Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Treinmogelijkheden in de zuidelijke Rhonevallei - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Treinmogelijkheden in de zuidelijke Rhonevallei

Bert, dank voor je reactie, maar dit is al wel weer flink zuidelijker, al voorbij Vienne zelfs. Er moet nog wat te fietsen overblijven :wink:
Wim, jouw optie klinkt goed! Die neem ik zeker mee, dank je.
Je kunt ook onderweg op die camping staan. Zwembad is ideaal voor de kinderen.
Gisteren kaartjes gekocht voor onze terugreis op donderdag. Dagelijks treinen van Arles naar Lyon om 8, 10, 12, 14, 16 en 18 uur, fiets mag gratis mee. Reis duurt 2 uur en 40 minuten.
Ruim voldoende mogelijkheden dus!

(en voor wie het weten wil, 129 euro voor 2 volwassenen, 1 kind van 13 (10 euro korting op volwassenenprijs) en 1 kind van 9).
Hoe is jullie tocht gegaan in de hitte?
Voldoende campings met zwembaden voor de kinderen?
We hebben de dagafstanden met die hitte flink ingekort (25 tot 35 km) waardoor we op het eind een soort van tijdnood hadden om nog aan zee te komen. Maar dat is vandaag wel gelukt! :lol:
Voldoende campings, bijna allemaal met zwembad. En enkele keer een grotere afstand om te kunnen zwemmen.

Ik vond de route af en toe eentonig, weer km's langs de dijk. Door dorpjes en velden zoals voor Arles vonden wij leuker.
Ha, ik was benieuwd of er nog steeds 2x6 fietsplekken zijn in de TER van Valence naar Annecy.
Ik vind het al geruststellend te lezen dat dat in 2019 het geval was. Iemand die dat alweer heeft kunnen uitproberen?
Op het moment dat er genoeg vernieuwde Thalys-treinen zijn met twee fietsplaatsen, wordt de Thalys Zon (op zaterdagen in de zomer) wellicht een interessante mogelijkheid:
Amsterdam ... Brussel - Valence - Avignon - Aix-en-Provence - Marseille, en dat zonder overstap in Parijs naar een ander station !

(Ik hoop dat tegen dan de rechtstreekse Thalys Brussel-Bordeaux er ook terug is)
Afbeelding
van Avignon naar Lyon worden er alvast deze zomer (2021) in weekend en op feestdagen 's avonds twee TER-treinen ingelegd met plaats voor 25 fietsen (verplicht te reserveren).
Dat zal nodig zijn voor de (voor Frankrijk) vele fietsers op de ViaRhôna.
Pour garantir l'accès à votre vélo et pour le confort de tous, TER met en place deux TER Cyclo par jour entre Avignon > Lyon les week-ends et jours fériés du 03/07/21 au 19/09/21

Sur ces trains, la capacité d'embarquement des vélos est portée à 25 places, accessibles uniquement sur réservation, au prix de 3 €/vélo. Un accueil embarquement est présent pour faciliter votre accès à bord.

Trains concernés :

Départ Avignon : 17h30, Arrivée Lyon : 19h58
Départ Avignon : 19h21, Arrivée Lyon : 21h40

Conditions :

Les tandems, tricycles, véhicules couchés 3 roues, triporteurs... ne sont pas autorisés à bord.
En plus de la réservation pour votre vélo, vous devez disposer d'un billet.
L'accès des vélos sans réservation n'est pas autorisée à bord de ces trains.
Réservation valable pour le jour et le train choisi. Non échangeable et non remboursable.
Vente exclusivement sur ce site.
https://www.ter.sncf.com/auvergne-rhone ... -TER-cyclo
In juli willen wij ook een stuk van de Via Rhona fietsen (eerst La Voie Bleue vanaf Vesoul, dan Via Rhona tot Oranje en terug via de Groene Weg), waarbij voor het stuk van Lyon naar Vienne sterk wordt aangeraden de trein te nemen (m.n.l vanwege het vele vrachtverkeer).
Echter, in principe mogen er geen trikes (driewielligfietsen) mee in de trein. Nu kunnen we deze wel (enigszins) opvouwen. Is bij iemand bekend hoe zwaar ze hier aan tillen of weet iemand een alternatieve route die wel goed te befietsen is?
Ik ben zaterdag van Sete naar Avignon gereisd met een TER. Model Sprinter zegmaar, groot balkon en overvol met fietsen, e-steps en rolkoffers, en mensen. Maar ik paste er nog in, met fiets. En na mij nog twee MTB's verticaal. Lijkt me geen probleem met een trike. Ik had met de pech dat het enorm druk was.

In Avignon ben ik overgestapt op de TER naar Lyon. Dat was een trein met locomotief en losse wagonnen. De achterste wagon omgebouwd voor fietsen, met een paar stoelen. Heet leek me een omgebouwde postwagon, zoiets. Een schuifdeur van net geen meter breed en drie traptreden omhoog. Inschatting achteraf. Lijkt me nog spannend om daar een trike in te krijgen.

Een week eerder (hemelvaart weekend) ben ik van Lyon (of eigenlijk Tain l'Hermitage) naar Sete gefietst, de via Rhona. Ik vond het niet heel spannend en had gelukkig de wind mee, 5-6 bft. Prima fietspaden, weinig auto's. Maar ook veel gras en populieren, een gekanaliseerde rivier en geen pittoreske dorpjes om een kopje koffie te nemen. Als onderdeel vam een langere reis is het wellicht lekker om even door te fietsen, maar ik zou niet adviseren om speciaal daarvoor naar Frankrijk te gaan; er zijn leukere stukken.

edit: planning gedaan op https://www.sncf-connect.com waar ook een prima app van is. Je krijgt wel wonderlijke adviezen omdat ze TGV en TER combinaties aanbieden. Beter korte stukjes plannen. Avignon is een knooppunt.

edit2: dit zal 'm ongeveer zijn
image_2022-06-09_210547627.png
Helaas weer een stap terug voor fietsen op de trein:

EDIT: VERWIJDERD OMDAT HET BETREFFENDE BERICHT OP DE SITE FIETS-MEE OOK VERWIJDERD IS