Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tarief fiets per trein 1979 - Forum Wereldfietser

Tarief fiets per trein 1979

NS-fietskaart naar Groningen.jpg
Ik ben mijn documenten van mijn vroegere fietsreizen aan het scannen.
Dit is een fietskaart uit 1979, die ik heb gebruikt voor Amsterdam CS naar Groningen Hoofdstation.
Op Schiphol geland uit Tel Aviv en naar Amsterdam CS gefietst, want de Schiphol-spoorlijn bestond toen nog niet.
De tarief was f 11,75 en gedeeld door de euro-koers van 2,20371 is dat omgerekend € 5,33. Tegenwoordig € 7,50.
Nou is het prijsverschil in vergelijking met de plaatskaarten voor de treinreizigers eigenlijk niet zo veel veranderd....
Waarom er een Hilversumse stempel op staat, herinner ik me niet meer.
Grappig om te zien. Vroeger betaalde je dus minder als de afstand onder de 51 of 151 km bleef.
Overigens komt 11,75 gulden uit 1979 overeen met 13,20 euro in 2019 volgens CBS prijzen toen en nu

Ik ben wel blij met het dagkaart systeem. Je kan 's morgens op de trein stappen, een mooie fietsrit maken en later op de dag weer terug vanuit een ander station. Zo heb ik vorig jaar Maastricht - Winterswijk (voornamelijk door Duitsland) en Maastricht - Middelburg (voornamelijk door België en met de bus door de Westerscheldetunnel) gereden.
Tegenwoordig koop ik mijn dagkaart fiets als QR code in de NS App op mijn telefoon en betaal met iDeal.
Weet iemand trouwens of je dat officieel moet doen voor je door een incheckpoortje gaat of het perron betreedt?
Ik heb al een paar keer door tijdnood pas in de trein de aankoop van het fietskaartje gedaan.

Wanneer is de dagkaart fiets eigenlijk ingevoerd en hoe heeft de prijs zich ontwikkeld in de loop der jaren?
HFvdS schreef:
di 04 feb, 2020 15:26
Tegenwoordig koop ik mijn dagkaart fiets als QR code in de NS App op mijn telefoon en betaal met iDeal.
Weet iemand trouwens of je dat officieel moet doen voor je door een incheckpoortje gaat of het perron betreedt?
Ik heb al een paar keer door tijdnood pas in de trein de aankoop van het fietskaartje gedaan.
Dat lijkt me prima, zolang je het maar gedaan hebt voordat er een conducteur komt. Op het perron is geen controle, afgezien van gesloten incheckpoortjes op de grotere stations.
keesswart schreef:
di 04 feb, 2020 16:02
Op het perron is geen controle,
Maar je bent er wel verplicht een geldig vervoersbewijs te hebben. Dat zal, vermoed ik, ook voor je fiets gelden. Hoewel het zelden voor zal komen, kan het dus wel dat je er gecontroleerd wordt. Als je op een perron of bij het instappen om je fietsvervoersbewijs gevraagd wordt en je hebt dit nog niet, dan ben je afhankelijk van de welwillendheid van de controleur; gelooft die dat je van zins was dat te gaan aanschaffen zodra je in de trein zat?

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
di 04 feb, 2020 16:36
keesswart schreef:
di 04 feb, 2020 16:02
Op het perron is geen controle,
Maar je bent er wel verplicht een geldig vervoersbewijs te hebben. Dat zal, vermoed ik, ook voor je fiets gelden. Hoewel het zelden voor zal komen, kan het dus wel dat je er gecontroleerd wordt. Als je op een perron of ... om je fietsvervoersbewijs gevraagd wordt en je hebt dit nog niet, dan ben je afhankelijk van de welwillendheid van de controleur ....
Er zijn stations - mét poortjes - waar je met de fiets aan de hand doorheen kan lopen om aan de andere kant weer op de straat verder te fietsen (ik doe dat alhier met een zekere onregelmaat).
Niemand die dat dan controleert ... je kan dan eventueel ook over het perron komen (als je bij de "andere" ingang binnen kwam).

Overigens valt mij op dat de fietskaartjes sowieso maar weinig gecontroleerd worden, hoogstens in de randstedelijke periferie en dan in het bijzonder wanneer de fiets begeleid wordt door een "gekleurde medemens".
Als ik als waarschijnlijk geen immigratie-achtergrond-hebbende en inmiddels ook verzilverende fiets-trein-reiziger in de trein zit zegt de etnische-profiel-algoritme kennelijk dat ik mijn fietskaartje braaf betaald heb.
Bridgestone SM schreef:
di 04 feb, 2020 17:48
Er zijn stations - mét poortjes - waar je met de fiets aan de hand doorheen kan lopen om aan de andere kant weer op de straat verder te fietsen (ik doe dat alhier met een zekere onregelmaat).
Niemand die dat dan controleert ... je kan dan eventueel ook over het perron komen [...]
Vervolgens kun je met fiets en al in de trein terechtkomen zonder fietskaartje. Als je niet gecontroleerd wordt, mag dat dan?

