Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Belangen van fiets-treinreizigers? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Belangen van fiets-treinreizigers?

HFvdS schreef:
wo 25 dec, 2019 15:46
Ivo Miesen schreef: bert sitters schreef: ↑
wo 25 dec, 2019 06:24

Bij een koploper is dat lastig, want de slechts een paar fietsplaatsen bevinden zich slechts in een van de koppen van een treinstel. je weet vooraf niet in welke kop. De koplopers rijden vooral naar het noorden en Twente
De kop met de stroomafnemer. Als je daarop let kun je al beginnen met je te verplaatsen op het moment dat de trein binnenrijdt.
Heel erg bedankt voor deze tip.
Ik vind het nog steeds raar dat bij de verbouwing die gedaan is om de doorloopkoppen dicht te maken een hoop lege ruimte nu onbenut is gelaten. De tunnel naar de doorloopkop onder de machinistencabine is nu afgesloten. Er zouden makkelijk drie fietsen kunnen staan. Bovendien zouden bij deze treinstellen beide kanten fietsplaatsen kunnen hebben.
Er zijn fietsplaatsen op de andere kop geweest, maar deze zijn gesneuveld tijdens de verbouwing. Een van de doelstellingen van de verbouwing was om zoveel mogelijk extra zitplaatsen te creëren. Dit is gedaan door:
1)stoelen dichter tegen elkaar aan te plaatsen;
2)inkrimpen van de eerste klas;
3)halvering van de toiletten;
4)keukens uit de treinen slopen;
5)fietsplaatsen op te offeren. (overigens waren daar klapstoeltjes)
Dit heeft geleid tot een toename van het aantal zitplaatsen met 13%.

De afgesloten ruimte zou onveilig zijn, omdat de deuren op de voormalige doorloopkop vervangen zijn door een kunststof plaat. Dit om gewicht uit te sparen.
Ik snij regelmatig een stukje af met de trein, is niet altijd ideaal. Wat ik hier nergens lees, maar wat ook enorm kan schelen is het reizen met een trein van het sprinter type, hij zal niet overal rijden. De sprinter stopt wat vaker, ook op kleine stations maar is nog steeds sneller dan fietsen. Het belangrijkste, ze hebben een instap die gelijkvloers is, je rijdt zo naar binnen. Ook is er buiten de spitsuren meestal meer dan genoeg ruimte om de fiets te stallen. Het kan ook enorm schelen per individuele IC qua drukte, soms loont het om gewoon even 10 minuten te wachten op een volgende trein. Mijn laatste tip; ga voor een verlengde IC, soms zijn er wel 3 balkons voor fietsen gereserveerd en als je de tijd hebt, neem dan een drafje naar het fietsbalkon wat zo ver mogelijk weg is van de mensenmassa, dan moet het lukken. Nog 1 ding wat mij ook al regelmatig is overkomen, mensen die een fietsbalkon volledig in beslag nemen terwijl er duidelijk stickers hangen waar op staat dat fietsers hier voorrang hebben, werp een blik naar binnen maar hou de eer aan jezelf, als mensen geen aanstalten maken om uit eigen beweging ruimte voor je te maken loop dan door naar een volgend balkon of wacht even op een volgende trein. Heb zelf een keer bijna slaande ruzie gehad met een kerel die het vertikte om al zijn rolkoffers 2 meter te verplaatsen.
Idd. in het westen merk ik dat wel eens, mensen met grote koffers richting of komend van schiphol. Die willen dan echt niet verplaatsen.. ook omdat die treinen vaak al meer dan vol zijn. Daarom mijd ik het westen al met fiets in trein, te vaak op een balkon gestaan, volgepropt met mensen.. waar jij dan tussen staat met je fiets. Niemand is dan onvriendelijk meestal, maar toch, ik heb er een hekel aan. Ik heb meestal geen moeite om de trein op tijd te halen, dat niet, als je goed let op het fietslogo en op tijd mee begint te lopen, vind ik het iig meestal wel te doen. Ik heb wel eens een keer een trein naar Maastricht moeten laten gaan, want die was overvol met racefietsers, toen een volgende trein moeten nemen.


