Additionally, paste this code immediately after the opening tag: geen fietsen meer in de treinen van NS - Pagina 17 - Forum Wereldfietser

geen fietsen meer in de treinen van NS

340 berichten
Werd me net wel gevraagd of ik gereserveerd had door een NS medewerkster op het perron.

De fietsplaatsen waren gelukkig achterin, heb haar later niet meer gezien. Nu al een overstap verder (:
Dan koop je maar op een Arriva-automaat een fietskaartje. Is ook landelijk geldig :wink: :wink: :wink:
Gisteravond probleemloos Vlissingen-Schiedam gedaan met fiets mee. Ik had 'm niet 'geregistreerd' (ze kunnen de pot op wat mij betreft - onhandig gedoe dat mij geen voordeel oplevert). Conducteur zei er niets over.

2 uur mondkapje was wel warm, en voelde zinloos in zo'n bijna lege trein. Maar verder was het eigenlijk weer heel gewoon - mijn eerste treinreis sinds 10 maart!

Daarvoor trouwens lekker gefietst. Wel druk in Zeeland.

Louise
Ik heb niet alleen besloten voor langere tijd niet te vliegen omdat ik het risico te groot vind, maar ook om de trein helemaal of bijna helemaal te mijden. Ik moet begin september naar Parijs voor een promotie, en heb bedacht dat ik ga fietsen.
Wim schreef:
di 14 jul, 2020 09:06
Ik heb niet alleen besloten voor langere tijd niet te vliegen omdat ik het risico te groot vind, maar ook om de trein helemaal of bijna helemaal te mijden. Ik moet begin september naar Parijs voor een promotie, en heb bedacht dat ik ga fietsen.
Leuk idee! :D

Hier doe ik ook alles zo veel mogelijk fietsend en wandelend (mijn auto heb ik trouwens ook verkocht want geen ww-verkeer meer de komende tijd). OV of vliegtuig ben ik nog niet in geweest.
De NMBS past de fietsenregeling nog maar weer eens aan voor de zomer.
Van en naar de kust en de Ardennen mag je geen fiets meer meenemen vóór 13u en tussen 16 en 20u.
Gratis is het wel :-)
Vandaag in de trein met mijn gele Giant mee. In gezelschap van zwaar bepakte fietsen, alsof het oude fietsvakantiegevoel weer terug is. Fijn om ernaar te kijken. 8)
IMG_20200726_105429.jpg
Enkele weken terug hebben we onze fietsen weer eens meegenomen in NS-treinen. Eerst op een vrijdagavond van Leiden naar Assen. Van tevoren keurig 2 fietsplekken geregistreerd. In Leiden had deze trein, die Den Haag Centraal als beginstation heeft - nog genoeg ruimte. Bagage eraf gehaald en in het rek bij ons zitplaatsen gelegd. Het was wel een koploper, met officieel slechts plek voor 3 fietsen per treinstel. Dat werden er in de loop van de reis aanzienlijk meer totdat het hele balkon vol stond met fietsen.
Het verhaal gaat dat de NS de treinen naar het noorden vaak langer zou maken om meer fietsplekken te creëren (zie dit draadje). Daar heb ik tijdens deze rit niks van gemerkt. Een tweede treinstel van deze koploper werd in Zwolle zelfs afgekoppeld. Gelukkig zaten wij in het voorste treinstel, dat doorreed richting Groningen.

Ruim een week later wilden we op zondagmiddag terug met de trein van Leeuwarden naar Leiden. Ook nu wilden we onze fietsen registreren. Dat bleek alleen 's avonds nog te kunnen. In treinen die eerder vertrokken, was nooit meer dan 1 fietsplaats beschikbaar. Dus hebben we voor de trein die we wilden hebben 1 registratie gedaan voor 2 fietsen. Dat bleek een dubbeldekker van het type DDZ te zijn. In de hele trein was maar 1 ruimte voor fietsen waar officieel slechts 2 fietsen mochten staan.

