Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zitplaats en fietskaart je voor Duitse IC online reserveren - Forum Wereldfietser

Zitplaats en fietskaart je voor Duitse IC online reserveren

Dag,

Zit in Oostenrijk en wil per trein IC terug naar Nederland met meenemen van een fiets.

Volgens https://www.bahn.de/hilfe/view/pk/nl/fa ... ahme.shtml kan ik een zitplaats reserveren via de app DB Navigator en ook een fiets kaartje voor een IC

Maar volgens veel berichten kun je online geen fiets kaartje bestellen.

Dus voordat ik definitief boek, kan iemand mij vertellen of het inderdaad zo is dat ik via de app een zitplaats en gereserveerde plek voor de fiets kan boeken voor een IC

Alvast bedankt
Sorry, geen antwoord op je vraag, maar ik ga toevallig binnenkort naar Oostenrijk en was wel in m'n nopjes met de slaaptreinen van/naar Düsseldorf (vanuit Innsbruck of Wenen en een paar tussenstops). Vanaf daar stap je in bijvoorbeeld het Abellio boemeltje naar Arnhem. De slaaptrein kun je inclusief fiets online boeken op https://www.nightjet.com/en/; het kaartje van Abellio haal je in Düsseldorf uit de automaat, reserveren is daar niet nodig.
Ligger schreef:
do 18 jul, 2019 21:27
Dag,

Zit in Oostenrijk en wil per trein IC terug naar Nederland met meenemen van een fiets.

Volgens https://www.bahn.de/hilfe/view/pk/nl/fa ... ahme.shtml kan ik een zitplaats reserveren via de app DB Navigator en ook een fiets kaartje voor een IC

Maar volgens veel berichten kun je online geen fiets kaartje bestellen.
Ik heb het even uitgeprobeerd: een profiel aangemaakt en begonnen met een schijnboeking, waarbij ik ook de optie 'fiets mee' (onder extra reiswensen) heb aangevinkt. Na de optie om een bahncard erbij te kopen verschijnt de mogelijkheid om een digitaal ticket, een fietskaartje en een zitplaatsreservering aan te vinken.

Bij de fietskaartoptie staat:
Uw fietsticket omvat ook de vereiste plaatsreservering voor uw fiets in langeafstandstreinen.
Indien mogelijk boeken we uw zitplaats en de plaats voor uw fiets in hetzelfde rijtuig. Fietscompartimenten bevinden zich echter altijd in de 2e klas.
Elke reiziger mag maar 1 fiets meenemen.
Helaas kunnen er online geen tickets worden geboekt voor tandems, ligfietsen en fietskarren.


Het lijkt dus inderdaad te kunnen, al heb ik er zelf nog geen ervaring mee. (Ik boek mijn tickets meestal van tevoren bij de Treinreiswinkel, of ik reis op de bonnefooi terug met regionale treinen waarvooor geen fietsreservering vereist is; vanuit Oostenrijk zou je dan wel een paar dagen onderweg zijn en veel over moeten stappen.)

Ik hoop dat het je gaat lukken in deze drukke periode.
Binnenlandse fietsplekken + zitplekken kun je online reserveren, internationaal niet.
Aangezien ik in de buurt van de grens woon reserveer ik meestal online voor m'n Duitse binnenlandse ritten. De grens over fiets ik wel.
Bel anders de treinreiswinkel en laat hen je reis boeken. Weet je zeker dat het goed gaat.
Gerards schreef:
vr 19 jul, 2019 07:20
Bel anders de treinreiswinkel en laat hen je reis boeken. Weet je zeker dat het goed gaat.
Maar hoe krijg je de kaartjes dan?
urje schreef:
do 18 jul, 2019 21:42
Sorry, geen antwoord op je vraag, maar ik ga toevallig binnenkort naar Oostenrijk en was wel in m'n nopjes met de slaaptreinen van/naar Düsseldorf (vanuit Innsbruck of Wenen en een paar tussenstops). Vanaf daar stap je in bijvoorbeeld het Abellio boemeltje naar Arnhem. De slaaptrein kun je inclusief fiets online boeken op https://www.nightjet.com/en/; het kaartje van Abellio haal je in Düsseldorf uit de automaat, reserveren is daar niet nodig.
Ik denk dat het toch wel een antwoord is op de vraag van de TP want er zijn nog best wel plaatsen met stoel of couchette de komende dagen met die Nightjet vanuit Wenen (en een paar andere plaatsen in Oostenrijk) naar Düsseldorf. Vandaar kom je gemakkelijk in Nederland inderdaad.
De nachttrein van Oostenrijk naar Keulen en Düsseldorf boek je overigens via de site van de Oostenrijkse spoorwegen.

