Additionally, paste this code immediately after the opening tag: mogelijk FlixTrain met fietsruimte naar en in Frankrijk - Forum Wereldfietser

mogelijk FlixTrain met fietsruimte naar en in Frankrijk

In Duitsland rijdt de FlixTrain al. Dit is het zusje van de FlixBus. Deze trein rijdt bijvoorbeeld tussen Keulen en Hamburg.
FlixTrain heeft nu ook een licentie aangevraagd om vanaf 2021 treinen te laten rijden naar en in Frankrijk.
Het gaat om de volgende verbindingen
1) Brussel-Zuid - Parijs, zeven keer per dag;
2) Parijs - Bordeaux;
3) Parijs - Lyon - Nice;
Deze treinen zijn vergelijkbaar met Intercity en zullen rijden op traditioneel spoor: géén HSL. Dus langzamer dan Thalys en TGV, maar sneller dan de regionale TER-treinen.
Er komt ruimte voor fietsen. Voor fietsen moet worden gereserveerd. Voordeel is dat je zeker bent van een plek voor je fiets.
Vooral Parijs - Lyon - Nice lijkt aantrekelijk, omdat er op deze verbinding géén fietsen mee kunnen in de TGV.
Je kunt wel met TER-treinen, maar je hebt daar veel tijd voor nodig, er gaan er niet veel, er zijn niet altijd goed aansluitende overstaps en je kunt niet reserveren. Afgelopen zomer heeft dat geleid tot grote problemen met fietsen die de trein uitpuilden en reizigers die met hun fiets de trein niet inkonden. Het is geen Nederland met minimaal een half uur voor de volgende trein. De volgende trein kan vele uren later gaan of de volgende dag met altijd nog de vraag of de fiets dan wel meekan.

Ik heb binnenkort een gesprek met een PR-manager van FlixBus. Heeft iemand punten die ik mee kan nemen?
Als voorbeeld zouden ze de intercity Amsterdam-Berlijn kunnen nemen. Dit jaar heb ik al een paar keer gebruik van die trein gemaakt en het blijft een van mijn favorieten. Door het gebruik van goed zichtbare fietshaken wordt het zelfs voor Chinese toeristen met hutkoffers snel duidelijk dat de ruimte waar die haken hangen bedoeld is voor fietsen. Wat wel beter kan, is de inpasbaarheid van fietsen met dikke banden en brede sturen. Nu passen wielen met banden die dikker zijn dan 5 cm vaak al niet in een fietshaak.
Laat ze niet te zuinig zijn met fietsplekken, want deze Flixtreinen gaan naar gebieden die zeer geliefd zijn bij vakantiefietsers. In de intercity uit Berlijn zag ik dat zelfs eind oktober nog minstens de helft van de circa 20 fietsplekken gebruikt werd. Rond Nice en Bordeaux duurt het fietsseizoen nog een stuk langer (maart-juni en september-november zijn daar prima fietsmaanden; in de zomer is het mij er te heet en te druk).

Nu maar hopen dat de Flixtrein in Frankrijk met meer enthousiasme wordt binnengehaald dan Arriva in Wallonië; en dat die PR-manager niet alleen goed is in het promoten van treinen, maar ook kan luisteren, oog heeft voor groepen reizigers die door de SNCF niet serieus genomen worden en nog enige invloed uit kan oefenen op zijn/haar managers. ;-)
Heeft iemand al eens een Flixtrein genomen? Naar Berlijn bvb, wou dat een paar weken geleden doen maar is uiteindelijk niet doorgegaan. Goeie ervaring? Kan moeilijk even random zijn als de buslijnen, waar je vaak niet weet waar je aan toe bent.
Bert,
Neem in ieder geval mee dat ze de reservering van de fietsplaatsen op orde hebben, zodat je niet (wat blijkbaar bij de bussen wel voorkomt) toch je fiets niet kan meenemen.
@Bert
Omdat ze maar een beperkt aantal trajecten bieden is het wel handig als het ook via de treinreiswinkel te boeken is en niet alleen online.
ericplan schreef:
vr 08 nov, 2019 23:40
@Bert
Omdat ze maar een beperkt aantal trajecten bieden is het wel handig als het ook via de treinreiswinkel te boeken is en niet alleen online.
Wat is dan de meerwaarde t.o.v. zelf online boeken?

