Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Geen fietsen meer tussen Maubeuge en Parijs - Forum Wereldfietser

Geen fietsen meer tussen Maubeuge en Parijs

Er kunnen geen onverpakte fietsen meer mee tussen Parijs en Maubeuge (bij de Belgische grens).
Er reed daar altijd een stokoude Intercités, maar wel met fietsplaatsen.
Nu rijdt er een TER (regionale trein) op deze verbinding.
Als ik op de website van de SNCF kijk, dan kan een gedemonteerde fiets in een hoes wel mee, maar een ongedemonteerde en onverpakte fiets niet.
Eigenaardig. In een TER trein is in principe altijd plek voor fietsen. Hier is alleen te lezen dat deze intercitylijn voortaan een regionale lijn zal zijn die beheerd wordt door de regio Hauts-de-France. Ook is de eerste klas nu afgeschaft. De dienstregeling blijft ongewijzigd en ik lees hier niets over het al dan niet mee kunnen nemen van fietsen.
Op de foto staat een dubbeldekker, maar die foto is van Wikipedia geplukt. Het is zelfs de vraag of hier nu ander materieel gaat rijden, of dat het oude materieel alleen een andere naam krijgt vanwege een overdracht van de landelijke SNCF naar een regionale tak van dezelfde maatschappij.
Het zou ook kunnen dat het oude Corail materieel is opgelapt, dat er nu Hauts-de-France op de buitenkant is gezet en dat er weer zitplaatsen in het fietsenhok (een oude 6-persoons coupé) zijn gekomen. Of zou bij de naamsverandering het fietssymbool in de dienstregeling over het hoofd zijn gezien?

De lijn wordt ook genoemd op deze pagina van Wikipedia, onder TET treindiensten: 'Naarmate de TGV treindiensten zich uitbreidden verdwenen de meeste traditionele nationale langeafstandstreinen (Trains Grandes Lignes). De 24 landelijke treindiensten (ook nachttreinen) die overbleven werden gegroepeerd onder de naam 'trains d'équilibre du territoire' (TET). De meeste van deze treindiensten hebben subsidie nodig en daarom willen de Franse spoorwegen en de landelijke overheid deze treindiensten overhevelen naar de regionale overheden. Die willen deze verantwoordelijkheid dragen, mits de huidige landelijke subsidies voor deze treindiensten doorgezet worden naar de regio's. De regio's hebben beperkte financiële middelen en hebben moeite om de huidige TER treindiensten te handhaven. Bovendien is het gebruikte treinmaterieel voor de TET diensten verouderd. Er was sprake dat deze treindiensten in concessie gegeven zouden worden aan commerciële bedrijven, maar dit ligt politiek gevoelig. De paar marginale TET treindiensten die werden aangeboden aan privébedrijven waren niet interessant genoeg voor de bedrijven.[bron?]

Met het samenvoegen van regio's kwamen sommige van deze treindiensten binnen een regio te liggen of binnen twee aangrenzende regio's. Na lange onderhandelingen tussen de staat en de regio's werden 18 van de 24 TET diensten overgedragen aan de regio's. Dit worden dus TER treindiensten. Dit zal geleidelijk aan gebeuren in de periode 2017–2020. De overgedragen TET diensten zijn:[4]