Een regionale trein nemen, die er dan wel (iets) langer over doet is wel een goede tip!
patrick_ijsselstein schreef:
do 26 dec, 2019 10:35
Nog 1 ding wat mij ook al regelmatig is overkomen, mensen die een fietsbalkon volledig in beslag nemen terwijl er duidelijk stickers hangen waar op staat dat fietsers hier voorrang hebben, werp een blik naar binnen maar hou de eer aan jezelf, als mensen geen aanstalten maken om uit eigen beweging ruimte voor je te maken loop dan door naar een volgend balkon of wacht even op een volgende trein. Heb zelf een keer bijna slaande ruzie gehad met een kerel die het vertikte om al zijn rolkoffers 2 meter te verplaatsen.
+1, ik ga die strijd ook niet meer aan.

Over de aparte fietscoupé: het is alweer jaren geleden, maar toen had de intercity van Zandvoort/Amsterdam naar Maastricht een apart 'hok' voor fietsen en hun berijders. Daar heb ik een keer op een vroege zondagochtend in meegemaakt dat het tjokvol zat met een nog erg gezellige 'afterparty' - het zag blauw van de wietwalm. De conducteur begon er maar niet aan om daar wat aan te doen, hij vond het gelukkig wel acceptabel dat ik met m'n fiets ergens anders ging zitten.

Louise
Louise schreef:
patrick_ijsselstein schreef:
do 26 dec, 2019 10:35
Nog 1 ding wat mij ook al regelmatig is overkomen, mensen die een fietsbalkon volledig in beslag nemen terwijl er duidelijk stickers hangen waar op staat dat fietsers hier voorrang hebben, werp een blik naar binnen maar hou de eer aan jezelf, als mensen geen aanstalten maken om uit eigen beweging ruimte voor je te maken loop dan door naar een volgend balkon of wacht even op een volgende trein. Heb zelf een keer bijna slaande ruzie gehad met een kerel die het vertikte om al zijn rolkoffers 2 meter te verplaatsen.
+1, ik ga die strijd ook niet meer aan.

Over de aparte fietscoupé: het is alweer jaren geleden, maar toen had de intercity van Zandvoort/Amsterdam naar Maastricht een apart 'hok' voor fietsen en hun berijders. Daar heb ik een keer op een vroege zondagochtend in meegemaakt dat het tjokvol zat met een nog erg gezellige 'afterparty' - het zag blauw van de wietwalm. De conducteur begon er maar niet aan om daar wat aan te doen, hij vond het gelukkig wel acceptabel dat ik met m'n fiets ergens anders ging zitten.

Louise
Altijd beleefd en vrolijk en rustig blijven. Hem of haar op het bordje wijzen "fietsen voorrang priority". Bij geen reactie herhaal ik dit in het Engels. Nog geen reactie? Ik leg uit dat dit de enige plek in de trein voor fietsen is en dat ik 6,90 extra betaald heb om de fiets mee te mogen nemen. Nog geen reactie? Demonstratief voor zijn of haar neus gaan staan en de fiets desnoods de hele reis vasthouden. Als de conducteur langs komt je gelijk proberen te halen. Als jij, hij of zij de trein verlaat een prettige voortzetting van de reis wensen.
Kees Swart heeft het al uitvoerig beschreven en met duidelijke foto's in beeld gebracht: het gilde der klapstoeltjesklevers.Passagiers die ondanks dat er binnen in de coupé voldoende échte stoelen vrij zijn er toch kiezen voor een unheimische plek op de gang. Zij zijn vaak druk in de weer met hun smartphone en volkomen onaanspreekbaar. Zie je kans om hun aandacht te trekken, dan krijg je als reactie: "Dit is mijn plek," en hun blik gaat weer naar hun schermpje.

Op een fietskaartje staat duidelijk waar de fietser zich aan heeft te houden in de trein. Wellicht dat NS andere reizigers beter kan voorlichten wat een fietsplaats is en dat fietsen, waarvoor een toeslag is betaald, daar voorrang hebben.
Ik doe het zoals HFvdS.

