De ECF (European Cyclist' Federation) is bezig met een campagne voor fietsen in de trein. Er wordt een lobby gevoerd richting Europese Commissie om de norm van van 8 fietsen per trein, ook in Hogesnelheidstreinen en internationale treinen aan te scherpen. Ook zijn er contacten met spoorwegmaatschappijen. In Duitsland heeft dat geleid tot succes. De Duitse spoorwegmaatschappij DB wilde absoluut geen fietsen in de snelle ICE. Het in- en uitladen van de fietsen zou de dienstregeling kunnen verstoren. Na veel lobbywerk en een nieuwe CEO bij de DB ging de DB overstag. In de nieuwe ICE4, die nu al een jaar jaar geleidelijk instromen zijn 8 fietsplaatsen. Onderzoek in de praktijk heeft uitgewezen dat het vervoer van fietsen niet leidt tot verstoringen. Ook de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij OBB heeft fietsplaatsen ingebouwd in hun snelle Railjet, die ook rijdt op Munchen en Boedapest.
De Franse SNCF is echter gestopt met het inzetten van TGV's met fietsplaatsen tussen Rijsel - Parijs, Rijsel - Rennes en Rijsel - Nantes. Groot probleem om nu bestemmingen in Frankrijk te bereiken.
Thalys heeft aangekondigd dat er na de verbouwing van de treinstellen er 2 fietsplaatsen per treinstel zullen komen. Het eerste verbouwde treinstel is nog altijd niet gepresenteerd. De treinstellen worden worden een voor een aangepakt. Het kan dit nog even duren voordat er voldoende treinstellen zijn verbouwd om het product aan te bieden.
In de IntercityDirect van Amsterdam naar Brussel-Zuid kunnen 4 fietsen mee. In de vakantiemaanden in de zomer geldt reservering.
In de Intercity van Amsterdam naar Hannover en Berlijn zijn 16 fietsplaatsen. Dat lijkt veel, maar in het seizoen zijn al deze plaatsen vaak volgeboekt. Er komen nieuwe Talgo-treinen, maar daarin zijn slechts 8 fietsplaatsen conform de norm.
In de ICE van Amsterdam naar Keulen en Frankfurt zijn geen fietsplaatsen en deze komen er niet. De rijtuigen zouden hier niet geschikt voor zijn. Inzetten van ICE4 naar Nederland is niet mogelijk, want deze treinen kunnen niet op het Nederlandse net rijden.
Rest voor vervoer van Nederland naar het buitenland alleen maar regionale treinen via de grensovergangen Bad Bentheim, Zevenaar- Emmerik, Venlo, Aken, Eijsden en Roosendaal. Deze treinen stoppen vaak, zodat je lang onderweg bent.
De regionale treinen naar Belgie zijn aftands, met een hoge instap en een klein hokje voor fietsen.
In Nederland zijn er in de zomermaanden problemen met plaatsen voor fietsen. Berucht zijn de koplopers met slechts 2 fietsplaatsen per treinstel een van de koppen.
Zie meer over de campagne van de ECF https://ecf.com/trains-cyclists
De Franse SNCF is echter gestopt met het inzetten van TGV's met fietsplaatsen tussen Rijsel - Parijs, Rijsel - Rennes en Rijsel - Nantes. Groot probleem om nu bestemmingen in Frankrijk te bereiken.
Thalys heeft aangekondigd dat er na de verbouwing van de treinstellen er 2 fietsplaatsen per treinstel zullen komen. Het eerste verbouwde treinstel is nog altijd niet gepresenteerd. De treinstellen worden worden een voor een aangepakt. Het kan dit nog even duren voordat er voldoende treinstellen zijn verbouwd om het product aan te bieden.
In de IntercityDirect van Amsterdam naar Brussel-Zuid kunnen 4 fietsen mee. In de vakantiemaanden in de zomer geldt reservering.
In de Intercity van Amsterdam naar Hannover en Berlijn zijn 16 fietsplaatsen. Dat lijkt veel, maar in het seizoen zijn al deze plaatsen vaak volgeboekt. Er komen nieuwe Talgo-treinen, maar daarin zijn slechts 8 fietsplaatsen conform de norm.
In de ICE van Amsterdam naar Keulen en Frankfurt zijn geen fietsplaatsen en deze komen er niet. De rijtuigen zouden hier niet geschikt voor zijn. Inzetten van ICE4 naar Nederland is niet mogelijk, want deze treinen kunnen niet op het Nederlandse net rijden.
Rest voor vervoer van Nederland naar het buitenland alleen maar regionale treinen via de grensovergangen Bad Bentheim, Zevenaar- Emmerik, Venlo, Aken, Eijsden en Roosendaal. Deze treinen stoppen vaak, zodat je lang onderweg bent.
De regionale treinen naar Belgie zijn aftands, met een hoge instap en een klein hokje voor fietsen.
In Nederland zijn er in de zomermaanden problemen met plaatsen voor fietsen. Berucht zijn de koplopers met slechts 2 fietsplaatsen per treinstel een van de koppen.
Zie meer over de campagne van de ECF https://ecf.com/trains-cyclists