Eens met de input van Kees. Die trein beviel me goed toen ik afgelopen augustus naar Osnabrück ging. (Hoe ze zo"n fietscoupé rendabel kunnen krijgen begrijp ik overigens niet, maar dat terzijde.)

Had iemand al gezegd dat een lage en niet te smalle instap prettig is?

Succes met je gesprek Bert!
Zoals Kees Swart ook aangeeft, in de trein moet duidelijk op vloer en wand aangegeven zijn dat de ruimte gereserveerd is voor fietsen, om te voorkomen dat dit volgegooid wordt met koffers.
En verder een beetje bredere deuren als normaal, maar dat zal afhankelijk zijn van wat Flixtrain gaat huren.
Goed initiatief, met name Brussel-Parijs.
Dit is nu al een heel populaire Thalys verbinding, er is zeker markt voor een iets langzamere maar goedkopere verbinding. Onderweg zijn een aantal steden langs het gewone spoor die voor fietsers ook interesant zijn maar nu slecht te bereiken zijn. (Amiens, St Quentin). Dat scheelt weer het je weg uit Parijs vinden als je ten noorden van Parijs gaat fietsen.
Belangrijk om in te brengen is dat de fietsplek ook via de app te reserveren moet zijn (is nu bijv. bij Oui.sncf niet zo) zodat je ook vanaf onderweg nog je terugreis kunt regelen.
Daarnaast is het handig als deze ook op zondagavond gaat rijden. Met name de SNCF stopt in deze regio op zondag erg vroeg met reizen zodat je nu erg vroeg je rit moet stoppen om nog thuis te kunnen komen.
Ivo Miesen schreef:
za 09 nov, 2019 10:37
Goed initiatief, met name Brussel-Parijs.
Dit is nu al een heel populaire Thalys verbinding, er is zeker markt voor een iets langzamere maar goedkopere verbinding. Onderweg zijn een aantal steden langs het gewone spoor die voor fietsers ook interesant zijn maar nu slecht te bereiken zijn. (Amiens, St Quentin). Dat scheelt weer het je weg uit Parijs vinden als je ten noorden van Parijs gaat fietsen.
Belangrijk om in te brengen is dat de fietsplek ook via de app te reserveren moet zijn (is nu bijv. bij Oui.sncf niet zo) zodat je ook vanaf onderweg nog je terugreis kunt regelen.
Daarnaast is het handig als deze ook op zondagavond gaat rijden. Met name de SNCF stopt in deze regio op zondag erg vroeg met reizen zodat je nu erg vroeg je rit moet stoppen om nog thuis te kunnen komen.
Snel even op zoek gegaan naar een paar Duitse ervaringen met de flixtrein:

Das Wagenmaterial erinnerte an den seligen Interregio mit genau den gleichen engen Türen an den Wagenenden wie seinerzeit. Allerdings sind die Rad-/ Gepäckabteile wesentlich größer, man hat also mehr Sitze geopfert.
Begint dus goed, maar oops:
Als ich am Samstag im HBf in Berlin stand, war der Flix-Zug auch gerade angekündigt, mit dem Hinweis: Heute keine Radmitnahme möglich.
En dit verhaal klinkt dan weer zeer vertrouwd Flixbusachtig, je houdt het eigenlijk niet voor mogelijk:
Wir hatten im Mai gebucht, mit Fahrradkarte. Ein paar Tage vor Abfahrt kam jeweils eine SMS, derzufolge es kein Fahrradabteil gebe, Beförderung sei "nicht möglich", bitte umbuchen. Wir haben das ignoriert, eine Stornierung per Mail kam nicht.