Ik ben niet zo van het mijn recht opeisen. En of mensen op hun mobiel zitten mogen ze van mij ook zelf weten.

Toch denk ik na het lezen van dit draadje dat het laten zien van een geprint treinkaartje ('speciaal toeslag betaald') nog enige kans van slagen kan hebben. Dus dat ga ik uitproberen voor die 1 à 2x per jaar dat iemand niet voor mijn fiets wil opstaan.

En zo niet, dan ga ik me er niet aan ergeren. Dan maar even hutje-mutje met de fiets aan de hand staan hoor. Er zijn ergere dingen in het leven.
bert sitters schreef:
di 31 dec, 2019 13:50

Op een fietskaartje staat duidelijk waar de fietser zich aan heeft te houden in de trein. Wellicht dat NS andere reizigers beter kan voorlichten wat een fietsplaats is en dat fietsen, waarvoor een toeslag is betaald, daar voorrang hebben.

Idd. Wellicht kan het huidige fietslogo/sticker, veranderd of aangepast worden om meer duidelijkheid te verschaffen aan alle reizigers, zodat het in de toekomst veel meer een vanzelfsprekendheid wordt, dat mensen ook daadwerkelijk opstaan of hun koffers elders plaatsen, als iemand met een fiets komt, of er wellicht een hoekje in toekomstige treinen op het balkon vrijgemaakt kan worden voor alleen grote koffers en bij geen koffers je daar kunt zitten bv.
fud0 schreef:
di 31 dec, 2019 17:41
bert sitters schreef:
di 31 dec, 2019 13:50

Op een fietskaartje staat duidelijk waar de fietser zich aan heeft te houden in de trein. Wellicht dat NS andere reizigers beter kan voorlichten wat een fietsplaats is en dat fietsen, waarvoor een toeslag is betaald, daar voorrang hebben.

Idd. Wellicht kan het huidige fietslogo/sticker, veranderd of aangepast worden om meer duidelijkheid te verschaffen aan alle reizigers, zodat het in de toekomst veel meer een vanzelfsprekendheid wordt, dat mensen ook daadwerkelijk opstaan of hun koffers elders plaatsen, als iemand met een fiets komt, of er wellicht een hoekje in toekomstige treinen op het balkon vrijgemaakt kan worden voor alleen grote koffers en bij geen koffers je daar kunt zitten bv.

De sticker kan inderdaad groter en duidelijker. Op de vloer een streep met erachter een groot fietspictogram. Bagagerekken in de coupé's, zodat reizigers daar hun koffers veilig kunnen plaatsen.
fud0 schreef:
wo 25 dec, 2019 20:19
https://www.ns.nl/uitgelicht/interessan ... panel.html

Ik heb me aangemeld voor NS Panel. ....
Een vriendelijke conducteur adviseerde mij ook dat NS Panel, ik vul ook al geruime tijd te pas en onpas mijn fiets-wensen in de enquetes in.
Ik heb vooralsnog geen enkele respons gezien ...   Toch zou het kunnen dat als we als fiets+trein-reizigers allemaal en steeds weer onze wensen formuleren dat er uiteindelijk toch iets meer aandacht voor de fietsende treinreiziger komt (ik blijf domweg optimistisch ... en ik reken met het zwartste scenario).

En bij een internationale treinreis kan je een beroep doen op de EU-regeling bij vertraging ... het onmogelijk maken van een normale ruime overstap is reden genoeg om tot een tegemoetkoming bij vertraging te komen.
Ik snap best dat je liever op tijd met de geplannede trein reist, dat doet eigenlijk iedereen liever. Ik snap ook dat het invullen van formulieren, en eventueel daarna nog weer van repliek dienen al helemaal niet ieders hobby is. Ik denk dan dat de spoorwegen ook geen zin in gedoe hebben, en dat het afhandelen en uitbetalen van de tegemoetkoming bij het spoorbedrijf een veelvoud van die tegemoetkoming kost ... met een beetje geluk bedenkt een slimme manager dan dat het slimmer en goedkoper is om het voortaan gewoon beter en klantvriendelijker is om de treinreis zelf goed te laten verlopen.