Wij waren de eerste fietsers die instapten. Even later kwam nummer drie, die nog prima naast onze fietsen paste. Onderweg kwamen er nog meer fietsen bij, die tegen de klapstoeltjes tegenover onze fietsen werden gezet. Daar zou ook voldoende ruimte zijn als er geen hinderlijk glazen wandje zou staan, dat dwingt om fietsen er scheef neer te zetten. Uiteindelijk stonden in deze trein een groot deel van de rit 7 fietsen. Op weg naar het toilet kon ik er met enige moeite tussendoor lopen, maar met 6 fietsen was het gangpad breed genoeg gebleven.
Ook tijdens deze rit had de NS geen extra materieel ingezet om meer fietsruimte te creëren. Integendeel: het gebruikte treinstel voor alle middagtreinen op dit traject was van het type dat de minste ruimte voor fietsen heeft.
Zoals te doen gebruikelijk volgens voorschrift van te voren fiets geregistreerd en bleek de laatste fietsplek te hebben van Arnhem naar Eindhoven, via Utrecht want tussen Arnhem en Nijmegen waren werkzaamheden waardoor een bus werd ingezet. Fiets dagkaartje zou alleen digitaal aangeschaft kunnen worden en niet via de automaat. Gelijk ook maar gedaan.
Onderweg van Arnhem naar Utrecht 1 mede fietser.
In Den Bosch stapten nog 2 fietsers in, bepakt en beladen. 1 kon nog erbij, ander moest in de hal staan. Beiden hadden geprobeerd met de app te registreren maar dat bleek niet te lukken volgens hen. Zou geen problemen moeten geven volgens een conducteur op het perron die hierover aangesproken werd.
Conducteur in de trein? Er werd niet gecontroleerd.
Vanuit Eindhoven centraal via Beek en Donk terug naar Arnhem gefietst. 90 km.
Leuk fietstochtje. Voor herhaling vatbaar maar dan andere route.

Trein zat wel bomvol mensen dus dat verplichte mondkapje kwam niet slecht uit.
spoor  en kapje.jpg
keesswart schreef:
ma 24 aug, 2020 11:29
Enkele weken terug hebben we onze fietsen weer eens meegenomen in NS-treinen. Eerst op een vrijdagavond van Leiden naar Assen. Van tevoren keurig 2 fietsplekken geregistreerd. In Leiden had deze trein, die Den Haag Centraal als beginstation heeft - nog genoeg ruimte. Bagage eraf gehaald en in het rek bij ons zitplaatsen gelegd. Het was wel een koploper, met officieel slechts plek voor 3 fietsen per treinstel. Dat werden er in de loop van de reis aanzienlijk meer totdat het hele balkon vol stond met fietsen.
Het verhaal gaat dat de NS de treinen naar het noorden vaak langer zou maken om meer fietsplekken te creëren (zie dit draadje). Daar heb ik tijdens deze rit niks van gemerkt. Een tweede treinstel van deze koploper werd in Zwolle zelfs afgekoppeld. Gelukkig zaten wij in het voorste treinstel, dat doorreed richting Groningen.

Ruim een week later wilden we op zondagmiddag terug met de trein van Leeuwarden naar Leiden. Ook nu wilden we onze fietsen registreren. Dat bleek alleen 's avonds nog te kunnen. In treinen die eerder vertrokken, was nooit meer dan 1 fietsplaats beschikbaar. Dus hebben we voor de trein die we wilden hebben 1 registratie gedaan voor 2 fietsen. Dat bleek een dubbeldekker van het type DDZ te zijn. In de hele trein was maar 1 ruimte voor fietsen waar officieel slechts 2 fietsen mochten staan.