Am Bahnsteig - der Zug hat jetzt 7 oder 8 Wagen - gab es keine Info. Die Schaffner (es gibt mehr, als bei der DB) winkten uns aber zum letzten Wagen (in Berlin). Dort war ein Abteil für unsere Räder freigehalten, in das auch der Kinderanhänger noch passte. Es handelte sich im um einen alten IR-Wagen, das Einladen war sehr mühsam, der Anhänger musste entladen und zusammengeklappt werden und die Räder durch eine Enge Tür mit Stufen um zwei Ecken und hochkant durch die zu Enge Abteiltür bugsiert werden. Der Schaffner packte dabei aber kräftig mit an. Insgesamt: Super stressig (Sprint am Bahnsteig - Ausladen - akrobatisches Reinwuchten), aber im Ergebnis hat alles geklappt.
Samengevat:
Live von der Rückfahrt B-FFM: Kein Gepäckwagen, Räder in ein dafür leergehaltenes 6er-Abteil bugsiert. Zug ist krachvoll. Kein Wlan, kein Klima bei 30 Grad draussen. Original IR-Wagen in bonbonfarbenem Design.

Das Personal gibt alles. Aber die Organisation seitens Flixtrain hat Luft nach oben.

You get what you pay for.



edit: nog een Engelse link, https://www.trustpilot.com/review/flixtrain.com ("worst train ever!")

Samengevat samengevat:

Enige behoedzaamheid zal wel geboden zijn :roll:
Ik kwam nog wat meer details over de verbindingen tegen:

De vijf routes waarvoor FlixTrain een aanvraag voor capaciteit heeft ingediend, zijn:

Paris Austerlitz–Bordeaux Saint Jean. Het gaat om getrokken materieel met een elektrische locomotief. Twee treinstellen per dag stoppen op vijf tussengelegen stations.
Paris Bercy–Toulouse Matabiau. Twee treinstellen per dag verbinden beide steden. Ze halteren op zeven stations.
Paris Bercy–Nice. Een nachttrein. Eén treinstel per dag. De trein stopt op negen tussengelegen stations.
Paris Bercy–Lyon Perrache. De treindienst telt vijf treinstellen per dag met stops op drie tussengelegen stations.
Paris Gare du Nord–Brussel Noord. Deze internationale trein rijdt via de klassieke lijn met grenspassage via Maubeuge–Quevy (België), waarover alle verkeer tussen Brussel en Parijs verliep voordat Thalys van start ging. De aangemelde frequentie is zeven treinstellen per dag met een regelmatige 2-uur-interval. Met stop in Saint- Quentin.


(Bron: https://ovmagazine.nl/2019/06/flixtrain ... 1573293441)

Een nachttrein naar Nice, dat zou helemaal mooi zijn in combinatie met een trein van Brussel naar Parijs. Extra puntje voor je Bert, de aansluiting zodanig dat een fietser het ook makkelijk kan halen inclusief fietsen van Gare du Nord naar Bercy
Voor parijs-Toulouse zie ik weinig meerwaarde, daar rijdt de SNCF al op dezelfde manier.
Ik heb onlangs in Berlijn de Flixtrain zien vertrekken.
Oude wagons, helemaal volgeboekt.
Een kwartier later vertrok de reguliere trein naar Amsterdam.
Schoon, netjes.
Een aantal stations verder reden we de Flixtrain voorbij. Die was buiten het station op een zijspoor gezet om het gewone verkeer te laten passeren.
Wat was ik blij met mijn gewone trein naar Amsterdam.
Ik ben op het kantoor van FlixMobility BeNeLux in Amsterdam gweest. Er werken daar 17 mensen. Het bedrijf groeit als kool. Dat heeft ook geleid tot problemen bij het fietsvervoer in de bussen. In Benelux, Duitland, Zwitserland en Oostenrijk gaat het nu goed.
in 2018 heeft FlixBus 100.000 fietsen vervoerd. Zij vinden fietsers belangrijk 80% van de reizigers met een fiets zou niet voor FlixBus hebben gekozen als zij hun fiets niet hadden kunnen meenemen.

