Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reserveren voor de fiets in de intercity naar Brussel in juli en Augustus - Forum Wereldfietser

Reserveren voor de fiets in de intercity naar Brussel in juli en Augustus

In de Intercity tussen Amsterdam en Brussel zijn vier fietsplaatsen. Om te voorkomen dat reizigers met een fiets niet meer in de trein kunnen en daardoor in de problemen komen, omdat ze aansluitingen moeten halen waarvoor reserveringen zijn gedaan, geldt in juli en augustus een reservering voor fietsen in deze trein.
Dit kan bij de Treinreiswinkel. www.treinreiswinkel.nl

Let op: fietskaartjes naar Belgie gaan uit het assortiment in de NS-kaartjesautomaten. Ze kunt deze kaartjes kopen bij NS-servicebalies. Volgens NS ging slechts 16,8% van alle verkochte fietskaartjes via deze automaten.

NS zegt verder te werken aan een systeem waarbij internationale fietskaartjes en reserveringen ook online geboekt kunnen worden.
bert sitters schreef:
di 23 apr, 2019 11:42
In de Intercity tussen Amsterdam en Brussel zijn vier fietsplaatsen. Om te voorkomen dat reizigers met een fiets niet meer in de trein en daardoor in de problemen komen doordat ze aansluitingen moeten halen waarvoor reserveringen zijn gedaan, geldt in juli en augustus een reservering voor fietsen in deze trein.
....
Let op: fietskaartjes naar Belgie gaan uit het assortiment in de NS-kaartjesautomaten. Ze kunt deze kaartjes kopen bij NS-servicebalies. Volgens NS ging slechts 16,8% van alle verkochte fietskaartjes via deze automaten. ....
Lekkere jongens die spoorwegmannen.

Voorheen was het "ongeregeld" en konden er een rekkelijk aantal fietsen mee, en in de zomer dus vaak meer als 4.

Nog lekkerder als je van je "Tour de France" terugkomt en ergens in Zuid-België de trein terug naar huis wil nemen ... dan is reserveren natuurlijk schier onmogelijk, althans ... wij rijden onze "Tour" zoals het uitkomt, en dan is de precieze dag en tijd van terugreizen pas tegen de tijd dat we in Veurne, Poperinge, Couvin, Dinant, Marbehan of noem maar op voor het loket staan duidelijk.
Effectief betekent dit dus géén serieus fietsvervoer tussen Brussel en Amsterdam (net al een paar jaar geleden, toen de Fyra het niet deed).

De spoorwegen maken het steeds aantrekkelijker om de fietsen achterin de auto te zetten en met de auto naar ergens in Frankrijk te rijden.

----

En dat van die 16,8% fietskaartjes uit de automaat is natuurlijk ook een leuke smoes.
Als we alles wegstrepen wat onder de 16,8% gebruikers kent ... bedenk: 16,8% is (net) meer dan 1 op 6.
Als we alle bestemmingen onder de 16,8 % schrappen dan wordt de NS-Automaat kinderlijk eenvoudig, dat is natuurlijk wel weer een voordeel.

Ik moet eens kijken - net even gedaan - als ik voor 6:30 de trein wil pakken (want voordelig) dat zijn hier (een serieus knooppuntstation) de loketten nog niet open. Ja, Ja, ik kan natuurlijk een dag tevoren alvast een kaartje gaan kopen, dat zijn toch gewoon stappen achteruit


Groeten BSM
Bridgestone SM schreef:
di 23 apr, 2019 11:59
Lekkere jongens die spoorwegmannen.

Voorheen was het "ongeregeld" en konden er een rekkelijk aantal fietsen mee, en in de zomer dus vaak meer als 4.

