensen en daarbij de veiligheid 100 % zou willen garanderen, dan zou dat allemaal verboden zijn. Dat is gelukkig niet zo, met de risico's van besmettelijke virussen (bijv. HIV en Corona) moeten we ook leren omgaan.
De eerste drie leveren hoofdzakelijk risico op voor zij die het gedrag vertonen. Ook bij HIV is het risico vooral voor zij die rechtstreeks het risicovolle gedrag vertonen. (Al weet ik dat dat niet 100% het geval is.)

Maar dat maakt het anders dan bij SARS-CoV-2 waarin risicogedrag voor jezelf bijna onvermijdelijk ook risicovol is voor anderen die daar niet voor kunnen kiezen.
Revanho schreef:
javb2812 schreef:
do 07 mei, 2020 14:59
Geldt dat niet voor alles in het leven? Straat oversteken, je kind laten klimmen in het klimrek, een bergwandelpad lopen enz. enz. Als de overheid nul vertrouwen zou hebben in de eigen inschatting van mensen en daarbij de veiligheid 100 % zou willen garanderen, dan zou dat allemaal verboden zijn. Dat is gelukkig niet zo, met de risico's van besmettelijke virussen (bijv. HIV en Corona) moeten we ook leren omgaan.
De eerste drie leveren hoofdzakelijk risico op voor zij die het gedrag vertonen. Ook bij HIV is het risico vooral voor zij die rechtstreeks het risicovolle gedrag vertonen. (Al weet ik dat dat niet 100% het geval is.)

Maar dat maakt het anders dan bij SARS-CoV-2 waarin risicogedrag voor jezelf bijna onvermijdelijk ook risicovol is voor anderen die daar niet voor kunnen kiezen.
Dat laatste klopt natuurlijk bij Corona, en is in mijn ogen vergelijkbaar met het verkeer. Ook risicogedrag in het verkeer levert risico voor anderen op, waardoor regels, sociaal gedrag en oplettendheid in het verkeer nodig zijn. Dat moeten we nu ook hebben als mensen bij elkaar in de buurt komen, bijvoorbeeld in treinen die wat mij betreft nu gereserveerd moeten zijn voor noodzakelijke reizen. Zit ik er met die vergelijking tussen gedrag in het verkeer / ivm Corona ver naast?

Het is natuurlijk wel zo dat het besmettingsrisico nu veel moeilijker in te schatten is dan de al langer bekende risico's in het verkeer. Er staat ons (wetenschappers, overheid én burgers) een flink leerproces te wachten om met de Corona risico's om te gaan, en ook onder welke omstandigheden de risico's groter of kleiner zijn dan we nu denken. We zijn bij wijze van spreken (of misschien bijna letterlijk gesproken) zo ver dat we "net zonder begeleiding/toezicht de straat op mogen."


Hans
javb2812 schreef:Er staat ons (wetenschappers, overheid én burgers) een flink leerproces te wachten om met de Corona risico's om te gaan.
Dat verwacht ik ook.
(Een deel van een screenshot van het programma Een Vandaag, van vandaag. )
Afbeelding
kan weg, was reactie op weggehaalde of weggevallen afbeelding van Leon,

Hans
Plaatje is er weer.
Fietsen in de trein vind ik sowieso irritant. Met een gezin met drie kinderen durfde ik voor Corona er al niet aan te beginnen...Maar is het een idee dat fietsers elkaar helpen?

Mensen met een auto die fietsen voor vakantiefietsers willen vervoeren? De personen gaan dan met de trein en een ander vervoert de fietsen tegen benzinekosten een kleine vergoeding. Evt. kan er ook iemand meerijden (maar dat is vermoedelijk niet Coronaproof).

Van de zomer was ik in de buurt van Maastricht met het gezin en fietsen. We waren vanuit huis daarheen gefietst. Ik had het heel handig gevonden als iemand de fietsen naar ons huis had kunnen rijden.. en wij met de trein terug. (Uiteindelijk zijn we naar huis gefietst , ging ook goed maar daardoor konden we minder van de omgeving van Maastricht zien)

Ik heb een kleine auto (nodig voor werk, ja ik werk in de ouderenzorg, allemaal heel verantwoord :D :D ) met fietsdrager voor 2 fietsen. Woon in het noorden van het midden van land.


Soort Blahblahcar.

Misschien zou een WF busje uitkunnen? :? :lol:

Nou ja zomaar wat spinsels...
Mooie aanhanger waar je de fietsen dwars inzet en dan een stuk of 10 in de rij, ik zal het inbrengen in de ledenvergadering van aanstaande maandag :D . Het zou erg fijn zijn als we hier een situatie krijgen als in Duitsland waar je soms in een trein terecht komt met een hele wagon voor fietsen. Ook al meegemaakt dat die ramvol stond, echter met allemaal gelijkgestemde fietsreizigers was dat nooit een probleem.
Bert van Sprang schreef:
ma 11 mei, 2020 15:28
Mooie aanhanger waar je de fietsen dwars inzet en dan een stuk of 10 in de rij, ik zal het inbrengen in de ledenvergadering van aanstaande maandag :D . Het zou erg fijn zijn als we hier een situatie krijgen als in Duitsland waar je soms in een trein terecht komt met een hele wagon voor fietsen. Ook al meegemaakt dat die ramvol stond, echter met allemaal gelijkgestemde fietsreizigers was dat nooit een probleem.
Ja, dat laatste is vaak super. Met een hele groep fietsers de wagon in no time leegladen tot grote verbazing van de conducteur. 5 man binnen, 5 man buiten en 2 in de deuropening :).