Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets en trein naar de Vélodyssée: Morlaix-Hendaye - Forum Wereldfietser

Fiets en trein naar de Vélodyssée: Morlaix-Hendaye

De Vélodyssée langs de zuidelijke westkust van Frankrijk is nog altijd met de de fiets in de trein bereikbaar. In de zomermaanden reserveren voor je fiets.
1)Met de IntercityDirect van Amsterdam, Schiphol, Rotterdam, Breda naar Antwerpen.
2) Van Antwerpen met de Intercity naar Rijsel.
Helaas kan de fiets niet meer mee in de TGV's van Rijsel naar Parijs en de directe TGV's van Rijsel naar Rennes, Nantes en Bordeaux.
3) Van Rijsel moet je met een regionale trein (TER) naar Amiens en daar overstappen op een regionale trein naar Parijs.
4) Van Parijs (station Montparnasse) met een TGV naar Morlaix (of overstappen in Rennes op een TGV of TER naar Morlaix)
of als je het Bretonse deel overslaat van Parijs met een TGV naar Nantes.
Terug kun je vanuit het eindpunt Hendaye, of Biarritz of Bordeaux terug met een TGV naar Parijs.
Fietsplaatsen in de TGV moet je reserveren. kost 10 Euro. Kan in Nederland bij de Treinreiswinkel en in Frankrijk in grotere stations met een servicebalie. Je krijgt een zitplaats niet ver van je fiets. Zorg dat je fiets tijdig op de plek in de TGV is, anders heb je je kans dat de fietsplaatsen worden volgestouwd met hutkoffers, ondanks je reservering. Helaas worden het vertrekspoor vaak pas kort voor vertrek aangegeven. Zoek uit waar je rijtuig is, sta klaar bij het grote bord met de vertrektijden en neem bij het bekendmaken een spurt naar het perron en naar de juiste deur.
Door de tragere verbinding tussen Rijsel en Parijs zul je waarschijnlijk tijdens jouw treinreis ergens moeten overnachten.
Amiens heeft een camping. In Parijs kun je op zoek naar een hotel via Google hotels Paris. Handig is een hotel niet ver van station Montparnasse en op de terugreis bij het Gare du Nord. Let bij het Gare du Nord op of de fiets naar binnen kan. Voor diverse hotels moet je na de voordeur meteen een trap op.
bert sitters schreef:
ma 02 mar, 2020 17:19
..
Amiens heeft een camping. In Parijs kun je op zoek naar een hotel via Google hotels Paris. ..
Parijs heeft een heel aardige stadscamping die ook nog eens dicht bij de (flix)bus-opstap ligt.
renel schreef:
ma 02 mar, 2020 17:39
bert sitters schreef:
ma 02 mar, 2020 17:19
..
Amiens heeft een camping. In Parijs kun je op zoek naar een hotel via Google hotels Paris. ..
Parijs heeft een heel aardige stadscamping die ook nog eens dicht bij de (flix)bus-opstap ligt.
Helaas is het van deze camping toch nog een stuk fietsen naar de stations. Houd er rekening mee dat je ook nog je tent af moet breken en je spullen moet inpakken.Lastig als je een vroege trein moet halen.
bert sitters schreef:
ma 02 mar, 2020 17:49
renel schreef:
ma 02 mar, 2020 17:39
bert sitters schreef:
ma 02 mar, 2020 17:19
..
Amiens heeft een camping. In Parijs kun je op zoek naar een hotel via Google hotels Paris. ..
Parijs heeft een heel aardige stadscamping die ook nog eens dicht bij de (flix)bus-opstap ligt.
Helaas is het van deze camping toch nog een stuk fietsen naar de stations.
10km naar Gare du Nord, 11km naar Montparnasse vanaf genoemde camping.
verkeerde knopje
Als wat geduldiger bent en niet opziet tegen een paar keer overstappen dan kan je ook vanuit Rouen of Parijs redelijk per TER naar Morlaix. Een hotel in Rouen is wellicht interessanter.
Vanuit Morlaix naar Rouen heeft een erg vroege vertrektijd en lang wachten in Rennes.