Nog lekkerder als je van je "Tour de France" terugkomt en ergens in Zuid-België de trein terug naar huis wil nemen ... dan is reserveren natuurlijk schier onmogelijk, althans ... wij rijden onze "Tour" zoals het uitkomt, en dan is de precieze dag en tijd van terugreizen pas tegen de tijd dat we in Veurne, Poperinge, Couvin, Dinant, Marbehan of noem maar op voor het loket staan duidelijk.
Effectief betekent dit dus géén serieus fietsvervoer tussen Brussel en Amsterdam (net al een paar jaar geleden, toen de Fyra het niet deed).
Dat hangt er vanaf van hoe je 'serieus' definieert. Voor degenen die wel enige tijd van tevoren weten wanneer ze naar, van of door België willen reizen, lijkt het me zeker geen verslechtering dat je binnenkort een fietsplek kunt reserveren in een trein die 12x per dag vanaf Amsterdam en 4x per dag vanaf Den Haag rijdt; in totaal dus (12 + 4) x 4 = 64 fietsplaatsen per dag. Als die treinen ook daadwerkelijk hun rit afmaken, want ze zijn helaas berucht om hun storingsgevoeligheid (zie hier). Wie op de bonnefooi gaat (wat ik zelf ook vaak heb gedaan), kan nog kiezen tussen het boemeltreintje tussen Roosendaal en Antwerpen of 10 km fietsen tussen Roosendaal en Essen, waar naast dat boemeltreintje ook elk uur een snellere trein via Antwerpen en Brussel naar Charleroi vertrekt.

Dan is er ook nog de optie om via Maastricht-Luik te reizen. Voorlopig wel in aftands materieel (en met hulp van een treinbegeleider om het fietsenkot te openen), want de NMBS lijkt vindt steeds weer nieuwe argumenten om de nieuwe treinen van Arriva daar niet toe laten (zie hier).

Verre van ideaal dus, maar nog altijd een stuk beter dan de fietsvoorzieningen in snelle treinen naar Parijs, waar het aantal treinen met fietsplekken nu bedroevend laag is.
keesswart schreef:
di 23 apr, 2019 22:58
Dat hangt er vanaf van hoe je 'serieus' definieert. Voor degenen die wel enige tijd van tevoren weten wanneer ze naar, van of door België willen reizen, lijkt het me zeker geen verslechtering dat je binnenkort een fietsplek kunt reserveren in een trein die 12x per dag vanaf Amsterdam en 4x per dag vanaf Den Haag rijdt; in totaal dus (12 + 4) x 4 = 64 fietsplaatsen per dag. Als die treinen ook daadwerkelijk hun rit afmaken, want ze zijn helaas berucht om hun storingsgevoeligheid ......
Tja, in mijn ogen een verslechtering. In het verleden was 6 of 8 fietsen in de Benelux in de vakantie-tijd niet ongewoon.
Op papier lijkt 64 fietsplaatsen per dag nog wel wat, maar zolang er geen tientallen Brusselaars in Amsterdam komen fietsen zullen die laatste treinen van Amsterdam naar Brussel maar weinig fietsreizigers kennen, net als de eerste treinen vanuit Brussel naar Amsterdam.

Wil je doorreizen naar Zuid België of Noord-Frankrijk dan zijn er ineens niet zoveel treinen meer die interessant zijn, kom je niet uit de westelijke randstad de vallen de allereerste treinen ook al af. Van de 16 treinen zijn er voor de heenreis dan nog een handjevol die interessant zijn, en dan is het toch echt een uiterst mager aanbod.

Terug vanuit België is het iets minder "spannend", dwz. terug naar huis kan je desnoods om 12 uur 's nachts aankomen, maar het is dan wel weer "spannend" of er die dag nog te reserveren fietsplaatsen zijn (en zijn die sowieso nog 2-3 uur voor vertrek uit Brussel te reserveren ? Of moet je je tentje op het perron in Brussel neer-prikken.

Ja, ik weet het, ik schets een somber beeld, maar ik zie niet veel verbetering en vooral veel rompslomp en burocratie. Ik ben "bevoorrecht" ik heb ook een immorele roet-hoestende 4-wieler tot mijn beschikking, en adresjes om dat ding te parkeren heb ik ook, maar het is weinig "transport en commun" als je als fietser tot de ongemakkelijke uitzondering gepromoveerd wordt.