Carl
Bridgestone SM schreef:
di 04 feb, 2020 17:48
Als ik als waarschijnlijk geen immigratie-achtergrond-hebbende en inmiddels ook verzilverende fiets-trein-reiziger in de trein zit zegt de etnische-profiel-algoritme kennelijk dat ik mijn fietskaartje braaf betaald heb.
Tegenwoordig heb je daarvoor een op Big Data gestoeld alogoritme dat met Artificial Intelligence werkt, maar iets zegt me dat dat uiteindelijk ook niks anders is dan discriminatie.
Carl schreef:
di 04 feb, 2020 18:09
Bridgestone SM schreef:
di 04 feb, 2020 17:48
Er zijn stations - mét poortjes - waar je met de fiets aan de hand doorheen kan lopen om aan de andere kant weer op de straat verder te fietsen (ik doe dat alhier met een zekere onregelmaat).
Niemand die dat dan controleert ... je kan dan eventueel ook over het perron komen [...]
Vervolgens kun je met fiets en al in de trein terechtkomen zonder fietskaartje. Als je niet gecontroleerd wordt, mag dat dan?
Dat mag, je mag daarna - bij een controle - een boete betalen (als je tot de verzilverende generatie hoort zou je bij controle maar zo geluk het voordeel van de twijfel kunnen krijgen ... de algoritme weet nog niet dat er heel sluwe "zilverlingen" tussen zitten).
HFvdS schreef:
di 04 feb, 2020 15:26
Grappig om te zien. Vroeger betaalde je dus minder als de afstand onder de 51 of 151 km bleef.
Overigens komt 11,75 gulden uit 1979 overeen met 13,20 euro in 2019 volgens CBS prijzen toen en nu
Tegenwoordig koop ik mijn dagkaart fiets als QR code in de NS App op mijn telefoon en betaal met iDeal.
Helaas reageert mijn smartphone niet op QR. Een foto gemaakt en er gebeurt niets.... :?
Ik koop voornamelijk Actie van de dag-treinkaarten op mijn computer en print deze uit. De fietskaart koop ik gewoon op de automaat op het perron.
Als je op je mobiel hebt: de NS-app, bank-app en browser, hoef je niets met een QR-code. Je laadt dan het gekochte (aanbiedings)kaartje (*) in de NS-app en de NS-app toont dat de QR-code aan de conducteur (die bijna nooit langskomt, maar dat is een ander verhaal).

(*)Actie van de dag kun je ook in de NS-app laden.
Martin E. van Doornik schreef:
di 04 feb, 2020 19:48
Helaas reageert mijn smartphone niet op QR. Een foto gemaakt en er gebeurt niets.... :?
Ik koop voornamelijk Actie van de dag-treinkaarten op mijn computer en print deze uit. De fietskaart koop ik gewoon op de automaat op het perron.
Je hoeft zelf geen QR code te scannen. Je koopt een fietskaart op je smartphone als plaatje met QR code. De conducteur scant de QR code op het scherm van je telefoon en ziet gelijk op zijn apparaat of je kaartje geldig is.
Carl schreef:
di 04 feb, 2020 16:36
keesswart schreef:
di 04 feb, 2020 16:02
Op het perron is geen controle,
Maar je bent er wel verplicht een geldig vervoersbewijs te hebben. Dat zal, vermoed ik, ook voor je fiets gelden. Hoewel het zelden voor zal komen, kan het dus wel dat je er gecontroleerd wordt. Als je op een perron of bij het instappen om je fietsvervoersbewijs gevraagd wordt en je hebt dit nog niet, dan ben je afhankelijk van de welwillendheid van de controleur; gelooft die dat je van zins was dat te gaan aanschaffen zodra je in de trein zat?

Groetjes,

Carl
Als je dit artikel goed leest moet je dus bij Syntus ook op het perron al in het bezit van een fietskaartje zijn. Dat zal dus ook wel voor de NS gelden.

Een woordvoerster van Syntus legt uit dat je een dagkaart nodig hebt zodra je het perron betreedt, of je nou in de trein zit of niet. De conducteurs mogen coulance betrachten, maar dat is aan hen.
Het gaat erom dat ik niet weet hoe ik met mijn smartphone een QR-code kan "opnemen". Zoals bijv. op toeristische informatiepanelen. Dat deed ik met de fotocamera en er gebeurde niets. Ik heb ook geen NS-app, niet nodig. Daar heb ik mijn computer voor.
HFvdS schreef:
wo 05 feb, 2020 08:40
Als je dit artikel goed leest moet je dus bij Syntus ook op het perron al in het bezit van een fietskaartje zijn. Dat zal dus ook wel voor de NS gelden.

Een woordvoerster van Syntus legt uit dat je een dagkaart nodig hebt zodra je het perron betreedt, of je nou in de trein zit of niet. De conducteurs mogen coulance betrachten, maar dat is aan hen.
Tja, wat de woordvoerder en/of een of andere site zegt is één ... als je het echt wilt weten moet je de harde regels achter een en ander opzoeken, en daarna ook nog eens kijken of die regels niet onredelijjk bezwarend zijn danwel in strijd met andere regels.