De FlixTreinen van en naar Frankrijkios een nieuw product. Er is een licentie aangevraagd voor een paar verbindingen met ingang van janueri 2021, omdat dan het Franse spoorwegenet wordt geliberaliseerd. De verbindingen zijn zorgvudig uitgekozen.
Brussel - Parijs.
Parijs -Bordeaux.
Parijs - Toulouse.
Parijs - Lyon.
Parijs - Nice. Dit wordt een nachttrein.
Ze gaan rijden over de oude lijnen, omdat daar voldoende ruimte, maar er op grote stuikken toch 160 km per uur kan worden gereden.
FlixMobility gaat nu op zoek naar treinen. Dit zullen lease- of tweede handstreinen worden.
Ik heb benadrukt dat op hun trajecten grote kansen liggen op reizigers met een fiets.
Een aantal belangrijk punten.
*Voldoende ruimte voor fietsen. Het Europees Parlement heeft bepaald minimaal 8 fietsen per trein. In de IC van Amsterdam naar Berlijn is ruimte voor 16 fietsen, maar in de zomermaanden zijn deze plaatsen vaak volgeboekt.
*Eventueel kunnen in de zomermaanden een paar stoelen worden weggehaald om fietsplaatsen te creeëren.
* Duidelijk aangeven waar de fietsen geladen kunnen worden. Zoals de treinen in Luxemburg met groot fietspictogram.
*Brede deuren om de fietsen te laden.
* Een zo laag mogelijke instap, zodat de fietsen gemakkelijk geladen kunnen.
* Duidelijk aangegeven plekken voor de fiets in de trein.
* De mogelijkheid om tijdens drukke weken in de zomer een bagagerijtuig aan de trein toe te voegen. . Er staan op emplacementen nog diverse van deze rijtuigen.
* in de nachttreinen van de SNCF kunnen alleen fietsplaatsen worden geboekt in combinatie met een ligplaats met vijf couchettes in een coupé. Veel fietsers willen meer comfort en een ligplaats in een coupé met drie couchettes, of een echt bed in de slaapwagen. Dit zou mogelijk moeten zijn.
Ik heb foto's opgestuurd.
2 x
bert sitters schreef:
wo 20 nov, 2019 11:35
in 2018 heeft FlixBus 100.000 fietsen vervoerd. Zij vinden fietsers belangrijk 80% van de reizigers met een fiets zou niet voor FlixBus hebben gekozen als zij hun fiets niet hadden kunnen meenemen.
Dus maar liefst 20% van die reizigers met een fiets zou de fiets hebben thuisgelaten om toch maar met Flixbus te kunnen reizen? :roll:
keesswart schreef:
wo 20 nov, 2019 11:51
bert sitters schreef:
wo 20 nov, 2019 11:35
in 2018 heeft FlixBus 100.000 fietsen vervoerd. Zij vinden fietsers belangrijk 80% van de reizigers met een fiets zou niet voor FlixBus hebben gekozen als zij hun fiets niet hadden kunnen meenemen.
Dus maar liefst 20% van die reizigers met een fiets zou de fiets hebben thuisgelaten om toch maar met Flixbus te kunnen reizen? :roll:
IK schat zo in dat het ook wel voorkomt dat iemand een paar dagen naar een stad gaat en denkt een fiets mee is wel handig en kost € 19 per retour. Wellicht gaan deze mensen toch als het niet kan en zoeken naar een fiets te huur in die stad.
Op deze wijze voorzie ik een fikse prijsverhoging voor het meenemen van een fiets bij FLIX, als ze handel ruiken zal de prijs er ook naar zijn?
Voor de duidelijkheid zet ik hier even een verwijzing naar het slechte nieuws:
bert sitters schreef:
do 16 apr, 2020 13:37
Flixtrain gaat niet per 1 januari rijden van Brussel naar Parijs en van Parijs naar o.a. Toulouse, Lyon en Marseille.
Per 1 januari wordt namelijk het Franse spoor geliberaliseerd. De prijs die de Franse spoorbeheerder vraagt is echter veel te hoog om een rendabele exploitatie mogelijk te maken.
Flixtrain rijdt al in Duitsland, maar is geschrokken van de Franse tarieven.
Flixtrain hoopt dat de spoorbeheerder alsnog bijdraait, maar het op de rails zetten vergt tijd. In dat geval zou Flixtrain later kunnen starten.
viewtopic.php?f=27&t=34611&p=360892&hil ... in#p360892