Groeten BSM

PS Je kan de nieuwe regeling ook beschrijven als: Voorheen bleven de fietsen 11 en 12 soms een uur langer op het perron staan, nu hebben alleen de gereserveerde 1 t/m 4 een plek op de trein.
Ik ben zo'n reiziger die o.a. vanwege gezondheidsongemakken soms pas 1-2 dagen van te voren de treinkaartjes koopt, of je op zo'n termijn dan nog twee plaatsen kan reserveren ????
De door sommigen genegeerde Flixbus is een alternatief voor trein en auto.
willem.m schreef:
wo 24 apr, 2019 07:24
De door sommigen genegeerde Flixbus is een alternatief voor trein en auto.
Zie onder "Fiets & Bus".
Bridgestone SM schreef:
wo 24 apr, 2019 00:28
Tja, in mijn ogen een verslechtering. In het verleden was 6 of 8 fietsen in de Benelux in de vakantie-tijd niet ongewoon.
Op papier lijkt 64 fietsplaatsen per dag nog wel wat, maar zolang er geen tientallen Brusselaars in Amsterdam komen fietsen zullen die laatste treinen van Amsterdam naar Brussel maar weinig fietsreizigers kennen, net als de eerste treinen vanuit Brussel naar Amsterdam.
PS Je kan de nieuwe regeling ook beschrijven als: Voorheen bleven de fietsen 11 en 12 soms een uur langer op het perron staan, nu hebben alleen de gereserveerde 1 t/m 4 een plek op de trein.
Ik ben zo'n reiziger die o.a. vanwege gezondheidsongemakken soms pas 1-2 dagen van te voren de treinkaartjes koopt, of je op zo'n termijn dan nog twee plaatsen kan reserveren ????
Ik had alleen de treinen geteld die naar Brussel rijden, niet die in de omgekeerde richting - dan zou het aantal fietsplekken verdubbelen ;-). Ik weet ook niet of je voor de Beneluxtrein in beide richtingen moet gaan reserveren of alleen vanuit Nederland, of je dan ook een zitplaats kunt reserveren en of er enig toezicht op zal zijn.
De praktijk was de laatste jaren al dat het op drukke dagen in Amsterdam, Den Haag of Brussel nog wel lukte om je fiets erin te krijgen, maar dat deze treinen tussen Rotterdam en Antwerpen bomvol waren en dat potentiële fietsplekken ook bezet werden door koffers en kinderwagens.

Bridgestone SM schreef:
wo 24 apr, 2019 00:28
PS Je kan de nieuwe regeling ook beschrijven als: Voorheen bleven de fietsen 11 en 12 soms een uur langer op het perron staan, nu hebben alleen de gereserveerde 1 t/m 4 een plek op de trein.
Voorheen was nummertjes trekken en wachten op je beurt al niet aan de orde. Wie toevallig het dichtst bij de toegang naar de fietsplekken stond of zich het snelst met een bepakte fiets over een vol perron kon verplaatsen, had de grootste kans op een fietsplek.
Beste Kees,

Ook de NMBS, de Belgische Spoorwegmaatschappij, doet mee met de fietsreservering.
Als dus een reservering hebt, is jouw fietsplek gegarandeerd.

Binnenlandse reizigers met een fiets worden verwezen naar binnenlandse treinen.

