Gisteren zijn we met snelle Duitse treinen uit de Alpen teruggekomen. Met 2 rugzakken, een rolkoffer en een 2 meter lange tas met langlaufski’s was dat nog te doen. (Anders dan fietsen, kun je ski’s bovenop een paar rugzakken in het bagagerek wurmen; dat schijnt zelfs bij de NS te mogen, zie
hier.) We boften dat op de stations waar we in een trein moesten stappen, veel reizigers uitstapten. Bovendien stonden we steeds al op het juiste deel van het perron, waardoor we snel in de juiste wagon konden zijn voordat andere reizigers de laatste lege plekken in de rekken vol hadden kunnen gooien. Verpakte fietsen hadden we er niet zonder slag of stoot tussen kunnen krijgen.
willem.m schreef: ↑wo 12 feb, 2020 13:20
Wij willen in september naar Bardoneccia (net over de grens F-I, bij Turijn), om daar twee weken met de MTB door de bergen te trekken. Als het even kan, gaan we liever niet met het vliegtuig. Met een overstap in Parijs kan je heel comfortabel in 1 dag met de trein naar Turijn, heb ik afgelopen herfst zelf mogen ervaren. We hebben echter geen ervaring met het meenemen van fietsen in een Thalys of TGV. Openstaande vragen voor mij zijn of er echt plek is voor de fietsen in de trein, hoe dat werkt met bagage als je ook nog een (middel)grote rugzak hebt, en ook het dragen van de fiets naar en van de metro tijdens de overstap in Parijs lijkt me best onhandig.
Nog maar enkele jaren terug was de
(auto)slaaptrein van Den Bosch naar Alessandria - met speciale fietskooien - voor jullie een prima optie geweest, mits die in september zou hebben gereden.
Op een rustige dag in september zou je hoogstwaarschijnlijk wel een paar verpakte fietsen in de Thalys kwijt kunnen, als je op Amsterdam Centraal instapt, ruim voordat de Thalys vertrekt. Op grote Franse stations is dat lastiger, omdat de SNCF daar pas kort voor vertrek (vaak maar 10 minuten) bekend maakt vanaf welk spoor een TGV vertrekt. Wanneer je dan niet vooraan staat bij de juiste lift, trap of doorgang, slinkt de kans op succes in de ratrace naar de bagagerekken met de minuut.
Reis je via Duitsland en Zwitserland, waar enkele ICE-treinen met reserveerbare fietsplekken rijden, dan ben je twee dagen onderweg. Je zou dan op de camping van Zürich kunnen overnachten. Van Zürich naar Bardonnecchia is het nog een dag boemelen.
Ook zou je de nachttrein (met reserveerbare fietsplekken) tussen Hannover en Zürich kunnen nemen. Helaas heb je dan wel nog een halve dag nodig om in Hannover te komen (met een flinke tijdsbuffer om te voorkomen dat je door onvoorziene vertraging de nachttrein mist).
Volgend jaar heeft de Thalys een paar fietsplekken en rijdt er misschien een Flixtrein tussen Parijs en Nice. Ook rijdt er dan weer een nachttrein van Nederland naar Innsbruck, hopelijk voorzien van fietsplekken.
Volgens de routeplanner van de ANWB kun je met de auto al in 9 à 10 uur van Den Bosch naar Bardonecchia rijden. Als ik zelf niet tot het Bewust Auto- en Rijbewijsloze deel van de bevolking zou behoren, zou ik nu vermoedelijk voor die optie kiezen. Of een startplek in de Alpen kiezen, die wat beter bereikbaar is; zoals wij
hier hebben gedaan.