Per TER naar Hendaye is niet echt leuk meer.

Dit alles vlgs bahn.de en in mei.
Bridgestone SM schreef:
ma 02 mar, 2020 18:51
Als wat geduldiger bent en niet opziet tegen een paar keer overstappen dan kan je ook vanuit Rouen of Parijs redelijk per TER naar Morlaix. Een hotel in Rouen is wellicht interessanter.
Vanuit Morlaix naar Rouen heeft een erg vroege vertrektijd en lang wachten in Rennes.

Per TER naar Hendaye is niet echt leuk meer.

Dit alles vlgs bahn.de en in mei.
[/quote)

Je kunt om de twee uur terug van Hendaye met de TGV naar Parijs. Hendaye is het beginstation en je boekt een gereserveerde plaats voor je fiets. Je krijgt een stoel niet ver van je fiets. De reistijd naar Parijs is 4:44 hrs.
Kijk op www.oui.sncf
Bridgestone SM schreef:
ma 02 mar, 2020 18:51
Als wat geduldiger bent en niet opziet tegen een paar keer overstappen dan kan je ook vanuit Rouen of Parijs redelijk per TER naar Morlaix. Een hotel in Rouen is wellicht interessanter.
Vanuit Morlaix naar Rouen heeft een erg vroege vertrektijd en lang wachten in Rennes.

Per TER naar Hendaye is niet echt leuk meer.

Dit alles vlgs bahn.de en in mei.
Je bent zo wel 10 uur onderweg van Rouen naar Morlaix en dan moet je ook nog eens vanuit Nederland in Rouen zien te komen.
bert sitters schreef:
wo 04 mar, 2020 15:38
Bridgestone SM schreef:
ma 02 mar, 2020 18:51
Als wat geduldiger bent en niet opziet tegen een paar keer overstappen dan kan je ook vanuit Rouen of Parijs redelijk per TER naar Morlaix. Een hotel in Rouen is wellicht interessanter.
Vanuit Morlaix naar Rouen heeft een erg vroege vertrektijd en lang wachten in Rennes.

Per TER naar Hendaye is niet echt leuk meer.

Dit alles vlgs bahn.de en in mei.


Je kunt om de twee uur terug van Hendaye met de TGV naar Parijs. Hendaye is het beginstation en je boekt een gereserveerde plaats voor je fiets. Je krijgt een stoel niet ver van je fiets. De reistijd naar Parijs is 4:44 hrs.
Kijk op www.oui.sncf
Tja ik ben in de goeie oude tijd nog eens met de autoslaaptrein+fiets naar Biarritz getreind ... die trein reed niet hard maar was er wel snel. Toentertijd reed er zelfs een echt bagage-rijtuig voor de fietsen mee
Daarna naar Hendaye fietsen (wij namen ook nog een hoekje Spanje mee), netto was het sneller (en tegelijk energetisch zuiniger) en waarschijnlijk ook nog goedkoper in vergelijking met de huidige reis met een hotel in Parijs.
Wij fietsten overigens onze eigen Pays Basques => Pays Bas ( met ongelooflijk veel tegenwind -- het was "een ware Odyssee" )
bert sitters schreef:
wo 04 mar, 2020 18:01
Bridgestone SM schreef:
ma 02 mar, 2020 18:51
Als wat geduldiger bent en niet opziet tegen een paar keer overstappen dan kan je ook vanuit Rouen of Parijs redelijk per TER naar Morlaix. Een hotel in Rouen is wellicht interessanter.
Vanuit Morlaix naar Rouen heeft een erg vroege vertrektijd en lang wachten in Rennes.