Lijkt dus allemaal een stuk relaxter dan de stoelendans.
keesswart schreef:
wo 24 apr, 2019 09:20
Ik had alleen de treinen geteld die naar Brussel rijden, niet die in de omgekeerde richting - dan zou het aantal fietsplekken verdubbelen ;-). Ik weet ook niet of je voor de Beneluxtrein in beide richtingen moet gaan reserveren of alleen vanuit Nederland, of je dan ook een zitplaats kunt reserveren en of er enig toezicht op zal zijn.
De praktijk was de laatste jaren al dat het op drukke dagen in Amsterdam, Den Haag of Brussel nog wel lukte om je fiets erin te krijgen, maar dat deze treinen tussen Rotterdam en Antwerpen bomvol waren en dat potentiële fietsplekken ook bezet werden door koffers en kinderwagens.
Bridgestone SM schreef:
wo 24 apr, 2019 00:28
PS Je kan de nieuwe regeling ook beschrijven als: Voorheen bleven de fietsen 11 en 12 soms een uur langer op het perron staan, nu hebben alleen de gereserveerde 1 t/m 4 een plek op de trein.
Voorheen was nummertjes trekken en wachten op je beurt al niet aan de orde. Wie toevallig het dichtst bij de toegang naar de fietsplekken stond of zich het snelst met een bepakte fiets over een vol perron kon verplaatsen, had de grootste kans op een fietsplek.
Die "verdubbeling" is natuurlijk slechts een alleen mathematische: je wilt namelijk niet "een fietsplek op een willekeurige trein naar elders" maar je wilt "vervoer van A naar B", of "van B naar A" (waarbij A en B niet per se Amsterdam en Brussel zijn).

En dan wat betreft het nummertjes trekken: Misschien heb ik geweldig geluk gehad, maar ik heb nooit een trein voorbij moeten laten gaan. Nu was bij een terug naar huis-reis onze overstap eigenlijk altijd Brussel (Brussel Noord of Zuid) of anders Zaventem. Op onze heenreis was vaak de overstap in Rotterdam.

Jaren terug reisden we op een doordeweekse werkdag in de Belgische avondspits en toen was het "fietsenhok" in de toenmalige Benelux geheel volgelopen met forenzen (die denkelijk eigenlijk een uitgevallen forenzentrein hadden willen nemen). Mijn oplossing was: gewoon instappen en de fiets parkeren waar hij nog enige steun had.
Die parkeerplek bleek de voorraadkast van de RailTender te zijn. Goed in de tussentijd waren er al een paar keer conducteurs langsgelopen, en die keken steeds heel nadrukkelijk ergens anders naar. Toen kwam die RailTender-jongen en die vroeg of ik mijn fiets wilde verzetten. MIjn antwoord was dat dat niet ging want dat er geen andere plek was, dwz dat de voor fietsen gereserveerde plekken bezet waren door forenzen met obligate koffertjes en een minstens zo grote onverzettelijkheid als ik (ik had al heel veel eerder gevraagd of ze plek wilden maken, en het was alsof ik chinees sprak). Dit was natuurlijk erg zielig voor de RailTender ... maar uiteindelijk wel de oplossing. De RailTender sprak de weer passerende en weer alsof hun neus bloedde kijkende conducteurs aan, en de RailTender zei dat ik mijn fiets niet wilde verplaatsen ... waarop de conducteur vroeg of ik mijn fiets wilde verplaatsen ... waarop ik de conducteur vroeg om de voor fietsen gereserveerde plekken vrij te maken .... en toen ging ineens alles heel veel makkelijker. In Antwerpen kwam er overigens heel wat meer lucht in de trein.


Maar goed: In de oude situatie was er met wat goede wil plek voor 6 - 8 of nog meer fietsen, nu is er plek voor 4, en 's zomers een reserveringssyteem .... dat reserveren kan winst zijn, maar ook verlies, en die 4 fietsplaatsen zijn natuurlijk een groot verlies.
Het is natuurlijk een leuk sommetje, die 16 treinen, maar van die 16 zijn er maar een paar die als je ook meer een beetje verder wilt, of van een beetje verder komt, interessant zijn. Rekenend met een individueel tijdluik levert dit dus een danige verschraling op.

Ik heb ter illustratie even een "gemene" verbinding uitgezocht, voor wie nog wil kamperen zijn er dan drie realistische verbindingen. Overigens zo gemeen is de verbinding ook weer niet: Virton is een mooi vertrekpunt voor een Maas-fietsocht, al dan niet in combinatie met Lotharingen en/of Argonne.