Als je al in Oostenrijk zit, gewoon naar het loket van een groter station gaan. Die kunnen veel. Veel meer dan NS loketten.
HansvanderVeeke schreef:
vr 19 jul, 2019 09:08
Gerards schreef:
vr 19 jul, 2019 07:20
Bel anders de treinreiswinkel en laat hen je reis boeken. Weet je zeker dat het goed gaat.
Maar hoe krijg je de kaartjes dan?
Per post. Kun je vast wel naar Oostenrijk laten sturen. Of bel ze, ze kunnen en willen je vast verder helpen
Gerards schreef:
vr 19 jul, 2019 11:06
HansvanderVeeke schreef:
vr 19 jul, 2019 09:08
Gerards schreef:
vr 19 jul, 2019 07:20
Bel anders de treinreiswinkel en laat hen je reis boeken. Weet je zeker dat het goed gaat.
Maar hoe krijg je de kaartjes dan?
Per post. Kun je vast wel naar Oostenrijk laten sturen. Of bel ze, ze kunnen en willen je vast verder helpen
Waarom zo moeilijk doen als een lokketist van het Oostenrijks station langs de route hetzelfde kan?
Het fijnst is een loket zonder rijen en een ervaren lokettist. Op een groot station zijn echter vaak rijen. Mijn ervaring met kleine stations zonder rijen is dat je dan meestal met iemand in een kiosk te maken krijgt. Zo iemand heeft vast wel een stoomcursus kaartverkoop met succes afgelegd, maar in de dagelijkse praktijk veel meer ervaring met het het vinden van de juiste instellingen op de Segafredomachine dan met het verkopen van tickets naar exotische bestemmingen. Een paar jaar terug hebben we op een stationnetje in de buurt van de Harz tickets gekocht waarbij ook fiets- en zitplaatsreserveringen voor de IC-trein op het traject Hannover-Amsterdam geboekt moesten worden. Het is gelukt, maar het duurde wel drie kwartier voordat de vriendelijke dame die de kiosk runde zich door de menu's van de ticketboekingssoftware had geworsteld. Gelukkig stond er geen lange rij reizigers die naar koffie snakten.
Ligt de Harz tegenwoordig in Oostenrijk? :wink:
Bedankt voor de reacties. En Kees bedankt voor het uitproberen.

Ik had er misschien bij moeten zetten dat ik niet in een keer naar Nederland ga maar het over een aantal dagen ga spreiden en dan vooral een aantal lange stukken met de ic wil maken.

Ik heb wel eens gebruik gemaakt van een groter station, vooral Passau om kaartjes voor de nachttrein te kopen maar het kaartje kopen via de app DB Navigator bevalt me uitstekend maar combinatie zitplaats en fietskaart heb ik nog niet geprobeerd en gezien de reacties hier ook anderen nog niet.

Verder toch weer interessant om te zien hoe een openingspost kan veranderen van onderwerp in een aantal reacties. En nee daar hoeft niet op gereageerd te worden, :)

Als ik een kaartje koop voor de ic met de app laat ik het weten.
Ivo Miesen schreef:
vr 19 jul, 2019 01:19
Binnenlandse fietsplekken + zitplekken kun je online reserveren, internationaal niet.
Aangezien ik in de buurt van de grens woon reserveer ik meestal online voor m'n Duitse binnenlandse ritten. De grens over fiets ik wel.
Ook zitplaats en fiets voor IC met de app Navigator?
Ligger schreef:
vr 19 jul, 2019 20:30
Ivo Miesen schreef:
vr 19 jul, 2019 01:19
Binnenlandse fietsplekken + zitplekken kun je online reserveren, internationaal niet.
Aangezien ik in de buurt van de grens woon reserveer ik meestal online voor m'n Duitse binnenlandse ritten. De grens over fiets ik wel.
Ook zitplaats en fiets voor IC met de app Navigator?
Ik heb even zitten testen. Via de App niet, de App verwijst je door naar de website.
Via de website kan het sowieso wel, dat heb ik al vaak gedaan (via de PC).
Ivo, zeg je nu dat het mogelijk is om in Duitse (IC/EC/ICE) treinen via Bahn.de een fietsplaats te reserveren? Dat is me nog nooit gelukt; Ik heb om die reden (min of meer verplicht) altijd via de treinreiswinkel geboekt. Als dat niet meer hoeft, dan vind ik dat een hele stap vooruit.