Wij waren de eerste fietsers die instapten. Even later kwam nummer drie, die nog prima naast onze fietsen paste. Onderweg kwamen er nog meer fietsen bij, die tegen de klapstoeltjes tegenover onze fietsen werden gezet. Daar zou ook voldoende ruimte zijn als er geen hinderlijk glazen wandje zou staan, dat dwingt om fietsen er scheef neer te zetten. Uiteindelijk stonden in deze trein een groot deel van de rit 7 fietsen. Op weg naar het toilet kon ik er met enige moeite tussendoor lopen, maar met 6 fietsen was het gangpad breed genoeg gebleven.
Ook tijdens deze rit had de NS geen extra materieel ingezet om meer fietsruimte te creëren. Integendeel: het gebruikte treinstel voor alle middagtreinen op dit traject was van het type dat de minste ruimte voor fietsen heeft.
De prijs van het fietskaartje is versneld van € 6,20 naar € 7,50 gegaan, omdat NS kosten zou maken voor extra lange treinen naar Groningen en Leeuwarden. Niet zozeer voor het aantal reizigers maar vanwege het aantal fietsen.
Ook mijn recente ervaring in het noorden van het land is dat het vrij korte treinen zijn van het verkeerde type.
Bij de koplopers heeft NS het aan zichzelf te wijten. Aan een zijde van een treinstel zijn de fietsplaatsen weg gehaald bij de renovatie. De DDZ-treinen zijn van binnen onlangs geheel gestript voor een renovatie. Daar hadden meer flexibele plekken voor de fiets in gekund. NS kan op deze lijnen ook VIRM-stellen inzetten. In een VIRM-6 zijn officieel 9 fietsplaatsen, maar er passen op de fietsplaatsen gemakkelijk 12 fietsen.
Laatst op een woensdagochtend om 07:00 met de trein van Groningen naar Enschede met overstap in Zwolle. Op beide trajecten een stoptrein. Alleen in het traject tot Zwolle een andere fietser.
Ik had de fiets niet geregistreerd omdat ik niet van te voren wist hoe laat ik op het station zou zijn en welke trein ik zou nemen. Ben trouwens op het hele traject niet gecontroleerd.
Rover krijgt honderden klachten over het aanmelden van fietsen in treinen en over de verplichte digitale aankoop van een fietskaartje. aldus de Telegraaf van hedenochtend.
Heel grappig is de reactie van de NS:
"NS laat weten dat dit beleid puur is gebaseerd op de coronaregels. ,,We moeten drukte in de trein zien te voorkomen door reizigers te spreiden, maar ook door teveel fietsen te beperken. Dat kan alleen met onze digitale aanmeldservice, waar ruim negen van de tien fietsers zonder problemen gebruik van maken. Niemand wil graag op een perron geweigerd te worden”, aldus een woordvoerder."
Dat laatste over die perronweigering slaat werkelijk als een tang op een varken, want ook als je niet gereserveerd hebt, word je niet geweigerd in de trein. Het is dus heel goed mogelijk dat je mét reservering de trein niet in kunt omdat alle plekken bezet zijn door fietsers die niet voor die trein gereserveerd hebben.
De laatste weken heb ik overigens zonder problemen een paar keer met de fiets in de trein gereisd; opvallend was wel dat ons tweemaal (tijdens twee reizen dus) door knorrige HC's werd toegeblaft dat "die fietsen niet zo kunnen blijven staan!" terwijl we beide malen nog bezig waren de fietsen in de daarvoor bestemde krappe ruimte te schuiven. Structureel ontmoedigingsbeleid blijkbaar :( . In digitale fietskaartjes waren ze trouwens in het geheel niet geïnteresseerd, wel in vervoerbewijzen.
Ik snap niet zo goed wat het probleem is met de verplichte digitale aankoop en de vrijwillige reservering. Ik check digitaal in met mijn OV-chipkaart en in de trein reserveer ik en koop een kaartje voor de fiets met mijn NS-app, simpeler kan het niet. Ik vraag me wel af wat het nut van reserveren is als het niet verplicht is en of NS mijn fiets nog mag weigeren als ik gereserveerd heb?
Bert van Sprang schreef:
do 10 sep, 2020 10:19
Ik snap niet zo goed wat het probleem is met de verplichte digitale aankoop en de vrijwillige reservering. Ik check digitaal in met mijn OV-chipkaart en in de trein reserveer ik en koop een kaartje voor de fiets met mijn NS-app, simpeler kan het niet. Ik vraag me wel af wat het nut van reserveren is als het niet verplicht is en of NS mijn fiets nog mag weigeren als ik gereserveerd heb?
Het antwoord op je laatste vraag is ja. Reserveren geeft geen recht op reizen. Dat is het idiote. Je kunt tijdens het reserveren in de app alleen bij benadering zien hoe vol een trein is met fietsen. Bij benadering, want niet-gereserveerde fietsen kunnen gewoon mee indien plaats beschikbaar.
Dat dacht ik al en dat is inderdaad idioot.
Bert van Sprang schreef:
do 10 sep, 2020 10:22
Dat dacht ik al en dat is inderdaad idioot.
De ruimtes voor fietsen blijven verdraaid te klein in Nederlandse treinen! Utrecht, doe er wat aan! Ik heb Duitse en Oostenrijkse treinen meegemaakt waar halve wagons voor fietsen bestemd zijn!
Martin E. van Doornik schreef: Utrecht, doe er wat aan!
‘Utrecht’ gaat echt niets veranderen omdat jij hier iets vindt, Martin. Je kunt beter lid worden van reizigersvereniging Rover en de Fietsersbond, die al jarenlang druk uitoefenen op de NS, ook voor meer fietsplekken in treinen. Mede dankzij deze verenigingen heeft het meeneemverbod voor fietsen in NS-treinen dit jaar maar kort geduurd.
peter de rijk schreef:
do 10 sep, 2020 10:20
reserveren
registreren
eindgebruiker schreef:
vr 11 sep, 2020 08:14
peter de rijk schreef:
do 10 sep, 2020 10:20
reserveren
registreren
Uiteindelijk beslist de HC (hoofdconducteur) van de trein.
Het registreren is voor de NS wel een mooie tool om te zien waar en wanneer de vraag groter is. Of ze dan ook iets aan de capaciteit gaan doen is natuurlijk nog maar de vraag.