Regio Grand-Est: Hirson - Metz en Reims - Dijon (2017), Paris - Troyes - Belfort (2018)
Regio Nouvelle-Aquitaine: Bordeaux - La Rochelle, Bordeaux - Limoges en Bordeaux - Ussel (2018)
Regio Hauts-de-France: Paris - Amiens - Boulogne, Paris - Saint-Quentin - Maubeuge/Cambrai (2019)
Regio Occitanie: Clermont-Ferrand - Nîmes (genaamd Cévenol, 2018). De lijn Clermont-Ferrand - Béziers zal gedurende twee jaar als experiment gezamenlijk worden beheerd door de staat en regio.
Regio Centre-Val de Loire: Paris - Montargis - Nevers, Paris - Orléans - Tours en Paris - Bourges - Montlucon (2018)
Regio Normandie: Paris - Caen - Cherbourg, Paris - Rouen - Le Havre, Paris - Granville, Caen - Le Mans - Tours en Paris - Serquigny (2020)
'
Volgens dit artikel komen er vanaf 2022 comfortabele dubbeldekkers met fietsplekken ("espace vélos") op dit traject.
Het zou trouwens best kunnen dat de SNCF-dienstregeling niet klopt als het om fietsen op dit traject gaat, daar heb ik wel meer fouten in opgemerkt de afgelopen jaren.
Poeh, ik vind dit wel lastig worden. We proberen minder te vliegen (en in ons geval zet dat wel zoden aan de dijk :D ) maar wat ik ook probeer, met de trein aankomen op bestemming (met een bepakte fiets erbij) is en blijft een pain in the ass. Ik zou zo verschrikkelijk graag op vrijdagavond in een slaaptrein op Rotterdam CS willen instappen om de volgende ergens in Zuid Frankrijk uit te stappen. Ik zie wel dat treinverkeer zich richt op snellere verbindingen (wat natuurlijk goed is) maar dat gaat wel ten koste van het meenemen van bagage. Blijft de auto en het vliegtuig helaas over....jammer
Heeft iemand geïnformeerd rechtstreeks bij bij de SNCF? Anders wil ik dat wel eens doen.
nicolevelo schreef:
di 19 mar, 2019 19:44
Heeft iemand geïnformeerd rechtstreeks bij bij de SNCF? Anders wil ik dat wel eens doen.
Kun jij dit doen Nico? Ik vind SNCF een buitengewoon lastig bedrijf om contact met de juiste persoon te krijgen.

Mijn probleem is dat als ik op de Franstalige routeplanner van www.oui.sncf Parijs Maubeuge opzoek en stel voor dat ik op "rechercher" klik bij "+critères" de selectie in "1 vélo non plié ou non démonté" ik voor deze verbinding op mijn scherm krijg: "Nous ne trouves pas de train où il est possible de voyager avec votre vélo non démonté." Er komen dan geen treinen in beeld.

Bij voorbaat hartelijk dank,

Bert
Het zou de enige TER trein dan in Frankrijk zijn waar je met een fiets niet welkom bent toch? Ik hoop dat Nico een helder antwoord uit de SNCF weet te peuteren...
Ik heb net een tweet gestuurd naar TERHDF met de vraag of niet gedemonteerde fietsen toegestaan zijn in de TER Maubeuge-Parijs en nu krijg ik (binnen vijf minuten) als antwoord dat ik op deze site moet kijken. Dat schiet dus niet op want dat wist ik allemaal al, al zou je het ook als een bevestiging kunnen interpreteren (tenzij het om een TER GV (grande vitesse denk ik) gaat op dit traject).
bert sitters schreef:
wo 20 mar, 2019 08:17
nicolevelo schreef:
di 19 mar, 2019 19:44
Heeft iemand geïnformeerd rechtstreeks bij bij de SNCF? Anders wil ik dat wel eens doen.
Kun jij dit doen Nico? Ik vind SNCF een buitengewoon lastig bedrijf om contact met de juiste persoon te krijgen.

Mijn probleem is dat als ik op de Franstalige routeplanner van www.oui.sncf Parijs Maubeuge opzoek en stel voor dat ik op "rechercher" klik bij "+critères" de selectie in "1 vélo non plié ou non démonté" ik voor deze verbinding op mijn scherm krijg: "Nous ne trouves pas de train où il est possible de voyager avec votre vélo non démonté." Er komen dan geen treinen in beeld.