Pieter
kwootje schreef:
za 20 jul, 2019 08:11
Ivo, zeg je nu dat het mogelijk is om in Duitse (IC/EC/ICE) treinen via Bahn.de een fietsplaats te reserveren? Dat is me nog nooit gelukt; Ik heb om die reden (min of meer verplicht) altijd via de treinreiswinkel geboekt. Als dat niet meer hoeft, dan vind ik dat een hele stap vooruit.

Pieter
Zo lang je niet de grens over gaat dan kan dit inderdaad. Dus vanaf het 1e Duitse station op je route.
Aangezien er een paar RE treinen zijn die de grens over gaan naar een groter Duits station kun je dat handig gebruiken. Praktijkvoorbeeld:
Je gaat van Rotterdam naar München.
Neem je de NS van Amsterdam naar Venlo met je OV chipkaart. In Venlo het korte stukje kopen tot Kaldenkirchen aan de Duitse automaat (je hoeft niet te reserveren)
Vooraf kun je gewoon via bahn.de je kaartje kopen met fietsreservering van Kaldenkirchen t/m München.

Alleen de doorgaande trein Amsterdam-Berlijn blijft dan een probleem.
Ik meen dat de Treinreiswinkel in sommige gevallen ook e-tickets verstuurt. Ik meen me ook te herinneren dat die een klap duurder uitvielen. Papieren tickets naar het buitenland doen ze ook wel, soms moet je er speciaal om vragen, en je recht op reclamering vervalt.
Ivo Miesen schreef:
za 20 jul, 2019 08:32

Neem je de NS van Amsterdam naar Venlo met je OV chipkaart. In Venlo het korte stukje kopen tot Kaldenkirchen aan de Duitse automaat (je hoeft niet te reserveren)
Vooraf kun je gewoon via bahn.de je kaartje kopen met fietsreservering van Kaldenkirchen t/m München.
Of je fietst de 10? km van Venlo naar Kaldekirchen...deed dat een paar jaar geleden, de trein naar Duitsland sloot niet aan, dus ik had 50 minuten wachttijd geloof ik...Ja doei, ik heb vervoer bij me dacht ik! En over de grens fietsen gaf toch een extra vakantiegevoel...Kaldekirchen heeft alleen geen lift, dus moest ik de trappen op zeulen, maar dat was natuurlijk te doen.
keesswart schreef:
do 18 jul, 2019 22:27
Ligger schreef:
do 18 jul, 2019 21:27
Dag,

Zit in Oostenrijk en wil per trein IC terug naar Nederland met meenemen van een fiets.

Volgens https://www.bahn.de/hilfe/view/pk/nl/fa ... ahme.shtml kan ik een zitplaats reserveren via de app DB Navigator en ook een fiets kaartje voor een IC

Maar volgens veel berichten kun je online geen fiets kaartje bestellen.
Ik hoop dat het je gaat lukken in deze drukke periode.
Het lukt inderdaad niet om met de app DB Navigator zitplaats en fiets kaartjes te reserveren. Er wordt dan verwezen naar www. Bahn. De

Daar geprobeerd om voor twee personen en twee fietsen tussen verschillende plaatsen een plekje op een IC te boeken.

Je moet heel veel schermen invullen, inloggen, credit card gegevens invullen en helemaal aan het eind krijg je pas de melding dat er geen plek is voor de fiets......


Wil je een andere tijd proberen moet je dus van voren af aan opnieuw beginnen. En je had gelijk het is een drukke periode :)

We zitten nu in de RE


Kent iemand een overzichtje met hele lange trajecten RE zodat je een route kunt plannen zonder veel overstappen. Zoiets als vroeger de RE Emmerich - Koblenz?.