Dit alles vlgs bahn.de en in mei.
Je bent zo wel 10 uur onderweg van Rouen naar Morlaix en dan moet je ook nog eens vanuit Nederland in Rouen zien te komen.
Je komt via Lille net zo makkelijk in Rouen als in Parijs !
Lille - Rouen.png
Van Rouen naar Morlaix is niet snel, tweemaal ruim een uur overstap-tijd, totaal 9:08 uur
Rouen - Morlaix.png
De winst is (mogelijk) een goedkopere treinreis, geen reserveringsgedoe, en een (mogelijk) goedkoper hotel in Rouen.
Rouen is een mooie stad - wellicht wil je er een dagje blijven.
Bridgestone SM schreef:
wo 04 mar, 2020 18:30
bert sitters schreef:
wo 04 mar, 2020 18:01
Je bent zo wel 10 uur onderweg van Rouen naar Morlaix en dan moet je ook nog eens vanuit Nederland in Rouen zien te komen.
Je komt via Lille net zo makkelijk in Rouen als in Parijs !
Enkele jaren terug heb ik die route genomen. Het lukte me toen om in 1 dag van Leiden naar Caen te reizen. Het was wel een avontuur ;-)
Zie dit draadje.
keesswart schreef:
wo 04 mar, 2020 19:19
Bridgestone SM schreef:
wo 04 mar, 2020 18:30
bert sitters schreef:
wo 04 mar, 2020 18:01
Je bent zo wel 10 uur onderweg van Rouen naar Morlaix en dan moet je ook nog eens vanuit Nederland in Rouen zien te komen.
Je komt via Lille net zo makkelijk in Rouen als in Parijs !
Enkele jaren terug heb ik die route genomen. Het lukte me toen om in 1 dag van Leiden naar Caen te reizen. Het was wel een avontuur ;-)
Zie dit draadje.
't Zou nog steeds moeten kunnen, alleen kom je de volgende dag niet eerder in Morlaix aan (behalve als de SNCF-bus je fiets mee wil nemen, want dan is er ook een vroege verbinding).

Rouen is overigens sowieso een interessant start- en/of eindpunt voor een "Tour de France".
Heel Haute en Basse Normandie ligt voor je open, en Bretagne is niet erg ver als je even doortrapt.
Klopt, Rouen is dit jaar ineens heel interesant geworden.
Voor de Randonneursflèche met pasen heb ik dan ook Rouen als startplaats genomen.
Bridgestone SM schreef:
wo 04 mar, 2020 20:10


't Zou nog steeds moeten kunnen, alleen kom je de volgende dag niet eerder in Morlaix aan (behalve als de SNCF-bus je fiets mee wil nemen, want dan is er ook een vroege verbinding).

Fietsen mogen niet mee in de SNCF-bus. Ik bereikte Caen pas laat na een lange reisdag vanuit Amiens. Zeer vroeg vertrokken vanaf de camping.Volgens de Bahn-planner reed er op een traject een trein, maar in de praktijk was het een bus.Taboe voor mijn fiets.

Hierbij een dienstregeling op 24 april
Paris-Montparnasse naar Rennes en aansluitend van Rennes naar Morlaix. Station Rennes heeft liften! Reserveren voor je fiets in de TGV. Voor de TER (regionale trein) kun je niet reserveren.

TGV
07:06
09:05
TGV
09:31
11:06

TGV
09:52
11:25
TGV
11:29
13:01

TGV
10:52
12:25
TER
12:35
14;01

TGV
12:09
14:07
TER
15:39
17:15

TGV
14:09
16:07
TER
17:02
18:43

Reistijd Parijs - Morlaix dus van 3:09 hrs tot 5:06 hrs.

Morlaix heeft geen camping, maar niet ver van het station zijn diverse hotels met het label Accueil Vélo (fietsers welkom)
bert sitters schreef:
do 05 mar, 2020 06:26
Bridgestone SM schreef:
wo 04 mar, 2020 20:10
(behalve als de SNCF-bus je fiets mee wil nemen, want dan is er ook een vroege verbinding).
Fietsen mogen niet mee in de SNCF-bus.
Daarom schreef ik ook "mee wil nemen" er is in Frankrijk regelmatig een groot verschil tussen de regel en de praktijk.
Hoe dat met SNCF-bussen zit kan ik wegens gebrek aan ervaring niet beoordelen, maar als het vlgs de Franse dienstregeling een trein is dan zou een vervangende bus fietsen mee moeten nemen (wel dergelijke ervaring in Nederland en België).
bert sitters schreef:
do 05 mar, 2020 06:26
Volgens de Bahn-planner reed er op een traject een trein, maar in de praktijk was het een bus.
De laatste jaren zijn er veel werkzaamheden aan het spoor tussen Amiens en Rouen. Blijkbaar zijn die niet allemaal tijdig verwerkt in de Duitse treinplanner. De TER-planner van de SNCF zou wel up to date moeten zijn (zie hier).