Van Loppersum naar Virton
Datum Wo, 01.05.19 Tijd 06:00 (vertrek)
Uw Reis:
07:43   09:43   11:43 -- Loppersum
08:09   10:09   12:09 -- Groningen
08:18   10:18   12:18 -- Groningen
10:55   12:55   14:55 -- Rotterdam Centraal
11:10   13:10   15:10 -- Rotterdam Centraal
13:16   15:16   17:16 -- Bruxelles Midi
13:33   15:33   17:33 -- Bruxelles Midi
15:45   17:45   19:45 -- Libramont
15:56   17:56   19:56 -- Libramont
16:37   18:37   20:37 -- Virton

Gelukkig woon ik niet in Zeerijp of Loppersum, dus heb ik iets meer lucht in het aanreis-traject, maar op zaterdag en zeker op zondag zijn de vroegste treinen niet echt vroeg, zelfs hier ± midden in het land op een knooppuntstation.

Groeten BSM
bert sitters schreef:
wo 24 apr, 2019 09:54
Ook de NMBS, de Belgische Spoorwegmaatschappij, doet mee met de fietsreservering.
Als dus een reservering hebt, is jouw fietsplek gegarandeerd.

Binnenlandse reizigers met een fiets worden verwezen naar binnenlandse treinen.

Lijkt dus allemaal een stuk relaxter dan de stoelendans.
Maar ... kan je ter plekke reserveren ?
Stel je komt om 14 uur in Dinant aangefietst ?
En je wilt naar bijvoorbeeld Amersfoort.

Van Dinant naar Amersfoort
Datum Wo, 01.05.19 Tijd 06:00 (vertrek)
Uw Reis:

14:14 Dinant
15:46 Brussel Noord
15:56 Brussel Noord
17:50 Rotterdam Centraal
18:05 Rotterdam Centraal
19:02 Amersfoort

Kan je dan nog reserveren voor die trein van 15:56 uit Brussel Noord ?
Of moet je op de bonnefooi en hopen op een plekje.
Of moet je voor de volgende dag reserveren en weer terug om een nachtje te kamperen?

Nog afgezien van het hoe en wat bij een vertraging. Volgens de internationale vervoersregels moeten ze je met de eerstvolgende/snelste trein vervoeren .... en wat als er 4 plaatsen zijn en alles gereserveerd.

Ik zie die "Relax" maar zeer beperkt, het is vooral lekker "relaxed" voor de spoorwegen, minder fietsen, minder gedoe.
De oplossing van "Alleen grensoverschrijdend fietsvervoer" kan je ook zonder de verplichte reservering invoeren, deze "oplossing" bestond in het verleden jaren lang voor de "Jean Monnet", en dat werkte prima.

Groeten BSM
-//-
We zullen wel zien hoe het gaat werken met die reserveringen. In Duitse IC-treinen werkt het al jaren zo. Een fietsplek moet je daar uiterlijk een dag voor de reisdatum reserveren, terwijl een zitplaats desnoods een uur voor vertrek nog te regelen is. Gereserveerde plekken zijn in Duitsland vaak voorzien van kaartjes, waarop je kunt lezen van waar tot waar zo'n plek bezet is (iets zegt me, dat de NS dat niet gaat doen...). Ook heb ik wel meegemaakt dat het aantal fietsers dat een gereserveerde plek claimde, groter was dan het aantal beschikbare plaatsen. Ik weet niet of er dan gebluft werd of dat er dubbel was geboekt.
Als ik buiten het hoogseizoen op de bonnefooi door Duitsland reisde, zette ik mijn fiets wel eens op een plek die niet gereserveerd was (in ieder geval niet tot het station waar ik uit wilde stappen). Conducteurs accepteerden dat, al zeiden ze soms wel vermanend dat ik het voor het instappen even aan hen had moeten vragen (wat ik liever niet doe, omdat ik weet dat ook in Duitsland niet elke conducteur zin heeft om tijd en energie te steken in het checken van beschikbare fietsplekken).