Bij voorbaat hartelijk dank,

Bert
Doe ik. Van zodra ik iets weet post ik het hier.
Marco Meijerink schreef:
di 19 mar, 2019 17:17
Ik zou zo verschrikkelijk graag op vrijdagavond in een slaaptrein op Rotterdam CS willen instappen om de volgende ergens in Zuid Frankrijk uit te stappen.
Ik ook. Nog niet zo lang geleden was dat ook min of meer mogelijk. ‘s Zomers kon je met een rechtstreekse nachttrein van Den Bosch naar Avignon en Livorno. En in het laagseizoen moest je eerst even naar Lille boemelen, waar ook een nachtttrein naar Avignon reed. Nog maar 5 jaar geleden reden er dagelijks nachttreinen met fietswagons van Amsterdam naar Kopenhagen, Warschau, Praag, München en Zürich.
Marco Meijerink schreef:
di 19 mar, 2019 17:17
Ik zie wel dat treinverkeer zich richt op snellere verbindingen (wat natuurlijk goed is) maar dat gaat wel ten koste van het meenemen van bagage.
Maatschappijen als SNCF, Deutsche Bahn en NS hebben miljarden uitgegeven aan hogesnelheidsprojecten, die voor een deel zijn mislukt (zoals de Fyra) of veel te duur bleken te zijn (zoals lijnen naar Spaanse provinciesteden). Hogesnelheidtreinen moesten concurreren met vliegtuigen, maar vliegtickets worden door een machtige lobby goedkoop gehouden en vliegvelden mogen nog steeds tot in het oneindige doorgroeien omdat dat zo ‘goed voor de economie’ zou zijn.
Intussen is het uitgebreide netwerk van nachttreinen waarmee je vroeger heel Europa door kon reizen, vakkundig gesloopt. Er werd niet geïnvesteerd in modernisering van materieel (dat geld ging naar de hogesnelheidstreinen), wel werd er door o.a. de SNCF steeds meer tol geheven voor het gebruik van het Franse spoornet (hierdoor zijn de autoslaaptreinen naar Avignon en Livorno verdwenen).

In dit topic heb ik deze ontwikkelingen al eens beschreven. Ook noem ik daar een voorbeeld van een treinreis die we in 1999 en in 2015 maakten van Nederland naar Bretagne:
keesswart schreef:
vr 29 jan, 2016 12:16
Een goed voorbeeld van de vernieuwing op het spoor is de reis naar Bretagne, die ik 1999 en in 2015 heb gemaakt. In 1999 reed er nog een nachttrein tussen Amsterdam en Parijs:

vertrek Amsterdam----------23:00
aankomst Gare du Nord-----07:00
fietsen door Parijs
vertrek Gare Montparnasse--09:00
aankomst Brest-------------16:00

Bij elkaar was dat 17 uur reizen. De precieze kosten weet ik niet meer, maar het was zeker niet duurder dan een vliegreis of een lange autorit met overnachting. De nachttrein was wel een oude rammelbak. Fietsen konden zonder reservering in de wagon worden gezet, die ooit voor zakken met post was bedoeld, en je moest maar hopen dat ze er de volgende ochtend nog stonden.

In 2015 verliep dezelfde reis als volgt:

vertrek Amsterdam--------9:10
aankomst Antwerpen-----12:15
vertrek Antwerpen--------12:37
aankomst Lille------------14:50
vertrek Lille---------------16:11
aankomst Gare du Nord--17:14
fietsen door Parijs en overnachten in hotel bij station Montparnasse
vertrek Montparnasse-----9:08
aankomst Brest----------13:26

Bij elkaar 28 uur reizen. Vanaf Lille met snelle maar dure treinen. En een duur hotel in Parijs, waar de fietsen in de kelder konden staan, dat we na lang zoeken op het internet vonden.
Sinds enkele jaren zie je op lange afstanden wel steeds meer busverbindingen, die ook fietsen meenemen. Vooralsnog niet erg comfortabel en bij gebrek aan een overzichtelijke dienstregeling of een goed geïnformeerde 'busreiswinkel' nogal ingewikkeld, maar wel goedkoop (zie dit overzicht voor Frankrijk).
Kees,
Op 25 april 2019 zou jouw reisroute kunnen zijn:
07:25 vertrek Amsterdam
09:16 aankomst Antwerpen
09:37 vertrek Antwerpen
11:51 aankomst Rijsel
14:13 vertrek Rijsel (Tip: ga lunchen op het terras van l'Express voor het station Lille-Flandres)
15:15 aankomst Gare du Nord Parijs.
17:57 vertrek Gare de Montparnasse in Parijs.
21:22 aankomst Brest.
is dus 13:57 uur met ruime overstaptijden in Rijsel en Parijs.
Hoe eerder je de TGV's boekt, dus te meer kans op een voordelige kaartjes,
nicolevelo schreef:
wo 20 mar, 2019 11:08
Doe ik. Van zodra ik iets weet post ik het hier.
In afwachting van antwoord op een e-mail die ik naar de SNCF stuurde, heb ik alvast telefonisch contact genomen met het SNCF loket. Ik kreeg er volgende informatie:

- Er is geen treinverbinding meer tussen Maubeuge en Parijs. Tenminste tot de maand april want de dienstregeling vanaf dan is nog niet gekend aan het loket.