bert sitters schreef:
do 05 mar, 2020 06:26
Morlaix heeft geen camping, maar niet ver van het station zijn diverse hotels met het label Accueil Vélo (fietsers welkom)
Sinds een paar jaar is er weer een camping in Morlaix (zie hier).
keesswart schreef:
do 05 mar, 2020 10:10


bert sitters schreef:
do 05 mar, 2020 06:26
Morlaix heeft geen camping, maar niet ver van het station zijn diverse hotels met het label Accueil Vélo (fietsers welkom)
Sinds een paar jaar is er weer een camping in Morlaix (zie hier).
Goed nieuws Kees! Met speciaal tarief voor fietsers.
keesswart schreef:
do 05 mar, 2020 10:10
bert sitters schreef:
do 05 mar, 2020 06:26
Volgens de Bahn-planner reed er op een traject een trein, maar in de praktijk was het een bus.
De laatste jaren zijn er veel werkzaamheden aan het spoor tussen Amiens en Rouen. Blijkbaar zijn die niet allemaal tijdig verwerkt in de Duitse treinplanner. De TER-planner van de SNCF zou wel up to date moeten zijn (zie hier).


Er gaat maar een trein van Amiens naar Rouen: om 6:58, aankomst in Rouen 8:24. Voor de rest gaan er bussen, of de treinplanner van de SNCF stuurt je voor treinen via Parijs.
Vroeg uit de veren dus op de camping, opbreken, fietspad langs de Somme af naar de stad en in het station de trap af naar het perron. Bij het station van Amiens is ook een Ibis Budget Hotel. Heb ik altijd goede ervaringen mee.
En als je 's ochtends in Nederland in de trein bent gestapt: vanaf 17:28 rijden er ook weer treinen van Amiens naar Rouen. In het weekend zijn er nu geen werkzaamheden en rijden er de hele dag treinen, met een onderbreking van 5 uur rond lunchtijd. Af en toe rijdt er ook een rechtstreekse trein van Lille naar Rouen.
Een handig overzicht geven de fiches horaires van dit traject (zie hier). Let wel goed op de kleine lettertjes en picto's bovenin de kolommen.
bert sitters schreef:
do 05 mar, 2020 11:47
Er gaat maar een trein van Amiens naar Rouen: om 6:58, aankomst in Rouen 8:24. Voor de rest gaan er bussen, of de treinplanner van de SNCF stuurt je voor treinen via Parijs.
Zie hier, mooier kunnen we het niet maken. De trein vlgs "mijn" bahn.de planning komt ook gewoon uit de SNCF-site.
 
Amiens - Rouen direct suivant SNCF.png
Amiens - Rouen direct suivant SNCF.png (15.68 KiB) 6382 keer bekeken
Amiens - Rouen direct suivant SNCF -.png
Amiens - Rouen direct suivant SNCF -.png (17.04 KiB) 6382 keer bekeken
En ze rijden daarna in een ± uur-ritme, dus als je er eentje mist is het niet direct een "Odyssee".

Ik had het al eens eerder uitgezocht, ik was vorig jaar met een groep ten westen van Rouen aan de Seine.
Het is daar overigens niet ruim bedeeld met campings, en zeker niet met prettige/handig gelegen campings, ik ken er maar eentje.

PS Ik keek ook nog even naar de tarifering en die is om gallisch van te worden (mijn hekel aan variabele tarieven wordt weer gestaafd).
Van Amiens naar Rouen is € 7,--, van Rouen naar Yvetot is € 5,-- en van Amiens naar Yvetot is € 27,10 .... wie snapt zoiets?
Mijn prettige camping is nog een uurtje helling af van Yvetot, vandaar dat ik keek.