Alle IC-treinen die gebruik maken van de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Breda (de Intercity Direct, de intercity Den Haag - Eindhoven en sinds kort de intercity naar Brussel), hebben maar 4 fietsplaatsen. De meeste recente ervaring heb ik met de intercity Den Haag - Eindhoven. In Den Haag en Eindhoven is het me altijd nog gelukt een fietsplek te bemachtigen (al is het wel irritant dat je nooit weet of het helemaal voorin of helemaal achterin de trein is). In Rotterdam en Breda zijn alle plekken soms al bezet, maar lukt het met een beetje passen en meten vaak nog om er een vijfde en een zesde fiets tussen te proppen. Ook heb ik wel eens gezien dat 2 fietsplekken in beslag werden genomen door een kinderwagen, maar anders dan in 'gewone' IC-treinen heb ik hier nog geen klapstoelen op fietsplaatsen aangetroffen.
keesswart schreef:
wo 24 apr, 2019 11:52
We zullen wel zien hoe het gaat werken met die reserveringen. In Duitse IC-treinen werkt het al jaren zo. Een fietsplek moet je daar uiterlijk een dag voor de reisdatum reserveren, terwijl een zitplaats desnoods een uur voor vertrek nog te regelen is. Gereserveerde plekken zijn in Duitsland vaak voorzien van kaartjes, waarop je kunt lezen van waar tot waar zo'n plek bezet is (iets zegt me, dat de NS dat niet gaat doen...). Ook heb ik wel meegemaakt dat het aantal fietsers dat een gereserveerde plek claimde, groter was dan het aantal beschikbare plaatsen. Ik weet niet of er dan gebluft werd of dat er dubbel was geboekt.
Als ik buiten het hoogseizoen op de bonnefooi door Duitsland reisde, zette ik mijn fiets wel eens op een plek die niet gereserveerd was (in ieder geval niet tot het station waar ik uit wilde stappen). Conducteurs accepteerden dat, al zeiden ze soms wel vermanend dat ik het voor het instappen even aan hen had moeten vragen (wat ik liever niet doe, omdat ik weet dat ook in Duitsland niet elke conducteur zin heeft om tijd en energie te steken in het checken van beschikbare fietsplekken).
Tja, in Duitsland werkt het ... maar het werkt soms ook klote.
Naar ik begreep kan je binnen Duitsland gratis reserveren. In ieder geval zag ik meermaals dat er meer gereserveerd was als het aantal actueel aanwezige fietsen.

Gelukkig zijn de Duitse conducteurs vaker redelijk soepel. Wij hadden ooit een omslachtige reis, geboekt bij een NS-internationaal loket en daarbij was in een (verplicht) te reserveren trein geen reservering gedaan. De conducteurs vonden alles best. Een volgende ook al omslachtige reis hadden we wel een reservering maar voor een volgende trein (en zo dus meer dan twee uur overstap in Rheine) ... we hebben gewoon op de normale overstap gegokt en gewonnen, dwz een heel kort deel van de reis waren er twee fietsen teveel, maar het paste met wat goede wil.

En ... het is natuurlijk ook weer een soort van bewust of onbewust ontmoedigingsbeleid dat je een fietsplaats een dag te voren moet reserveren, dat het anders kan bewijst het tot een uur tevoren kunnen reserveren van een zitplaats.

Gelukkig zijn er voor een sommige Duitse trajecten redelijk vlotte regionale verbindingen waarmee je met niet teveel overstappen toch een heel eind komt. Met een Quer-durchs-Land ticket is het dan soms ook nog aantrekkelijk geprijsd.

Groeten BSM
@BSM: TIP,stel je vraag aan NS
bert sitters schreef:
wo 24 apr, 2019 15:26
@BSM: TIP, stel je vraag aan NS
Goed idee.

Misschien ook een goed idee als meer mensen vragen naar het hoe en wat, en zo ook vanuit België de NMBS/SNCB vragen hoe een en ander uitwerkt.

Ik heb vooralsnog niet veel hoop.
De NS heeft al een paar keer eerder de fiets willen verbannen, en soms zelfs actief het fietsvervoer gesaboteerd.

