Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Treinmogelijkheden in de zuidelijke Rhonevallei - Forum Wereldfietser

Treinmogelijkheden in de zuidelijke Rhonevallei

Bij het natrekken van onze terugreis per trein na het berijden van de Via Rhona van Genève naar de Middellandse zee viel me wat bijzonders op (terugreis van Avignon naar Genève). Dit voorjaar bij het voorbereiden van de reis had ik met de app van de Deutsche Bundesbahn snel gecheckt hoe dat moest. Die app bevalt me goed en geeft de treinen ook in het buitenland goed aan (ik gebruikte hem eerder al voor Rome naar Verona, en Nantes naar Nevers). Geen probleem, met de Intercité (of TER, dat weet ik niet meer) en met een overstap in Lyon weer terug. Afgelopen weekend nog even opnieuw gecheckt met diezelfde app van DB. Nu geen mogelijke verbinding (met de fietsen mee uiteraard). Daarna maar eens uitgebreid verder gezocht o.a. via de site van SNCF. Zie deze link. En even gekeken hoe het nu zit met die Intercités in dit gebied. Zie daarvoor de post van Bert en Kees. Dan valt op dat in het zuidelijke deel van Rhonevallei een aantal Intercités ontbreken. Je kunt bijv wel van Marseille naar Beziers maar niet naar Lyon. Beetje raar eigenlijk en waarom kun je ook niet met de TER terug. Uiteindelijke gaan we dit probleem oplossen door van Avignon terug te fietsen via de route van de Groene Weg (deel 2) en bij Valence op de trein te stappen (alleen TER). Vanaf daar kan het dus weer wel. Beetje onbegrijpelijk van die Fransen. Maar ik had gewaarschuwd moeten zijn want de franse treinenloop is wel vaker onderwerp van discussie hier :o .
De fiets mee in de TGV wordt in Frankrijk een toenemend probleem, omdat steeds meer dubbeldekkers worden ingezet waarin geen ruimte is voor de fiets. Alleen de nieuwe dubbeldeks-TGV's tussen Parijs en Bordeaux/Toulouse/Hendaye hebben fietsplaatsen.
Intercités rijden vooral op trajecten waarop geen TGV's rijden.
Er rijden wel TER-treinen (regionale treinen) tussen Arles, Avignon Centre en Lyon.
Op de treinplanner van de nationale Franse spoorwegmaatschappij oui.sncf staan helaas de fietsmeeneemmogelijkheden in de TER (regionale treinen) niet altijd goed weergegeven. De TER-treinen vallen onder de regio's en de ene regio is de andere niet.
Ik weet van de regio Hauts France in het noorden dat daar veel fietsruimte is in de TER. Dit vind ik echter niet terug op de routeplanner. Tussen Metz en Luxemburg stad rijden Ook TER-treinen met fietsruimte. Vind ik niet in de routeplanner.
Je kunt vanuit Marseille of Arles inderdaad met de fiets naar Beziers. Van daaruit naar Toulouse. Vanuit Toulouse is een redelijke keuze aan treinen met fietsruimte naar Parijs. Intercités of TGV. Deze staan wel op de treinplanner.
bert sitters schreef:
ma 27 mei, 2019 23:41
Je kunt vanuit Marseille of Arles inderdaad met de fiets naar Beziers.
Ik heb dat een paar jaar geleden gedaan, en ik vond het niet overal echt een mooie route, maar dat kan aan mijn keuzes hebben gelegen. Maar ik snap niet waarom je dat zou doen, als je van Avignon weer naar Geneve wil komen???
Voor wie dat ooit gaat doen, Het VVV van Sete zegt dat er een camping is, maar die ligt in werkelijkheid kilomteres verder langs de kust, praktisch bij het volgende dorp, Marseillan Plage. En dat is Camping Le Castellas Tohapi, die hele slechte, kale tentplekken heeft, is meer een caravan camping. Ik was eerst blij dat ik er was, want het was winderig en regende licht, maar ik haalde binnen 5 minuten weer mn paspoort op bij de bewaker en reed door want het was te droevig voor woorden. Winkeltje dicht, receptie dicht en een plek zonder enige beschutting, op te harde ondergrond. Caravan gericht dus.
Le Paradou was een kwartiertje verder, had wel biertjes te koop en heggen om de tentplekken. Prima.