- Op een TGV tussen Lille (Rijsel) en Parijs mogen geen ongedemonteerde fietsen mee (wel als bagage verpakt).

- Op de TER GV (grande vitesse) die vanuit Lille naar de kust rijdt kan je wel fietsen meenemen.

Om toch van Maubeuge naar Parijs te geraken met de fiets is het mogelijk via Valenciennes te reizen: dus Maubeuge - Valenciennes (TER, fiets gratis) en dan Valenciennes - Parijs (TGV fiets +10 euro). Duur 3h10 minuten.
bert sitters schreef:
wo 20 mar, 2019 14:42
Kees,
Op 25 april 2019 zou jouw reisroute kunnen zijn:
07:25 vertrek Amsterdam
09:16 aankomst Antwerpen
09:37 vertrek Antwerpen
11:51 aankomst Rijsel
14:13 vertrek Rijsel (Tip: ga lunchen op het terras van l'Express voor het station Lille-Flandres)
15:15 aankomst Gare du Nord Parijs.
17:57 vertrek Gare de Montparnasse in Parijs.
21:22 aankomst Brest.
is dus 13:57 uur met ruime overstaptijden in Rijsel en Parijs.
Hoe eerder je de TGV's boekt, dus te meer kans op een voordelige kaartjes,
Zo te zien gaat Amsterdam-Antwerpen nu wel een stuk sneller dan enkele jaren terug. Maar dan moet je niet de pech hebben dat je in zo'n trein zit die opeens niet meer vooruit wil. Dat komt nogal eens voor op dit traject (zie NS-personeel ‘wanhopig‘ over uitval treinen op HSL en Knagende muis blijkt oorzaak van storing op HSL-lijn).

De veiligste optie is om eerst met de trein naar Lille te gaan, daar een camping op te zoeken en de volgende ochtend verder te reizen door Frankrijk. (Er is een goede camping bij Houplines, circa 15 km van de stations in Lille en slechts 5 km van het station van Armentières, waar veel treinen van en naar Lille Flandres stoppen)
nicolevelo schreef:
wo 20 mar, 2019 15:13
- Er is geen treinverbinding meer tussen Maubeuge en Parijs. Tenminste tot de maand april want de dienstregeling vanaf dan is nog niet gekend aan het loket.
Dank voor de info; wel zeer vreemd want volgens de TERHDF-site bij Départs SNCF temps réel vertrekt er zo meteen om 17.42 een TER-trein nr. 2332 naar Paris-Nord...
Zojuist nog even de treinverbindingen tussen Lille Flandres en Armentières bekeken. Ook daar zou volgens de reisplanner van de SNCF geen enkele TER-trein meer plek voor fietsen hebben. Het lijkt me waarschijnlijker dat de fietsoptie in de reisplanner niet meer functioneert - in ieder geval niet meer voor de treinen in Hauts de France. Mijn ervaring is dat in er alle TER-treinen fietshaken zijn (m.u.v. enkele overjarige dubbeldekkers die ik wel eens in de Noordfranse mijnstreek heb zien rijden; daar ging ik maar naast mijn fiets op het balkon staan, zo doen Franse fietsers het ook).
En overigens blijft gelden: heel het raderwerk staat stil, als een knaagdiertje dat wil (zie hier) :wink:

Afbeelding
keesswart schreef:
wo 20 mar, 2019 15:19
bert sitters schreef:
wo 20 mar, 2019 14:42
Kees,
Op 25 april 2019 zou jouw reisroute kunnen zijn:
07:25 vertrek Amsterdam
09:16 aankomst Antwerpen
09:37 vertrek Antwerpen
11:51 aankomst Rijsel
14:13 vertrek Rijsel (Tip: ga lunchen op het terras van l'Express voor het station Lille-Flandres)
15:15 aankomst Gare du Nord Parijs.
17:57 vertrek Gare de Montparnasse in Parijs.
21:22 aankomst Brest.
is dus 13:57 uur met ruime overstaptijden in Rijsel en Parijs.
Hoe eerder je de TGV's boekt, dus te meer kans op een voordelige kaartjes,
Zo te zien gaat Amsterdam-Antwerpen nu wel een stuk sneller dan enkele jaren terug. Maar dan moet je niet de pech hebben dat je in zo'n trein zit die opeens niet meer vooruit wil. Dat komt nogal eens voor op dit traject (zie NS-personeel ‘wanhopig‘ over uitval treinen op HSL en Knagende muis blijkt oorzaak van storing op HSL-lijn).