Groeten BSM
Bridgestone SM schreef:
wo 24 apr, 2019 16:14
bert sitters schreef:
wo 24 apr, 2019 15:26
@BSM: TIP, stel je vraag aan NS
Goed idee.

Misschien ook een goed idee als meer mensen vragen naar het hoe en wat, en zo ook vanuit België de NMBS/SNCB vragen hoe een en ander uitwerkt.


Groeten BSM
Het werkt heel simpel. Gewoon reserveren. Is een trein vol, dan laat je naar de volgende trein kijken.
bert sitters schreef:
wo 24 apr, 2019 18:09
Bridgestone SM schreef:
wo 24 apr, 2019 16:14
bert sitters schreef:
wo 24 apr, 2019 15:26
@BSM: TIP, stel je vraag aan NS
Goed idee.

Misschien ook een goed idee als meer mensen vragen naar het hoe en wat, en zo ook vanuit België de NMBS/SNCB vragen hoe een en ander uitwerkt.
Het werkt heel simpel. Gewoon reserveren. Is een trein vol, dan laat je naar de volgende trein kijken.
Maar ... waar en wanneer kan je reserveren ?

Als ik op 15 augustus in Dinant aan kom fietsen ? Kan ik dan direct aansluitend voor die middag reserveren?
Kan ik de avond van te voren opbellen om een reservering vanaf mijn (wild)kampeerplekje in Frankrijk door te geven ?

Of is het net zo soepel als overjarig stokbrood.

Groeten BSM
Bridgestone SM schreef:
wo 24 apr, 2019 18:31
bert sitters schreef:
wo 24 apr, 2019 18:09
Bridgestone SM schreef:
wo 24 apr, 2019 16:14


Goed idee.

Misschien ook een goed idee als meer mensen vragen naar het hoe en wat, en zo ook vanuit België de NMBS/SNCB vragen hoe een en ander uitwerkt.
Het werkt heel simpel. Gewoon reserveren. Is een trein vol, dan laat je naar de volgende trein kijken.
Maar ... waar en wanneer kan je reserveren ?
Als ik op 15 augustus in Dinant aan kom fietsen ? Kan ik dan direct aansluitend voor die middag reserveren?
Kan ik de avond van te voren opbellen om een reservering vanaf mijn (wild)kampeerplekje in Frankrijk door te geven ?
Van de NS -website: "Heeft u vragen, dan kunt u bellen met NS International Service Center op 030-2300023."
Bellen kan uiteraard niet vanaf een wildkampeerplekje, alleen vanaf een officiële camping! :roll:
Als ik op 15 augustus in Dinant aan kom fietsen ? Kan ik dan direct aansluitend voor die middag reserveren.

Groeten BSM
[/quote]

Hangt er natuurlijk vanaf of er nog fietsplaatsen in de trein van Brussel naar Amsterdam vrij zijn.
Je kunt ook via Luik en Maastricht
bert sitters schreef:
do 25 apr, 2019 18:32
Als ik op 15 augustus in Dinant aan kom fietsen ? Kan ik dan direct aansluitend voor die middag reserveren.
Hangt er natuurlijk vanaf of er nog fietsplaatsen in de trein van Brussel naar Amsterdam vrij zijn.
Je kunt ook via Luik en Maastricht.
Natuurlijk kom ik wel thuis, maar ... het is weer een extra hobbel, weer iets waardoor de treinreis een minder aantrekkelijk alternatief is.
Het is een beetje in het verlengde van de 16,8% die een fietskaartje uit de automaat haalt ... dat was te weinig, en dus een reden deze optie uit de automaat te halen.
De Nederlandse Spoorwegen (en je ziet dit effect ook bij andere maatschappijen) richten zich op het laag hangend fruit, de makkelijke reiziger, de Disneyland-Parijs bezoeker, of de Notre-Dame-ramptoerist .... wil je een fiets meenemen dan hoor je tot de lastige minderheid.

Groeten BSM