Als je in het zuiden van Frankrijk reist gaan haast alle treinen via Marseille, maar er gaan TER'treinen van Marseille naar Perpignan en verder, naar Nice en naar Lyon, dus je komt overal uiteindelijk!
captain_fabulous schreef:
di 28 mei, 2019 09:34
Als je in het zuiden van Frankrijk reist gaan haast alle treinen via Marseille, maar er gaan TER'treinen van Marseille naar Perpignan en verder, naar Nice en naar Lyon, dus je komt overal uiteindelijk!
Dat was nu juist het punt. Je kunt vanuit Avignon niet terug naar Lyon en dus ook niet vanuit Marseille. Of je moet de TGV nemen en wij willen niet reserveren omdat we nooit precies weten wanneer we teruggaan. Dus reserveren willen we liever niet.
Dan gaan wij dus waarschijnlijk ook een probleem krijgen.
Plan is om vanaf de hoogte van Macon een deel van de route naar Barcelona te rijden, ongeveer tot Avignon. We zien wel hoever wel komen was het idee. Dit jaar eens niet met een specifiek doel, maar gewoon lekker fietsen en kamperen, hoe het uitkomt en waar we zin in hebben. Als we het zat zijn nemen we gewoon een trein terug naar Macon, dacht ik. Maar nu ik dit lees, is dat dus niet zo simpel. Diverse treinenwebsites hebben het over beperkt fietsvervoer. is er iemand die het echt weet.....? Of een alternatief weet? We gaan ook liever niet met de TGV.
wim49 schreef:
di 28 mei, 2019 12:11
captain_fabulous schreef:
di 28 mei, 2019 09:34
Als je in het zuiden van Frankrijk reist gaan haast alle treinen via Marseille, maar er gaan TER'treinen van Marseille naar Perpignan en verder, naar Nice en naar Lyon, dus je komt overal uiteindelijk!
Dat was nu juist het punt. Je kunt vanuit Avignon niet terug naar Lyon en dus ook niet vanuit Marseille. Of je moet de TGV nemen en wij willen niet reserveren omdat we nooit precies weten wanneer we teruggaan. Dus reserveren willen we liever niet.
Ik heb drie willekeurige dagen in juni, juli en augustus gekeken...en ik zie TER treinen van Avignon naar Lyon. Wanneer reizen jullie dan???
Zowel de site van nl.oui.sncf als de app van DB geven beiden aan dat het niet kan. Wel even aanvinken dat er een niet ingepakte fiets mee moet! Vanaf Valence (of Vienne) lukt het ineens wel. Ik plande begin juni.
yvonnevandijk schreef:
di 28 mei, 2019 13:07
Dan gaan wij dus waarschijnlijk ook een probleem krijgen.
Plan is om vanaf de hoogte van Macon een deel van de route naar Barcelona te rijden, ongeveer tot Avignon. We zien wel hoever wel komen was het idee. Dit jaar eens niet met een specifiek doel, maar gewoon lekker fietsen en kamperen, hoe het uitkomt en waar we zin in hebben. Als we het zat zijn nemen we gewoon een trein terug naar Macon, dacht ik. Maar nu ik dit lees, is dat dus niet zo simpel. Diverse treinenwebsites hebben het over beperkt fietsvervoer. is er iemand die het echt weet.....? Of een alternatief weet? We gaan ook liever niet met de TGV.
Je kunt vanaf Parijs-Bercy met een TER in ruim 4 uur naar Macon Ville.
wim49 schreef:
di 28 mei, 2019 14:28
Zowel de site van nl.oui.sncf als de app van DB geven beiden aan dat het niet kan. Wel even aanvinken dat er een niet ingepakte fiets mee moet! Vanaf Valence (of Vienne) lukt het ineens wel. Ik plande begin juni.
De treinplanner van de DB is prima bruikbaar voor een verbinding met fiets mee, maar helaas niet in Belgie, Frankrijk en Spanje.