De veiligste optie is om eerst met de trein naar Lille te gaan, daar een camping op te zoeken en de volgende ochtend verder te reizen door Frankrijk. (Er is een goede camping bij Houplines, circa 15 km van de stations in Lille en slechts 5 km van het station van Armentières, waar veel treinen van en naar Lille Flandres stoppen)
Volgens NS komt dit door de software van de locomatieven. Volgens NS heeft de fabrikant nieuwe software geleverd die wordt gemontereerd.
Mocht de trein vertraagd in Antwerpen aankomen, dan kun je ook de daar de trein van 10:37 naar Rijsel nemen om daar je aansluitende TGV naar Parijs te halen. Zelfs de trein van 11.37 kan nog.
peter de rijk schreef:
wo 20 mar, 2019 15:39
nicolevelo schreef:
wo 20 mar, 2019 15:13
- Er is geen treinverbinding meer tussen Maubeuge en Parijs. Tenminste tot de maand april want de dienstregeling vanaf dan is nog niet gekend aan het loket.
Dank voor de info; wel zeer vreemd want volgens de TERHDF-site bij Départs SNCF temps réel vertrekt er zo meteen om 17.42 een TER-trein nr. 2332 naar Paris-Nord...
Vanaf volgende week zie ik dat er werken zijn op die verbinding, stukje zal met de bus zijn.
Fietsen kunnen in elk geval niet mee op dat traject, volgens de man aan het loket.
bert sitters schreef:Volgens NS komt dit door de software van de locomatieven. Volgens NS heeft de fabrikant nieuwe software geleverd die wordt gemontereerd.
Mocht de trein vertraagd in Antwerpen aankomen, dan kun je ook de daar de trein van 10:37 naar Rijsel nemen om daar je aansluitende TGV naar Parijs te halen. Zelfs de trein van 11.37 kan nog.
Woordvoerders van de NS zullen altijd suggereren dat problemen snel opgelost zullen zijn. Daar worden ze immers voor betaald. In het gelinkte krantenartikel is echter te lezen dat "vertragingen en uitval van treinen op de HSL al jarenlang aan de orde van de dag zijn. Regelmatig staan er treinen stil in het weiland en moeten passagiers met bussen verder worden vervoerd. Dat geldt niet alleen voor het traject Amsterdam, Breda, Antwerpen en Brussel, maar sinds enige tijd ook voor Den Haag – Eindhoven waar ook deels over de HSL wordt gereden."
Als het bij een beperkte vertraging blijft en je alleen wat later dan gepland in Antwerpen arriveert, is een buffer van een paar uur inderdaad voldoende om nog op tijd in Lille aan te komen. Zit je echter in een trein met een zwaar software-infarct in de buurt van Sint-Job-in 't-Goor en er een bus moet komen om de gestrande passagiers op te halen, dan ben je nog lang niet in Lille.
Van iemand die laatst met de skithalys van Rotterdam naar de Franse Alpen reisde, hoorde ik dat ze in Brussel al anderhalf uur vertraging had. Het kan dus geen kwaad om een plan B te hebben of bij voorbaat een overnachting te plannen bij een strategisch gelegen plek. En een treinreis vooral te zien als een avontuur, waar je later een leuk verhaal over kunt vertellen (zoals deze of deze reis).
Over het Westen van Frankrijk kan je wel degelijk met een niet verpakte fiets op de TGV. Maar!!!

Als je de routeplanner gebruikt, en je wil van bv. Duinkerke naar Tarbes (= Zuid/West Frankrijk), en je geeft aan dat je een niet verpakte fiets mee wil nemen, dan zal je altijd de melding krijgen dat dat niet gaat op de planner (https://be.oui.sncf/)

Deel je de route echter zelf op in aparte ritten, met wat zoekwerk (Duinkerke - paris nord, fietsen naar paris montparnasse, mont-parnasse - Tarbes), en je gebruikt de routeplanner weer voor de aparte trajecten, dan lukt dat wel, op lijnen waar de fiets zo mee kan. Ik heb zo mijn route voor later dit jaar gepland.

Maar inderdaad, vanuit Lille lijkt het niet meer te lukken (tot voor kort ging dat wel)