Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Met de trein/bus van Bretagne naar België - Forum Wereldfietser

Met de trein/bus van Bretagne naar België

Eind volgende week zit mijn vakantie erop en zou ik vanuit Nantes terug naar België willen (=moeten)
Tot nu toe lijkt de beste optie met de TGV van Nantes naar Parijs en dan van Parijs naar Antwerpen met de Flixbus bijv.
Uiteraard met fiets :-)
Lijkt dit de beste optie, of heeft er iemand al een andere ervaring om terug te reizen vanuit Bretagne?
Merci om mee te denken!
Geen ervaring vanuit Nantes, wel vanuit Rouen. Dat is allemaal goed op één dag te doen met lokale TER via Lille en verder door naar Amsterdam. Nantes-Rouen is zo'n 6 uur met een TER, die maar gaat helaas niet elke dag. Rouen is een prima plaats voor een bezoek en een overnachting. Dan kan je fiets in ieder geval mee.
Je kunt met de TGV van Nantes naar Parijs station Montparnasse. Fiets kan mee, maar je moet wel reserveren.

Van station Montparnasse fiets je naar het Gare du Nord. RA Boulevard Montparnasse, LA Boulevard Saint Michel, RD eiland in de Seine over, RD Place de Châtelet, RD Boulevard de Sébastopol, RD Boulevard de Strasbourg, LA Boulevard de Magenta, RA Boulevard de Denain. Ongeveer 7 km. Je kunt tegenwoordig prima fietsen in Parijs: op de busbaan, fietspaden, of fietsstroken. Let wel op de elektrische stepjes, die in Parijs steeds meer in het straatbeeld verschijnen.

Op het Gare du Nord met de TGV naar Rijsel. In een aantal TGV's kan de fiets mee, maar ook hier geldt reserveren.
In Rijsel kun je vanaf station Lille-Flandres met een Belgische Intercity naar Kortrijk, Gent, Lokeren en Antwerpen.
Rijsel heeft twee stations, maar die liggen slechts 400 meter van elkaar.

Je kunt de tickets voor de TGV's en de reserveringen voor de fiets vooraf regelen in het station van Nantes. Als je weet wanneer je terug wilt, kun je dit óók doen in een groter station onderweg met een kaartjesbalie. Ze hebben in Nantes en de stations onderweg géén kaartjes voor de Intercity van Rijsel naar Belgie, maar dat kan wel in Rijsel in het station Lille-Flandres, of anders bij de Belgische treinbegeleider. Deze begeleider moet sowieso voor het instappen het fietsenkot voor je openen.
Op website https://nl.oui.sncf/fr/?redirect=yes kun je vooraf je kaartjes online kopen, inclusief fietsreservering.
Merci voor jullie reacties.

Ik kocht mijn kaartjes aan het loket in Nantes. Een TER trein naar Parijs Montparnasse, met een overstap in Le Mans. Hoewel de TGV volgens de website plaats had voor fietsen, wist de man aan het loket te zeggen, dat de fietsplaatsen op de TGV, die ik in gedachten had, al vol waren.
Hij beaamde dan ook dat die info van beschikbare fietsplaatsen niet altijd up-to-date was. (Ik ben nu wel benieuwd wat er was gebeurd, als ik toch online geboekt had)
De TER deed er ongeveer 4u over en kostte de helft van de TGV.

In Parijs had ik een uur om de Flixbus te halen (leek de eenvoudigste en snelste oplossing), maar die werd een goeie 2uur voor vertrek omgeboekt van 17u naar 23.15u wegens 'bedrijfseconomische omstandigheden'.
Ter plekke bleken die omstandigheden niet echt bedrijfseconomisch te zijn; De chauffeur had geen fietsenrek mee en 'kijk nou zelf, het bagagedeel zit helemaal vol, daar kan geen fiets meer bij'.

Ter plekke kunnen omboeken naar een bus naar Brussel (ook zonder rek, maar de chauffeur legde mijn fiets zonder problemen onderin) en dan nog met de laatste trein naar Antwerpen.
Zoals vandaag in de krant stond:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20190816_04560884

Door de omboeking naar een bus later naar Brussel, nog een terrasje aan de Seine gedaan.
Ieder nadeel 'heb'zijn voordeel.