Let verder op in Frankrijk dat veel treinen niet dagelijks rijden. Ook zijn er periodes van dan weer wel en dan weer niet.
bert sitters schreef:
ma 27 mei, 2019 23:41
Op de treinplanner van de nationale Franse spoorwegmaatschappij oui.sncf staan helaas de fietsmeeneemmogelijkheden in de TER (regionale treinen) niet altijd goed weergegeven. De TER-treinen vallen onder de regio's en de ene regio is de andere niet.
Ik weet van de regio Hauts France in het noorden dat daar veel fietsruimte is in de TER. Dit vind ik echter niet terug op de routeplanner. Tussen Metz en Luxemburg stad rijden Ook TER-treinen met fietsruimte. Vind ik niet in de routeplanner.
Wat wij in elk geval gaan doen is in Avignon na aankomst meteen informeren op het station. In het verleden hebben we dat altijd zo gedaan. In dit geval gaan we dan, afhankelijk van de mogelijkheden, de ene of de andere kant op. En mocht het helemaal fout lopen hebben we Soetens nog achter de hand.
wim49 schreef:
di 28 mei, 2019 14:56
bert sitters schreef:
ma 27 mei, 2019 23:41
Op de treinplanner van de nationale Franse spoorwegmaatschappij oui.sncf staan helaas de fietsmeeneemmogelijkheden in de TER (regionale treinen) niet altijd goed weergegeven. De TER-treinen vallen onder de regio's en de ene regio is de andere niet.
Ik weet van de regio Hauts France in het noorden dat daar veel fietsruimte is in de TER. Dit vind ik echter niet terug op de routeplanner. Tussen Metz en Luxemburg stad rijden Ook TER-treinen met fietsruimte. Vind ik niet in de routeplanner.
Wat wij in elk geval gaan doen is in Avignon na aankomst meteen informeren op het station. In het verleden hebben we dat altijd zo gedaan. In dit geval gaan we dan, afhankelijk van de mogelijkheden, de ene of de andere kant op. En mocht het helemaal fout lopen hebben we Soetens nog achter de hand.
Je kunt ook in Lyon al informeren op het station.
bert sitters schreef:Je kunt ook in Lyon al informeren op het station.
Dank je. Dat is een goede tip. We komen daar sowieso omdat Luc Oteman in het boekje van de Via Rhôna dringend afraadt het stukje Lyon naar Givors op de fiets te doen vanwege erg druk autoverkeer. De route is daar nog niet klaar.
Je kunt vanaf Parijs-Bercy met een TER in ruim 4 uur naar Macon Ville.

Dat is het probleem niet. Naar Macon gaan we met de auto.
Het gaat erom om vanuit Avignon weer terug in Macon te komen.
Ik ben in 2017 gewoon met de TER treinen tussen Montpellier (via Avignon en Lyon) naar Parijs gereisd, geen enkel probleem op dat traject. Ik trof wel oude rijtuigen met een hoge en smalle instap :evil:
Bocky schreef:
wo 29 mei, 2019 08:37
Ik ben in 2017 gewoon met de TER treinen tussen Montpellier (via Avignon en Lyon) naar Parijs gereisd, geen enkel probleem op dat traject. Ik trof wel oude rijtuigen met een hoge en smalle instap :evil:
Dit is Frankrijk. Er kan nog wel eens het nodige veranderen.
bert sitters schreef:
wo 29 mei, 2019 09:40
Bocky schreef:
wo 29 mei, 2019 08:37
Ik ben in 2017 gewoon met de TER treinen tussen Montpellier (via Avignon en Lyon) naar Parijs gereisd, geen enkel probleem op dat traject. Ik trof wel oude rijtuigen met een hoge en smalle instap :evil:
Dit is Frankrijk. Er kan nog wel eens het nodige veranderen.
Ik heb ook in die ouwe bakken gereden...gelukkig was er een lieve conducteur die me hielp tillen.
Maar het zou wel wat zijn Bert als de SNCF alle RET treinen tussen Avignon, Marseille en Lyon schrapt. Of als de RET treinen opeens geen fietsen meer meenamen. Zelfs voor Frankrijk...(en ik houd erg veel van het land. Het maakt je soms dol, maar ik hou van die plek)
Gisteren in Lyon aangekomen en vanmorgen maar eens geïnformeerd op het station van Lyon. Daar stelde men dat elke RET trein fietsen kan meenemen. Ik heb maar niet gevraagd waarom de site van oui.sncf dit allemaal niet verteld. Zo goed is mijn frans nu ook niet. In Arles meld ik me wel weer.

Edit: RET is TER natuurlijk.
Ik volg dit topic even, ons plan is om deze zomer met ons gezin vanaf Lyon naar de Middellandse zee te fietsen en met de trein weer terug (auto blijft dan ergens op een camping bij Lyon). Zonder trein wordt dat lastig :?
wim49 schreef:
di 28 mei, 2019 16:23
bert sitters schreef:Je kunt ook in Lyon al informeren op het station.
Dank je. Dat is een goede tip. We komen daar sowieso omdat Luc Oteman in het boekje van de Via Rhôna dringend afraadt het stukje Lyon naar Givors op de fiets te doen vanwege erg druk autoverkeer. De route is daar nog niet klaar.
Ik ben ook benieuwd of deze informatie nog steeds klopt. Wie weet is het alweer achterhaald... Maar jullie gaan dus sowieso dit stuk per trein doen?
wim49 schreef:
di 04 jun, 2019 19:50
Gisteren in Lyon aangekomen en vanmorgen maar eens geïnformeerd op het station van Lyon. Daar stelde men dat elke RET trein fietsen kan meenemen. Ik heb maar niet gevraagd waarom de site van oui.sncf dit allemaal niet verteld. Zo goed is mijn frans nu ook niet. In Arles meld ik me wel weer.

Edit: RET is TER natuurlijk.
RET of TER verwarrend he. De RET is de snelle metro in Parijs en de voorsteden.