Alleen al in die gevallen dat je op een perron moet uit-checken om daarna bij een andere vervoerder weer in te checken loop je dus tussen die twee in/uit-check-paaltjes "illegaal" rond.

En in die gevallen dat het stationsgebied ook een doorgangsroute is kan het maar zo zo zijn dat je je fiets aan de hand meevoert. Is zo'n stations-gebied voorzien van poortjes dan check je in en daarna weer uit, maar dat is voor de persoon, niet voor de fiets (of hond) die je meevoert ... voor fietsen (of honden) is er gewoon geen in-uit-check optie voorzien !!

PS Ik heb ook al eens meegemaakt dat de automaat wegens een of andere storing geen fietskaartje wilde afleveren.
Martin E. van Doornik schreef:
wo 05 feb, 2020 12:08
Het gaat erom dat ik niet weet hoe ik met mijn smartphone een QR-code kan "opnemen". Zoals bijv. op toeristische informatiepanelen. Dat deed ik met de fotocamera en er gebeurde niets. Ik heb ook geen NS-app, niet nodig. Daar heb ik mijn computer voor.
Welke smartphone gebruik je? Er zijn hier appjes voor, QR readers.
Maar bv in iOS doet de camera het ook gewoon. Meestal komt er, zodra je de camera op zo'n code hebt gericht, een balkje over de bovenkant van het scherm met de vraag of Safari de achterliggende link moet openen. Maar het kan natuurlijk ook een andere 'opdracht' bevatten.

De NS app is toch wel heel handig voor onderweg. Of heb je dan ook een 'computer' bij je?
Martin E. van Doornik schreef:
wo 05 feb, 2020 12:08
Het gaat erom dat ik niet weet hoe ik met mijn smartphone een QR-code kan "opnemen". Zoals bijv. op toeristische informatiepanelen. Dat deed ik met de fotocamera en er gebeurde niets. Ik heb ook geen NS-app, niet nodig. Daar heb ik mijn computer voor.
Daar heb je een QR-code app voor nodig. Die start je eerst op en geeft hem toestemming je camera te gebruiken. Je richt je camera op de QR code en de app stuurt dan een opdracht naar je browser om naar de internetpagina te gaan waarvan het adres gecodeerd is in de QR code die je scant.
Ik gebruik zelf QR-code Reader voor Android

De NS app is gewoon heel handig om reizen te plannen. Je kunt zien of er vertraging is. Je kan zien of de trein druk is. Je kunt kaartjes kopen. Echt een aanrader.
HFvdS schreef:
wo 05 feb, 2020 13:30
Daar heb je een QR-code app voor nodig. Die start je eerst op en geeft hem toestemming je camera te gebruiken. Je richt je camera op de QR code en de app stuurt dan een opdracht naar je browser om naar de internetpagina te gaan waarvan het adres gecodeerd is in de QR code die je scant.
Ik gebruik zelf QR-code Reader voor Android
Zorg in elk geval dat je geen QR app installeert die toegang wil tot je contacten en bestanden. Ooit was er zo'n gratis zaklamp app die je telefoon als het ware leegroofde.Wel goed bedacht trouwens.
HFvdS schreef:
wo 05 feb, 2020 13:30
De NS app is gewoon heel handig om reizen te plannen. Je kunt zien of er vertraging is. Je kan zien of de trein druk is. Je kunt kaartjes kopen. Echt een aanrader.
Voor informatie over vertragingen is de app Rijden de treinen beter dan de NS app. Deze wordt ook door conducteurs gebruikt. Deze app is alleen voor Android beschikbaar.
Wat leuk om te zien Martin, ik was echt benieuwd, dan valt het fietskaartje van nu nog wel mee. Ook leuk dat je nog zo veel meer dingen van vroeger hebt bewaard en soms wel eens hier laat zien; maakt het toch allemaal bij elkaar bijzonder :P mooi.
fud0 schreef:
wo 05 feb, 2020 15:47
Wat leuk om te zien Martin, ik was echt benieuwd, dan valt het fietskaartje van nu nog wel mee. Ook leuk dat je nog zo veel meer dingen van vroeger hebt bewaard en soms wel eens hier laat zien; maakt het toch allemaal bij elkaar bijzonder :P mooi.
Ik heb van mijn meeste fietstochten een hele reeks ordnermappen opgebouwd met daarin ansichtkaarten, trein- vlieg- of boottickets, postzegels, folders, toegangskaarten (musea, zwembad en van alles wat), munten of bankbiljetten, landkaarten en nog heel veel meer....
Op de plank boven mijn computer staan nog 80 dia-magazijnen voor 100 dia's elk, waarvan 60 % voor fietstochten..

Bootkaartje dubbel.jpg
Dit hier zijn de bootkaartjes voor Puttgarden-Rødby in 1975. De veerboot was toen nog van de Duitse spoorwegmaatschappij DB.
Ik fietste geheel van Hilversum naar Oslo in Noorwegen.